NoOrg kolok(1).doc

(44 KB) Pobierz
14

Pyt -14.

Frederick Winslow Taylor - amerykański inżynier, wynalazca stali szybkotnącej i młota parowego, twórca tayloryzmu. Wprowadził metodę naukową do zarządzania oraz określił rolę czynnika kierowniczego i wykonawczego w zarządzaniu.(Tayloryzm)

Henry Ford – przemysłowiec amerykański, który założył w Detroit w roku 1903 spółkę Ford Motor Company.

Jest to wieloseryjna produkcja masowa, nastawiona na masowego odbiorcę i dystrybucję standardowych produktów. Robotnik wykonuje niezmienną, prostą czynność, której tempo podyktowane jest szybkością przesuwania się wytwarzanych produktów po taśmie produkcyjnej.

Pyt -15.

Karol Adamiecki polski teoretyk zarządzania.

jeden z twórców nauki o organizacji i kierowaniu. Karol Adamiecki sformułował prawa: harmonii doboru, harmonii działania organów pracy zbiorowej, optymalnej produkcji, które obok praw podziału pracy i koncentracji stały się teoretycznymi podstawami nauki organizacji i kierownictwa.

H.Le CHATELIER Francuski inżynier i naukowiec, najwybitniejszy europejski komentator i popularyzator tayloryzmu
Opracowal cykl dzialania zorganizowanego:wybor celu, który chcemy osiagnac, zbadanie srodkow i warunkow, które sa potrzebne do osiagniecia tego celu, przygotowanie srodkow i warunkow uznanych za potrzebne, wykonanie stosownie do powzietego planu, kontrola otrzymanych wynikow

Pyt - 16.

FAYOL( francuski inżynier)-przywiazywal uwage do jego 14 zasad:1.podzial pracy, 2. Autorytet, 3.dyscyplina, 4.jednosc rozkazodastwa-każdy pracownik powinien otrzymywać rozkazy od jednego kierownika,5.jednolitosc kierownictwa-jeden plan i jeden kierownik w kazdym zespole, 6.podporzadkowanie interesu osobistego interesowi ogolu, 7.wynagrodzenie, 8.centralizacja, 9.hierarchia, 10.ład,11.ludzkie traktowanie pracownikow, 12.stabilizacja personelu, 13.inicjatywa, 14,zgranie personelu
Zwrocil tez uwage na funkcje przedsiebiorstwa:1.techniczne, 2.handlowe, 3.finansowe, 4.ubezpieczeniowe, 5.rachunkowosciowe, 6.administracyjne

MAX WEBER(Max Weber - niemiecki socjolog, historyk, ekonomista, prawnik, religioznawca i teoretyk-koncepcja idealnego typu organizacji-model instytucji biurokratycznej lub inaczej weberowski model biurokratyczny.Jest typem idealnym, ponieważ jest obmyslona konstrukcja, opisujaca zasady funkcjonowania instytucji doskonale racjonalnej, bez zaklocen.Idealna biurokracja jest przede wszystkim zorganizowanym, shierarchizowanym systemem stanowisk.Zajmujacy ja urzednicy powinni tylko scisle podporzadkowywac się przepisom i dzialac w granicach prawa, powinni odgrywac przypisane im role
Wladza prawomocna:1.charyzmatyczna-przywodca ma szczegolne cechy
2.wladza tradycyjna-opiera się na wierze w trwalosc pewnego porzadku
3.wladza racjonalna, legalna-opiera się ona na przekonaniu o legalnosci norm prawnych

Pyt -17

-opracowal wykresy pozwalajace porownac faktyczny i planowany przebieg

Henry Laurence Gantt to jeden z prekursorów nauki o zarządzaniu i przedstawiciel nurtu inżynierskiego. Jednym z największych jego osiągnięć było opracowanie i wdrożenie czasowo-premiowego systemu płac, zwanego niekiedy bonusowym systemem Gantta lub systemem według zadania z premią.

 

MAŁŻEŃSTWO GILBERTHÓW>
Opracowali badania przebiegu i czassu trwania rucho roboczych.Chceili tym samym wyeliminowac niepotrzebne ruchy, ustalic wlasciwa kolejnosc wykonywanych zadsan, laczyc ruchy w wieksze struktury, co prowadzilo skrocenie czasu potrzebnego do wykonywania pracy..Stworzyli klasyfikacje ruchow elementarnych.

Pyt - 18.

D. M. MC GREGOR - teorie X i Y. Teoria X zakłada, iż człowiek jest z natury niechętny do pracy, poddaje się lenistwu, boi odpowiedzialności, ma małe ambicje, należy więc ciągle zmuszać go do pracy i ciągle kontrolować, aby uzyskać jakikolwiek efekt. Natomiast teoria Y przewiduje, że człowiek jest wprost stworzony do ciągłego wysiłku umysłowego i fizycznego, ludzie chcą pracować, uczą się odpowiedzialności, nie trzeba przymuszać ich kontrolą i karami, ale wystarczy samo uznanie przez nich celów przedsiębiorstwa za swoje, aby podnieść ich motywację i zadowolenie.

Osiągnięcia: przedstawiciele nurtu human relations wprowadzili do badań nad organizacjami i zarządzaniem wiele nowych zmiennych, takich jak indywidualne motywacje pozaekonomiczne, potrzeba współżycia z grupą czy sieć stosunków międzyosobowych. Doceniono pozaorganizacyjne społeczne sankcje oddziaływujące na zachowania pracownicze.

Ograniczenia: ocena, ze modele i teorie proponowane przez nauki behawiorystyczne są zbyt skomplikowane lub abstrakcyjne; zróżnicowanie zaleceń dotyczących rozwiązania określonego problemu.

Pyt - 19.

STYL KIEROWANIA: ogół metod sprawowania władzy stosowanych w danej organizacji, obejmujący: wywieranie wpływu, podejmowanie decyzji, sprawowanie kontroli nad podwładnymi i ocenianie ich, komunikację z personelem, wydawanie poleceń,. Poprzez styl kierowania przełożony realizuje swoje działania.
Do klasycznych stylów kierowania można zaliczyć:
Styl dyrektywny, charakteryzujący się krótkim horyzontem czasowym, stosunkowo dużą sprawnością, szybkim podejmowaniem decyzji, nakazowością, prostym sprzężeniem, sztywnymi procedurami, rozbudowanymi, szczegółowo zdefiniowanymi technikami; kierownik to organizator; szeroki zakres kontroli i ingerencji kierownika, co do sposobu wykonywania zadań przez podwładnych.
Zalety:
- Nie wymaga wysokich kwalifik. społ. kierownika
- Umożliwia pełna kontrole nad całością
- Czas podejmowania decyzji jest krótki
- W sposób precyzyjny określa odpowiedzialność
- Daje możliwość lepszej koordynacji działań
Wady:
- Zwolnienie podwładnych z odpowiedzialności
- Nie wykorzystuje w pełni wiedzy i umiejętności podwładnych
- Ogranicza inicjatywę i inwencję twórcza pracowników
- Wymaga stałego nadzoru i precyzyjnego określania działań
- Nie sprzyja zaangażowaniu podwładnych w realizowaniu działań

Pyt - 20.

Zarządzanie, ogół działań zmierzających do efektywnego wykorzystania zespołów ludzkich i środków materialnych, podejmowanych w celu osiągnięcia wcześniej sformułowanych założeń. W procesie zarządzania można wyróżnić pięć podstawowych funkcji: planowanie, organizowanie, przekazywanie poleceń, koordynację i kontrolowanie. W ramach każdej z tych funkcji zarządca może wykorzystywać określone zbiory instrumentów, służących do ich realizacji. Także nauka o metodach, zasadach i instrumentach dotyczących realizacji powyższych założeń.
Pyt - 21

Otoczenie organizacji to, to co znajduje się na zewnątrz niej, poza jej granicami i oddziałuje na nią.

Otoczenie przenika organizację.

Przykład Interakcji przedsiębiorstwa z otoczeniem:???

Pyt - 22

Oceny otoczenia dokonał: Porter ?

5 sił konkurencji: bariery wejścia, rywalizacja wśród konkurentów, zagrożenie substytutami, siła nabywców, siła dostawców.

Pyt - 23.

Cykl życia organizacji jest to sekwencja etapów, przez które przechodzi większość organizacji w trakcie swego istnienia. Etapy te wykazują określone różnice zarówno pod względem ilościowym, jak tez jakościowym. Są one stymulowane przez różnego rodzaju siły wewnętrzne i zewnętrzne.

Cykle : Narodziny>Młodośc>Dojrzałość>Schyłek

Pyt - 24

Outsourcing – wykorzystywanie zasobów zewnętrznych, zlecanie wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym procesów niezbędnych dla funkcjonowania własnego przedsiębiorstwa, które zostaną tam zrealizowane efektywniej niż byłoby to możliwe we własnym zakresie

Lean management (ang.) – jedna z technik zarządzania przedsiębiorstwem, której celem jest tworzenie prostych i przejrzystych struktur w przedsiębiorstwie oraz nadanie większego znaczenia zasobom pracy, aby można je było wykorzystywać jak najlepiej

Time Based Management (TBM, z ang.: zarządzanie czasem) to koncepcja zarządzania podkreślająca strategiczne znaczenie czasu w tworzeniu i realizacji wartości dodanej. TBM rozciąga zasadę just-in-time na wszystkie procesy realizowane w przedsiębiorstwie.

Just-in-time (JIT) (ang. dokładnie na czas) – strategia zarządzania zapasami stosowana w celu usprawnienia zwrotu inwestycji poprzez redukcję poziomu zapasów w całym procesie produkcyjno-magazynowym i związanymi z nim kosztami. Ta strategia stymuluje pewne symptomy, lub tzw. Kanban (jp. widoczny spis), który wyznacza kiedy procesy produkcyjne powinny zostać uruchomione.

Benchmarking (badania porównawcze lub analiza porównawcza) – praktyka stosowana w zarządzaniu, polegająca na porównywaniu procesów i praktyk stosowanych przez własne przedsiębiorstwo, ze stosowanymi w przedsiębiorstwach uważanych za najlepsze w analizowanej dziedzinie. Wynik takiej analizy służy jako podstawa doskonalenia. Jest to praktyczna realizacją przysłowia: "trzeba się uczyć na błędach, ale lepiej uczyć się na cudzych błędach, niż na swoich".

Pyt - 25.

Wizja przyszłosci organizacji:

·      Domena działalności - podstawowy obszar specjalizacji działalności,

·      Odpowiedzialność - (ang. responsibility lub responsiveness) - wartości realizowane na rzecz interesariuszy,

·      Standardy sukcesu - mierniki długookresowego powodzenia,

·      Kluczowe kompetencje - umiejętności i technologie służące sukcesowi,

·      Organizacja, rozumiana na poziomie wizji jako podstawowe zasady systemu kadrowego i hierarchii.

Organizacja w ruchu – idealny typ organizacji podkreślający znaczenie potencjału mlodosci organizacji i kierowników oraz umiejętnośc prowadzenia interesów w sytuacjach zmianOrganizacja sieciowa jest zbiorem kilku samodzielnych orga­nizacji, które powiązane są ze sobą więziami kooperacyjnymi.

Organizacja wirtualna - typ organizacji odchodzący od tradycyjnego dążenia do integracji procesów wewnątrz przedsiębiorstwa, a dążący do tworzenia luźnych związków podmiotów gospodarczych. Organizacja wirtualna jest związkiem niezależnych organizacji gospodarczych tworzonym na zasadzie dobrowolności.

 

Organizacja ucząca się (ang. Learning organization) – określenie zaproponowane przez Petera Senge w książce "Piąta Dyscyplina" oznaczające organizację zdolną do uczenia się, adaptującą się do zmiennych warunków funkcjonowania. Stan ten osiąga poprzez otwartość pracowników na nowe idee i trendy oraz stałe doskonalenie się pracowników. Organizacja inicjuje i wspiera te działania i sama ciągle się przekształca.

Organizacja inteligentna to organizacja opierająca się na zarządzaniu wiedzą. Często nazywana jest również organizacją uczącą się lub samodoskonalącą. Umożliwia uczenie się wszystkich jej członków. Jednocześnie świadomie przekształca zarówno siebie jak i kontekst, w którym istnieje. Organizacja inteligentna jest nową koncepcją, wyjaśniającą wzajemne powiązania pomiędzy sposobem osiągania celów, ich zrozumieniem, nauczaniem, metodami rozwiązywania problemów i komunikacji pomiędzy pracownikami.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin