Wzajemna odpowiedzialność, pewność, szacunek i zaufanie. Posiadanie umiejętności negocjacyjnych. Spokój-kompromisowe nastawienie. Przygotowanie merytoryczne, elastyczność planowania, rozumienie celów, aktywne słuchanie, robienie „osoby twardej”, traktowanie tego jako wstępu.
Przewodniczący zespołu negocjacyjnego
Negocjator
Decydent (zatwierdza)
Ekspert:
- ekspert merytoryczny
- ekspert uwarunkowań
Rzecznik
Obserwator procesu
Wspomagający członek zespołu
Protokolant
Najczęściej stosowane komunikaty w taktykach negocjacyjnych:
1) składanie obietnic – jeśli posłuchasz, zostaniesz nagrodzony
2) stosowanie gróźb – jeśli nie posłuchasz zostaniesz ukarany
3) obietnica pozytywnego zakończenia sprawy – jeśli posłuchasz, wszystko ułoży się dobrze i zostaniesz nagrodzony
4) groźba negatywnego zakończenia sprawy – jeśli nie posłuchasz ułoży się źle i zostaniesz ukarany
5) akcentowanie powinności – ze względu na to...
III kategorie taktyk
I taktyki blokowania
II taktyki ataku – zastraszanie, próba onieśmielenia
III taktyki trikowe-obliczone na manipulacje drugą stroną, kluczem do wyeliminowania skutków taktyki jest rozpoznanie ich.
Czujność nie oznacza braku zaufania.
MANIPULACJE POZYTYWNE:
- przez chwalenie i komplementowanie (co prowadzi do potrzeby dania czegoś w zamian, w wyniku czego druga strona żałuje swego postępowania i staje się podejrzliwa, zaczyna czuć antypatię do przeciwnika)
MANIPULACJE NEGATYWNE:
- przez ocenianie jej i zmuszanie do obwiniania się (co prowadzi do poczucia niepewności i obniżenia wiary w siebie, w wyniku czego druga strona nabiera poczucia, że coś nie jest w porządku i staje się niechętna, także zaczyna czuć antypatię do przeciwnika wraz z uczuciem bezsilności)
Błędy popełniane w negocjacjach handlowych:
1) brak przygotowania planu negocjacji z określeniem celu, możliwych ustępstw, taktyki itp.
2) Zbędne interwencje przełożonych w toku negocjacji
3) Niedostateczne rozeznanie kompetencji drugiej strony
4) Nieumiejętność wczuwania się w położenie drugiej strony (brak empatii)
5) Nieumiejętność wywołania u kontrahenta zaufania do prezentowanych argumentów i dokumentacji.
6) Niedostateczna znajomość produktu będącego przedmiotem negocjacji
7) Brak właściwego rozeznania co do potrzeb potencjalnego nabywcy
8) Nieumiejętność sformułowania wniosku zawierającego osiągnięcie określonego etapu negocjacji
9) Nieumiejętność słuchania argumentów strony przeciwnej
10) Niedostateczne uwzględnienie czynnika czasu w negocjacjach
11) Beztroska w postępowaniu z dokumentami w toku negocjacji
12) Podpisywanie drukowanego formularza kontraktu po uzgodnieniu tylko jego ważniejszych klauzul
13) Akcentowanie gestów gościnności kontrahenta zanim porozumienie zostanie osiągnięte.
Comunicatio – wymiana, oznacza wzajemne porozumienie się, przekazywanie informacji za pomocą zachowań, symboli, obrazów, gestów, słów; nadajemy komunikat dźwiękiem a odbieramy słuchem.
W negocjacjach mamy do czynienia z występowaniem komunikacji perswazyjnej (jedna strona drugą chce przekonać)
NADAWANIE I ODBIERANIE KOMUNIKATU:
Głos – słuch
Kolor – farba
Przekazywanie - w sposób werbalny i niewerbalny
Informację odbieramy przez wszystkie zmysły:
Wzrok-83%
Słuch-11%
Węch-3,5% 100%
Dotyk-1,5%
Smak-1,0%
Dobra komunikacja, to taki sposób mówienia i słuchania, że następuje wzajemne zrozumienie a później rozwiązanie problemów.
W komunikacji należy unikać wszelkich zachowań nieuprzejmych, na zachowania partnera mamy ograniczony wpływ, na swoje możemy w 100% wpływać.
Dobry negocjator stara się nawiązać kontakt nawet z najtrudniejszym partnerem.
Do nawiązania komunikacji ważne jest:
1. uważne obserwowanie nastroju
2. odczuć
3. werbalne ruchy ciała
KOMUNIKACJA WERBALNA:
Negocjator musi sobie uzmysłowić, ze do komunikacji potrzebne jest:
- mówienie
- słuchanie
Aby skutecznie się komunikować musimy zwrócić uwagę na język partnera – to dopasowanie werbalne odwołujące się do sposobów rozumowania partnera, jego odczuć, doświadczeń.
KOMUNIKAT – 2 WARSTWY:
1) mówiona wprost (ekspresje, co powiedziano)
2) to co nie zostało powiedziane (ukryte)
unikanie formułowania ocen (oceniania) najczęściej szkodzi (wywołuje agresję), kończy – zrywa negocjacje. Musimy używać komunikatów zwrotnych, unikać uogólnień (słów „zawsze, nigdy”). Podczas rozmowy koncentrujemy uwagę na partnerze – co ma do powiedzenia. Konieczne jest aktywne słuchanie bez wyrażania swoich odczuć i ocen. Posługujemy się pytaniami i cząstkowymi wypowiedziami wykorzystując werbalne umiejętności.
PODSTAWOWE TECHNIKI DOBREGO SŁUCHANIA:
1. parafraza –powtórzenie własnymi słowami tego, co powiedział nasz partner
2. odzwierciedlenie – dopasowanie się do nastroju i tempa osoby drugiej
3. prowadzenie – polega na uściślaniu tematu; skupić się na ważnych sprawach, kierować rozmowę tak aby się jak najwięcej dowiedzieć.
4. technika przechwytywania informacji – bierzemy sprawy we własne ręce, przechodzenie od tematu do tematu.
5. stawianie pytań – kierujemy rozmowę na właściwy temat, możemy odpowiadać pytaniem na pytanie. ZROBIENIE PRZERWY W NEGOCJACJACH, NARZUCENIE SWOICH DECYZJI.
6. słuchanie.
Stawiając pytania musimy wiedzieć jakie informacje chcemy uzyskać:
1) pytania otwarte – otrzymujemy największą ilość informacji
2) zamknięte
ZASADĄ W NEGOCJACJACH JEST – nie udzielanie informacji bez wyraźnej konieczności
MILCZENIE – METODA NA TRUDNE PYTANIA
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA – stanowi cenne źródło informacji o partnerze, rozmawiamy całym ciałem, człowiek wysyła ok. miliona gestów
7% przez
37% przez głos
55% przez zachowanie niewerbalne
chodzi o oszczędności czasu; pokazać można wszystko, ale mówić jest prościej. W procesie negocjacji bardzo ważne jest kontrolowanie swoich zachowań. Język ciała odsłania nasze intencje
Do komunikacji niewerbalnej zaliczamy:
Uśmiech jest najlepszą zachętą.
Komunikacja niewerbalna stanowi cenne źródło informacji o partnerze; rozmawiamy całym ciałem.
ZNACZENIE GESTYKULACJI I UŁOŻENIE CIAŁA
GESTYKULACJA/UŁOŻENIE CIAŁA
ZNACZENIE
· kiwanie i potakiwanie głową
· kręcenie głową
· spuszczanie głowy
· lekki pochylenie głowy na bok
· zdecydowane odwracanie głowy
· lekkie odwracanie głowy
Þ Uwaga, zgoda, akceptacja
Þ Zaprzeczenie, zdziwienie
Þ Przygnębienie, zmęczenie, smutek
Þ Spokój, zadowolenie
Þ Nastawienie nieprzyjazne
Þ Nastawienie zdecydowane, bez wrogości
· wzruszanie ramionami
· skulenie ramion do przodu
· garbienie się
· wychylenie ramion
· otwarcie ramion
· ramiona luźno, swobodnie
Þ lekceważenie, irytacja
Þ wycofanie, przygnębienie
Þ unikanie kontaktu
Þ otwarcie na kontakt
Þ zainteresowanie
Þ spokój, pewność siebie
· ręce skrzyżowane
· ręce chaotycznie się poruszające
· ręce sztywne, dłonie nieruchome
· zaciśnięte dłonie
· stukanie palcami o stół
· ręce gestykulujące
· ruchy palcem wskazującym
· otwarte dłonie
· złożenie dłoni
· nogi i stopy spokojnie oparte
· nerwowe poruszanie
· nogi i stopy usztywnione
· krzyżowanie nóg
Þ Opór, unikanie, czasem wrogość
Þ Złość, lęk
Þ Napięcie lub złość
Þ Złość, agresja
Þ Zniecierpliwienie
Þ Otwartość, zainteresowanie
Þ Przekonywanie, poczucie wyższości
Þ Nastawienie, przyjazne
Þ Skupienie lub poczucie wyższości
Þ Spokój, pewność, otwartość
Þ Niepewność, zniecierpliwienie
Þ Lęk, onieśmielenie
Þ Wrogie nastawienie
· Rozluźnienie ciała
· Wychylenie ciała do przodu
· Odchylenie ciała
· Odwrócenie się bokiem
· Sztywne siedzenie
Þ Poczucie komfortu psychicznego
Þ Chęć zbliżenia, otwartość
Þ Chęć oddalenia się , zamknięcie
Þ ...
lestan