Przygotowanie aparatury oraz instrumentów.doc

(178 KB) Pobierz

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

MINISTERSTWO EDUKACJI

NARODOWEJ

Alicja Jędrzejczyk

Przygotowanie aparatury oraz instrumentów

stomatologicznych 322[01].Z1.03

Poradnik dla ucznia

Wydawca

Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy

Radom 2007

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

1

Recenzenci:

dr n. med. Małgorzata Figurska

mgr Katarzyna Zarębska

Opracowanie redakcyjne:

mgr Alicja Jędrzejczyk

Konsultacja:

mgr inŜ. Halina Śledziona

Poradnik stanowi podstawę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[01]Z1.03

„Przygotowanie aparatury oraz instrumentów stomatologicznych”, zawartego w modułowym

programie nauczania dla zawodu asystentka stomatologiczna.

Wydawca

Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

2

SPIS TREŚCI

1

. Wprowadzenie 3

2. Wymagania wstępne 5

3. Cele kształcenia 6

4. Materiał nauczania 7

4.1. WyposaŜenie podstawowe 11

4.1.1. Materiał nauczania 11

4.1.2. Pytania sprawdzające 13

4.1.3. Ćwiczenia 14

4.1.4. Sprawdzian postępów 15

4.2. WyposaŜenie specjalistyczne i pomocnicze 16

4.2.1. Materiał nauczania 16

4.2.2. Pytania sprawdzające 22

4.2.3. Ćwiczenia 23

4.2.4. Sprawdzian postępów 24

5. Sprawdzian osiągnięć 25

6. Literatura 29

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

3

1. WPROWADZENIE

Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i umiejętności dotyczącej

przygotowania i zastosowania aparatury i instrumentów stomatologicznych.

W poradniku zamieszczono:

- wymagania wstępne, w których wyszczególniono jakie umiejętności powinieneś posiadać

przed przystąpieniem do realizacji jednostki modułowej,

- cele kształcenia, pokazują jakie umiejętności opanujesz po przeprowadzeniu procesu

kształcenia,

- materiał nauczania, w którym zawarte są niezbędne treści teoretyczne, aby umoŜliwić

wykonanie ich w praktyce,

- pytania sprawdzające, które umoŜliwią ocenę przygotowania do wykonania ćwiczeń

potwierdzających nabycie umiejętności,

- ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania zawierają: polecenie, sposób wykonania oraz

wykaz materiałów do wykonania ćwiczenia, pomogą ukształtować umiejętności

praktyczne i zweryfikować nabytą wiedzę teoretyczną,

- sprawdzian postępów pomoŜe ocenić poziom wiedzy po wykonaniu ćwiczeń,

- sprawdzian osiągnięć, po zrealizowaniu wszystkich tematów jednostki modułowej

pozwoli ocenić poziom nabytych umiejętności w procesie kształcenia,

- wykaz literatury.

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

4

Schemat układu jednostek modułowych

322[01]Z1

Organizacja pracy

w gabinecie

stomatologicznym

322[01]Z1.01

Przygotowanie gabinetu

stomatologicznego do pracy

322[01]Z1.02

Przygotowanie materiałów

stomatologicznych

322[01]Z1.03

Przygotowanie aparatury

oraz instrumentów

stomatologicznych

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

5

2. WYMAGANIA WSTĘPNE

Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:

- stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpoŜarowej i ochrony

środowiska,

- stosować podstawy dezynfekcji i sterylizacji w gabinecie stomatologicznym,

- stosować leki uŜywane w leczeniu chorób jamy ustnej,

- stosować klasyfikację materiałów stomatologicznych,

- planować wyposaŜenie gabinetu zgodnie z przepisami i zasadami ergonomii,

- pracować w zespole stomatologicznym,

- nawiązywać i utrzymywać kontakty międzyludzkie,

- stosować przepisy prawa i zasady ekonomiki w ochronie zdrowia.

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

6

3. CELE KSZTAŁCENIA

W wyniku realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:

- określić zakres czynności i zabiegów związanych z konserwacją sprzętu

stomatologicznego, wykonywanych przez asystentkę stomatologiczną,

- określić zasady uŜytkowania fotela stomatologicznego,

- określić zasady uŜytkowania oraz bieŜącej konserwacji unitu stomatologicznego,

- określić zasady uŜytkowania i konserwacji urządzeń ssących oraz spluwaczki,

- scharakteryzować aparaty strumieniowo-ścierne,

- określić zasady uŜytkowania oraz bieŜącej konserwacji reflektora,

- scharakteryzować zasady postępowania ze skalerem ultradźwiękowym po wykonaniu

zabiegu,

- określić zastosowanie lamp polimeryzacyjnych oraz zasad ich konserwacji,

- określić zasady uŜytkowania i konserwacji mieszalników do amalgamatu,

– wykonać czynności związane z przygotowaniem aparatury oraz instrumentarium

stomatologicznego do pracy,

- przeprowadzić konserwację sprzętu stosowanego w gabinecie stomatologicznym,

- określić zasady konserwacji i przechowywania narzędzi stomatologicznych,

- przeprowadzić konserwację instrumentów stomatologicznych,

- wykonać czynności związane z obsługą autoklawu,

- określić zasady uŜytkowania lampy bakteriobójczej,

- wykonać czynności związane z obsługą myjki ultradźwiękowej,

- określić zasady postępowania z aparatami rentgenowskimi stosowanymi w gabinecie

stomatologicznym,

- zinterpretować przepisy dotyczące ochrony przed promieniowaniem jonizującym,

- scharakteryzować sposoby ochrony pacjenta i personelu przed promieniowaniem

jonizującym,

- zastosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpoŜarowej oraz

ochrony środowiska.

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

7

4. MATERIAŁ NAUCZANIA

4.1. WyposaŜenie podstawowe

4.1.1. Materiał nauczania

WyposaŜenie i urządzenie gabinetu jest związane z rodzajem działalności i musi

uwzględniać zasady ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Prawidłowe

funkcjonowanie poradni stomatologicznej zaleŜy od jej wyposaŜenia w sprzęt, instrumenty,

materiały i leki oraz od takiego ich ustawienia (rozmieszczenia), aby urządzenia były

w zasięgu rąk lekarza i asystentki.

Asystentka musi dbać o to, aby sprzęt był sprawny, instrumenty właściwie odkaŜone,

wyjałowione i konserwowane. Sprzątanie stanowisk pracy przez asystentkę stomatologiczną

powinno odbywać się raz w tygodniu i polegać na dokładnym sprzątaniu, odka...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin