WYCHOWANIE W RODZINIE.doc

(34 KB) Pobierz
WYCHOWANIE W RODZINIE – JANKE

WYCHOWANIE W RODZINIE – JANKE

 

- wychowanie stanowi wiązkę procesów, skierowanych na rozwój psychiki i osobowości członków rodziny, występujących w roli wychowywanych, jego wielostronne doskonalenie, kształtowanie poczucia tożsamości osobistej i zmianę postępowania – znajdujących ugruntowanie w obrębie samej rodziny ( w stosunkach wychowania w rodzinie ) i jej wieloaspektowych (społeczno-kulturalnych i naturalno-przyrodniczych uwarunkowaniach), ale także zaznaczających się poza nią - umożliwiających przede wszystkim członkom rodziny (również innym osobom pozostającym w bliskim kontakcie z rodziną) kształtować się na drodze autokreacji wraz z enkulturacją i wpływami środowiska przyrodniczego, jako jednostki ludzkie w wymiarze indywidualnym i społecznym.

 

PROCES WYCHOWANIA RODZINNEGO

 

Model humanistyczny

Model tradycyjny

·         podmiotowość wychowujących u wychowywanych;

·         tworzenie autokreacji oraz doświadczania siebie i świata;

·         osiąganie dobra wspólnego;

·         respektowanie dążeń do samorealizacji;

·         podtrzymywanie ciągłości trwania wychowywania.

·         asymetryczność stosunku wychowawczego – nierówność dorosły – dziecko;

·         stawianie dobra jednostkowego bądź społecznego ponad dobro wspólne;

·         dużą rolę odgrywał świat wartości;

·         aprobata dla adaptacji, urabiania, nierzadko manipulacji oraz bezpośrednie oddziaływanie wychowawcze (wykorzystywanie nagradzania i karania);

·         uznanie momentu osiągania prawnej dojrzałości fizycznej, psychicznej i społecznej jako wynik działalności wychowawczej.

 

Płaszczyzny wychowania rodzinnego:

·         wychowanie w rodzinie, dla rodziny, przez rodzinę.

 

Wychowanie to również:

·         socjalizacja;

·         wychowanie na przestrzeni społeczeństwa globalnego;

·         edukacja;

·         wychowanie w środowisku lokalnym;

·         wychowanie w bliskim sąsiedztwie rodziny.

 

Czynniki składające się na wychowanie:

a)      przygotowanie do życia rodzinnego;

b)     kultura pedagogiczna rodziców;

c)      przygotowanie jednostki do życia w społeczeństwie poprzez rodzinę;

d)     rodzinne obcowanie wychowawcze.

 

Proces kształtowania się człowieka jako jednostki ludzkiej rozpatrywanej w aspekcie pedagogicznym:

1.      autokreacja – aktywny udział  tworzeniu własnej drogi życiowej;

2.      socjokreacja wpływy różnych środowisk na kształtowanie drogi życiowej;

3.      enkulturacja – proces wzrastania jednostki w kulturę społeczeństwa i nabywanie kompetencji kulturowej;

4.      wpływy przyrody – zależność człowieka i zbiorowości, w których egzystuje.

 

   Korzystając z opcji zmiany wychowawczej, proces wychowania w rodzinie  to ciąg zmian wychowawczych dokonujących się we współdziałających wychowawczo członkach rodziny – stanowiących podmiotowe składniki naturalnych bądź celowo organizowanych sytuacji wychowawczych, połączonych stosunkiem interakcyjnym, a wywołanych dla osiągania bliskich i dalekich celów wychowania, które określają zmiany w psychice, osobowości, poczuciu tożsamości i postępowaniu członków rodziny, usytuowanych na pozycji wychowanka bądź wychowawcy.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin