Wojna z ekstremizmem islamskim – Otłowski T..pdf

(542 KB) Pobierz
Microsoft Word - Pulaski_Policy_Papers_No_6_09.doc
NO. 6/09
1 IV 2009
Wojna z ekstremizmem islamskim –
podsumowanie i perspektywy
Tomasz Otłowski
rozbiłby ich ruch i pozbawił go szans na odzyskanie
utraconej pozycji.
Wojna nie doprowadziła teŜ jak dotąd do realizacji
fundamentalnego celu strategicznego państwczłonków
koalicji antyterrorystycznej z przełomu lat 2001/2002,
jakim jest zapobieŜenie rozprzestrzenianiu się idei
fundamentalizmu islamskiego. Wręcz przeciwnie,
wydarzenia lat 20022009 dowodzą, Ŝe z kaŜdym
rokiem ekstremizm muzułmański, jako ideologia
społecznopolityczna i forma światopoglądu religijnego,
przybiera na sile, zyskując coraz to nowe rzesze
zwolenników w świecie islamu. Wraz z ekstremizmem i
fundamentalizmem rozprzestrzenia się „terrorystyczne
rzemiosło” spod znaku AlKaidy – specyficzne środki i
metody walki terrorystycznej, opracowane i wdroŜone
przez organizację binLadena nierzadko juŜ po 2001
roku.
Doskonałym poligonem doświadczalnym dla
terrorystów okazał się zwłaszcza Irak (szczególnie w
okresie nasilonego terroru w latach 20032007).
Działania terrorystyczne i partyzanckie przeciwko
irackim siłom rządowym oraz koalicji międzynarodowej
pozwoliły AlKaidzie i sprzymierzonym z nią grupom na
opracowanie nowych oraz udoskonalenie starych
taktyk prowadzenia walki i dokonywania zamachów.
Aktywność w Iraku umoŜliwiła teŜ przeszkolenie w boju
setek ochotników, pochodzących niemal ze wszystkich
państw muzułmańskich. Ludzie ci, po powrocie do
swych krajów, posłuŜyli jako instruktorzy
terrorystycznego knowhow oraz inicjatorzy tworzenia
kolejnych lokalnych komórek terrorystycznych. Proces
ten przyspieszył formowanie się „nowej AlKaidy”, w
postaci sieci luźno związanych ze sobą (ale teŜ często
wręcz nic nie wiedzących o sobie wzajemnie) grup i
organizacji, działających według ideowych,
politycznych i organizacyjnych „instrukcji” „starej” Al
Kaidy. Coraz więcej dowodów wskazuje teŜ, Ŝe ta
„nowa AlKaida” ma organizacyjne i finansowe związki
ze „starą”, przynajmniej na szczeblu operacyjnym. 2
Istotnym elementem wpływającym na przebieg i
obecny stan wojny z radykalizmem islamskim jest
całkowite zaniechanie przez kraje Zachodu prób
realnego rozwiązania (lub choćby załagodzenia)
szeregu konfliktów regionalnych, które mają wpływ na
sytuację w rdzennie islamskich częściach świata.
Dotyczy to nie tylko sztandarowej „kwestii
palestyńskiej”, ale takŜe sytuacji w Libanie, Czeczenii,
Kaszmirze itd. Istotnym elementem tego zagadnienia
jest takŜe zdecydowane i bezwarunkowe poparcie,
udzielane przez USA Izraelowi w jego polityce
regionalnej. Konflikty te – a raczej stosunek Zachodu
do nich – mają tymczasem szczególne znaczenie
psychologiczne i propagandowe dla społeczności
muzułmańskich i są przez nie traktowane jako probierz
rzeczywistej polityki Zachodu wobec islamu i państw
islamskich.
W konsekwencji tych zaniechań nie udało się zmienić
jednoznacznie negatywnego nastawienia świata
muzułmańskiego do Zachodu jako takiego oraz
W ojna z islamskim fundamentalizmem i
ekstremizmem 1 , podjęta przez międzynarodową
koalicję powstałą wokół Stanów Zjednoczonych po
zamachach terrorystycznych na Nowy Jork i Pentagon
z 11 września 2001 roku, wkroczyła właśnie w ósmy
rok. To dobry moment na próbę dokonania
podsumowania i oceny dotychczasowego przebiegu tej
wojny oraz jej ewentualnych osiągnięć i poraŜek. To
takŜe odpowiedni czas na próbę sprecyzowania
dalszych priorytetów strategicznych oraz działań,
mających na celu realizację zasadniczych celów całej
kampanii. Wiele wskazuje na to, Ŝe pierwszoplanowym
celem wojny staje się konieczność doprowadzenia do
strategicznego przełomu w operacji afgańskiej,
stanowiącej od ośmiu lat główny (w aspekcie
militarnym) front walki z islamistami spod znaku Al
Kaidy. Równolegle, waŜnym zadaniem będzie teŜ
ustabilizowanie sytuacji wewnętrznej w Pakistanie,
który coraz wyraźniej urasta do rangi kluczowego
czynnika warunkującego kierunek rozwoju sytuacji
geopolitycznej w regionie Azji Południowej.
Wojna z islamskim fundamentalizmem w latach
20012008
P o ośmiu latach wysiłków politycznych,
ekonomicznych, a przede wszystkim militarnych,
ogólne połoŜenie strategiczne Zachodu w wojnie z
ekstremizmem islamskim nie przedstawia się
korzystnie. Działania w ramach kampanii nie
doprowadziły jak dotąd do zrealizowania jej głównych
celów strategicznych. Przede wszystkim nie udało się
zniszczyć struktur „starej” AlKaidy, z jej
rozbudowanymi i wielopoziomowymi sieciami
komunikacji, kontroli i dowodzenia, obejmującymi
praktycznie cały glob. Nie wyeliminowano wszystkich
członków ścisłego kierownictwa AlKaidy, a zwłaszcza
ikon całego ruchu – Osamy bin Ladena czy Ajmana al
Zawahiriego. Podobnie, nie zdołano doprowadzić do
likwidacji wielu punktów na mapie świata, będących
swoistymi „bezpiecznymi przystaniami” dla
międzynarodowego terroryzmu islamskiego.
Sztandarowym przykładem takiego miejsca jest
Somalia, gdzie istnieje obecnie największa po
Afganistanie i Pakistanie struktura szkoleniowo
logistyczna AlKaidy, ale islamiści czują się swobodnie
takŜe na znacznych obszarach m.in. Libanu, Jemenu,
Kaszmiru, Filipin, Indonezji czy teŜ Autonomii
Palestyńskiej. Dziś, patrząc retrospektywnie, widać
wyraźnie, Ŝe szczególne znaczenie dla przebiegu wojny
i jej obecnego połoŜenia strategicznego miała
rezygnacja w latach 20022003 z zadania Talibom w
Afganistanie decydującego ciosu, który ostatecznie
Fundacja im. Kazimierza Pułaskiego The Casimir Pulaski Foundation
Konduktorska 18/15, 00775 Warsaw, Poland
Tel/Fax: +48 22 406 07 82, email: office@pulaski.pl
1
214359843.009.png 214359843.010.png
NO. 6/09
1 IV 2009
poszczególnych krajów zachodnich (szczególnie USA).
Sprawia to, Ŝe wojna z fundamentalizmem islamskim
jest dziś coraz częściej postrzegana przez
muzułmanów jako wojna judeochrześcijańskiego
Zachodu z islamem jako takim. W optyce tej, starania
demokratycznego i liberalnego Zachodu o
wyeliminowanie (bądź ograniczenie) wszelkich
ekstremizmów w łonie islamu, stanowiących
podstawowe zaplecze i polityczne uzasadnienie dla
terroryzmu, urastają do rangi walki z samym islamem
jako religią.
Z przedstawionego powyŜej zarysu sytuacji
strategicznej, jaka ma miejsce po ośmiu latach
kontynuowania kampanii naleŜy uznać, Ŝe
największym strategicznym sukcesem wojny z
islamizmem jest wyłącznie zapobieŜenie ponownym
zamachom na terytorium Stanów Zjednoczonych oraz
zdezorganizowanie planów „starej” AlKaidy. Europa
nie miała juŜ jednak takiego szczęścia – dwukrotnie
(Madryt 2004 i Londyn 2005) doszło do duŜych,
spektakularnych zamachów zorganizowanych przez
islamistów, a liczba wykrytych oraz udaremnionych
spisków i zamachów idzie w dziesiątki.
Struktury islamskich radykałów i terrorystów prowadzą
ponadto aktywne działania ofensywne takŜe i w innych
częściach świata – np. w Afryce Północnej, Azji
Południowej czy w regionie Lewantu. W ujęciu
strategicznym uzasadnia to tezę, Ŝe inicjatywa w
wojnie naleŜy do islamistów. To oni wybierają obecnie
cele i moment swych operacji, Zachód natomiast działa
reaktywnie. Wojna z terrorem jest więc w istocie wojną
o charakterze defensywnym.
Afganistan – klucz do sukcesu w wojnie z Al
Kaidą?
pograniczu pakistańskim zaplecze logistyczne i
szkoleniowe dla potrzeb działań w Afganistanie. 3
W 2006 roku afgańscy Talibowie umocnili się na tyle,
Ŝe byli w stanie podjąć działania ofensywne na duŜą
skalę przeciwko siłom międzynarodowym. Ujawnione
wówczas braki w wyszkoleniu i taktyce działań
Talibów, skutkujące m.in. horrendalną skalą strat
poniesionych przez nich w starciach z siłami
ISAF/OEF 4 , zostały jednak szybko naprawione.
Począwszy od 2007 roku obserwuje się w Afganistanie
systematyczny wzrost natęŜenia aktywności
islamistów, wraz ze zwiększaniem skuteczności ich
działań. Ten ostatni element jest efektem ogólnej
poprawy kondycji sił Talibów, w tym zwłaszcza
lepszego ich wyszkolenia, uzbrojenia oraz elastycznego
dopasowywania stosowanej taktyki do warunków pola
walki, a takŜe szerokiego wykorzystywania elementów
wywiadu i kontrwywiadu. Jeszcze dwa, trzy lata temu
słabo zorganizowani i działający na zasadach
„pospolitego ruszenia”, Talibowie są obecnie sprawną
strukturą politycznomilitarną, prowadzącą dobrze
zaplanowane i zorganizowane działania zbrojne, jak
teŜ skuteczną walkę propagandową i psychologiczną z
siłami koalicji. 5
Rok 2008 przyniósł umocnienie niekorzystnych dla
koalicji trendów. Talibowie i ich sojusznicy znacząco
zwiększyli zakres oraz tempo swych działań, osiągając
kolejne postępy w rozszerzaniu kontroli nad
Afganistanem. Sukcesy w walce z rządem w Kabulu i
siłami międzynarodowymi, a takŜe ogólna
radykalizacja postaw w świecie muzułmańskim
sprawiają, Ŝe liczba ochotników do zasilenia szeregów
Talibów wciąŜ rośnie. Pochodzą oni niemal ze
wszystkich państw muzułmańskich; zdarzają się nawet
konwertyci z Zachodu, przede wszystkim z Europy. 6
Obecne załamanie sytuacji bezpieczeństwa na
większości terytorium Afganistanu sprawia, Ŝe rząd
centralny traci coraz bardziej zaufanie i poparcie
obywateli, co poprzez wytworzenie swoistej próŜni
władzy sprzyja ponownej talibanizacji kraju. Na
zajętych i kontrolowanych przez siebie terenach
Talibowie wprowadzają własną administrację,
sądownictwo (oparte na szariacie), system podatkowy
i aparat przymusu. 7
Ubiegły rok to równieŜ kilka duŜych spektakularnych
ataków i zamachów terrorystycznych (m.in. atak na
Hotel Serena w Kabulu, nieudany zamach na
prezydenta Hamida Karzaja, zamach samobójczy na
ambasadę Indii w Kabulu. Ogólnie, liczba ataków na
siły ISAF/OEF była w 2008 roku dwukrotnie większa
niŜ rok wcześniej, a straty koalicji – największe od
początku wojny. 8 Aktywność militarna lub
propagandowa Talibów odnotowywana jest obecnie
praktycznie w całym Afganistanie. Ponad połowa
terytorium kraju znajduje się pod faktyczną kontrolą
Talibów; na pozostałym obszarze ich obecność jest
„znacząca” lub „sporadyczna”. Sytuacja
bezpieczeństwa na większości terytorium kraju naleŜy
dziś uznać za złą lub wręcz bardzo złą. 9
S koncentrowanie po 2003 roku gros sił i środków
(militarnych, ekonomicznych, politycznych) Stanów
Zjednoczonych na kwestii irackiej – kosztem operacji
w Afganistanie – sprawiło, Ŝe odsunięci od władzy w
Kabulu Talibowie zyskali moŜliwość odtworzenia swych
wpływów i zdolności operacyjnych. Podobną „szansę”
dostały takŜe niedobitki struktur AlKaidy w
Afganistanie, skupione wokół ukrywającego się
zapewne gdzieś na pograniczu afgańskopakistańskim
Osamy bin Ladena. Dla nich nagła zmiana
amerykańskich priorytetów strategicznych oznaczała
nie tylko moŜliwość „złapania oddechu”, ale takŜe
propagandowe i militarne wykorzystanie operacji
irackiej dla odbudowy własnej pozycji i moŜliwości
operacyjnych na całym „szerszym” Bliskim Wschodzie.
Ekstremiści islamscy w Afganistanie nie zmarnowali
nadarzającej się sposobności na odzyskanie sił i
podjęcie skutecznej wojny partyzanckiej przeciwko
rządowi w Kabulu i wojskom koalicji międzynarodowej.
Dodatkowym czynnikiem sprzyjającym była niestabilna
sytuacja polityczna w Pakistanie, sprawiająca, Ŝe
Talibowie i AlKaida mogli swobodnie zorganizować na
Fundacja im. Kazimierza Pułaskiego The Casimir Pulaski Foundation
Konduktorska 18/15, 00775 Warsaw, Poland
Tel/Fax: +48 22 406 07 82, email: office@pulaski.pl
2
214359843.011.png 214359843.012.png
NO. 6/09
1 IV 2009
Rola Pakistanu
W obecnej sytuacji w Afganistanie, Pakistan staje się
istotnym ogniwem w wojnie z terroryzmem. Dzieje się
tak nie tylko ze względu na fakt, iŜ jego terytorium
stanowi główne zaplecze organizacyjnoszkoleniowe
dla afgańskich Talibów, AlKaidy i innych związanych z
nimi ruchów, ale teŜ z powodu roli, jaką kraj ten ma
dla logistyki operacji sił międzynarodowych w
Afganistanie. 10
Sytuacja polityczna w Pakistanie pogarsza się
systematycznie od ponad dwóch lat, a w ostatnim
czasie oprócz permanentnego kryzysu politycznego
coraz mocniej dają o sobie znać równieŜ skutki kryzysu
ekonomicznego, związanego z globalnym załamaniem
na rynkach finansowych. Słaby cywilny rząd centralny
w Islamabadzie, nie kontrolujący w pełni swej
największej i wszechpotęŜnej słuŜby specjalnej ( Inter
Services Intelligence , ISI) podejrzewanej o skryte
wspieranie pakistańskich i afgańskich ekstremistów
islamskich, nie jest w stanie stłumić rebelii Talibów.
Nie dziwi więc, Ŝe Islamabad utracił juŜ w praktyce
kontrolę nad plemiennymi obszarami pogranicza z
Afganistanem (PółnocnoZachodnią Prowincją
Graniczną oraz Federalnie Administrowanymi
Terytoriami Plemiennymi). Na terenach obu prowincji
islamscy ekstremiści utworzyli ponad 150 obozów
szkoleniowych oraz kilkaset innych instalacji i
obiektów. 11 Proces umacniania się ekstremistów w
Pakistanie osiąga juŜ poziom zagraŜający stabilności
tego państwa. 12
Tymczasem o ile sukces operacji w Afganistanie jest
kluczem do wygrania wojny z AlKaidą, to warunkiem
wygrania przez Zachód wojny afgańskiej jest
ustabilizowanie sytuacji politycznej i militarnej w
Pakistanie. Dziś nie ulega juŜ bowiem wątpliwości, Ŝe
oba państwa to swego rodzaju „system naczyń
połączonych”, który musi być rozpatrywany
kompleksowo. Kluczowa rola Pakistanu w
kształtowaniu geopolitycznej rzeczywistości regionu
Azji Południowej ujawniła się w grudniu ub. roku, gdy
terroryści z pakistańskiej organizacji Laszkar eTaiba
(LeT) – bardzo blisko powiązanej ze „starą” AlKaidą –
przeprowadzili spektakularną serię skoordynowanych
zamachów terrorystycznych i ataków na szereg celów
w Bombaju. Miejsce i moment dokonania tej operacji
świadczą o doskonałej orientacji terrorystów w sytuacji
strategicznej całego regionu oraz ogólnym połoŜeniu
ruchu dŜihadu w wojnie z Zachodem. Plan
organizatorów zamachów w Bombaju zakładał
doprowadzenie do zaostrzenia stosunków między
Pakistanem a Indiami (z otwartym konfliktem
zbrojnym włącznie), a tym samym do odwrócenia
uwagi Islamabadu od rozwoju wydarzeń na pograniczu
z Afganistanem i umacniającego się tam ruchu
Talibów. WaŜnym elementem tego geopolitycznego
planu było takŜe skomplikowanie strategicznego
połoŜenia Zachodu względem operacji afgańskiej.
Szczególnie dotyczy to polityki Stanów Zjednoczonych,
które obecnie zmuszone są nie tylko działać na rzecz
poprawy połoŜenia operacyjnego sił
międzynarodowych w Afganistanie, ale teŜ
podejmować intensywne zabiegi dyplomatyczne celem
zaŜegnania konfliktu indyjskopakistańskiego. 13
Precyzja i strategiczna głębia kalkulacji planistów
zamachów w Bombaju są bardzo wyraźnymi
przesłankami, przemawiającymi za tezą o
bezpośrednim udziale strategów „starej” AlKaidy w
procesie planowania i organizowania grudniowych
ataków w Indiach. To z kolei, jeśli faktycznie miało
miejsce, świadczyłoby o odzyskiwaniu sił i zdolności
przez dawny kadrowy rdzeń organizacji Osamy bin
Ladena. Powrót „starej” AlKaidy do planowania
działań i operacji w skali strategicznej (a więc
wykraczającej poza obszar samego Afganistanu i
pogranicza afgańskopakistańskiego) byłby dowodem
na swego rodzaju „reaktywację” struktury
odpowiedzialnej za zamachy na USA sprzed ośmiu lat.
Byłaby to takŜe wyraźna oznaka, Ŝe wojna z islamskim
ekstremizmem i terroryzmem nie przebiega po myśli
Zachodu.
Podsumowanie i perspektywy
  Dotychczasowy przebieg wojny z islamskim
ekstremizmem i terroryzmem pokazuje, Ŝe
skoncentrowanie wysiłków koalicji antyterrorystycznej
na militarnych metodach rozwiązania problemu
islamskiego radykalizmu i terroru nie doprowadzi do
sukcesu.
  Wojna z islamskim dŜihadem powinna być więc
traktowana przez państwa koalicji przede wszystkim
jako walka o „serca i umysły” muzułmanów. Wyraźnie
widać, Ŝe jakiekolwiek działania pozbawione wymiaru
walki psychologicznej i ideologicznej nie przynoszą w
dłuŜszej perspektywie rezultatów i skutkują rosnącą
niechęcią społeczeństw muzułmańskich do Zachodu, co
stanowi największe zwycięstwo islamistów.
Strategicznym, długookresowym celem kampanii
przeciwko fundamentalizmowi islamskiemu musi być
więc dąŜenie do przekonania rzesz muzułmanów na
całym świecie, Ŝe Zachód nie prowadzi kolejnej
krucjaty, ani teŜ nie walczy z islamem jako takim.
  W krótkookresowej perspektywie konieczne jest
jednak udowodnienie, Ŝe państwa zachodnie są zdolne
do wysiłku politycznego i militarnego na rzecz
aktywnej obrony swych wartości i ideałów. Taką
sposobność daje właśnie operacja afgańska, a w
nieodległej przyszłości być moŜe równieŜ działania na
obszarze Pakistanu. Tym samym w roku 2009 Zachód
ponownie staje przed zadaniem militarnego rozbicia
Talibów i AlKaidy w Afganistanie, jako warunku
powodzenia całej wojny z islamskim ekstremizmem.
  Obecnie zadanie to jest jednak o wiele trudniejsze
niŜ siedem lat temu. Choć w Afganistanie stacjonuje
ok. 70 tys. zachodnich Ŝołnierzy (a wkrótce ich liczba
osiągnie 100 tys.), wspieranych przez ok. 80 tys.
Ŝołnierzy armii afgańskiej – to w ciągu kilku ostatnich
Fundacja im. Kazimierza Pułaskiego The Casimir Pulaski Foundation
Konduktorska 18/15, 00775 Warsaw, Poland
Tel/Fax: +48 22 406 07 82, email: office@pulaski.pl
3
214359843.001.png 214359843.002.png
NO. 6/09
1 IV 2009
lat struktury Talibów i AlKaidy okrzepły i rozszerzyły
swe wpływy na cały region Azji Południowej.
  DuŜą trudność w uzyskaniu sukcesu w wojnie z
Talibami i AlKaidą w Afganistanie – a pośrednio z
islamskim ekstremizmem i terroryzmem w ogóle –
rodzi dziś takŜe brak spójności i determinacji koalicji
antyterrorystycznej. Brakuje woli politycznej rządów
państw zachodnich i przyzwolenia ich społeczeństw dla
zwiększania wysiłku militarnego w Afganistanie i
aktywnego angaŜowania się na rzecz zwalczania
muzułmańskiego fanatyzmu. Rośnie zniechęcenie i
znuŜenie wojną postrzeganą powszechnie – zwłaszcza
w Europie – jako „nie nasza”.
  Co gorsza, obecna sytuacja geopolityczna w
regionie wskazuje, ze nie wystarczy juŜ militarne i
polityczne zwycięstwo w samym Afganistanie. Front
wojny rozszerzył się równieŜ na Pakistan, gdzie
moŜliwości działania Zachodu póki co ograniczają się w
gruncie rzeczy jedynie do środków dyplomatycznych. 14
Kierunek rozwoju wydarzeń w Pakistanie będzie jednak
kluczowy dla powodzenia misji w Afganistanie i
przyszłości całej wojny z islamskim ekstremizmem.
wydawcą Platformy Komunikacyjnej dla Organizacji
Pozarządowych www.nongov.org
Fundacja przyznaje Nagrodę im. Kazimierza Pułaskiego
"Rycerz Wolności" dla wybitnych postaci zasłuŜonych w
promowaniu demokracji. Nagrodę dotychczas otrzymał
profesor Władysław Bartoszewski, profesor Norman
Davies, Alaksandar Milinkiewicz, lider demokratycznej
opozycji na Białorusi oraz prezydent Lech Wałęsa.
Fundacja Pułaskiego jest jedną z dwóch polskich
organizacji pozarządowych posiadających status
organizacji partnerskiej Rady Europy. Więcej o
Fundacji na www.pulaski.pl
Komentarz Międzynarodowy Pułaskiego to
pogłębione analizy istotnych dla Polski zagadnień
z zakresu polityki międzynarodowej, gospodarki
światowej bądź bieŜących wydarzeń w polskiej
polityce. Dokument publikowany jest w dwóch
wersjach językowych, polskiej i angielskiej.
Osoby chcące publikować swoje oryginalne prace
w Komentarzu proszone są o kontakt z
Redaktorem Naczelnym p. Dominikiem
Jankowskim djankowski@pulaski.pl śeby
regularnie otrzymywać kolejne numery KMP
naleŜy podać swój email na stronie
www.pulaski.pl
* * * * *
Tomasz Otłowski – ekspert i analityk w zakresie
stosunków międzynarodowych, bezpieczeństwa
narodowego i polityki zagranicznej RP. Współpracownik
Fundacji Aleksandra Kwaśniewskiego Amicus Europae ,
ekspert Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego, publicysta.
W latach 19972006 analityk i szef Zespołu Analiz w
Biurze Bezpieczeństwa Narodowego przy Prezydencie
RP.
Fundacja im. Kazimierza Pułaskiego jest
niezaleŜną, apolityczną instytucją, której misją jest
propagowanie wolności, sprawiedliwości i demokracji,
oraz wspieranie działań mających na celu umacnianie
społeczeństwa obywatelskiego. Fundacja prowadzi
swoją działalność zarówno w Polsce jak i za granicą ze
szczególnym uwzględnieniem Europy Środkowej i
Wschodniej jak i Ameryki Północnej.
Fundacja mogła powstać dzięki przemianom
politycznym, które nastąpiły w Polsce po 1989 roku.
Ideały generała Kazimierza Pułaskiego (wolność,
sprawiedliwość i demokracja) stanowią inspirację dla
wszelkich inicjatyw podejmowanych przez Fundację.
Działania Fundacji obejmują m.in.: prowadzenie badań
naukowych, opracowywanie publikacji i analiz,
przygotowywanie seminariów oraz konferencji,
edukowanie
wspieranie
liderów
www.instytutprzywodztwa.pl
Fundacja jest organizatorem Warszawskiego
Regionalnego Kongresu Organizacji Pozarządowych
www.warsawcongress.pl, Akademii Młodych
Dyplomatów www.akademia.diplomacy.pl oraz
Fundacja im. Kazimierza Pułaskiego The Casimir Pulaski Foundation
Konduktorska 18/15, 00775 Warsaw, Poland
Tel/Fax: +48 22 406 07 82, email: office@pulaski.pl
4
i
214359843.003.png 214359843.004.png 214359843.005.png 214359843.006.png
 
NO. 6/09
1 IV 2009
The war against Islamic extremism –
a summary and perspectives
Tomasz Otłowski
T he war against Islamic fundamentalism and
extremism 15 initiated by the international coalition
after the terrorist attacks in New York and Pentagon
on September 11, 2001, has been continuing for eight
years now. This is a good time to summarize and
evaluate its course and potential achievements or
failures, and list the main points of strategic action and
priorities. There is a lot of evidence suggesting that
the most important goal of this war is the necessity to
achieve a strategic breakthrough in the Afghan
operation, which has been the main front of military
intervention against AlQaeda for eight years now.
Simultaneously, it is essential to stabilize the internal
situation in Pakistan which has been a key factor in
conditioning the direction of the development of the
geopolitical situation in the region of South Asia.
The war against Islamic fundamentalism in the
period from 2001 to 2008
A fter eight years of political and, predominantly,
military efforts, the general strategic situation of the
West in the war against Islamic extremism cannot be
seen as successful. The activities, prepared and taken
within this campaign have not contributed to the
realization of its main goals. Most importantly, the ‘old’
structures of AlQaeda, with its welldeveloped
networks of communication, control and leadership,
encompassing the whole globe, have not been
destroyed. The main leaders of AlQaeda, especially
the ones who represent the icons of the organization,
such as Osama bin Laden or Ayman alZawahiri, have
not been eliminated. Similarly, numerous points on the
map considered safe havens for international Islamic
terrorism have not been removed. Somalia is a perfect
example of such a place, where the largest (after
Afghanistan and Pakistan) training and logistics
structure of AlQaeda is located. However, the
Islamists feel equally free also in the larger parts of
Lebanon, Yemen, Kashmir, the Philippines, Indonesia
and the Palestinian Authority. Today, looking back, it is
clear that the reluctance to deliver a decisive blow in
the period between 2002 and 2003 in Afghanistan has
had a great impact on the course of the war and the
present strategic situation. Otherwise, it could have
destroyed the organization and deprived it of the
chance to regain its position.
So far, the war has not led to the realization of the
fundamental strategic goal of the members of the anti
terrorist coalition, at the turn of 2001 and beginning of
2002, which has been to prevent the idea of Islamic
fundamentalism from spreading. Quite the opposite:
the events of 20022009 prove that, every year,
Muslim extremism, as a socialpolitical ideology and a
form of religious outlook, is becoming stronger and
gaining more and more new advocates in the Islamic
world. Along with extremism and fundamentalism,
“terrorist craftsmanship” has been developing under
AlQaeda flagship, i.e. the peculiar means and
methods of terrorist fighting, prepared and enforced
by binLaden’s organization only after 2001.
Iraq appeared to be an ideal testing ground for
terrorists (especially in the period of terror
intensification there between 2003 and 2007).
Terrorist and guerrilla warfare against the Iraqi
government forces and the international coalition
enabled AlQaeda and its allies to work out new and
improved warfare tactics. Active involvement in Iraq
has also facilitated combat training of hundreds of
volunteers from almost all the Muslim states. Upon the
return to their countries they served well as instructors
of terrorist knowhow and initiated the creation of new
local terrorist units. This process has enhanced the
formation of “new AlQaeda” being a network of
loosely connected (and often unaware of one another)
groups and organizations acting according to
ideological, political and organizational “instructions” of
the “old” AlQaeda. More and more evidence shows
that this “new AlQaeda” maintains organizational and
financial ties with the “old” one, at least at operational
level. 16
An important element having an impact on the course
and the present situation in the war against Islamic
radicalism is the complete abandonment by the West
of any efforts to solve (or at least lessen) a range of
regional conflicts which influence the situation in the
indigenously Islamic parts of the world. It refers not
only to the “Palestinian issue” but also the situation in
Lebanon, Chechnya, Kashmir, etc. A vital element of
this problem is also the U.S.’s firm and unconditional
support for Israel in its regional policy. These conflicts,
and more precisely the Western states’ attitude to
them, act as a certain indicator of the actual policy of
the West towards Islam and Islamic states, having a
direct impact on the Muslim psychology and
propaganda.
As a consequence of this abandonment it was
impossible to change the negative approach of the
Muslim world towards the West itself and individual
Western states (especially the U.S.). As a result, the
war against Islamic fundamentalism is perceived by
the Muslims more as a war between the Judeo
Christian West and Islam itself. Under such
circumstances, the efforts of the democratic and liberal
West to eliminate (or limit) any extremism inside
Islam has developed into a battle against Islam as a
religion.
The above description of the situation after eight years
of continuing the campaign shows that the greatest
success of the war against Islamism has only been to
prevent further attacks on U.S. territory, and
hampering the plans of the “old” AlQaeda. However,
Fundacja im. Kazimierza Pułaskiego The Casimir Pulaski Foundation
Konduktorska 18/15, 00775 Warsaw, Poland
Tel/Fax: +48 22 406 07 82, email: office@pulaski.pl
5
214359843.007.png 214359843.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin