Temat: Kompozycja symetryczna- moje inicjały z wykorzystaniem komputera.
Czas trwania 45’
Opracowała: Katarzyna Ostrowska- Olszewska
Zagadnienie programowe: Zasada tworzenia symetrii dwuosiowej w układzie zamkniętym.
Cel ogólny: Zasady tworzenia układu symetrycznego za pomocą liter w formie znaku plastycznego.
Zastosowanie komputera do działań plastycznych
Cele operacyjne:
Kategoria A: Zapamiętywanie wiadomości.
- Uczeń wie jakie są rodzaje kompozycji; zamknięta, otwarta, z rytmem, symetryczna.
- Dostrzega literę jako znak plastyczny.
- Zauważa różne formy liternicze w swoim otoczeniu; tytuł książki, plakat reklamowy, szyld sklepu.
- Dostrzega pracę projektanta form użytkowych.
Kategoria B: Rozumienie wiadomości.
- Uczeń rozumie zasadę tworzenia kompozycji symetrycznej na płaszczyźnie.
- Rozumie pojęcie inicjał.
- Tworzy znak plastyczny z liter jako kompozycja symetryczna jednoosiowa i dwuosiowa za pomocą galerii Word Art.
- Rozumie rolę plastyki w wzornictwie przemysłowym.
Kategoria C: Stosowanie wiadomości w sytuacji typowej.
- Wykorzystuje wiadomości o kompozycji symetrycznej jednoosiowej i dwuosiowej w działaniu plastycznym.
- Skopiuje znak plastyczny z liter z Worda i wklei do Painta.
- Potrafi określić atrybuty formy graficznej w programie Paint o rozmiarach boku 20 cm.
- Dobierze kolor liter do koloru tła.
Kategoria D: Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych.
- Zastosuje wiadomości o kompozycji symetrycznej i wykorzysta narzędzia programu Paint- Obraz, Przerzuć/obróć, tworząc znak plastyczny odwracając litery odpowiednio wzdłuż dwóch osi symetrii na zasadzie odbicia lustrzanego.
- zastosuje ozdobne obramowanie znaku wykorzystując wzory z programu tekstowego- Word,
- Uczeń pracuje dbając o estetykę pracy.
Cele operacyjne realizowane z celami emocjonalnymi:
- Pogłębia wrażliwość estetyczną.
- Podnosi wartość litery jako możliwości działań plastycznych.
- Przygotowuje się do odbioru grafiki użytkowej.
Treści podstawowe uwzględnione są przy formułowaniu celów operacyjnych.
Materiał nauczania przystępny o dużej wartości kształcącej.
Umiejętności nabyte w czasie lekcji.
- Kształtowanie umiejętności komponowania inicjałów w symetrii dwuosiowej.
- Sprawne posługiwanie się komputerem- program graficzny Paint, Word.
- Uwrażliwienie na kształt litery i jej wpływ na dekoracyjność znaku plastycznego w efekcie końcowym.
- Wywołanie poczucia własnego udziału w kształtowaniu wzornictwa przemysłowego poprzez zastosowanie wykonanych płytek jako element dekoracyjny w klasie.
Udział nauczyciela:
mieszany (bezpośredni, pośredni)
Forma pracy: praca w grupach, indywidualna.
Metody: pokaz, pogadanka, praktyczne działanie, oraz prezentacja prac uczniów na podsumowanie metodą „puzzli”.
Postawa uczniów: akceptacji.
Środki dydaktyczne: plansze z krojem pisma, rodzajami kompozycji, wybrane przykłady wzornictwa przemysłowego (płytki ceramiczne, kafle dawniej i dziś), przykłady dekoracyjnych inicjałów z różnych epok. Komputer.
Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie:
- Zastosowanie inicjałów ucznia we wzornictwie, jako dekoracja ściany pracowni.
- Zastosowanie zasad tworzenia kompozycji symetrycznej dwuosiowej.
- Wykorzystanie komputera do realizacji zagadnień plastycznych
- Demonstracja tworzenia symetrii za pomocą komputera.
- Zapisanie kolejności działań.
3. Praca twórcza uczniów.
- Wybranie programu graficznego Word,
- Wybór z galerii Word Art. odpowiedniego szablonu liter,
- Kopiowanie inicjałów,
- Uruchomienie programu graficznego Paint i wklejenie liter,
- Tworzenie symetrii dwuosiowej poprzez odpowiednie zastosowanie narzędzi Obraz, Przerzuć /odwróć.
4. Ocena prac i prezentacja.
- trafność doboru barw,
- poprawność tworzenia symetrii dwuosiowej,
- pomysłowość w doborze kroju liter oraz ramki,
- estetyka wykonania.
5. Zapisanie prac na dysku przenośnym z możliwością wydruku.
6. Podziękowanie
3
Kathieen