Wykonywanie czynności związanych z asystowaniem.doc

(388 KB) Pobierz

___________________________________________________________________________

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

MINISTERSTWO EDUKACJI

NARODOWEJ

Aleksandra Gutysz-Wojnicka

Wykonywanie czynności związanych z asystowaniem

podczas zabiegów stomatologicznych 322[01].Z2.02

Poradnik dla ucznia

Wydawca

Instytut Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy

Radom 2007

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

1

Recenzenci:

lek. med. Ewa Rusiecka

mgr Katarzyna Zarębska

Opracowanie redakcyjne

mgr Aleksandra Gutysz-Wojnicka

Konsultacja:

mgr inż. Halina Śledziona

Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[01].Z2.02

„Wykonywanie czynności związanych z asystowaniem podczas zabiegów stomatologicznych”,

zawartego w programie nauczania dla zawodu asystentka stomatologiczna.

Wydawca

Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

2

SPIS TREŚCI

1. Wprowadzenie 4

2. Wymagania wstępne 6

3. Cele kształcenia 7

4. Materiał nauczania 8

4.1. Rola asystentki stomatologicznej podczas wykonywania zabiegów 8

4.1.1. Materiał nauczania 8

4.1.2. Pytania sprawdzające 9

4.1.3. Ćwiczenia 9

4.1.4. Sprawdzian postępów 10

4.2. Środki ochrony indywidualnej 11

4.2.1. Materiał nauczania 11

4.2.2. Pytania sprawdzające 12

4.2.3. Ćwiczenia 12

4.2.4. Sprawdzian postępów 13

4.3. Asystowanie podczas badań i zabiegów profilaktycznych. 14

4.3.1. Materiał nauczania 14

4.3.2. Pytania sprawdzające 14

4.3.3. Ćwiczenia 15

4.3.4. Sprawdzian postępów 16

4.4. Asystowanie podczas leczenia różnych typów próchnicy 17

4.4.1. Materiał nauczania 17

4.4.2. Pytania sprawdzające 20

4.4.3. Ćwiczenia 20

4.4.4. Sprawdzian postępów 21

4.5. Asystowanie podczas usuwania złogów nazębnych 22

4.5.1. Materiał nauczania 22

4.5.2. Pytania sprawdzające 23

4.5.3. Ćwiczenia 23

4.5.4. Sprawdzian postępów 24

4.6. Zabiegi chirurgiczne wykonywane w gabinecie stomatologicznym i zasady

asystowania podczas zabiegów chirurgicznych 25

4.6.1. Materiał nauczania 25

4.6.2. Pytania sprawdzające 27

4.6.3. Ćwiczenia 27

4.6.4. Sprawdzian postępów 28

4.7. Asystowanie podczas leczenia protetycznego 29

4.7.1. Materiał nauczania 29

4.7.2. Pytania sprawdzające 30

4.7.3. Ćwiczenia 30

4.7.4. Sprawdzian postępów 32

4.8. Asystowanie podczas zabiegów ortodontycznych 33

4.8.1. Materiał nauczania 33

4.8.2. Pytania sprawdzające 33

4.8.3. Ćwiczenia 34

4.8.4. Sprawdzian postępów 35

4.9. Asystowanie podczas leczenia chorób przyzębia 36

4.9.1. Materiał nauczania 36

4.9.2. Pytania sprawdzające 36

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

3

4.9.3. Ćwiczenia 36

4.9.4. Sprawdzian postępów 37

4.10. Asystowanie podczas wszczepiania implantów 38

4.10.1. Materiał nauczania 38

4.10.2. Pytania sprawdzające 39

4.10.3. Ćwiczenia 40

4.10.4. Sprawdzian postępów 41

4.11. Metody profilaktyki przeciwpróchniczej i przeciwparadontologicznej 42

4.11.1. Materiał nauczania 42

4.11.2. Pytania sprawdzające 44

4.11.3. Ćwiczenia 44

4.11.4. Sprawdzian postępów 45

4.12. Zasady etyki 46

4.12.1. Materiał nauczania 46

4.12.2. Pytania sprawdzające 46

4.12.3. Ćwiczenia 46

4.12.4. Sprawdzian postępów 47

5. Sprawdzian osiągnięć 48

6. Literatura 53

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

4

1. WPROWADZENIE

Poradnik będzie Tobie pomocny w przyswajaniu wiedzy dotyczącej asystowania podczas

zabiegów stomatologicznych.

W poradniku znajdziesz:

– wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane,

abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,

– cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,

– materiał nauczania – wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści jednostki

modułowej,

– zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy już opanowałeś określone treści,

ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować

umiejętności praktyczne,

– sprawdzian postępów czyli zestaw pytań dotyczących treści zawartych w poszczególnych

rozdziałach. Pozytywna odpowiedź na te pytania, potwierdzi opanowanie przez Ciebie

danego zakresu materiału i pozwoli przejść do następnych tematów.

– sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań. Zaliczenie testu potwierdzi

opanowanie materiału całej jednostki modułowej.

– literaturę uzupełniającą.

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

5

Schemat układu jednostek modułowych

322[01].Z2. 01

Dobieranie urządzeń oraz

instrumentów do zabiegów

stomatologicznych

322[01].Z2. 02

Wykonywanie czynności

związanych z asystowaniem

podczas zabiegów

stomatologicznych

322[01].Z2

Zasady asystowania podczas

zabiegów stomatologicznych

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

6

2. WYMAGANIA WSTĘPNE

Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:

wykorzystywać w praktyce wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii i patologii narządu,

żucia oraz wiedzę z zakresu komunikowania się z innymi,

organizować pracę w gabinecie stomatologicznym,

przygotowywać gabinet stomatologiczny do pracy,

przygotowywać stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii,

przygotowywać aparaturę oraz instrumenty stomatologiczne do użycia,

charakteryzować leki stosowane w leczeniu chorób jamy ustnej,

charakteryzować materiał stomatologiczny stosowany w gabinecie stomatologicznym,

przygotowywać materiał stomatologiczny do wypełnień zgodnie z zaleceniami

producenta,

kompletować zestawy instrumentów stosowanych podczas zabiegów leczniczych

i profilaktycznych wykonywanych w gabinecie stomatologicznym,

dobierać urządzenia i instrumenty stosowane podczas różnych rodzajów zabiegów

stomatologicznych,

stosować na stanowisku pracy przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony

przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,

pracować w zespole.

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

7

3. CELE KSZTAŁCENIA

W wyniku realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:

określić rolę asystentki stomatologicznej podczas zabiegów stomatologicznych,

zaplanować przebieg czynności wykonywanych podczas asystowania,

dobrać i zastosować środki ochrony indywidualnej pacjenta oraz personelu,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin