ryz_zawod-nauczyciel.pdf

(104 KB) Pobierz
Ocena ryzyka zawodowego nauczyciela
OPINIE
Rozdział 5/2.J.2.
5/2.J.2. Ocena ryzyka zawodowego nauczyciela
5/2.J.2. Ocena ryzyka zawodowego nauczyciela
Spis treœci
1. Opis stanowiska ............................ 1
2. Zakres obowi¹zków nauczyciela ............... 1
3. Organizacja pracy ........................... 1
4. Wymagane kwalifikacje....................... 2
5. Identyfikacja zagro¿eñ ....................... 2
6. Stosowane œrodki profilaktyczne ............... 4
7. Statystyka wypadków za ostatnie 5 lat ........... 4
8. Karta oceny ryzyka zawodowego............... 4
1. Opis stanowiska
Stanowisko pracy nauczyciela znajduje siê w pomieszczeniach, wyposa¿onych
w instalacjê co, która pozwala na utrzymywanie temperatury w granicach 18–24°C.
Pomieszczenia
Oœwietlenie pomieszczeñ jest mieszane – dzienne i sztuczne, zapewniaj¹ce wyma-
gany poziom oœwietlenia – 500 lx.
Oświetlenie
W klasie znajduje siê biurko nauczyciela, ³awki i krzes³a dla uczniów oraz szafy na
ksi¹¿ki i inne pomoce dydaktyczne.
Wyposażenie
Klasy, z którymi nauczyciel prowadzi zajêcia, licz¹ przeciêtnie 24 uczniów.
2. Zakres obowi¹zków nauczyciela
Do obowi¹zków nauczyciela nale¿y:
prowadzenie zajêæ z uczniami,
praca pedagogiczna,
praca nad tekstami – w tym sprawdzanie prac pisemnych uczniów,
dy¿urowanie na korytarzu szkolnym w czasie przerw,
organizowanie i udzia³ w wycieczkach szkolnych – w tym w wyjazdach
z uczniami,
wspó³praca z rodzicami – w tym organizowanie i prowadzenie zebrañ,
udzia³ w pracach rady pedagogicznej,
ci¹g³e doskonalenie umiejêtnoœci i poszerzanie wiedzy.
Obowiązki
3. Organizacja pracy
Nauczyciel pracuje przez piêæ dni w tygodniu rozpoczynaj¹c zajêcia o godzinie 8 00
i koñcz¹c je w zale¿noœci od planu zajêæ na dany dzieñ oko³o godziny 14 00 . Po zajê-
ciach dydaktycznych nauczyciel sprawdza prace pisemne uczniów i przygotowuje
siê do lekcji w dniu nastêpnym.
lipiec 2006
1
Rozdzia³ 5/2.J.2.
Micha³ Abramowski
5. Ryzyko zawodowe
lipiec 2006
OPINIE
5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.J.2.
W zale¿noœci od potrzeb nauczyciel prowadzi zajêcia w godzinach doraŸnych
zastêpstw.
Podczas wycieczek wyjazdowych nauczyciel zobowi¹zany jest do sprawowania
opieki nad uczniami przez ca³y czas trwania wyjazdu.
Odpowiednio do wystêpuj¹cych potrzeb, nauczyciel uczestniczy po zajêciach
z uczniami w posiedzeniach rady pedagogicznej oraz przygotowuje i prowadzi
póŸnym popo³udniem zebrania z rodzicami.
4. Wymagane kwalifikacje
Od pracownika wymaga siê :
odpowiedniego stanu zdrowia potwierdzonego orzeczeniem lekarskim,
przestrzegania podstawowych zasad moralnych.
Nauczyciel powinien tak¿e legitymowaæ siê:
wykszta³ceniem wy¿szym z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym
lub
ukoñczeniem zak³adu kszta³cenia nauczycieli.
W przypadku nauczania niektórych przedmiotów (np. jêzyków obcych), nauczy-
ciel powinien mieæ dodatkowe kwalifikacje zawodowe.
Kierunek (specjalnoœæ) studiów powinien byæ zbli¿ony do nauczanego przedmio-
tu lub rodzaju prowadzonych zajêæ, tzn. powinien dostarczyæ nauczycielowi dosta-
tecznej wiedzy merytorycznej z zakresu nauczanego przedmiotu lub prowadzo-
nych zajêæ.
Pojêcie kwalifikacji nauczyciela jest szersze ni¿ potoczne znaczenie tego okreœle-
nia. Najwa¿niejsze akty prawne, którymi uregulowano wymagania kwalifikacyjne
nauczycieli to:
ustawa z 26.1.1982 r. – Karta Nauczyciela (tj. Dz.U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112,
ze zm.) – art. 9,
rozporz¹dzenie MENiS z 10.9.2002 r. w sprawie szczegó³owych kwalifika-
cji wymaganych od nauczycieli oraz okreœlenia szkó³ i wypadków, w któ-
rych mo¿na zatrudniæ nauczycieli niemaj¹cych wy¿szego wykszta³cenia
lub ukoñczonego zak³adu kszta³cenia nauczycieli (Dz.U. Nr 155, poz. 1288,
ze zm.).
5. Identyfikacja zagro¿eñ
Praca nauczyciela nale¿y do tych szczególnych prac, przy których nie wystêpuj¹ na
ogó³ typowe zagro¿enia spotykane przy wykonywaniu prac np. w budownictwie,
czy przemyœle. Nie dotyczy to:
nauczycieli zawodu i
nauczycieli prowadz¹cych ró¿nego rodzaju pracownie i warsztaty,
gdzie wystêpuj¹ce zagro¿enia zwi¹zane s¹ ze stosowaniem okreœlonych substancji
chemicznych lub zagro¿enia czynnikami fizycznymi, które nale¿y uwzglêdniæ oce-
niaj¹c ryzyko zawodowe na takim konkretnym stanowisku pracy.
2
lipiec 2006
155600319.001.png
5/2.J.2. Ocena ryzyka zawodowego nauczyciela
OPINIE
Rozdział 5/2.J.2.
Z uwagi na ró¿norodnoœæ zadañ wykonywanych przez nauczyciela poni¿sza
analiza zagro¿eñ i obci¹¿eñ mo¿e mieæ charakter wy³¹cznie ogólny. Szczegó³ow¹
ocenê ryzyka zawodowego mo¿na przeprowadziæ jedynie dla konkretnego stano-
wiska pracy nauczyciela w danej szkole. Inaczej mówi¹c przedstawiony przyk³ad
stanowi tylko punkt wyjœcia dla prowadzenia bardziej szczegó³owych ocen ju¿
dla konkretnych stanowisk nauczycielskich.
Praca „typowego” nauczyciela – pod tym mianem nale¿y rozumieæ nauczyciela
przedmiotów ogólnokszta³c¹cych – wymaga przede wszystkim du¿ej odpornoœci
psychicznej.
Lp. Zagro¿enie lub czynnik
niebezpieczny,
szkodliwy, uci¹¿liwy
ród³o zagro¿enia
Mo¿liwe skutki
1
2
3
4
1. Przeci¹¿enie uk³adu miêœ-
niowo-szkieletowego.
Stoj¹ca lub siedz¹ca pozy-
cja przy pracy.
Choroby uk³adu miêœnio-
wo-szkieletowego.
2. Obci¹¿enie psychiczne.
Praca pedagogiczna i wy-
chowawcza. Kontakty
z rodzicami.
Choroby uk³adu kr¹¿enia,
zmêczenie.
3. Przeci¹¿enie narz¹du
mowy.
Praca wychowawcza
i pedagogiczna.
Praca z du¿¹ grup¹ osób.
Choroby zawodowe (naj-
czêœciej choroby gard³a,
strun g³osowych).
4. Przeci¹¿enie narz¹du
wzroku.
Praca nad tekstem. le
rozmieszczone lub
dobrane oœwietlenie.
£zawienie oczu, pogor-
szenie siê stanu wzroku.
5. Potkniêcie, upadek na tej
samej p³aszczyŸnie.
Korytarze szkolne, scho-
dy. Niedostateczne lub
wadliwie rozmieszczone
oœwietlenie.
Z³amania, zwichniêcia
koñczyn, st³uczenia cia³a,
urazy g³owy.
6. Spadaj¹ce przedmioty –
uderzenie, przygniecenie.
Pomoce dydaktyczne
(np. ksi¹¿ki), przechowy-
wane w szafach, ruchome
tablice i wisz¹ce na œcia-
nach pomoce dydaktycz-
ne (np. plansze).
Drobne urazy cia³a
(st³uczenia, skaleczenia)
– szczególnie g³owy i r¹k.
7. Kontakt z nieruchomymi
elementami.
Elementy wyposa¿enia
klasy (³awki, biurka
szafki), w¹skie przejœcia.
Drobne urazy cia³a
(st³uczenia, skaleczenia)
– szczególnie koñczyn.
8. Uderzenie, przyciœniêcie
ruchomymi elementami.
Szuflady biurka. Ucznio-
wie biegaj¹cy na koryta-
rzach podczas przerw.
Drobne urazy cia³a
(st³uczenia) – szczególnie
r¹k i palców.
lipiec 2006
3
155600319.002.png
OPINIE
5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.J.2.
1
2
3
4
9. Pr¹d elektryczny o napiê-
ciu do 1 kV.
Urz¹dzenia i pomoce
dydaktyczne zasilane
energi¹ elektryczn¹.
Pora¿enie pr¹dem
elektrycznym. Poœrednio
drobne urazy koñczyn
(st³uczenia).
10. Ha³as.
Uczniowie rozmawiaj¹cy
i biegaj¹cy w trakcie
przerw w lekcjach.
Znu¿enie. Choroby
uk³adu s³uchu.
3. Stosowane œrodki profilaktyczne
Plan pracy
szkoły
Planuj¹c pracê szko³y starano siê tak u³o¿yæ zajêcia poszczególnym nauczycielom,
aby w trakcie tygodnia zajêæ by³y one roz³o¿one w miarê równomiernie.
Nauczyciel jest zobowi¹zany tak¿e do wykonywania okresowych badañ lekar-
skich.
4. Statystyka wypadków za ostatnie 5 lat
W trakcie ostatnich piêciu lat zanotowano jeden „lekki” wypadek – zwichniêcie sta-
wu skokowego przy szybkim schodzeniu po schodach. Przyczyn¹ by³ poœpiech
pracownika i z³e oœwietlenie klatki schodowej (uszkodzona œwietlówka i zbyt ma³e
natê¿enie œwiat³a poni¿ej 100 lx). Zagro¿enie zlikwidowano poprzez wymianê
œwietlówki.
5. Karta oceny ryzyka zawodowego
Przedstawione zagro¿enia na stanowisku nauczyciela mog¹ byæ zapisane w karcie
oceny ryzyka. Poni¿ej zastosowano metodê trójstopniow¹ wg PN-N-18002, umie-
szczaj¹c najistotniejsze ze zidentyfikowanych zagro¿eñ.
4
lipiec 2006
155600319.003.png
Rozdzia³ 5/2.J.2.
KARTA OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO
Data …........... Numer Karty ....................................
Sporz¹dzi³ zespó³
Stanowisko pracy Nauczyciel
Liczba
nara¿onych
........................
............................................................
............................................................
............................................................
Charakterystyka stanowiska pracy:
• praca wychowawcza i pedagogiczna z uczniami,
• praca nad tekstem,
• dy¿ury w przerwach na korytarzu,
• organizowanie i udzia³ w wycieczkach szkolnych,
• wspó³praca z rodzicami,
• uczestniczenie w pracach rady pedagogicznej.
Dokumenty odniesienia:
– np. Polska Norma PN-N-18002:2000,
– niektóre normy szczegó³owe czynników,
– ustawa z 26.1.1982 r. – Karta Nauczyciela (tj. Dz.U.
z 2003 r. Nr 118, poz. 1112, ze zm.),
– rozporz¹dzenie MENiS z 31.12.2002 r. w sprawie
bezpieczeñstwa i higieny w publicznych i niepublicz-
nych szko³ach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6,
poz. 69),
– przepisy, zarz¹dzenia szkolne,
– instrukcje.
Lp.
Zagro¿enie
ród³o zagro¿enia
Wyniki pomiarów
Ciê¿koœæ
szkód
Prawdopodobieñstwo Oszacowanie
ryzyka
Dzia³ania
profilaktyczne
1
2
3
4
5
6
7
1. Przeci¹¿enie uk³adu
miêœniowo-szkieleto-
wego.
Stoj¹ca lub siedz¹ca pozycja przy
pracy.
Ma³a
Prawdopodobne
Ma³e
W³aœciwa organizacja tygodniowego
czasu pracy nauczyciela.
2. Obci¹¿enie psychiczne.
Praca wychowawcza i pedago-
giczna. Kontakty z rodzicami.
Œrednia
Prawdopodobne
Œrednie
W³aœciwa organizacja tygodniowego
czasu pracy nauczyciela.
3. Przeci¹¿enie narz¹du
mowy.
Praca wychowawcza i pedago-
giczna.
Praca z du¿¹ grup¹ osób.
Œrednia Wysoce prawdopodobne
Du¿e
W³aœciwa organizacja czasu pracy. Pro-
wadzenie regularnych badañ lekar-
skich.
4. Przeci¹¿enie narz¹du
wzroku.
Praca nad tekstem. le roz-
mieszczone lub dobrane oœwie -
tlenie.
Œrednia Wysoce prawdopodobne
Du¿e
Zapewnienie odpowiedniego oœwiet-
lenia ogólnego i miejscowego. Regu -
larne badania lekarskie.
5. Potkniêcie upadek na tej
samej p³aszczyŸnie.
Korytarze szkolne, schody. Nie-
dostateczne lub wadliwie roz-
mieszczone oœwietlenie.
Œrednia
Ma³o prawdopodobne
Ma³e
Ograniczanie poœpiechu. Regularne
kontrole oœwietlenia. Oznakowanie
krawêdzi schodów.
Rozdzia³ 5/2.J.2.
155600319.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin