socjologia rodziny.doc

(150 KB) Pobierz
1

1.                  HISTORYCZNA I KULTUROWA ZMIENNOŚĆ FORM MAŁŻEŃSTWA I RODZINY

 

Socjologia rodziny powstała na przełomie XIX i XX w. , ale refleksja na temat życia rodzinnego towarzyszy człowiekowi od zawsze.

Interpretowanie pojęcia RODZINA – 2 stanowiska

1)       rodzina to para małżeńska i dzieci

2)       rodzina to proces w którym małżeństwo jest fazą wstępną

MAŁŻEŃSTWO to społ. zaaprobowany związek seksualny między dwojgiem lub więcej jednostek mający znamiona trwałości.

MAŁŻEŃSTWO To bardzo ważna instytucja społ.

SPOŁECZNY CHARAKTER MAŁŻEŃSTWA:

       pojawienie się małżeństwa to nie tylko stosunek między małżonkami ale także między grupami społ. w których uczestniczą. Wybierając partnera wybieramy osoby które tworzą społ. krąg

       małżeństwo jest zawierane przez publiczną formę – ceremonia, świadkowie, przedstawiciel który potwierdza ten fakt

       w każdym społeczeństwie ma miejsce społ. kontrola wyboru partnera ( prawnie – np. ktoś kto jest niepełnoletni, ktoś kto pozostaje w związku małżeńskim, bliski krewny, osoby ubezwłasnowolnione; system normatywny – osoby nieporządne to homoseksualiści, różna rasa, ze wzgl. na wiek, wykształcenie, majątek)

       w małżeństwie ma miejsce dziedziczenie

       współżycie seksualne uzyskuje akceptacje społ. przez zawarcie małżeństwa

       tylko małżeństwo rodziców daje dziecku prawne pochodzenie

 

Cecha wspólna wszystkich koncepcji małżeństwa jest wskazanie na podstawową cechę, zadanie małżeństwa – prokreacja, małżeństwo ma tez znamiona trwałości – ze wzgl. na znaczenie społ. powinno być zawarte na całe życie, gdy się rozpada następuje dezorganizacja społeczna

 

3 FORMY MAŁŻEŃSTWA: ( różne kultury prowokują rożne małżeństwa)

1.       MONOGAMICZNE – są najbardziej popularne, występują między osobami heteroseksualnymi, małżeństwa homoseksualne tylko w kilku krajach – znane są z przeszłości, wiązały się z tym że chłopcy nie przechodzili przez moment inicjacji, nie potwierdzano ich męskości – jedynym wyjściem było oddanie się jako żona prawdziwemu mężczyźnie

2.       POLIGAMICZNE – więcej niż 2 jednostki w małżeństwie, ma dwie postaci:

a)       poliginia – wielożeństwo – 1 mąż wiele żon, wiąże się ze statusem majątkowym mężczyzny, oznacza równe traktowanie kobiet, wszystkie żony są dobre; dopuszczalne w krajach gdzie obowiązuje prawo koraniczne (Koran – max 4 żony)

b)       poliandria – wielomęstwo, 1 żona, wielu mężów – pojawia się gdy brakuje kobiet na rynku małżeńskim ( w pewnych społeczeństwach eliminuje się potomstwo żeńskie w efekcie czego brakuje w przeszłości kobiet – żona najstarszego brata jest żoną reszty braci)

3.       GRUPOWE – 2 lub > mężów i 2 lub > żon, związane z funkcjonowaniem sekt religijnych

 

RODZINA – jest kategoria którą można nazwać powszechnikiem kulturowym, zmienia się ale towarzyszy człowiekowi od wieków. Zmienia się ale towarzyszy człowiekowi od wieków

Sposoby definiowania rodziny:

·          Podstawowa mała grupa społ.

·          Grupa pierwotna (Cooley)

·          Instytucja społ. – zaspakaja potrzeby osób tworzących rodzinę, ale także społeczeństwa – prokreacja)

·          Wspólnota – posiada cechy zrzeszenie – strukturę prawną gwarantującą trwałość, organizację wewnętrzną – prawa i obowiązki

 

TYPOLOGIA RODZIN

·          GRUPA MAŁA (nie ma podgrup, dwupokoleniowa) i DUŻA (odróżnia ilość pokoleń, wielopokoleniowa, ma podgrupy)

·          Ze wzgl. na zmiany cywilizacyjne RODZINA WSPÓŁCZESNA (współczesna dla badacza) I TRADYCYJNA (dot. społeczeństw które wygasło)

Rodzina mała to efekt pojawienia się przemian społ. – industrialnych i urbanizacji; przemysł oddzielił instytucje rodziny od pracy

-         

Cechy

Rodziny

Małej

-          łatwiejsza zdolność mobilizacji

-          mobilność

-          osłabienie więzi rodzinnej

-          znika zróżnicowanie członków rodziny ze wzgl. na płeć (zadania typowo kobiece przejmują mężczyźni)

-          zmiesza się liczba małżeństwa zawieranych na podstawie ekonomicznej, paradygmatem zawierania małżeństwa stała się miłość romantyczna

-          zmniejszenie autorytetu męża i ojca

-          mniej osób w gospodarstwie rodzinnym

-          przestała być trwała – więcej rozwodów

-          wzrosło znaczenie więzów emocjonalnych, a osłabiło się instytucjonalnych

Rodzina NUKLEARNA – to pewna postać rodziny małej, pojawiła się w drugiej połowie XX w., jest to rodzina zamknięta która ogranicza swoje kontakty ze środowiskiem zewnętrznym

 

 

 

 

·          wg miejsca w cyklu biograficznym jednostki RODZINA POCHODZENIA (rodzina w której człowiek się urodził – rodzice i rodzeństwo) I PROKREACJI ( rodzina którą zakładamy w celu posiadania dzieci, małżonek i dzieci)

 

 

·          ze wzgl. na dziedziczenie – możemy dziedziczyć majątek, nazwisko, pozycje, strukturę społ.

-          RODZINY PATRYLINEARNE – po linii ojca - nazwisko

-          RODZINY MATRYLINEARNE – po linii matki – wiedza historyczna, relacje społ.

-          RODZINY BILINEARNE – dziedziczenie po obu liniach pokrewieństwa - majątek

·          Ze wzgl. na zamieszkanie

-          R. PATRYLOKACYJNE -  zamieszkują z rodziną męża

-          R. MATRYLOKACYJNE – zamieszkują z rodziną żony

-          R. NEOLOKACYJNE – mają nowe miejsce zamieszkania

·          Ze wzgl. na władzę

-          PATRYJARCHAT – najstarszy mężczyzna, mąż

-          MATRYJARCHAT – niekoniecznie kobieta ale np. jej ojciec

-          PARTNERSTWO – podział władzy

 

Na przełomie XIX i XX w. zaszły największe przemiany w rodzinie:

·          pojawiło się zjawisko określane „wyjściem kobiety z domu” – rozpoczęło się podejmowanie pracy zawodowej przez kobietę

·          rodzina mała składa się z małej liczby członków - małodzietność to cecha charakterystyczna współczesności

·          współczesna rodzina główny nacisk kładzie na funkcje emocjonalno – ekspresyjną

·          rodzina przestaje być jedynym środowiskiem

·          rodzina przestaje być stabilna

 

PRZEGLĄD KULTUROWYCH FORM RODZINY

1.      RODZINY W SPOŁECZENSTWACH NIEPIŚMIENNICZYCH

-    jej strukturę i zadania są wyznaczone przez siłę, moc organizacji politycznych – rody, klany, plemiona

-    to jakie cechy rodzina przyjmuje uzależnione jest od rozwoju technik zdobywania pożywienia, od rozwoju narzędzi; wyróżniamy 4 podkultury:

a)       kultura wczesnego myślistwa – rodzina w tym okresie była nastawiona na funkcje emocjonalne, decydujące zdanie miała w rodzinie kobieta, technika była słabo rozwinięta, decydujące znaczenie w utrzymaniu rodziny miała kobieta – zajmowała się zbieractwem, w tych rodzinach dziewczynki były bardziej oczekiwane, nie ma starych panien i kawalerów. Rodziny mają charakter patryjarchalny

b)       kultura myślistwa

c)       kultura pasterstwa

d)       kultura wczesnego rolnictwa

2.      RODZINA W KULTURZE CHIŃSKIEJ

Główne cechy kultury chińskiej:

·          kult przodków – to podstawowa cecha – determinował charakter rodziny, jej celem było przekazywanie ducha rodzinnego z pokolenia na pokolenie (każda rodzina odprawia modły rytualne za przodków – modły mogli odprawiać mężczyźni)

·          rodzina duża- nawet do 50 os.

·          Genealogia – wiedza o przodkach to istotny element wychowania

·          Dziedziczenie – tylko chłopcy, a dziewczynki mogą liczyć na posag

·          Autorytet – wyznaczony płcią, wiekiem i tradycją – głowa rodziny podejmowała wszystkie decyzje dot. rodziny

·          Styl życia – rytm nadawany przez wspólne posiłki

·          Struktura rodziny – odmienny charakter mężczyzny i kobiety (miały znosić ciężary życia, powinny być pokorne, nieinteligentne, odporne na trudy życia)

·          Małżeństwa – monogamiczne – ale pan domu miał prawo do konkubin, były one jednak zależne od żony pana domu

 

Początek XX w. to przemiany w Chińskiej Republice Ludowej;

-    walka z patryjarchalną rodziną – jest ona przeszkodą, zniesiono tradycyjną etykę małżeńską, zrównano kobiety i mężczyzn, odrzucono znaczenie genealogii, prawo dom swobodnego wyboru partnera, ograniczenie dzietności

-    aborcje i sterylizacje – bez zgody kobiet

-    Chiny stają się rodzinami jedynaków

3.       RODZINA W KULTURZE JAPOŃSKIEJ – cechy rodziny zbliżonej do chińskiej

·          miejsce w społeczeństwie wyznaczone jest tradycją ale i systemem filozoficzno – religijnym

·          funkcjonowanie rodziny regulowane jest obyczajem i kodeksem rodzinnym spisanym w VIII w.

·          najwyższy autorytet ma mężczyzna – opierało się to na tradycji i prawie, które mówiło że wszyscy członkowie rodziny powinni być mu posłuszni i poddani (miał władze absolutną – decydował o kwestii życia i śmierci, decydował o kandydatach na współmałżonków dzieci – kandydatów poszukiwali krewni, rodzina albo swatowie, mężczyzna decydował o wpisaniu dziecka na listę domowników działania sprzeczne z wolą głowy domu były traktowane jako zbrodnie – mogło się skończyć skreśleniem z listy a to równało się z wyrzuceniem ze społeczeństwa

·          w Japonii ważna była wiedza genealogiczna –

·          sukcesje dot. mężczyzn – nie koniecznie najstarszy syn

·          rodziny były b. duże – nawet 100 os.

 

 

4.      RODZINA W KULTURZE ARABSKIEJ

·          okres przedislamski

-          dominował patryjarchat, który miał kilka postaci np.: wielomęstwo – tu kobieta była głową domu, pozyskiwanie narzeczonej – nie tylko przez swatów, ale wykup panny młodej lub jej porwanie, istniały instytucje małżeństw czasowych – były to społeczeństwa kupieckie – gdy mężczyzna wyjeżdżał tam gdzie się zatrzymał mógł mieć żonę

-          pojawiły się instytucje rozwodu – porozumienie z poprzednim opiekunem kobiety i 3-krotne oświadczenie że małżeństwo już nie ma miejsca, że nie chce się być z tą kobietą – mężczyzna musiał podać powody dlaczego nie chce z nią być, musiał oddać okup i wiano, a kobieta wracała do swojej rodziny

·          okres po pojawieniu się islamu VII w.

-          kobieta i mężczyzna są równi przed Bogiem – kobieta uzyskała ta równość dzięki temu że ma urodzić dziecko płci męskiej i ma być posłuszna mężczyźnie – wtedy nabywa pełne prawa społ.; mężczyzna ma dobrze traktować żonę jeśli chce być szlachetny;

-          małżeństwo jest kontraktem między pełnoletnimi (k-17, m-18) partnerami, konieczna jest zgoda, wola – czynność wobec świadków i przy obecności lokalnej władzy (kobieta może odmówić zgody), konieczne jest złożenie wykupu przez rodzinę męża

-          rozwód na takich samych zasadach jak wcześniej

-          autorytet – głowa rodziny pełni władzę absolutną

-          kobieta ma tyle praw ile bierze na siebie obowiązków

-          możliwość istnienia poligamii (max 4 żony)

3 główne nurty:

1.       pojawiło się prawo koraniczne

2.       państwa mają charakter świecki – Albania , Turcja

3.       państwa zaczynają przechodzić ewolucje i maja cechy charakterystyczne dla państw europejskich

 

 

2.                  CHRZESCIJAŃSKIE KONCEPCJE MAŁŻEŃSTWA; MODEL LAICKI

 

3 główne grupy:

1 katolickie

Nie tworzą jednolitego modelu rodziny



2 prawosławne

3 protestanckie

 

KATOLICKI MODEL MAŁŻEŃSTWA I RODZINY

ZAŁOŻENIA:

·          rodzina jest naturalną zbiorowością ludzką – rodzina ma pierwszeństwo nad wszystkimi innymi grupami

·          rodzina opiera się na nierozerwalnym małżeństwie – nie ma rozwodu

·          małżeństwo jest sakramentem

·          małżeństwo jest to najważniejsza i niepowtarzalna wspólnota duchowa

·          rodzina to grupa w której jest naturalny podział na 2 płci – prowadzi to do owocu związku małżeńskiego – dziecko – podstawowy cel małżeństwa

·          inne cele małżeństwa – małżonkowie powinni świadczyć sobie pomoc i być za siebie odpowiedzialni

·          małżeństwo i rodzina ma prawo do szczególnej opieki szczególnie ze strony państwa

Geneza sięga Starego testamentu, a została rozwinięta w nauczaniu apostołów

Św. Augustyn wprowadził I doktrynę dot. małżeństwa – od tego czasu kościół podkreślał że tylko on ma prawo do rozwiązywania spraw małżeńskich. Trwało to aż do XVI w.

Sobór Trydencki – wprowadził prawo kanoniczne w którym ustalono:

-          warunki ważnego i nieważnego małżeństwa

-          warunki które wykluczają małżeństwo np.; błędy w umowie małżeńskiej, symulacje, przymuszanie do małżeństwa, niepełnoletność, impotencje, bigamie, wyższe święcenia duchowne, uprowadzenie, powinowadztwo

-          cele małżeństwa –niezmienne – dziecko i pomoc wzajemna małżonków (zaspokajanie potrzeb seksualnych)

Encyklika Piusa XI Casti Connubii z 1930 r.

-          cel małżeństwa ten sam

-          podstawa małżeństwa to wierność małżeńska

-          wprowadza „porządek w rodzinie” wg którego mężczyźnie przypada pierwszeństwo rządzenia a kobiecie pierwszeństwo miłości – bowiem mąż jest głową rodziny a żona jej sercem

-          małżeństwo nie podlega władzy świeckiej

-          od tego czasu istnieją instytucje przygotowujące małżonków do ślubu

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin