Wyrok Trybunału Konstytucyjnego.pdf

(213 KB) Pobierz
Microsoft Word - K_05_05.doc
59/5/A/2006
WYROK
z dnia 24 maja 2006 r.
Sygn. akt K 5/05 *
W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
Trybunał Konstytucyjny w składzie:
Marek Safjan – przewodniczący
Jerzy Ciemniewski – sprawozdawca
Biruta Lewaszkiewicz-Petrykowska
Ewa Łętowska
Janusz Niemcewicz,
protokolant: Grażyna Szałygo,
po rozpoznaniu, z udziałem wnioskodawcy oraz Sejmu i Prokuratora Generalnego,
na rozprawie w dniu 24 maja 2006 r., wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich o zbadanie
zgodności:
art. 70 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 ze zm.) z art. 2 oraz art. 32 w
związku z art. 64 ust. 2 Konstytucji,
o r z e k a:
I
Art. 70 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904, z 2001 r. Nr 128, poz. 1402, z 2002 r. Nr
126, poz. 1068 i Nr 197, poz. 1662, z 2003 r. Nr 166, poz. 1610, z 2004 r. Nr 91, poz. 869,
Nr 96, poz. 959 i Nr 172, poz. 1804, z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 oraz z 2006 r. Nr 66, poz.
474) jest niezgodny z art. 2 oraz art. 32 w związku z art. 64 ust. 2 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej.
II
Art. 70 ust. 2 ustawy powołanej w części I sentencji traci moc obowiązującą z
upływem 12 (dwunastu) miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw
Rzeczypospolitej Polskiej.
UZASADNIENIE:
I
1. Rzecznik Praw Obywatelskich w skierowanym do Trybunału Konstytucyjnego
wniosku z 28 stycznia 2005 r. wniósł o stwierdzenie, że art. 70 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego
1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 ze zm.;
* Sentencja została ogłoszona dnia 5 czerwca 2006 r. w Dz. U. Nr 94, poz. 658.
2
dalej: prawo autorskie) jest niezgodny z art. 32 w związku z art. 64 ust. 2 Konstytucji.
W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich, ustawodawca, na podstawie
zakwestionowanego przepisu, przyznał pewnej grupie współtwórców utworu
audiowizualnego istotne uprawnienia majątkowe, pomijając innych współtwórców, w
szczególności scenografów i choreografów. Zgodnie z art. 70 ust. 2 prawa autorskiego, do
dodatkowego wynagrodzenia z tytułu eksploatacji utworów audiowizualnych, oprócz
reżysera, operatora obrazu oraz twórcy scenariusza, uprawnieni są również twórcy innych
utworów literackich lub muzycznych, które stworzone zostały do utworu audiowizualnego
lub w nim wykorzystane, oraz artyści wykonawcy. Zdaniem Rzecznika Praw
Obywatelskich, kryteria doboru podmiotów uprawnionych do dodatkowego
wynagrodzenia nie zostały oparte na racjonalnych przesłankach, co narusza zasadę równej
ochrony praw majątkowych.
Rzecznik Praw Obywatelskich, w oparciu o poglądy wyrażone w piśmiennictwie i
orzecznictwie, wskazał na znaczenie pracy scenografa w tworzeniu utworu
audiowizualnego. Zwrócił uwagę, że – jak wynika z informacji Stowarzyszenia
Filmowców Polskich – scenografowie partycypują w dochodach tantiemowych
uzyskiwanych na podstawie art. 70 ust. 2 prawa autorskiego, ale w oparciu o porozumienia
z reżyserami i operatorami.
W przypadku choreografów, Rzecznik Praw Obywatelskich wskazał na
ograniczone znaczenie ich pracy w tworzeniu utworu audiowizualnego. Niemniej jednak
podniósł, że przynajmniej w przypadku pewnych kategorii utworów audiowizualnych
choreograf powinien być uznany za osobę, która wniosła wkład twórczy w powstanie
utworu.
W opinii Rzecznika Praw Obywatelskich, zachodzi podobieństwo pomiędzy
utworem scenograficznym lub choreograficznym, stworzonym dla utworu
audiowizualnego albo w nim wykorzystanym, a utworami wymienionymi w art. 70 ust. 2
prawa autorskiego, gdyż obie te kategorie utworów składają się na utwór audiowizualny.
Zarówno podmiot będący autorem utworu scenograficznego lub choreograficznego, jak i
podmioty, wskazane w art. 70 ust. 2 prawa autorskiego, są współtwórcami utworu
audiowizualnego. Ustawodawca wprowadził więc zróżnicowanie wśród podmiotów
podobnych, charakteryzujących się taką samą cechą istotną, przy czym zróżnicowanie to –
zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich – jest niekonstytucyjne, gdyż nie spełnia
podstawowej przesłanki odstępstwa od zasady równości, w postaci racjonalności
zróżnicowania. Szczególne uprawnienie do żądania dodatkowego wynagrodzenia
przyznane zostało tylko pewnej, wymienionej taksatywnie grupie osób, co jest niespójne z
treścią art. 69 prawa autorskiego, w którym katalog współtwórców utworu
audiowizualnego ma charakter otwarty.
W konkluzji rozważań podkreślono, że nie jest intencją Rzecznika Praw
Obywatelskich pozbawienie twórców utworu audiowizualnego prawa do partycypowania
w wynagrodzeniu uzyskiwanym z tytułu eksploatacji utworu audiowizualnego, ale
usunięcie z porządku prawnego regulacji, która w sposób niezgodny z Konstytucją
kształtuje katalog podmiotów uprawnionych do tego wynagrodzenia. Dlatego też Rzecznik
uznał za uzasadnione odroczenie utraty mocy obowiązującej zaskarżonego przepisu na
czas niezbędny do dokonania stosownych zmian normatywnych, uwzględniających
konstytucyjną zasadę równości.
2. Prokurator Generalny w piśmie z 8 lipca 2005 r. wyraził pogląd, że art. 70 ust. 2
prawa autorskiego jest zgodny z art. 32 w związku z art. 64 ust. 2 Konstytucji.
Prokurator Generalny zgodził się z wnioskodawcą, że zarówno scenograf, jak i
choreograf (jeżeli utwór audiowizualny zawiera elementy choreograficzne) należą do
3
faktycznych współtwórców utworu audiowizualnego, a ich twórczy wkład w dzieło, jakim
jest ów utwór audiowizualny może być na tyle znaczący, iż współdecyduje o powodzeniu
danego utworu.
Jednocześnie Prokurator Generalny uznał za niezasadny zarzut, że pominięcie – w
katalogu podmiotów uprawnionych do dodatkowego wynagrodzenia, na podstawie art. 70
ust. 2 prawa autorskiego – scenografów i choreografów narusza konstytucyjny standard
równości, w odniesieniu do ochrony praw majątkowych tych współtwórców.
Analiza przepisów prawa autorskiego obowiązujących po zmianach, które miały na
celu wdrożenie dyrektywy Rady 92/100/EWG z 19 listopada 1992 r. w sprawie prawa
najmu i użyczenia oraz niektórych praw pokrewnych prawu autorskiemu w zakresie
własności intelektualnej (Dz. Urz. UE L 346 z 27.11.1992, s. 61, Dz. Urz. UE-sp. 17-1-120),
doprowadziła Prokuratora Generalnego do wniosku, że kwestionowany przepis art. 70 ust.
2 prawa autorskiego – przyznając prawo do wynagrodzeń tantiemowych niektórym
współtwórcom utworu audiowizualnego oraz artystom wykonawcom, z tytułu korzystania
z tego utworu w ramach wymienionych w owym przepisie pól eksploatacji – pozostaje w
zgodzie z powołaną dyrektywą. Ustawodawca zapewnił stosowne wynagrodzenie
podmiotom wymienionym w tejże dyrektywie, a ponadto rozciągnął prawo do tego
wynagrodzenia na inne podmioty – w ramach swobody, jaką prawodawcy krajowemu
pozostawia prawo wspólnotowe.
Odnosząc się do zarzutu sformułowanego we wniosku, Prokurator Generalny
zwrócił uwagę, że wynagrodzenie, o którym mowa w art. 70 ust. 2 prawa autorskiego, jest
wynagrodzeniem dodatkowym, otrzymywanym niezależnie od wynagrodzenia za sam
udział w procesie powstawania utworu audiowizualnego. Całość wynagrodzenia
podmiotów, które wymienione zostały w kwestionowanym przepisie, obejmuje zarówno
wynagrodzenie wynegocjowane z producentem na etapie zawierania umowy o stosowny
wkład danego twórcy w dzieło audiowizualne, jak i wynagrodzenie tantiemowe. Brak
ustawowej regulacji, dotyczącej prawa niektórych współtwórców do wynagrodzenia
tantiemowego, nie stanowi jednak przeszkody do zawierania stosownych umów o
wynagrodzenie dodatkowe.
Prokurator Generalny przyznał, że ustawowa gwarancja prawa do dodatkowego
wynagrodzenia zapewnia silniejszą ochronę praw majątkowych niż jedynie możliwość
umownego ustalania prawa do takiego wynagrodzenia, ale jednocześnie stwierdził, że tego
rodzaju rozwiązanie nie narusza zasady równej dla wszystkich ochrony praw
majątkowych. Pewne zróżnicowanie w podstawie prawnej roszczeń podmiotu
uprawnionego do wynagrodzenia i zmiana adresata części roszczenia nie prowadzi do
uprzywilejowania jednych a dyskryminacji innych współtwórców utworu
audiowizualnego, w zakresie prawnych możliwości uzyskania godziwego wynagrodzenia.
Ponadto Prokurator Generalny podniósł, że krąg podmiotów uprawnionych do
wynagrodzenia tantiemowego z mocy ustawy, nie obejmuje wszystkich możliwych
współtwórców utworu, a rola każdego z owych współtwórców może być różna w procesie
produkcji danego utworu audiowizualnego. Są bowiem utwory, powstające bez udziału lub
z minimalnym udziałem podmiotów, wymienionych we wniosku Rzecznika, jak również
takie, w których wkład tychże podmiotów jest trudny do przecenienia. Ponadto można
wskazać także jeszcze innych twórców, których wkład w dzieło audiowizualne może być
nader znaczący, a nie zostali oni wymienieni w kwestionowanym przepisie. W konkluzji
Prokurator Generalny stwierdził, że pominięcie ustawodawcze, z którego wnioskodawca
czyni zarzut pod adresem art. 70 ust. 2 prawa autorskiego, nie prowadzi do rzeczywistej
dyskryminacji współtwórców utworu audiowizualnego w zakresie ochrony ich praw
majątkowych czy też naruszenia, wskazanych w petitum wniosku, norm konstytucyjnych.
4
3. W nawiązaniu do stanowiska Prokuratora Generalnego, Rzecznik Praw
Obywatelskich w piśmie z 20 lipca 2005 r. oświadczył, że podtrzymuje złożony wniosek.
W ocenie Rzecznika argumenty przytoczone przez Prokuratora Generalnego nie mogą
mieć wpływu na ocenę konstytucyjności zakwestionowanej regulacji.
Fakt, że oprócz scenografa i choreografa można wskazać i innych współtwórców,
którzy mają znaczny wkład w powstanie konkretnego utworu audiowizualnego, zdaniem
wnioskodawcy, wzmacnia zarzut dyskryminacji. Dlatego też Rzecznik Praw
Obywatelskich zakwestionował w swoim wniosku cały art. 70 ust. 2 prawa autorskiego,
nie tylko w zakresie, w jakim pomija np. scenografów w gronie podmiotów uprawnionych
do wynagrodzenia. Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę, że egzemplifikacja
przytoczona w uzasadnieniu wniosku wiąże się z zakresem podmiotowym skarg
wpływających do Rzecznika.
Rzecznik Praw Obywatelskich stwierdził ponadto, że odwołanie się przez
Prokuratora Generalnego do zapisów dyrektywy nie podważa zasadności wniosku. Z
koniecznością respektowania tej regulacji w porządku krajowym związany jest wniosek o
odroczenie utraty mocy obowiązującej zakwestionowanego przepisu, celem przyjęcia
przez parlament rozwiązań zgodnych nie tylko z Konstytucją, ale i prawem
wspólnotowym. Zdaniem Rzecznika, swoboda ustawodawcy, o której mowa w
dyrektywie, nie może być rozumiana jako dowolność w kształtowaniu kręgu podmiotów
uprawnionych do dodatkowego wynagrodzenia. Aktualna regulacja, w opinii Rzecznika,
skutkuje naruszeniem równej ochrony praw majątkowych.
4. W piśmie procesowym z 13 lutego 2006 r. Rzecznik Praw Obywatelskich
rozszerzył wniosek z 28 stycznia 2005 r., wnosząc o stwierdzenie, że art. 70 ust. 2 prawa
autorskiego jest niezgodny także z art. 2 Konstytucji.
W uzasadnieniu Rzecznik Praw Obywatelskich, odwołując się do orzecznictwa
Trybunału Konstytucyjnego, wskazał na związek, jaki zachodzi między zasadą równości
wobec prawa a zasadą sprawiedliwości społecznej. Podniósł, że zasada sprawiedliwości
nakazuje w szczególności równe traktowanie podmiotów prawa charakteryzujących się
daną cechą istotną. Różnicowanie podmiotów prawa jest dopuszczalne na gruncie zasady
równości, jeżeli służy realizacji zasady sprawiedliwości społecznej.
Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich, w art. 70 ust. 2 prawa autorskiego, prawo
do dodatkowego wynagrodzenia zostało przyznane arbitralnie tylko ściśle wymienionym
osobom, bez wskazania materialnoprawnego kryterium takiego rozróżnienia. Tymczasem
zasada sprawiedliwości społecznej wymaga, aby zróżnicowanie poszczególnych
podmiotów pozostawało w odpowiedniej relacji do różnic w sytuacji tych podmiotów.
Oznacza to, że zróżnicowanie współtwórców utworu audiowizualnego w zakresie prawa
do dodatkowego wynagrodzenia byłoby dopuszczalne i pozbawione cech arbitralności,
gdyby ustawodawca odwołał się do kryterium stopnia ich wkładu twórczego w powstanie
utworu. W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich enumeratywne wyliczenie
współtwórców uprawnionych do dodatkowego wynagrodzenia nosi wszelkie cechy
dowolności, gdyż powoduje, że z ustawowego prawa do tego wynagrodzenia wyłączeni są
twórcy, którzy często wnieśli znaczący wkład w powstanie utworu audiowizualnego.
Ustawodawca nie wziął pod uwagę, że udział w powstaniu utworu poszczególnych
współtwórców jest zależny od rodzaju utworu i skonstruował przepis tak, iż mechanizm
dodatkowego wynagradzania można uznać nie tylko za niesprawiedliwy, ale też
nierzetelny. To zaś powoduje, że zaskarżonej normie można postawić również zarzut
niepoprawnej legislacji, czyli naruszenie kolejnej zasady wywodzonej z art. 2 Konstytucji.
5. W piśmie z 30 stycznia 2006 r. Marszałek Sejmu przedstawił stanowisko Sejmu
5
Rzeczypospolitej Polskiej, wnosząc jednocześnie o stwierdzenie, że art. 70 ust. 2 prawa
autorskiego jest niezgodny z art. 32 w związku z art. 64 ust. 2 Konstytucji.
Marszałek Sejmu zwrócił uwagę, że utwór audiowizualny został potraktowany
przez ustawodawcę jako utwór współautorski, a z uwagi na złożoną strukturę utworu i
różnorodność jego odmian istnieje wiele podmiotów mogących aspirować do grona jego
współtwórców.
W odróżnieniu od art. 69 prawa autorskiego, w którym w sposób przykładowy
wyliczono współtwórców utworu audiowizualnego, katalog osób uprawnionych do
dodatkowych dochodów z tytułu eksploatacji utworu audiowizualnego, zawarty w art. 70
ust. 2 ustawy, jest katalogiem zamkniętym. Współtwórcy niewymienieni w tym przepisie
nie mogą żądać na jego podstawie dodatkowego wynagrodzenia (tantiem).
Marszałek Sejmu podniósł, że aktualna treść art. 70 ust. 2 prawa autorskiego jest
wynikiem nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 9 czerwca
2000 r. (Dz. U. Nr 53, poz. 637), mającej na celu między innymi dostosowanie prawa
polskiego do prawa wspólnotowego, w tym dyrektywy Rady 92/100/EWG z 19 listopada
1992 r. w sprawie prawa najmu i użyczenia oraz niektórych praw pokrewnych prawu
autorskiemu w zakresie własności intelektualnej. Dyrektywa ta wymaga od państw
członkowskich (art. 2), by za twórcę lub jednego z twórców uznały głównego reżysera
utworu filmowego lub dzieła audiowizualnego i przyznały mu prawo do godziwego
wynagrodzenia (art. 4 dyrektywy). Państwa członkowskie mogą postanowić, że także inne
osoby uważane są za współtwórców. Nie może to jednak oznaczać, zdaniem Sejmu,
dowolności w ustalaniu takiego katalogu i dyskryminowania niektórych uprawnionych
podmiotów.
Marszałek Sejmu przypomniał, że w projekcie rządowym (druk sejmowy nr 1382)
zaproponowano, by prawo do dodatkowego wynagrodzenia z tytułu eksploatacji utworu
audiowizualnego mieli: główny reżyser, twórcy utworów literackich lub muzycznych,
które zostały stworzone do utworu audiowizualnego lub w nim wykorzystane, oraz artyści
wykonawcy. W projekcie nie podano uzasadnienia dla tak skonstruowanego katalogu. W
toku prac ustawodawczych katalog ten rozszerzono o operatora obrazu i twórcę
scenariusza. W ten sposób ustawodawca stworzył normę prawną, która zabezpiecza
interesy majątkowe tylko niektórych współtwórców utworu audiowizualnego poprzez
ustawowe zagwarantowanie prawa do dodatkowego wynagrodzenia.
Zdaniem Sejmu, w zaskarżonym przepisie została złamana zasada równości
poprzez nieracjonalność zróżnicowania podmiotów podobnych, charakteryzujących się tą
samą cechą istotną (relewantną). Katalog osób uprawnionych do dodatkowego
wynagrodzenia z tytułu eksploatacji utworu audiowizualnego (art. 70 ust. 2 prawa
autorskiego) został określony w sposób dowolny, a więc niekonstytucyjny. Ustawodawca
zbyt wąsko, i nieadekwatnie do brzmienia art. 69, określił zakres podmiotowy osób
uprawnionych. Prawo do tantiem powinno przysługiwać wszystkim współtwórcom albo
żadnemu z nich.
W ocenie Sejmu, nie zmienia powyższego stanowiska fakt, że współtwórcy
pominięci przez ustawodawcę w art. 70 ust. 2 ustawy mogą dochodzić dodatkowego
wynagrodzenia z tytułu eksploatacji utworu od producenta, na podstawie indywidualnie
wynegocjowanych umów, a tym samym nie są pozbawieni możliwości uzyskania
godziwego wynagrodzenia, gdyż nie kwestia praktycznych możliwości uzyskania
godziwego wynagrodzenia jest przedmiotem sporu, lecz nierówne traktowanie podmiotów
w zakresie przyznania i ochrony praw majątkowych przez ustawodawcę. Samo zawarcie
umowy w sprawie partycypacji w dochodach tantiemowych pomiędzy współtwórcami
niewymienionymi w art. 70 ust. 2 ustawy a producentem utworu jest zawsze kwestią woli
stron, jest tylko możliwością, podczas gdy pozostali współtwórcy tego samego utworu (tj.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin