Sciezki i bezdroza runiczne - T.Misterka [fragm].pdf

(512 KB) Pobierz
Runy_tytuowa.indd
Trochę historii run
Runy nie są ani jednym alfabetem ani nawet jednorod-
nym alfabetem. Większość znaków runicznych posiada kilka
swoich wersji grafi cznych, zależnych od miejsca znalezienia,
pochodzenia i czasu. W dużym uproszczeniu możemy wy-
różnić następujące rodziny futharków :
Futhark Starszy , najstarsza wersja alfabetu runiczne-
go germanów, zrekonstruowana na podstawie zna-
lezisk archeologicznych oraz literatury z późniejsze-
go okresu, składająca się z 24 znaków, stosowany
w okresie II — VIII w. n.e.;
Futhark Anglo-Fryzyjski , rozszerzenie Futharku Star-
szego do 26 znaków na terenie Fryzji (zachodnia Eu-
ropa), zmiana fonetyki runy Ansuz z a na o , stosowa-
ny w okresie V - IX w. n.e.;
Futhark Anglo-Saksoński , rozszerzenie Futharku
Starszego do 29 a później do 33 znaków na terenie
Zachodniej Europy i dzisiejszej Wielkiej Brytanii,
zmiana fonetyki runy Ansuz z a na o , stosowany
w okresie V — IX w. n.e.;
¡ 9 ¡
To m a s z M i s t e r k a
Oba Futharki ze względu na zmianę fonetyczną An-
suz na Oss ( a na o ) są nazywane również Futhorc ;
Młodszy Futhark , zwany też Skandynawskim , okro-
jony do 16 run, na terenie północnej Europy, stoso-
wany w okresie VII — XVI w. n.e (włączając w to jego
modyfi kacje).
Tak naprawdę nie dysponujemy jednolitą wersją Futhar-
ku Starszego — to, co posiadamy, jest pewną rekonstrukcją
na bazie znalezisk archeologicznych i ich interpretacją zarów-
no jeśli chodzi o kształt run, jak i ich nazwy.
Współcześnie przyjmuje się iż Futhark Starszy składał się
z 24 znaków, służących do zapisu fonetycznego dźwięków
z rodziny języków germańskich. Ponadto każda litera posiada-
ła prawdopodobnie własne znaczenie w sensie konkretnego
słowa (bydło, człowiek, rok, itd.), o czym świadczą między in-
nymi inskrypcje i teksty (pisane również alfabetem łacińskim),
używające liter runicznych jako zastępników dla przypisanych
im pojęć (np. anglosaski poemat Salomon i Saturn ).
Generalnie możemy przyjąć następujące nazwy i głoski
( tu ważna uwaga : wymowa angielska ) dla run Futharku Star-
szego (poniższa tabela zawiera pojęcia opracowane na bazie
znanych poematów runicznych — staroangielskiego, staro-
nordyckiego, staroislandzkiego, Abecedarium Normannicum
oraz nazw liter z alfabetu gockiego, stworzonego w IV w. n.e.
przez biskupa Wulfi lę, patrz tabela, str. 98):
Lp.
Nazwy run
Głoska
Przypisywane nazwy
i pojęcia
1
Fehu , Fe, Feoh
f
Pieniądze, bydło, dobrobyt
2 Uruz ,Ur
u
Tur, mżawka, żużel
¡ 10 ¡
66772339.004.png
Ście żki i bezdroż a r uniczne
3 Thurisaz , Thorn
th
Cierń, olbrzym
4 Ansuz , Os, Ass
a
Ujście rzeki, usta, As
5 Raido , Rad, Rei
r
Jazda konna, podróż
6 Kenaz , Cen, Kaun
k, c
Pochodnia, wrzód
7 Gebo , Gyfu
g
Prezent
8 Wunjo , Wenne
w
Radość
9
Hagalaz , Haegl,
Hagall
h
Grad
10 Naudiz , Nyd, Nau
n
Potrzeba, konieczność, osta-
teczność
11 Isa , Is, Iss
i
Lód
12 Jera , Ger, Ar
j
Rok, plony
13
Eihwaz , Ihwaz, Eoh,
Yr
i/ei
Cis
14 Pertho , Peorth
p
Niespodzianka, gra losowa,
przypadek (znaczenie nie-
jasne)
15 Algiz , Eolh-secg
Z, R
Łoś, świątynia, Eolh-sedge
(znaczenie niejasne)
16 Sowilo , Sigel, Sol
s
Słońce, zwycięstwo
17
Tiwaz , Teiwaz, Tir,
Tyr
t
Tyr
18
Berkanan , Beorc,
Bjarkan
b
Gałązka brzozy, topola
19 Ehwaz , Eh
e
Koń
mCzłowiek
21 Laguz , Lagu, Liogr l
Mannaz ,
Man,
Madhr
Woda
22 Ingwaz , Ing
Ng, ni
Ing — prawdopodobnie jed-
no z imion Freya
23 Dagaz , Daeg
d
Dzień
24
Othala , Othila,
Ethel
o
łasność, ojcowizna
¡ 11 ¡
20
66772339.005.png 66772339.006.png 66772339.007.png 66772339.001.png
To m a s z M i s t e r k a
Ponieważ książka powinna prezentować jednolitą ter-
minologię, na jej potrzeby, oraz kart przyjęliśmy nazwy run
oznaczone wytłuszczonym drukiem.
Istotny jest tu fakt iż ostatnie dwie runy (Othala i Dagaz)
mogą być zamienione miejscami — obie wersje Futharku
Starszego są traktowane równoprawnie również przez ar-
cheologów.
Poza podziałem na alfabety runiczne, równie ważny wy-
daje się podział na okresy pisania runami . Znaleziska arche-
ologiczne pozwalają na stworzenie takiego podziału, na osi
czasowej, gdzie znalezione inskrypcje runiczne możemy
podzielić na dwa okresy:
archaiczny — przedchrześcijański oraz z okresu
wstępnej transformacji na chrześcijaństwo, trwający
mniej więcej od II w. n.e. do VII w. n.e. i charaktery-
zujący się głównie używaniem Futharku Starszego
oraz początkowej fazy Anglo-Fryzyjskiego (we Fryzji
dodane dwa znaki — ac i aesc ), bardziej zagadkowy
i zawierający w sobie inskrypcje runiczne o magicz-
no-religijnym znaczeniu;
późniejszy, w którym alfabety runiczne zaczęły lo-
kalnie mocno ewoluować, zaś inskrypcje runiczne
nabrały bardziej publicznego i użytkowego charak-
teru — w tym również z zakresu tekstów związanych
z chrześcijaństwem.
Niestety, jedynym źródłem dotyczącym nazw run
z pierwszego okresu jest alfabet gocki biskupa Wulfi li, gdyż
zarówno Abecedarium Normannicum , jak i wszystkie trzy
poematy runiczne są datowane na drugi okres. W efekcie
wszelkie znaczenia zarówno magiczne, jak i medytacyjne,
¡ 12 ¡
66772339.002.png
Ście żki i bezdroż a r uniczne
są jedynie interpretacją — w zakresie Futharku Starszego
interpretacją kompilacji źródeł — w większości znacznie
późniejszych niż on sam i w dodatku z okresu, gdy wyszedł
już z użycia.
Biorąc pod uwagę tę sytuację tym bardziej zasadnym
wydaje się sięgnięcie w zakresie poznawania run poza poe-
maty runiczne — do mitologii, kultury i spuścizny po ludach,
które Futharku Starszego używały.
Częściowym efektem tych poszukiwań i porównań
jest niniejsza książka — przedstawione w niej teorie są jed-
nymi z wielu możliwych interpretacji, w dodatku wysoce
indywidualnymi, i związanymi z subiektywnym odbiorem
oraz oceną dostępnego materiału.
Futhark Starszy został zrekonstruowany na podstawie
kilku znalezisk archeologicznych, wśród których są m.in.:
Futhark znajdujący się na kamieniu z Kylver (datowa-
ny na 400 r. n.e.);
Bracteat 1 z Vadsteny typu C (datowany na VI w. n.e.);
Brosza z Charnay (Francja) (datowana na VI w. n.e.).
Warto zauważyć iż są to inskrypcje zawierające prawie
pełne Futharki Starsze — znamy również wcześniejsze in-
skrypcje runiczne, jednak nie zawierające pełnego Futharku
Starszego . Najstarsze znaleziska, jakimi dysponujemy, to:
Grzebień z Vimose z inskrypcją HARJA datowany
na 150 r. n.e.;
Brosza z Meldorf, datowana na drugą połowę I w.
n.e.;
1 Bracteat — jednostronny, cienki, złoty krążek zazwyczaj używany jako
ozdoba. Bracteaty związane z runami różnią się nie tylko inskrypcjami, lecz
również symboliką na nich stosowaną.
¡ 13 ¡
66772339.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin