wersja skrócona IWL szybowce.pdf

(977 KB) Pobierz
Załącznik Nr
Ośrodek Szkolenia Lotniczego
Aeroklubu Wrocławskiego
Instrukcja Wykonywania Lotów i
Skoków Spadochronowych
Załączniki
ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA LOTÓW W RUCHU
LOTNICZYM NIEKONTROLOWANYM
NA LOTNISKACH I LĄDOWISKACH
Organizacja lotów.
W ośrodku organizowanie lotów szkolnych odbywa się zgodnie ze stworzonym systemem
zasad i metod działania personelu operacyjnego ośrodka umożliwiającym bezpieczne
i zgodne z przepisami wykonywanie lotów.
Realizacją powyższych zasad zajmuje się Kierownik Szkolenia/Szef Szkolenia Ośrodka
szkolenia FTO/TRTO i obejmuje obszar:
1. planowania lotów szkolnych;
2. przygotowania uczniów - pilotów do lotów;
3. kierowanie i organizacja lotów szkolnych;
4. wykonywanie lotów;
5. kontrolę wykonania planowanych zadań szkoleniowych;
Kierownik Działu Technicznego/Szef Techniczny i obejmuje obszar:
1. planowania i wykonania we właściwym czasie niezbędnych obsług technicznych;
2. przygotowaniem sprzętu do realizacji planowanych zadań szkolenia praktycznego;
3. nadzór nad eksploatacją obejmującą użytkowania samolotu w locie, obsługą techniczną,
obsługą naziemną.
Planowanie lotów.
Podstawą przystąpienia do organizacji lotów jest plan pracy. Organizacja lotów obejmuje
wszystkie czynności związane z przygotowaniem, przeprowadzeniem, zabezpieczeniem
oraz zakończeniem lotów. Etap ten rozpoczyna się z chwilą podjęcia decyzji o lotach.
Aby latanie było bezpieczne i ekonomiczne musi być dobrze przygotowane i zorganizowane.
Loty planowane są przez instruktorów szkolących, na każdy dzień tygodnia, w oparciu
o miesięczny plan pracy.
Miesięczny plan szkolenia sporządzony jest przez Kierownika Szkolenia/Szefa Wyszkolenia
Ośrodka HT w terminie do 25-go dnia miesiąca poprzedzającego plan. Miesięczny plan
zawiera nalot planowany na poszczególnych typach statków powietrznych w oparciu o realne
lub przewidywane potrzeby szkoleniowe, listę planowanych uczniów do szkolenia i
instruktorów szkolących. Miesięczne plany lotu są zatwierdzane przez Dyrektora Aeroklubu.
Roczny plan szkolenia.
Jest sporządzany przez Kierownika Szkolenia/Szefa Wyszkolenia Ośrodka Szkolenia HT w
formie tabeli i wykresów w terminie do 15-go stycznia każdego roku i jest zatwierdzany przez
Dyrektora Aeroklubu.
Roczne plany szkolenia są sporządzane w oparciu o:
1. przewidywaną ilość uczniów pilotów i potrzeb szkoleniowych wynikających z analiz
rynku;
2. zgłaszanych z wyprzedzeniem zadań zleconych;
Zmiana nr.
z dnia:
Wydanie nr.1
z dnia: 26.04.2004r
IWLiS – Zał Strona 37
725375145.014.png 725375145.015.png 725375145.016.png
Ośrodek Szkolenia Lotniczego
Aeroklubu Wrocławskiego
Instrukcja Wykonywania Lotów i
Skoków Spadochronowych
Załączniki
3. przewidywanych zapotrzebowań na działalność szkoleniową Ośrodka przez instytucje
i inne organizacje lotnicze nie dokonujące wcześniejszych zgłoszeń;
4. przewidywanych szkoleń na potrzeby własne.
Loty szkolne i treningowe.
Loty szkolne i treningowe są podstawowym rodzajem wykonywania lotów w ośrodku.
Szkolenie, trening pilotów i uczniów pilotów odbywa się w oparciu i zgodnie
z zatwierdzonym przez ULC programami szkolenia.
Loty szkolne i treningowe wykonuje się pod bezpośrednim nadzorem instruktora
na podstawie zlecenia na lot lub planowej tablicy lotów. Zgodą na wykonywanie lotów
szkolnych lub treningowych wyrażoną podpisem Dyrektora lub Szefa Wyszkolenia lub
upoważnioną przez nich osobę jest zlecenie na lot lub planowa tabela lotów.
Odpowiedzialnymi za pracę instruktorów szkolących są:
- Dyrektor;
- Kierownik Szkolenia/Szef Wyszkolenia ( HT ).
Organizacja startów.
Organizacją startu zajmuje się wyznaczony kierownik lotów. Przy organizowaniu startu
należy postępować zgodnie z instrukcją użytkowania lotniska, procedurami antyhałasowymi
oraz zapewnić maksymalne bezpieczeństwo lotów.
Organizowanie startu polega na wydzieleniu części pola naziemnego ruchu lotniczego
na którym:
- określa się pas startu i lądowania oraz oznacza je wykładając odpowiednie sygnały;
- określa się ustalony porządek ruchu lotniczego i oznacza go wykładając odpowiednie
sygnały, oznacza się miejsce przebywania kierownika lotów i innych osób
funkcyjnych (kwadrat);
- wyznaczasię miejsce postoju statków powietrznych;
- wyznaczasię miejsce postoju naziemnego sprzętu zabezpieczenia lotów.
W zależności od rodzajów lotów, liczby i typów statków powietrznych biorących udział
w lotach i od warunków lotniskowych, starty mogą być odpowiednio upraszczane.
Start uproszczony samolotowy może być ograniczony jedynie do rozłożenia znaków
lądowania, zawsze jednak powinny być uwzględniane wymagania określone w schemacie
„samolotowy start szkolny”.
Krąg nadlotniskowy
A. Pozycje statku powietrznego na kręgu
„Długa prosta”
„Prosta”
„Krótka prosta”
1
4
„Po trzecim”
2
3
„Po drugim”
„Z wiatrem”
„Krótkie podejście”
„Długie podejście”
Zmiana nr. 1
z dnia: 02.05.2005
Wydanie nr.1
z dnia: 26.04.2004r
IWLiS – Zał Strona 38
725375145.017.png 725375145.001.png 725375145.002.png
Ośrodek Szkolenia Lotniczego
Aeroklubu Wrocławskiego
Instrukcja Wykonywania Lotów i
Skoków Spadochronowych
Załączniki
/dot. Odlatującego/ /dot. Dolatującego/ „Normalne podejście”
1,2,3,4 – pozycje: „W pierwszym, drugim, trzecim, czwartym zakręcie”
B. Rodzajekręgu nadlotniskowego
a) „krąg normalny”
b) „krąg krótki”
1
4
1
4
2
3
2 3
c) „krąg mały”
d) „krąg krótki i mały”
1
4
1 4
1,2,3,4 – numeracja zakrętów kręgu
C. Standardowe odloty z kręgu nadlotniskowego /”wyjścia”/
45 0
45 0
1
4
„ z pierwszego zakrętu”
/po wykonaniu kręgu/
2
3
„ z drugiego
„ z trzeciego zakrętu”
zakrętu”
D. Standardowe doloty do kręgu nadlotniskowego /”wejścia”/.
„ do pierwszego zakrętu”
„do czwartego” „ z prostej”
45 0
1
4
45 0
do czwartego zakrętu”
/przed wykonaniem kręgu/
2
3
„ do drugiego zakrętu”
„ do trzeciego zakrętu”
UWAGA!
Zmiana nr. 1
z dnia: 02.05.2005
Wydanie nr.1
z dnia: 26.04.2004r
IWLiS – Zał Strona 39
725375145.003.png 725375145.004.png 725375145.005.png 725375145.006.png 725375145.007.png
Ośrodek Szkolenia Lotniczego
Aeroklubu Wrocławskiego
Instrukcja Wykonywania Lotów i
Skoków Spadochronowych
Załączniki
Odlot „ z prostej” oraz odlot i lądowanie „ z prostej” są dozwolone tylko za zgoda organu kierującego ruchem lotniczym na
lotnisku /lądowisku/; organ ten może również zezwolić na inną procedurę odlotu i przylotu, niż przedstawione powyżej.
Kierownik lotów organizujący start powinien uwzględnić poniższe ustalenia:
1. wyznaczyć główny kierunek startu;
2. miejsce wyłożenia litery T, które powinno umożliwić dodatkowe wyłożenie startu
szybowcowego, bez konieczności przekładania znaków;
3. miejsce ustawienia „kwadratu” powinno być na wysokości litery T;
4. bramki dla statków powietrznych powinny być poza linią „kwadratu”, wystawiane w
kierunku podejścia w taki sposób, aby zatrzymujące się w nich statki powietrzne nie
przesłaniały widoku podejścia do lądowania;
5. ustawić zabezpieczenie przeciwpożarowe po stronie bramek;
6. zabezpieczenie techniczne, sanitarne i inne, poza linią wozu startowego w kierunku
pola wzlotu;
7. szerokość bramek dla samolotów minimum 1,5 rozpiętości skrzydeł;
Rodzaje startów.
Podstawowym startem wykładanym na lotnisku do lotów organizowanych przez Ośrodek jest
start szkolny:
1. samolotowy;
2. szybowcowy
3. samolotowo-szybowcowy;
4. spadochronowy.
Obowiązki służby startowej i osób przebywających na stracie.
Służbę startową wyznacza się w celu usprawnienia kierowania lotami i zachowania
ustalonego porządku na starcie. Minimalny skład służby startowej, którą należy wyznaczyć
do lotów szkolnych:
1. dyżurny startu;
2. dyżurny obserwator (jeśli specyfika i intensywność operacji lotniczych wymaga jego
obecności);
3. chronometrażysta;
4. pomocnik kierownika lotów (jeśli specyfika i intensywność operacji lotniczych
wymaga jego obecności).
Dyżurny startu – wyznaczony przez KL. Działa w zakresie:
1. wykonuje polecenia KL związane z rozłożeniem startu;
2. podejmuje działania w zakresie utrzymania porządku i dyscypliny na starcie;
3. nadzoruję pracę pozostałych członków służby startowej;
4. na polecenie KL zwija start.
Chronometrażysta – wyznaczony przez KL. Działa w zakresie:
1. prowadzi zapisy czasów startów, lądowań i pracy silników na ziemi;
2. informuje KL o konieczności uzupełnienia paliwem statków powietrznych jeśli
zostanie mu polecona funkcja kontroli czasu maksymalnego lotu poszczególnych
statków powietrznych.
Pomocnik Kierownika Lotów – wyznacza Kierownik Szkolenia/Szef Wyszkolenia (HT)
lub Kierownik Lotów w zależności od sytuacji na starcie, spośród instruktorów, których
uczniowie piloci wykonują loty samodzielnie. Do jego obowiązków należy:
Zmiana nr. 1
z dnia: 02.05.2005
Wydanie nr.1
z dnia: 26.04.2004r
IWLiS – Zał Strona 40
725375145.008.png 725375145.009.png 725375145.010.png
Ośrodek Szkolenia Lotniczego
Aeroklubu Wrocławskiego
Instrukcja Wykonywania Lotów i
Skoków Spadochronowych
Załączniki
1. sprawdzić przed lotem przygotowanie ucznia -pilota do wykonania zadania/ćwiczenia;
2. obserwować technikę startu i lądowania;
3. udzielać, za zgodą KL niezbędnych wskazówek przez radio uczniowi-pilotowi
wykonującemu loty samodzielne;
4. śledzić kolejność wykonywanych ćwiczeń wg tablicy wykonywanych lotów.
Dyżurny obserwator – wyznaczony przez KL. Do jego obowiązków należy:
1. obserwowanie przestrzeni powietrznej na kierunku podejścia statków powietrznych
do lądowania;
2. natychmiastowe meldowanie KL o zauważonych nieprawidłowościach lub
zaistniałych sytuacjach wymagających interwencji albo zwrócenia na nią uwagi KL.
Wszystkie osoby przebywające na starcie mają obowiązek przebywania w miejscu
wskazanym przez KL. Osoby przebywające na starcie mogą opuścić swoje miejsce
po uzyskaniu zgody KL.
CELOWE POZOSTAWIONO PUSTE
Zmiana nr. 1
z dnia: 02.05.2005
Wydanie nr.1
z dnia: 26.04.2004r
IWLiS – Zał Strona 41
725375145.011.png 725375145.012.png 725375145.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin