trening-trenera.pdf

(815 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Jak projektować efektywne
programy szkoleniowe?
biznes
www.pigulkiwiedzy.tv
875107125.050.png 875107125.061.png 875107125.071.png 875107125.080.png 875107125.001.png 875107125.002.png 875107125.003.png 875107125.004.png 875107125.005.png 875107125.006.png 875107125.007.png 875107125.008.png 875107125.009.png 875107125.010.png 875107125.011.png 875107125.012.png 875107125.013.png 875107125.014.png 875107125.015.png 875107125.016.png
Jak projektować efektywne
programy szkoleniowe?
Jak napisać dobry konspekt?
Postawiłem dwa kubki na stole. Jeden biały z nieco nadwerę-
żonym szkliwem, którym powlekano porcelanę. Kubek miał
na sobie sieć pęknięć, które dodawały mu charakteru. To
oczywiście Jego kubek. Mnie przypadł w udziale również bia-
ły, tylko że fajansowy, z namalowaną krową, która się do mnie
z niewiadomych przyczyn uśmiechała. „Głupia krowa, suka”
— myślałem ze złością. Nie mogłem się wściekać na Tomka
Mentora, który miał iście artystyczne podejście do ludzi, po-
legające na tym, że byli oni jedynie funkcją jego osobistego
geniuszu. Uczestników szkoleń potrzebował do tego, żeby
ktoś mógł go oglądać i spijać różane soki z jego ust, a ucznia,
czyli mnie, potrzebował właściwie nie wiem do czego. Zatem
czułem się niepotrzebny temu rozkapryszonemu trenerkowi,
a to powodowało moją złość. Najgorsze było to, że gdybym
mu o tym powiedział, to podsumowałby mnie w ten sposób,
że moja złość jest we mnie i płynie ze mnie i że to dobrze, że
jestem zły, bo mam kontakt z emocjami, a do tego złość jest
emocją energetyczną, co oznacza, że może mi przynieść dużo
dobrego itp… Wolałem więc się
nie odzywać i wyładowywać
swoje frustracje na tej suce,
2
875107125.017.png 875107125.018.png 875107125.019.png 875107125.020.png 875107125.021.png 875107125.022.png 875107125.023.png 875107125.024.png 875107125.025.png 875107125.026.png 875107125.027.png 875107125.028.png 875107125.029.png 875107125.030.png 875107125.031.png
 
Jak projektować efektywne
programy szkoleniowe?
krowie. Ona nie znała się na psychologii i pewnie dlatego się
uśmiechała.
Stawiając jego kubek, rozlałem nieco kawy na biurko. Oczy-
ma wyobraźni widziałem, jak zaczyna się czerwienić, wpadać
w furię i każe mi iść do wszystkich diabłów, wyzywa mnie od
najgorszych śmierdzieli i patałachów, rozbija szyby w oknach
czternastowiecznym krucyiksem, zrzuca na podłogę cenne
wazy z dynastii Ming i drze rękopis Hamleta Szekspira, a po-
tem siada i płacze nade mną, nad sobą i nad całym tym nie-
przychylnym światem.
Może dlatego że nie miał ani czternastowiecznego krucyiksu,
ani waz z dynastii Ming, ani rękopisów, Tomek popatrzył na
mnie krytycznym wzrokiem, po czym najzwyczajniej w świe-
cie wytarł biurko chusteczką. Odsapnąłem nieco. Tomek pod-
niósł kubek do ust…
Teraz najważniejszy moment.
Czy będzie mu smakować…?
Wziął łyk naparu, wykrzywił
twarz w jakimś nieziemskim
grymasie, po czym spojrzał
3
875107125.032.png 875107125.033.png 875107125.034.png 875107125.035.png 875107125.036.png 875107125.037.png 875107125.038.png 875107125.039.png 875107125.040.png 875107125.041.png 875107125.042.png 875107125.043.png 875107125.044.png 875107125.045.png 875107125.046.png
Jak projektować efektywne
programy szkoleniowe?
dookoła zadowolony. Jego oczy wyglądały jakby mu skóry na
powiekach brakowało.
— No, kawka wyborna, mój drogi przyjacielu — mruknął z za-
dowoleniem.
— Taka jak lubisz — powiedziałem uśmiechnięty. Teraz byłem
nieco spokojniejszy.
— Pytałem cię: cel czy program, prawda?
— Tak — nie wiedziałem, do czego zmierza.
— No więc, skoro cel już znasz, to pora popracować nad pro-
gramem szkolenia, nie sądzisz? Myślisz, że szkolenie to takie
pitu-pitu, że trener sobie wychodzi na środek i gada, co mu
ślina na język przyniesie, tak?
Zaczynał się denerwować. Nie wiedziałem dlaczego. Prze-
cież ja nigdy nie myślałem, że szkolenie to jakieś pitu-pitu,
że trener może tak bez przygotowania, przecież ja ze sto razy
drukowałem dla niego materiały, konspekty, role do ćwiczeń,
wiedziałem, że trzeba zawsze być
przygotowanym, a on teraz…
— …że stajesz tam przed nimi,
4
875107125.047.png 875107125.048.png 875107125.049.png 875107125.051.png 875107125.052.png 875107125.053.png 875107125.054.png 875107125.055.png 875107125.056.png 875107125.057.png 875107125.058.png 875107125.059.png 875107125.060.png 875107125.062.png 875107125.063.png
 
Jak projektować efektywne
programy szkoleniowe?
a oni cię uwielbiają, tak? Że to łatwy kawałek chleba, tak my-
ślałeś? Że można sobie przyjść nieprzygotowanym, bez po-
mysłu na program i bez napisanego konspektu? — był coraz
bardziej wzburzony. Nagle się uspokoił, wziął kolejny łyk ole-
istej kawy i powiedział — No w sumie można. Ale nieważne,
ty musisz wiedzieć, jak się pisze konspekt. I będziesz to wie-
dział, choćbyś miał przepisać ręcznie każdy z moich konspek-
tów po tysiąc razy. Oczywiście pokażę ci konspekt idealny, ale
najpierw dostaniesz kilka wskazówek, jak go pisać. Gotowy?
Notuj! — rozkazał, a ja byłem, rzecz jasna, kompletnie niego-
towy. W pośpiechu znalazłem kartkę i długopis, położyłem ją
na biurku i zacząłem kolejny etap robienia wściekłych nota-
tek.
1.
Konspekt pisz łopatologicznie. Tak, żeby każdy, kto go
chwyci w łapy i zna się trochę na rzeczy, mógł poprowa-
dzić szkolenie na podstawie twojego konspektu. Jeśli tak
go napiszesz, to choćbyś miał poprowadzić na jego pod-
stawie szkolenie po roku od jego napisania, zrozumiesz,
co miałeś na myśli, układając moduły w ten, a nie inny
sposób.
2.
Zawsze na początku zazna-
czaj, czego i w jakiej ilości
5
875107125.064.png 875107125.065.png 875107125.066.png 875107125.067.png 875107125.068.png 875107125.069.png 875107125.070.png 875107125.072.png 875107125.073.png 875107125.074.png 875107125.075.png 875107125.076.png 875107125.077.png 875107125.078.png 875107125.079.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin