Scenariusz zajeć terapeutycznych dla klasy trzeciej
Cele: - uświadomienie dzieciom, co to są uczucia, rozpoznawanie i nazywanie ich,
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi
uczuciami.
Zajęcia integrujące grupę
1. Powitanie w kręgu – śpiew piosenki
2. Powitanie na różne sposoby (dłońmi, klaskaniem itp.).
3. Zabawa w parach – „Lustro”.
Dzieci dobierają się parami po wylosowaniu określonych ilustracji zwierząt np. ptak do ptaka, ssak do ssaka. Osoba naśladuje głos i ruchy swojego partnera tak, jakby był jego lustrzanym odbiciem. Następuje zmiana ról.
4. Łączenie się w gromady na sygnał dźwiękowy. Ptaki łączą się z ptakami, ssaki z ssakami, pary łączą się w czwórki, szóstki.
Rozpoznawanie i definiowanie uczuć
5. „Malowanie uczuć” – dzieci malują kartkę kolorem, który najbardziej im się kojarzy z aktualnie przeżywanym przez siebie nastrojem.
6. Omówienie prac – wspólne wyszczególnienie i wypisywanie na tablicy nazw uczuć np. złość, radość, strach itp.
7. „Uzupełnij zdania” – każde dziecko otrzymuje karteczkę do uzupełnienia i wrzuca ją do koszyka.
Najbardziej boję się, ...
8. Odczytanie negatywnych uczuć i posegregowanie na grupy. Rozdzielenie karteczek dla poszczególnych grup.
9. Przedstawianie pantomimiczne negatywnych uczuć.
10. „Poszukujemy czarodziejskich domków” – na dywanie znajdują się przykładowe domki z napisami, malowanie, śpiewanie, słuchanie muzyki. Dzieci wymyślają jeszcze inne domki (prowadzący sugeruje, aby zawierały elementy sztuki, sportu itp.).
11. „Likwidujemy swoje negatywne uczucia”. Dzieci wchodzą do domku o nazwie „słuchanie muzyki” i słuchają V symfonii L. Beethovena.
12. „Rodzimy się na nowo” – relaksacja wg Jacobsona.
Dzieci są małymi ptaszkami lub zwierzątkami tak, jak miały przydzielone role lub wybierają sobie ulubioną postać. W tle podkład muzyczny.
Zakończenie w kręgu – rozmowa na temat wrażeń.
Opracowała:
Agnieszka Pytel
agag61