Do najważniejszych zachowań ryzykownych zalicza się.docx

(16 KB) Pobierz

Do najważniejszych zachowań ryzykownych zalicza się:

- palenie tytoniu,

- używanie alkoholu,

- używanie innych środków psychoaktywnych  (narkotyków, środków  wziewnych, leków/,

- wczesną aktywność seksualną,

- zachowania agresywne i przestępcze

 

1. Motywy skłaniające do picia alkoholu to:

- zmniejszenie zahamowań,

- nabranie śmiałości w kontaktach z innymi ludźmi,

- nawiązanie znajomości,

- wprawienie się w stan podniecenia,

- dla odprężenia się, dla zabawy,

- z ciekawości, z nudów,

- zmniejszenie lęku,

- ponieważ wszyscy piją,

- bunt młodzieńczy.

 

2. Motywy rozpoczynania współżycia seksualnego to:

- pragnienie seksualne,

- ciekawość,

- uległość wobec partnera,

- podniesienie poczucia własnej wartości,

- litość wobec partnera,

- lęk przed porzuceniem przez partnera,

- wpływ alkoholu.

 

3. Motywy sięgania po narkotyki:

a/ motywy ucieczkowe:

- ucieczka od problemów rodzinnych i szkolnych,

- ucieczka od pustki, nudy i monotonności,

- ucieczka od samotności i lęku,

b/ motywy konformizmu:

- upodabnianie się do innych członków grupy rówieśniczej, aby uzyskać ich uznanie i przyjaźń,

c/ motywy egzystencjalne:

- poczucie bezsensu życia,

- pustka wewnętrzna,

d/ motywy poszukiwania:

- ciekawość (jak działa narkotyk),

- chęć przeżycia czegoś niezwykłego,

e/ motywy prestiżowe i snobistyczne:

- chęć pokazania się bardziej dorosłym,

- pokazanie się jako osoba ważna, ciekawa, wyróżniająca się ponad przeciętność.

 

Czynniki wykolejania się dzieci i młodzieży:

·      związane z samym dzieckiem:
- opóźnienie rozwojowe, choroby
- używanie alkoholu i narkotyków
- niska samoocena, brak szacunku dla samego siebie
- przeświadczenie, że pod każdym względem nie ma dziecko żadnych szans

·      skrajne ubóstwo rodziny, bezrobocie

·      bycie dzieckiem osoby nieletniej lub niedojrzałej, zła atmosfera rodzinna (alkoholizm, narkomania, wykorzystywanie dziecka)

·      w niektórych przypadkach życie w placówce opiekuńczo-wychowawczej

·      brak ofert kulturalnego spędzania wolnego czasu, brak zainteresowania młodzieżą w miejscu zamieszkania

·      ALE NAJWAŻNIEJSZY TO BRAK WSPARCIA W RODZINIE !!

 

5 kategorii czynników ryzyka:

·      fizjologiczno-genetyczne: nadpobudliwość, reakcje alergiczne, dziedziczność,  poziom cukry we krwi

·      poznawczo-emocjonalne: kształtowanie się systemu wartości, rozwój motywacji, procesów myślenia i procesów emocjonalnych - strategie rozwiązywania problemów, poszukiwania sensu życia lub niezaradność w konfrontacji z lękiem i depresją

·      behawioralne: odreagowywanie, nieumiejętność rozwiązywania problemów, niska samokontrola, trudności w osiąganiu celów

·      sieć społeczna: wzajemne interakcje społeczne, w jakich znajduje się nastolatek

·      społeczno-kulturowe: kulturowe oczekiwania od młodzieży, wpływ środków masowej informacji, poglądy na temat młodzieży, wzorce zachowań seksualnych

Młodzież podejmuje zachowania dysfunkcjonalne głównie na skutek 3 zmiennych:

·      stresów

·      braków w zakresie umiejętności (rozwiązywania problemów, porozumiewania się, adekwatnej samooceny itp.)

·      sytuacyjnej presji (ze strony grupy rówieśniczej)

Zaburzenie zachowania jest wypadkową wzajemnych interakcji między 3 grupami zmiennych:

·      zmiennych wyjściowych i podstawowych:
- struktura społeczno-demograficzna: wykształcenie i zawód rodziców, ich przekonania religijne oraz struktura rodziny
- socjalizacja:
ideologia rodziców + klimat domowy + wpływy rówieśników + wpływy środków masowej informacji

·      zmiennych społeczno-psychologicznych
- system osobowości: niska wartość osiągnięć szkolnych, wysoka wartość niezależności, niskie oczekiwanie osiągnięć, nasilony krytycyzm rzeczywistości społecznej i alienację społeczną, niska samoocena, niska religijność itp.
- system spostrzegania środowiska: struktury bliższe (niski poziom dezaprobaty rodziców wobec zachowań dewiacyjnych, wysoka aprobata rówieśników dla zaangażowania się w zachowania dewiacyjne, dostarczanie wzorców takich zachowań) oraz struktury dalsze (słaba kontrola ze strony rodziców i rówieśników, słabszy wpływ rodziców niż rówieśników)

·      zmiennych zachowania społecznego: zachowania dewiacyjne oraz konwencjonalne (akceptowane społecznie)

 

9 typów adaptacji wg Nowaka (na podstawie typologii Mertona):

·      konformizm

·      frustracyjna fiksacja (uporczywe trzymanie się celów bez wiary w ich realizację i przy niezdolności do zmiany dotychczas stosowanych środków)

·      innowacja w zakresie środków (nowe, nieakceptowane środki, ten sam cel)

·      innowacja w zakresie celów (nowe, nieakceptowane cele, te same środki)

·      wycofywanie się

·      rytualizm

·      kontrrytualizm (próba wypełnienia normatywnej pustki własnym rytuałem, powstałym w opozycji do zakwestionowanych norm instytucjonalnych)

·      utopia (nowy cel, brak środków)

·      bunt

Działania wspomagające, ukierunkowane na konstruktywne zaspokajanie potrzeb rozwojowych młodzieży to:

·      okazywanie młodzieży więcej szacunku

·      okazywanie młodzieży więcej zaangażowania i zainteresowania

·      tworzenie warunków do konstruktywnego eksperymentowania w życiu

·      tworzenie warunków do rozwijania kompetencji społecznej

·      zapewnienie młodzieży możliwości korzystania z pomocy dorosłych wolontariuszy lub specjalistów

·      stworzenie więcej okazji do rozwoju moralnego

·      udzielanie pomocy w odnajdywaniu sensu życia

Zgłoś jeśli naruszono regulamin