eurosieroctwo.pdf

(361 KB) Pobierz
Eurosieroctwo1.p65
.
Eurosieroctwo 2008
MATERIA£ SYGNALNY
(zapowiedŸ raportu)
Warszawa, marzec 2008 r.
Eurosieroctwo 2008 1
441912535.007.png 441912535.008.png
Spis treœci
1. Eurosieroctwo 2008 – wprowadzenie ......................................................................................... 3
2. Ankieta – schemat pracy badawczej ........................................................................................... 5
3. Pisma nadesłane z prokuratur .................................................................................................... 6
4. Eurosieroctwo 2007 – ankieta z Urzêdu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego ........... 11
5. Przykłady z badañ ankietowych .................................................................................................. 14
Wydawca: Studium Prawa Europejskiego
Wspó³praca wydania: Instytut Europejski
Redaktor wydania: Joanna Miku³a
00-850 Warszawa, ul. Prosta 2/14 lok. 204
tel.: 0-22 833-38-90; 0-22 833-39-90; fax: 0-22 499-60-11
Nak³ad: 1000 egz.
2 www.uniaeuropejska.net.pl
441912535.009.png 441912535.010.png
EUROSIEROCTWO 2008
Materia³ sygnalny o badaniach prowadzonych przez:
l Fundacjê Prawo Europejskie – organizacjê po¿ytku publicznego w Warszawie,
l Instytut Europejski w Warszawie.
W czwartym kwartale 2007 r. ww. organizacje podjê³y badania spo³ecznych skutków emi-
gracji zarobkowej i p³yn¹cych st¹d zagro¿eñ dla rodzin, w tym dzieci i m³odzie¿y. W szcze-
gólnoœci badania objê³y zjawisko zwane eurosieroctwem, wynikaj¹ce z rosn¹cej fali emigra-
cji zarobkowej do krajów wspólnoty europejskiej. Wed³ug schematu (pytania), który jest za-
³¹cznikiem do niniejszej informacji, oko³o 6000 ankieterów objê³o badaniami 12 województw,
225 powiatów, 324 gminy wiejsko-miejskie, 224 gminy miejskie, 12 dzielnic du¿ych aglo-
meracji. Ankieterzy okreœlili liczbê rozeznanych przez siebie przypadków emigracji zarob-
kowej na ok. 110 tys. przypadków. Mo¿na wiêc uznaæ, ¿e przedmiotowe badanie przeprowa-
dzono na reprezentatywnej grupie przypadków. Jednak¿e sonda¿em, ze wzglêdu na kr¹g za-
interesowañ ankieterów (g³ównie kuratorzy s¹dowi i pracownicy socjalni administracji pu-
blicznej), objêto rodziny korzystaj¹ce z kurateli s¹dowej i opieki spo³ecznej, czyli dotkniête
bied¹, wykluczeniem spo³ecznym lub patologiczne. W efekcie badanie nie objê³o rodzin z tzw.
œrednich warstw spo³ecznych, które nie s¹ wolne od negatywnych skutków emigracji zarob-
kowej.
Celem badania by³o:
l zainspirowanie wspó³dzia³ania organizacji i instytucji w³aœciwych do spraw pomocy spo-
³ecznej i s¹dowej w zakresie przeciwdzia³ania negatywnym skutkom emigracji zarobko-
wej w odniesieniu do rodzin, dzieci i m³odzie¿y;
l uzyskanie informacji pozwalaj¹cej na ocenê skali zjawiska zwanego eurosieroctwem, od-
niesieñ organów pomocy spo³ecznej do tego problemu;
l rozeznanie potrzeb rodzin dotkniêtych negatywnymi skutkami emigracji zarobkowej w za-
kresie doradztwa prawnego i kurateli s¹dowej.
Badanie mia³o charakter sonda¿owy, nie narzuca³o realizatorom sztywnych kryteriów for-
malnych, pozostawiaj¹c inwencji zespo³ów badawczych analizê problemu. W efekcie badañ
powsta³o ponad 530 opracowañ, wprawdzie nie do koñca spójnych w zakresie informacji
liczbowych, ale daj¹cych wielki i niezwykle wartoœciowy materia³ do analizy badawczej.
Eurosieroctwo 2008 3
441912535.001.png 441912535.002.png
Wnioski:
l Podstawowy cel badania, czyli zainteresowanie problemem eurosieroctwa urzêdów admi-
nistracji publicznej, oœrodków pomocy spo³ecznej oraz œrodowiska kuratorów s¹dowych
na terenie ca³ej Polski, zosta³ osi¹gniêty.
l Ju¿ wstêpna analiza materia³u badawczego wskazuje na piln¹ potrzebê podjêcia przez
organy pañstwowe oraz organizacje pozarz¹dowe dzia³añ pomocowych m.in. w zakre-
sie alimentowania rodzin przez emigrantów zarobkowych, uaktywnienia oœrodków po-
mocy spo³ecznej, kuratorów s¹dowych, poradni miêdzyszkolnych, pedagogów szkolnych,
a tak¿e np. s³u¿b prewencyjnych policji w zakresie pomocy na rzecz rodzin, dzieci i m³odzie-
¿y dotkniêtych patologiami, których przyczyn¹ jest rosn¹ca emigracja zarobkowa.
l Spraw¹ niezwykle piln¹ jest opracowanie i wdro¿enie jednolitych procedur dla prokuratu-
ry i policji w zakresie œcigania przestêpstw przeciwko rodzinie i opiece, m.in. z wykorzy-
staniem wspó³pracy s¹dowej, Europejskiego Nakazu Aresztowania i europejskiego listu
goñczego /w za³¹czeniu prezentujemy materia³y informacyjne z prokuratur œwiadcz¹ce o nie-
jednolitej praktyce w tym zakresie/.
Aczkolwiek przeprowadzane przez Fundacjê Prawo Europejskie badanie sonda¿owe
w za³o¿eniu nie mia³o dostarczyæ precyzyjnych danych liczbowych, to oceny skali zjawisk
patologicznych, dokonane przez zespo³y badawcze, nakazuj¹ powa¿ne potraktowanie tych
sygna³ów przez spo³eczeñstwo i w³adze pañstwowe. Zamiarem Fundacji Prawo Europejskie
jest kontynuowanie badañ oraz przedstawienie opinii publicznej, Sejmowi, Senatowi, rz¹do-
wi, a tak¿e organizacjom pozarz¹dowym Raportu obywatelskiego Eurosieroctwo w Polsce
2008 w terminie do 30 czerwca 2008 r. Fundacja Prawo Europejskie bêdzie systematycznie
kontynuowaæ badania sytuacji rodzin zagro¿onych wykluczeniem spo³ecznym, w tym euro-
sieroctwem, oraz informowaæ opiniê publiczn¹ o wynikach tych badañ. Fundacja zwraca siê
do organów w³adzy pañstwowej, œrodowisk naukowych oraz organizacji pozarz¹dowych o po-
moc i wspó³pracê w wykorzystaniu i opracowaniu przedmiotowego materia³u badawczego
oraz stworzeniu programu dzia³añ zapobiegaj¹cych zjawiskom patologii rodzin dotkniêtych
negatywnymi skutkami emigracji zarobkowej. Fundacja Prawo Europejskie udostêpni posia-
dany materia³ badawczy organom pañstwowym oraz instytucjom i organizacjom bez jakich-
kolwiek ograniczeñ.
Fundacja Prawo Europejskie
Instytut Europejski w Warszawie
4 www.uniaeuropejska.net.pl
441912535.003.png 441912535.004.png
/Badanie sonda¿owe – grudzieñ 2007/
Ankieta – schemat pracy badawczej
1. Nazwa urzêdu administracji publicznej prowadz¹cego badanie;
2. Teren objêty badaniem (gmina, miasto, powiat, województwo);
3. Prowadz¹cy badanie;
4. Liczba ludnoœci na terenie dzia³ania urzêdu (ogó³em);
5. Szacunkowa liczba bezrobotnych (uprawnionych i nieuprawnionych do pobierania zasi³ku);
6. Szacunkowa liczba osób przebywaj¹cych na emigracji zarobkowej;
6.1. Opisz metodê szacowania liczby podanej w punkcie 6.;
7. Czy s³u¿by pomocy spo³ecznej, szko³y, organizacje spo³eczne, kuratorzy s¹dowi mieli do czy-
nienia (liczby, opisy indywidualnych przypadków) z negatywnymi dla rodzin, a w szczególnoœci
dla dzieci, skutkami emigracji zarobkowej? Jeœli tak, to w jakim zakresie?
8. Czy istnieje w instytucjach pomocy spo³ecznej lub urzêdach administracji publicznej na bada-
nym terenie system monitorowania „eurosieroctwa”, jeœli tak, to jaki?
9. Jakie Twoim (Waszym) zdaniem dzia³ania maj¹ byæ podjête na terenie objêtym badaniem dla
monitorowania zjawiska „eurosieroctwa” i œwiadczenia pomocy osob¹ potrzebuj¹cym?
10. Czy na badanym terenie wyst¹pi³y przypadki karalnego pozostawienia dzieci przez osoby emi-
gruj¹ce? Opisz konkretne przypadki. Zasiêgnij informacji w s¹dach i oœrodkach pomocy spo-
³ecznej.
11. Czy sytuacja rodzin, w tym dzieci emigrantów zarobkowych, by³a przedmiotem zainteresowania
organów samorz¹dowych na badanym terenie? Jakie by³y wnioski p³yn¹ce z tej analizy?
12. Wnioski.
Przedstaw w³asn¹ analizê zjawiska „eurosieroctwa” na badanym terenie i p³yn¹ce z tej analizy
wnioski. Jakie, Twoim (Waszym) zdaniem, dzia³ania powinien podj¹æ rz¹d w sprawie poszcze-
gólnych rodzin oraz ogó³u obywateli, aby przeciwdzia³aæ skutkom „eurosieroctwa”? Uwzglêd-
nij perspektywê ewentualnego nasilenia emigracji zarobkowej.
13. Wskazówki koñcowe.
Niniejsze badanie ma charakter wstêpnego rozeznania problemu, który mo¿e w przysz³oœci po-
wa¿nie obci¹¿yæ spo³eczeñstwo i kraj skutkami „eurosieroctwa”.
Eurosieroctwo 2008 5
441912535.005.png 441912535.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin