t-s-13-pl.pdf

(555 KB) Pobierz
Witam w drugiej części poradnika
poświęconego zaawansowanym
zaokrągleniom.
Poprzez zaawansowane
zaokrąglenia rozpatrywane są te,
dla których standardowe
narzędzie Round nie daje
poprawnych rezultatów, bądź nie
generuje ich wcale.
Rozpoczniemy z dosyć prostym przypadkiem widocznym na górze. Zadanie polega na
przygotowaniu przejścia pomiędzy jednym dużym zaokrągleniem oraz dwoma małymi.
Wyściem do zadania jest model widoczny po prawej stronie.
Pierwszy krok to przygotowanie zaokrągleń podświetlonych na czerwono. Drugi
krok to wycięcie pomiędzy nimi.
Trzeci krok to powierzchnia Boundary Blend między krawędziami wycięcia –
krawędzie są zebrane z wciśniętym Shift. Zadanie rozwiązane.
410463108.026.png 410463108.027.png 410463108.028.png 410463108.029.png 410463108.001.png 410463108.002.png
Model pokazany po prawej stanowi
prawdziwe wyzwanie dla Pro/Engineer.
Sytuacje tą można rozwiązać na kilka
sposobów dających różne rezultaty.
Pierwszy sposób dotyczy wykorzystania
narzędzia Round, drugi polecenia Variable
Section Sweep.
Zaczniemy od polecenia Round.
Wskaż 3 krawędzie narożnika, ustaw
zaokrąglnie jako Make Variable(pod
PPM). Ustaw na jednym końcu promień
0, a na drugim dowolną wartość.
Przejdź do Switch to transition mode,
wskaż przejście i wybierz PPM > Corner
Sphere.
Aby uzyskać pożądany efekt promień
przejścia musi być większy niż promień
zaokrągleń. Jeżeli wpisze się większą
wartość przejścia uzyska się wygląd
jak na obrazku po lewej.
Sytuacja ta przedstawiona jest tu:
410463108.003.png 410463108.004.png 410463108.005.png 410463108.006.png 410463108.007.png
Gdy przyjrzeć się wykresowi zebry
widać bardzo ostre przejścia pomiędzy
płatami.
Wykorzystując Varaible Section
Sweep można uzyskać o wiele lepsze
wyniki, takie jak na obrazku powyżej.
Rozwiązaniem jak już wspominiano jest użycie Variable Section Sweep. Ono zaś
potrzebuje odpowiednich trajektorii. Naszkicuj na dwóch ściankach narożnika szkic
zawierający zwykły łuk. Szkice powinny dzierżawić wspolny punkt, być styczne do
referencji i mieć tą samą wartość promienia.
Czas na Variable Section Sweep.
Wskaż wpierw krawędź narożnika
jako główna trajektorie - Origin.
Wskaż stworzone wcześniej szkice
jako dodatkowe trajektorie .
410463108.008.png 410463108.009.png 410463108.010.png 410463108.011.png 410463108.012.png 410463108.013.png
Najtrudniejsza część to szkicownik
który zawiera łuk stożkowy – Conic
Arc styczny do referencji. Jego
promień powinien być sterowany
nastęującą relacją –
sd11 = R+ ((sqrt(2)-1) - R) * sin(90 *
trajpar)^5
gdzie R jest wartością promienia łuku
stożkowego
sd11 – to wymiar łuku w szkicowniku
Następny przykład pośłuży do
przećwiczenia miękkiego przejścia
pomiędzy powierzchniami
zaokrąglenia. Jest to rozwinięcie
metody omawianej w poprzednim
poradniku.
Model pokazany po lewej był tematem
nastęującego postu –
Po przygotowaniu bazowej geometrii
widocznej powyżej, należy stworzyć
pierwszego Rounda pokazanego na
obrazku po prawej.
410463108.014.png 410463108.015.png 410463108.016.png 410463108.017.png 410463108.018.png
Następny krok to stworzenie
zaokrąglenia jak powyżej jako
samodzielna powierzchnia Options >
New Quilt.
Potrzebne są dwie krzywe – pierwsza na
powierzchni pierwszego Rounda, druga na
powierzchni bocznej. Krzywe mają styczność na
obu końcach.
Jeżeli potrzebne jest zaokrąglenie o
przejściu G2, wykorzystaj krawędzie
poprzedniego Rounda i stwórz
powierzchnie przez Boundary Blend.
Wykorzystując dwie krzywe stworzone
wcześniej przytnij powierzchnie boczną oraz
pierwszego Rounda i stwórz brakującą łatę
przez Boundary Blend.
Kolejny przykład - stopka na
akumulatory w wiertarce. Tylna
ściana ma bardzo interesujące
przejście zaokrągleń.
Model był przedstawiony w tym oto
poście –
410463108.019.png 410463108.020.png 410463108.021.png 410463108.022.png 410463108.023.png 410463108.024.png 410463108.025.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin