mechanika.pdf
(
281 KB
)
Pobierz
Kratownica statycznie wyznaczalna
Zadanie 5. Kratownica statycznie wyznaczalna.
Wyznaczyć wartości sił w prętach kratownicy statycznie wyznaczalnej przedstawionej na
Rys.1
:
a). metodą analitycznego równoważenia węzłów
,
b). metodą graficznego równoważenia węzłów; plan sił Cremony
,
c). metodą przekrojów – Rittera w zaznaczonych prętach.
tg α = 0.5 sin α = 0.4472 cos α = 0.8944
tg β = 1.5 sin β = 0.8320 cos β = 0.5547
tg γ = 2.5 sin γ = 0.9285 cos γ = 0.3714
20 KN
2.0
2.0
2.0
Rys.1
____________________________________________________________________________________________________________________________
http://riad.usk.pk.edu.pl/~iwroblew/dydaktyka
1/11
1. Wyznaczenie reakcji –
Rys.2
Zaznaczamy węzły kratownicy: A, B, C, D, E, F, G, H.
Usuwamy myślowo podpory, zastępujemy ich działanie poszukiwanymi
reakcjami
przyjmując dowolnie ich zwroty.
Układając równania równowagi przyjmuje się zwykle jako dodatnie siły poziome zwrócone w prawo, siły pionowe zwrócone w górę, a momenty sił
zwrócone zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Jeżeli przyjęty zwrot reakcji jest zgodny z rzeczywistym, to w wyniku obliczeń otrzymujemy dodatnią wartość tej siły. Jeżeli przyjęty zwrot reakcji jest
niezgodny z rzeczywistym, to w wyniku obliczeń otrzymujemy ujemną wartość tej siły.
Ustawiamy odpowiednie trzy równania równowagi z których
wyznaczamy niewiadome reakcje:
V
A
=20 KN
H
A
=
24 KN
A
1. Σ Z = 0 –20 + V
A
= 0
stąd: V
A
= 20 KN
2. Σ M
A
= 0 –20 • 6 + R
B
• 5 = 0 stąd: R
B
= 24 KN
H
3. Σ X = 0 – R
B
+ H
A
= 0
stąd: R
B
= H
A
= 24 KN
Sprawdzenie:
F
G
Σ M
E
= 0 H
A
• 5 – V
A
• 6 = 0
Z
X
E
B
D
C
R
B
=
24 KN
20 KN
2.0
2.0
2.0
Rys.2
____________________________________________________________________________________________________________________________
http://riad.usk.pk.edu.pl/~iwroblew/dydaktyka
2/11
2. Metoda analitycznego równoważenia węzłów kratownicy.
Wycinamy myślowo poszczególne węzły A, B, C, D, E, F, G, H –
Rys.3
. Na rysunkach wyciętych węzłów, zwroty sił w prętach odpowiadają
rozciąganiu. Obliczanie wartości sił w prętach rozpoczynamy od węzła w którym zbiegają się tylko dwa pręty, w naszym zadaniu jest to węzeł B i F,
a następnie przechodzimy do węzła, w którym będą tylko dwie nieznane siły. Ustawiamy dwa równania równowagi: Σ X = 0 i Σ Z = 0.
Przyjmujemy znakowanie:
pręt rozciągany
- wartość siły w pręcie ma
znak dodatni
,
pręt ściskany
- wartość siły w pręcie ma
znak ujemny
.
H
20 KN
20 KN
G
A
A
24 KN
24 KN
H
F
F
G
E
E
D
C
B
24 KN
B
24 KN
20 KN
20 KN
2.0
2.0
2.0
Z
X
D
C
Rys.3
____________________________________________________________________________________________________________________________
http://riad.usk.pk.edu.pl/~iwroblew/dydaktyka
3/11
2.1. Wyznaczenie prętów zerowych
–
Rys.4
,
Rys.5
,
Rys.6
,
Rys.7
.
Niektóre pręty przy określonym obciążeniu kratownicy nie pracują. Wartości sił w tych prętach są równe zeru i dlatego nazwano je prętami zerowymi.
Przed przystąpieniem do obliczenia kratownicy, wskazane jest wyszukanie prętów zerowych, co znacznie ułatwi wyznaczanie sił w prętach.
Pręty zerowe są oznaczone kolorem popielatym –
Rys.7
3. Jeżeli w węźle nieobciążonym schodzą się trzy pręty, z których dwa leżą
na jednej prostej, to trzeci pręt jest prętem zerowym. –
Rys.6
1. Jeżeli w węźle nieobciążonym schodzą się tylko dwa pręty o różnych
kierunkach, to siły w nich są równe zeru –
Rys.4
N
DG
= 0
N
HA
F
N
FG
= 0
H
N
DE
N
DC
N
HG
D
N
HC
= 0
N
FE
= 0
Σ X = 0 , Σ Z = 0
Rys.4
N
DE
= N
DC
N
HG
= N
HA
Rys.6
V
A
=20 KN
2. Jeżeli w węźle schodzą się dwa pręty o różnych kierunkach, a węzeł jest
obciążony siłą o kierunku pokrywającym się z kierunkiem jednego
z prętów, to drugi pręt jest prętem zerowym. –
Rys.5
A
H
A
=
24 KN
H
F
G
N
BA
= 0
N
BC
B
24 KN
E
D
C
B
R
B
=
24 KN
20 KN
Σ X = 0 N
BC
= –
24 KN
Rys.5
2.0
2.0
2.0
Rys.7
____________________________________________________________________________________________________________________________
http://riad.usk.pk.edu.pl/~iwroblew/dydaktyka
4/11
2.2. Wyznaczenie wartości sił w pozostałych prętach kratownicy korzystając z równań równowagi:
Σ X = 0 i Σ Z = 0
Węzeł E
N
EF
N
EG
1. Σ X = 0
N
ED
+ N
EG
• cos β = 0
N
EG
= 24.037
E
2. Σ Z = 0
–20 + N
EG
• sin β = 0
E
Z
N
ED
N
ED
= 13.333
N
ED
=
– 13.333
N
EG
=
24.037
20 KN
X
Rys.8
20 KN
Rys.9
Węzeł G
GH
N
EG
= N
GE
=
24.037
N
GH
= 22.362
G
1. Σ X = 0
–
24.037
• cos β + N
GC
• cos β
+ N
GH
• cos α = 0
G
Z
N
GC
2. Σ Z = 0
–
24.037
• sin β – N
GC
• sin β
+ N
GH
• sin α = 0
N
GC
=
– 12.018
N
GE
=
24.037
N
GD
N
GC
= 12.018
X
Rys.10
N
GE
= 24.037
N
GH
=
22.362
Rys.11
Węzeł A
20 KN
1. Σ X = 0
– N
AH
• cos α – N
AC
• cos γ
+ 24 = 0
20 KN
A
A
2. Σ Z = 0
– N
AH
• sin α – N
AC
• sin γ
+ 20 = 0
Z
N
AH
24 KN
24 KN
N
AC
=
10,77
N
AH
=
22.362
N
AH
=22.362
X
N
AC
N
AB
N
AC
= 10.77
Rys.12
Rys.13
____________________________________________________________________________________________________________________________
http://riad.usk.pk.edu.pl/~iwroblew/dydaktyka
5/11
Plik z chomika:
alvin888
Inne pliki z tego folderu:
Mechanika - belka.docx
(471 KB)
setup2d.exe
(11342 KB)
blk_setup.exe
(1674 KB)
krata.exe
(764 KB)
krata.chm
(80 KB)
Inne foldery tego chomika:
Fiza
fizyka - sprawozdanie
geodezja
matematyka
Materia+éy budowlane - laborki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin