Przykladowy_arkusz_PR_Historia.pdf

(2458 KB) Pobierz
LHD-2008-arkusz II ZR PRZYKL
PRÓBNY EGZAMIN
MATURALNY Z OPERONEM
HISTORIA
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 180 minut
Instrukcja dla zdajàcego
1. Sprawdê, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 20 stron (zadania
1–23). Ewentualny brak zg∏oÊ przewodniczàcemu zespo∏u nadzo-
rujàcego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy cz´Êci. Cz´Êç pierwsza arkusza to test, cz´Êç
druga wymaga analizy materia∏ów êród∏owych, a cz´Êç trzecia na-
pisania krótkiego wypracowania na jeden z podanych tematów.
3. CzynnoÊci zaplanuj tak, aby mo˝liwe by∏o rozwiàzanie zadaƒ z
trzech cz´Êci arkusza w ciàgu 180 minut.
4. Odpowiedzi nale˝y zapisaç czytelnie w miejscu na to
przeznaczonym przy ka˝dym zadaniu.
5. Prosz´ pisaç tylko w kolorze czarnym; nie pisaç o∏ówkiem.
6. Nie wolno u˝ywaç korektora.
7. B∏´dne zapisy trzeba wyraênie przekreÊliç.
8. Wszelkie notatki nale˝y sporzàdzaç tylko w brudnopisie,
który nie b´dzie oceniany.
9. Obok ka˝dego zadania podana jest maksymalna liczba
punktów, którà mo˝na uzyskaç za poprawne rozwiàzanie.
Za rozwiàzanie
wszystkich zadaƒ
mo˝na otrzymaç
∏àcznie 50 punktów .
˚yczymy powodzenia!
Arkusz opracowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON
na wzór oryginalnego arkusza maturalnego.
21545904.002.png
2
Historia. Poziom rozszerzony
CZ¢Âå I
TEST SPRAWDZAJÑCY WIADOMOÂCI I UMIEJ¢TNOÂCI USTALONE W STANDARDACH
WYMAGA¡ EGZAMINACYJNYCH Z HISTORII (20 pkt)
Zadanie 1. ( 1 pkt )
Po∏àcz wymienione w tabeli dziedziny z podanymi osobami. Wpisz odpowiedzi do tabeli. W ka˝dej
z rubryk powinny si´ znaleêç dwa nazwiska (bàdê imiona).
Klejstenes, Poliklet, Myron, Temistokles, Diogenes, Epikur
Dziedzina
Postaç
a)
rzeêba
b)
polityka
c)
filozofia
Zadanie 2. ( 1 pkt )
Uporzàdkuj chronologicznie wydarzenia wymienione w tabeli, przypisujàc im liczby od 1 do 4, gdzie
1 oznacza wydarzenie najwczeÊniejsze, a 4 – najpóêniejsze.
a) reforma agrarna Tyberiusza Grakcha
b)
ustanowienie Prawa 12 tablic
c)
pierwszy triumwirat
d) dyktatura Sulli
Zadanie 3. ( 2 pkt )
Przeanalizuj tekst êród∏owy, a nast´pnie, odwo∏ujàc si´ do wiedzy pozaêród∏owej, wykonaj polece-
nia.
Je˝eli chodzi o senat, to ma on przede wszystkim w∏adz´ nad skarbem publicznym, mianowicie
zarzàdza wszystkimi dochodami i tak samo wydatkami. [...] Tak samo wszelkie pope∏nione [...]
przest´pstwa [...] , jak zdrada, sprzysi´˝enie, trucicielstwo, skrytobójstwo – sà przedmiotem troski
senatu. Nadto je˝eli jakiÊ cz∏owiek prywatny albo miasto [...] wymaga pojednawczego za∏atwienia
sporu, albo nagany, albo pomocy, albo ochrony [...], je˝eli do kogoÊ [...] nale˝y pos∏aç poselstwo
bàdê w celu za∏agodzenia sporów [...] , bàdê dla przyj´cia ludu w poddaƒstwo, bàdê wreszcie dla
wypowiedzenia wojny – ten˝e senat ma o to staranie.
Polibiusz, Dzieje, t∏um. S. Hammmer, Wroc∏aw 1957.
a) Podaj nazw´ kraju, którego dotyczy cytowany tekst. ..................................................
b) Opisz krótko w∏asnymi s∏owami (nie cytujàc êród∏a) kompetencje senatu.
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
3
21545904.003.png
Historia. Poziom rozszerzony
Zadanie 4. ( 2 pkt )
Poni˝ej zaprezentowano fotografie budowli z ró˝nych epok. Przeanalizuj je, a nast´pnie wykonaj po-
lecenia.
A
B
C
D
a) Wpisz liter´, którà oznaczono budowl´ pochodzàcà spoza chrzeÊcijaƒskiego kr´gu kulturowego.
..................................................
b) Wska˝ cech´, która dowodzi, ˝e wybrana przez ciebie budowla pochodzi z innego ni˝ chrzeÊcijaƒ-
ski kr´gu kulturowego.
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Zadanie 5. ( 1 pkt )
W tabeli podano definicje trzech poj´ç historycznych. Dopisz do ka˝dego z nich w∏aÊciwy termin.
a) Zjazd duchowieƒstwa jednej diecezji lub metropolii koÊcielnej.
b)
Typ koÊcio∏a wielonawowego, w którym nawa g∏ówna jest wy˝sza od naw
bocznych, dzi´ki czemu ma w∏asne otwory okienne. Nawa g∏ówna ma w
tym typie budowli zwykle odr´bne od naw bocznych zadaszenie.
c)
Zak∏adanie wsi lub miast (zazwyczaj na prawie niemieckim), po∏àczone
zwykle z wprowadzeniem regularnej zabudowy; tak˝e przenoszenie
istniejàcych wsi z prawa polskiego na niemieckie.
4
21545904.004.png
Historia. Poziom rozszerzony
Zadanie 6. ( 1 pkt )
Przeanalizuj treÊç mapy i zaproponuj dla niej tytu∏. Powinien on zawieraç okreÊlenie tematu i czasu.
ekspansja
do roku:
1520
Wiedeƒ
Sied-
mio-
gród
1566
1683
Mo∏-
dawia
Rzym
Stambu∏
Amazja
Anatolia
Algier
Rodos
Tunis
Kreta
Cypr
Bagdad
Trypolis
Kair
Medyna
0
500 km
Mekka
................................................................................................................................................................
Zadanie 7. ( 1 pkt )
Przeanalizuj diagram statystyczny, a nast´pnie
okreÊl tendencj´ zmian wartoÊci dukata w Polsce
w latach 1301–1480.
40
denarów
35
............................................................................
30
............................................................................
25
............................................................................
............................................................................
20
36
............................................................................
15
23
............................................................................
10
15
12
5
0
1301–1320 1321–1370 1371–1410 1411–1480
Zmiany wartoÊci dukata (w denarach) w Polsce
5
21545904.005.png 21545904.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin