Przegląd Sił Powietrznych 2011-09.pdf

(6389 KB) Pobierz
696536117 UNPDF
przegląd ISSN 1897-8444
MODUŁOWE str. 13
PROJEKT PRZEPISÓW OPERACYJNEGO RUCHU LOTNICZEGO DLA PAŃSTW
ECAC str. 19 | WIML W SŁUŻBIE SIŁ POWIETRZNYCH I NIE TYLKO str. 37 |
sił powietrznych
MIESIĘCZNIK | WRZESIEŃ 2011 | NR 9 (051)
przegląd
przegląd ISSN 1897-8444
KSZTAŁCENIE
696536117.008.png 696536117.009.png 696536117.010.png 696536117.011.png
TRENDY
SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
str.|4
PAK FA i jego
perspektywy eksportowe
DOŚWIADCZENIA
str.|37
WIML w służbie Sił
Powietrznych
i nie tylko
INNE ARMIE
str.|57
str.|42
str.|42
Przywództwo
w środowisku
Sił Zbrojnych RP
Lotnictwo
wojskowe Chin
str.|53
Redaktor prowadzący:
ppłk rez. nawig. dr Roman Szustek
Zdjęcie na okładce:
Marian Kluczyński
Kolportaż i reklamacje:
TOPLOGISTIC
mobile: +48 500 259 909
tel.: +48 22 389 65 87
fax: +48 22 301 86 61
email: biuro@toplogistic.pl
Druk: Interak Drukarnia sp. z o.o.,
Czarnków
Dyrektor:
Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845 365, 845 685, faks: 845 503
sekretariat@zbrojni.pl
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa
tel.: CA MON 845 186,
e-mail: przeglad-sz@zbrojni.pl
Redaktorzy merytoryczni:
płk rez. dr Jan Brzozowski,
mjr Grzegorz Predel
Opracowanie stylistyczne:
Teresa Wieszczeczyńska
Skład i łamanie:
Jolanta Muszyńska
„Przegląd Sił Powietrznych” ukazuje się od listopada 1928 roku.
Od 1 stycznia 2011 r. korespondencję do Gazety Internetowej Wojskowego Instytutu Wydawniczego prosimy kierować na adres: portal@zbrojni.pl
Od 1 września 2009 r. korespondencję do Gazety Internetowej Redakcji Wojskowej prosimy kierować na adres: portal@redakcjawojskowa.pl
696536117.001.png 696536117.002.png 696536117.003.png
¢ TRENDY
PAK FA i jego perspektywy eksportowe
ppłk dypl. nawig. Piotr Cieślik .................................................................... 4
Kształcenie modułowe
kpt. Marcin Sznycer ................................................................................ 13
przegląd
sił powietrznych
WRZESIEŃ 2011 | NR 09 (051)
Szanowni Czytelnicy!
W artykule otwierają-
cym bieżący numer
autor kontynuuje pre-
zentację rosyjskiego
samolotu PAK FA oraz
jego możliwości eks-
portowych. Maszyna
ta jeszcze nie została wyposażona w podsta-
wowe elementy kwalifikujące ją do grupy
samolotów piątej generacji – brakuje sta-
cji radiolokacyjnej, systemu kierowania
ogniem, systemu wymiany danych, systemu
samoobrony samolotu oraz uzbrojenia.
Z dużym prawdopodobieństwem można za-
łożyć, że PAK FA stanie się kompletnym syste-
mem bojowym dopiero za kilkanaście lat.
W następnej publikacji został omówiony
problem kształcenia modułowego jako
alternatywy dla systemu szkolenia w Siłach
Powietrznych. Zmieniająca się sytuacja
zmusza szkolnictwo wojskowe do wdraża-
nia efektywnych form kształcenia. Moduło-
we programy nauczania umożliwiają kształ-
towanie pożądanych postaw aktywności
zawodowej, przede wszystkim zaś umiejęt-
ności niezbędnych do wykonywania zadań
na zajmowanym stanowisku oraz wymaga-
nych na egzaminach potwierdzających
kwalifikacje zawodowe. Z pewnością kształ-
cenie modułowe realizuje zasady kształce-
nia kompetencyjnego. W sytuacji gwałtow-
nych przemian technologicznych oraz orga-
nizacyjno-kadrowych, a także tendencji do
wielokrotnej zmiany specjalności i kwalifi-
kacji koniecznością staje się kształcenie
elastyczne, zróżnicowane, dynamiczne
oraz ustawiczne.
Zachęcam do czytania pozostałych arty-
kułów.
¢ SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
Projekt przepisów operacyjnego ruchu lotniczego
dla państw ECAC (cz. I)
płk rez. pil. dr Telesfor Marek Markiewicz .............................................. 19
Błąd przeciągnięcia – czy musi do niego dochodzić?
płk w st. spocz. pil. dr Jerzy Szczygieł ..................................................... 29
WIML w służbie Sił Powietrznych i nie tylko
płk nawig. dr Grzegorz Rosłan ................................................................ 37
¢ DOśWIaDCZENIa
Przywództwo w środowisku Sił Zbrojnych RP (cz. I)
płk pil. dr Władysław Leśnikowski .......................................................... 42
¢ INNE aRmIE
Z kabiny pilota i nawigatora
płk dypl. rez. nawig. inż. Józef Maciej Brzezina ..................................... 49
Lotnictwo wojskowe Chin (cz. II)
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka .................................................... 57
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, +4822 6845365,
+4822 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@zbrojni.pl,
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
ppłk rez. nawig. dr
Roman Szustek,
redaktor prowadzący
2011/09
przegląd sił powietrznych
696536117.004.png
TRENDY Rosyjskie dylematy
ppłk dypl. nawig.
Piotr Cieślik
Ataszat obrony przy
Ambasadzie rP
w Moskwie
Absolwent WSOSP
i AON. Był
nawigatorem
naprowadzania
(9 plm, 24 BLot),
młodszym
specjalistą
w DWLiOP,
następnie starszym
specjalistą Oddziału
Operacyjnego
Zarządu Operacji
Powietrznych DSP.
Obecnie służy
w Ambasadzie RP
w Moskwie.
PAK FA i jego
perspektywy
eksportowe
w sierpniu bieżącego roku podczas salonu lotniczego
maKS 2011 na lotnisku Żukowski pod moskwą zademonstrowano
rosyjski samolot bojowy piątej generacji skonstruowany
w ramach programu PaK Fa.
namiczne samolotu PAK FA
przeprowadzono w grudniu
2009 roku na lotnisku Dzem-
gi w Komsomolsku nad Amurem. Na
pasie startowym myśliwiec wykonał
kilka prób rozpędzania i hamowania
ze stosunkowo niewielkiej prędkości.
Następne testy wykonano w 2010
roku – 23 stycznia przeprowadzono
próbę rozpędzania, podczas której po
raz pierwszy przednie koło podwozia
PAK FA oderwało się od pasa starto-
wego.
Premierowy lot maszyny odbył się
29 stycznia 2010 roku (rys.). Około
godziny 11.20 czasu miejscowego
(4.20 czasu moskiewskiego) PAK FA
wystartował z lotniska w Komsomol-
sku nad Amurem. Samolot pilotował
doświadczony oblatywacz Suchoja
Siergiej Bogdan. Podczas lotu spraw-
przegląd sił powietrznych
2011/09
P ierwsze naziemne próby dy-
696536117.005.png 696536117.006.png
Prototyp T-50-1 (stan na 29.01.2010 r.)
dzono system sterowania lotem samolotu, sys-
tem sterowania pracą silników oraz mechanizm
wypuszczania i chowania podwozia. Zweryfi-
kowano również możliwość wykonania startu
oraz lądowania na krótkim odcinku lotniska –
300–400-metrowym – z wykorzystaniem spa-
dochronów hamujących. Trwający 47 min lot
Rosjanie ocenili jako sukces, a większość ro-
syjskich telewizji poświęciła temu wydarzeniu
znaczną część swoich serwisów informacyj-
nych.
Po zakończeniu pierwszej serii lotów w Kom-
somolsku prototyp PAK FA (egzemplarz
T-50-1) został przetransportowany, 16 kwietnia
2010 roku, na lotnisko Żukowski pod Moskwą.
Myśliwiec przewieziono na pokładzie samolo-
tu transportowego An-124. Tym samym samo-
lotem przetransportowano do Instytutu Badaw-
czego Lotnictwa im. Gromowa w Żukowskim
również drugi egzemplarz T-50 (tzw. Komplek-
snyj Naturnyj Stiend – KNS), służący do prób
naziemnych. Na przełomie kwietnia i maja sa-
moloty ponownie zmontowano (przed przewo-
zem lotniczym obydwa egzemplarze zostały
częściowo zdemontowane) i przystąpiono
do kolejnej serii lotów testowych. Za sterami
2011/09
przegląd sił powietrznych
696536117.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin