Przegląd Sil-Powietrznych 2011-08.pdf

(8903 KB) Pobierz
680526502 UNPDF
przegląd ISSN 1897-8444
ZMIERZCH
DOMINACJI?
str. 5
POŻĄDANE CECHY PERSONELU INŻYNIERYJNO-LOTNICZEGO str. 16 | CO TO
ZNACZY BYĆ DOBRYM DOWÓDCĄ str. 19 | LOTNICTWO WOJSKOWE CHIN str. 38
sił powietrznych
MIESIĘCZNIK | SIERPIEŃ 2011 | NR 8 (050)
przegląd
przegląd ISSN 1897-8444
PODNIEBNEJ
680526502.009.png 680526502.010.png 680526502.011.png 680526502.012.png 680526502.001.png 680526502.002.png
TRENDY
SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
str.|5
Zmierzch podniebnej
dominacji?
str.|10
Human factor – czynnik
nie do przecenienia
INNE ARMIE
str.|38
DOŚWIADCZENIA
str.|19
Lotnictwo
wojskowe Chin
INNE ARMIE
str.|42
str.|49
Co to znaczy być
dobrym dowódcą
Reforma fi nansowa
sił zbrojnych FR
str.|53
Redaktor prowadzący:
ppłk rez. nawig. dr Roman Szustek
Zdjęcie na okładce:
Przemysław Maliszewski
Kolportaż i reklamacje:
TOPLOGISTIC
mobile: +48 500 259 909
tel.: +48 22 389 65 87
fax: +48 22 301 86 61
email: biuro@toplogistic.pl
Druk: Interak Drukarnia sp. z o.o.,
Czarnków
Dyrektor:
Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845 365, 845 685, faks: 845 503
sekretariat@zbrojni.pl
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa
tel.: CA MON 845 186,
e-mail: przeglad-sz@zbrojni.pl
Redaktorzy merytoryczni:
płk rez. dr Jan Brzozowski,
mjr Grzegorz Predel
Opracowanie stylistyczne:
Teresa Wieszczeczyńska
Skład i łamanie:
Jolanta Muszyńska
„Przegląd Sił Powietrznych” ukazuje się od listopada 1928 roku.
Od 1 stycznia 2011 r. korespondencję do Gazety Internetowej Wojskowego Instytutu Wydawniczego prosimy kierować na adres: portal@zbrojni.pl
str.|4
Od 1 września 2009 r. korespondencję do Gazety Internetowej Redakcji Wojskowej prosimy kierować na adres: portal@redakcjawojskowa.pl
680526502.003.png
¢ TRENDY
Zmierzch podniebnej dominacji?
Michał Jarocki ........................................................................................... 5
przegląd
sił powietrznych
SIERPIEŃ 2011 | NR 08 (050)
¢ SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
Human factor – czynnik nie do przecenienia (cz. III)
płk w st. spocz. pil. dr Jerzy Szczygieł ..................................................... 10
Szanowni Czytelnicy!
W pierwszym artykule
tego numeru autor su-
geruje, że możliwy jest
zmierzch podniebnej
dominacji amerykań-
skich maszyn nowej
generacji. Zakładano,
że Raptor będzie wywalczał przewagę w po-
wietrzu i oczyszczał niebo z maszyn prze-
ciwnika, Lightning zaś – wspierał oddziały
lądowe oraz dosięgał swoimi bombami
przeciwnika ukrytego głęboko pod ziemią.
Taki zestaw zdolności miał dać Stanom
Zjednoczonym poczucie bezpieczeństwa
oraz pewności w prowadzonej polityce.
Możliwe jednak, że założenia te trzeba bę-
dzie zweryfikować. Pojawił się bowiem silny
konkurent – rosyjski PAK FA.
W następnym artykule jest kontynuowana
problematyka czynnika ludzkiego (HF)
w szkoleniu lotniczym. Autor za uzasadnio-
ne uważa stwierdzenie, że załogi nieprze-
szkolone w zakresie HF mogą popełniać
więcej błędów niż załogi, które w takim szko-
leniu uczestniczyły. Dostrzegalny jest pozy-
tywny wpływ tego szkolenia na poziom dys-
cypliny wykonawczej załóg lotniczych. Autor
zwraca uwagę na praktykę zmuszania pilo-
tów wojskowych do wykonywania lotów
w ekstremalnych warunkach pogodowych.
Piloci często bywają w brutalny sposób stra-
szeni przez przełożonych. Zdaniem autora,
jeśliby personel lotniczy został przeszkolo-
ny w zakresie HF, to, po pierwsze, pilot nie
bałby się odmówić wykonania lotu w warun-
kach ryzyka, a, po drugie, przełożony wyko-
nania takiego lotu po prostu by nie żądał.
Zachęcam do lektury pozostałych arty-
kułów.
Pożądane cechy personelu inżynieryjno-lotniczego
mjr w st. spocz. dr inż. Kazimierz Janusiak ............................................ 16
¢ DOśWIaDCZENIa
Co to znaczy być dobrym dowódcą (cz. II)
płk pil. dr Władysław Leśnikowski .......................................................... 19
Najdłuższa operacja lotnicza
ppłk w st. spocz. pil. mgr inż. Maciej Kamyk .......................................... 24
¢ INNE aRmIE
Z kabiny pilota i nawigatora
płk dypl. rez. nawig. inż. Józef Maciej Brzezina ..................................... 29
Lotnictwo wojskowe Chin (cz. I)
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka .................................................... 38
Reforma finansowa sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej
ppłk dypl. nawig. Piotr Cieślik ................................................................ 49
Rosyjskie silniki Saturn-Lulka AL – ukryte możliwości (cz. II)
mgr inż. Maciej Ługowski ....................................................................... 57
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, +4822 6845365,
+4822 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@zbrojni.pl,
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
ppłk rez. nawig. dr
Roman Szustek,
redaktor prowadzący
2011/08
przegląd sił powietrznych
680526502.004.png
OD DOWÓDCY
Lotnicy!
Jak co roku, 28 sierpnia obchodzimy
Święto Lotnictwa Polskiego – na pa-
miątkę zwycięskiego lotu kpt. pil. Fran-
ciszka Żwirki i inż. pil. Stanisława
Wigury samolotem polskiej konstruk-
cji w Międzynarodowych Zawodach
Samolotów Turystycznych Challenge
1932. Był to nie tylko pokaz kunsztu
polskich pilotów wojskowych, lecz tak-
że triumf polskiej myśli technicznej.
Dlatego święto to jest obchodzone
zarówno w Siłach Zbrojnych RP, jak
i w lotnictwie cywilnym, państwowym
oraz w przemyśle lotniczym.
Za nami rok wytężonej pracy. Choć
zrobiliśmy dużo, mamy świadomość,
że jeszcze wiele przed nami. Procedu-
ry, które obecnie obowiązują, mają
jeden cel – zoptymalizowanie szkole-
nia i bezpieczne wykonywanie zadań
lotniczych. Wprowadziliśmy wiele no-
wych dokumentów oraz zmieniliśmy
i uaktualniliśmy dokumenty dotych-
czas obowiązujące. Wprowadzamy do
eksploatacji nowy sprzęt. Ale sukces
osiągniemy tylko wtedy, gdy bez-
względnie będziemy przestrzegać pro-
cedur i przepisów. Dotyczy to wszyst-
kich nas. Każdy żołnierz, każdy lotnik,
każdy pracownik wojska ma bezpo-
średni wpływ na wykonanie zadań
przez pilotów.
Działania podejmowane w celu
zwiększenia bezpieczeństwa lotów
sprzyjają profesjonalizacji, tym samym
umacnianiu prestiżu Sił Powietrznych.
Z optymizmem możemy patrzeć w przy-
szłość. Udział naszego lotnictwa w wie-
lu ćwiczeniach krajowych i międzyna-
rodowych, wysokie oceny umiejętności
naszych pilotów wystawiane przez
przełożonych i sojuszników pozwalają
stwierdzić, że obraliśmy dobrą drogę.
Konsekwentnie dążyć do celu – to nasz
priorytet.
Z okazji Święta Lotnictwa Polskiego
składam wszystkim serdeczne życzenia
zdrowia, satysfakcji i pomyślności,
szczęścia, dobrego samopoczucia
oraz spełnienia nawet najskrytszych
marzeń.
Najlepsze życzenia składam również
lotnikom służącym w lotnictwie innych
rodzajów sił zbrojnych, w lotnictwie
cywilnym i państwowym, pracującym
w instytucjach i ośrodkach naukowo-
-badawczych, w szkolnictwie oraz
przemyśle lotniczym. Zarówno tym,
którzy są w służbie czynnej, jak i tym
pozostającym w rezerwie i stanie spo-
czynku. Szczególne pozdrowienia kie-
ruję do weteranów polskiego lotnictwa,
naszych nauczycieli i starszych ko-
legów.
Wyrazy szacunku i podziękowania
składam także naszym rodzinom
i bliskim. Wspierając nas na co dzień,
dzielą z nami trudy tej odpowiedzial-
nej służby.
Z lotniczym pozdrowieniem
Dowódca Sił Powietrznych
gen. broni pil. Lech Majewski
4 przegląd sił powietrznych
2011/08
680526502.005.png 680526502.006.png
Gorzka pigułka TRENDY
Zmierzch podniebnej
dominacji?
Michał Jarocki
Student Wydziału
Studiów
Międzynarodowych
i Politologicznych
Uniwersytetu
Łódzkiego (II
Komponent powietrzny armii Stanów Zjednoczonych liczy przeszło
5,5 tys. statków powietrznych, z czego prawie połowę stanowią
maszyny bojowe.
U względniając liczbę statków
zakończenia II wojny światowej nie
było konfliktu zbrojnego, w którym
amerykańscy żołnierze nie mieliby za-
pewnionej osłony z powietrza. Czasy
zmieniają się jednak i to, co dzisiaj
napawa dumą, niebawem może być
jedynie wspomnieniem.
Tendencje
Od przeszło pół wieku amerykański
przemysł zbrojeniowy przoduje w pro-
powietrznych, które znajdu-
ją się w innych rodzajach sił
zbrojnych (wojskach lądo-
wych, marynarce wojennej oraz mari-
nes), można mówić o około 9 tys. ma-
szyn. Dysponując taką siłą, Ameryka-
nie z łatwością uzyskują przewagę
powietrzną wszędzie tam, gdzie operu-
ją ich jednostki lądowe. Przedstawi-
ciele armii podkreślają wręcz, że od
2011/08
przegląd sił powietrznych
680526502.007.png 680526502.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin