Newman_Kardynał_bł_-_101_pytań_i_odpowiedzi.pdf

(3270 KB) Pobierz
447895088 UNPDF
BŁOGOSŁAWIONY KARDYNAŁ
JOHN H. NEWMAN
101 PYTAŃ I ODPOWIEDZI
Autor Kardynał Newman
Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu
SPIS TREŚCI
WSTĘP DO WYDANIA POLSKIEGO
PRZEDMOWA DO WYDANIA AMERYKAŃSKIEGO
ŻYCIORYS BŁ. KARDYNAŁA JOHNA HENRY'EGO NEWMANA (1801-1890)
ROZDZIAŁ I - Poznanie Boga w świecie doczesnym
1. Czy pięcio - lub sześcioletnie dziecko, gdy rozum jest już w pełni rozbudzony, może
poznać, że Bóg istnieje?
2. Czy glos sumienia jest echem Głosu Bożego?
3. Czy stworzone piękno odbija w sobie Boże piękno?
4. W jaki sposób w świecie widoczne sa znaki Bożej obecności?
5. Czy świat widzialny jest zasłona między nami a Bogiem?
6. Czego teologia uczy nas o Bogu?
7. Czy zbieg okoliczności może być świadectwem Bożej Opatrzności?
8. Jakie prawdy są obecne w każdą religii na całym świecie?
9. Które z ziemskich żywiołów są cieniami Bożych przymiotów?
ROZDZIAŁ II - Zło
10. W jaki sposób męczennicy pokonali swych prześladowców?
11. W jaki sposób benedyktyni pokonali barbarzyńskich najeźdźców?
12. W jaki sposób szatan wykorzystuje Kościół, by kusić jego wiernych?
13. W jaki sposób życiowe rozczarowania mogą prowadzić nas ku duchowej radości?
14. Dlaczego Bóg zsyła na nas życiowe doświadczenia?
15. W jaki sposób Bóg może nas skłonić do prowadzenia lepszego życia?
16. Czy ludzie, którzy utrzymują Bożą prawdę, są wolni od samowoli?
ROZDZIAŁ III - Dusza i umysł
17. Co jest argumentem za nieśmiertelnością duszy?
18. W jaki sposób niedoskonałość i słabość rzeczy stworzonych pomaga nam, choćby
na mgnienie, pojąć naszą nieśmiertelność?
19. Dlaczego niebezpiecznie jest oddzielać uczucia od działania?
20. Jakim sposobem można uspokoić wzburzony umysł?
ROZDZIAŁ IV - Edukacja humanistyczna
21. Dlaczego studenci potrzebują nauczycieli?
22. Czy nauczyciele powinni mieć osobisty wpływ na swych uczniów?
23. Co powinno być zasadą spajającą uniwersytet katolicki?
24. Co jest podstawową ideą nauki i filozofii?
25. Czy wszystkie dyscypliny wiedzy są ze sobą połączone?
26. Czy filozofia włada nad ludzkimi namiętnościami i pychą?
27. Czym jest edukacja humanistyczna sama w sobie?
28. Jaka jest podstawowa idea uniwersytetu?
29. Czy zwykłe przyswajanie sobie faktów i teorii stanowi główną cechę edukacji
humanistycznej i filozofii?
30. Czy namysł nad wiedzą, poszukującą pełnego obrazu rzeczywistości, stanowi
główną cechę edukacji humanistycznej i filozofii?
31. Jakie zadanie stoi przed uniwersytetem?
32. Jaka brzmi definicja dżentelmena?
447895088.002.png
2
33. W jaki sposób niektórzy twórcy pomagali w kształtowaniu się języka angielskiego?
34. Czy celem uniwersyteckiego nauczania dyscypliny jest osiągniecie dokładności
myślenia?
35. Czym pasja czytania różni się od prawdziwych studiów?
36. Czym różnią się od siebie nauki przyrodnicze i teologia?
37. Czy prawo moralne i prawdy wiary są dla nas tak oczywiste jak prawdy nauk
przyrodniczych?
ROZDZIAŁ V - Śmierć
38. Jak Chrystus, towarzyszący Łazarzowi w czas jego śmierci, może być obecny przy
naszym umieraniu?
39. Dlaczego myśl o śmierci jest dla nas wielkim pocieszeniem?
40. Dlaczego prawdziwy chrześcijanin postrzega śmierć jako szczęśliwe wydarzenie?
41. Co powinniśmy czynić, aby mieć pewność, że Bóg będzie chciał znać nas, gdy
skończy się nasze życie?
42. Dlaczego śmierć jest pocieszeniem dla sługi Bożego?
ROZDZIAŁ VI - Niebo
43. Kto żyje w niewidzialnym świecie?
ROZDZIAŁ VII - Wiekuista szczęśliwość
44. Jaka jest tajemnica zwycięstwa Królestwa Chrystusowego?
45. Jakie myśli mogą nas pocieszyć w każdej z mijających
godzin, w każdym odchodzącym w przeszłość dniu?
46. Kto wypełnia do syta pragnienia ludzkiego serca?
47. Jak możemy osiągnąć prawdziwą szczęśliwość?
ROZDZIAŁ VIII - Grzech
48. Dlaczego najwięksi święci popełniali powszednie grzechy?
49. W jaki sposób pycha może nas zniszczyć?
50. Dlaczego ludzie, którzy wydają się być tak dobrzy, opuszczają Kościół?
51. Dlaczego słabostki prowadzą do grzechów ciężkich?
52. Jak możemy opisać osobę, która nie cha się wyrzec wszelkich żywionych przez
siebie urazów?
53. Dlaczego grzesznicy są nieszczęśliwi?
ROZDZIAŁ IX - Łaska
54. Czy Chrystus przyniósł ludziom na ten świat wydoskonaloną naturę?
55. Kim są dwaj pomocnicy Chrystusa, działający, gdy On otwiera nas na siebie?
56. Dlaczego chrześcijaństwo jest wyższe ponad wszelką ludzką etykę?
57. Czy jedynie Bóg nas uświęca, skoro możemy się temu sprzeciwić?
58. Jaka wielka prawda, niby droga ku zbawieniu, leży u podstaw wszelkich zgodnych
z nią nauk?
59. Czy Bóg jest jedyną i największą siłą mej duszy?
ROZDZIAŁ X - Wiara
60. Czym jest prawdziwa wiara?
61. Dlaczego wierzymy?
62. Jaka łaska wyróżniała Abrahama?
63. W jaki sposób możemy dojść stopniowo do prawdziwego zrozumienia prawd
wiary?
ROZDZIAŁ XI - Boża miłość ku nam
64. Czy Bóg kocha grzeszników?
65. Jak możemy poznać, że łaska Boga jest przy nas?
ROZDZIAŁ XII - Nasza miłość ku Bogu
66. Czy miłość jest mieszkaniem świętości?
447895088.003.png
3
ROZDZIAŁ XIII - Miłość bliźniego
67. W jaki sposób osoba duchowna winna upominać innych?
68. W jaki sposób święty Paweł praktykował braterską miłość?
ROZDZIAŁ XIV - Jak używać tego, co stworzone ?
69. W jaki sposób chrześcijanin winien się radować doczesnymi błogosławieństwami
Boga?
70. W jaki sposób dobra doczesne mogą nas powstrzymywać przed tym, byśmy
uczynili Boga jedynym i prawdziwym celem naszych pragnień?
71. Dlaczego świętowanie niedzieli, Dnia Pańskiego, ubogaca nas?
72. Co różni świętego od zwykłego, religijnego człowieka?
73. Czy nowicjusze na drodze życia duchowego powinni, stosownie do swych sił,
umartwiać się?
ROZDZIAŁ XV - Cel naszego życia
74. Jaki jest cel naszego życia?
75. Co jest jasnym obrazem celu naszego życia?
ROZDZIAŁ XVI - Pokój
76. Dlaczego prawdziwy chrześcijanin zachowuje pokój ducha w każdym czasie?
77. Jak mogę osiągnąć pokój duszy?
ROZDZIAŁ XVII - Modlitwa
78. W jaki sposób możemy stanąć wprost w obecności Boga?
79. W jaki sposób winniśmy zwracać się do Boga w modlitwie?
80. Czym jest medytacja nad misterium Chrystusa?
ROZDZIAŁ XVIII - Jezus Chrystus
81. Kim jest Chrystus?
82. W jaki sposób świat odzwierciedla Bożą chwałę?
83. Czym różni się troska, którą Chrystus miał o swych uczniów, od pomocy Ducha
Świętego?
84. Czy milczące dźwiganie Krzyża przyniesie wzrost mojej miłości do Chrystusa?
85. Czy nauka Krzyża jest odpowiedzią na tajemnicę życia?
86. Dlaczego nauka Chrystusowego Krzyża jest sercem religii?
ROZDZIAŁ XIX - Kościół
87. Na czym polega ogromna różnica między chrześcijaństwem a wierzeniami
pogańskimi?
88. Jak Kościół katolicki ocenia wartość zbawienia pojedynczej duszy?
89. Czy Kościół katolicki jest prawdziwym Kościołem?
90. Czy rzymski katolicyzm pochodzi w prostej drodze od chrześcijaństwa pierwszych
wieków?
91. Jaki fakt historyczny poświadcza, że Bóg ustanowił Kościół katolicki?
92. Co jest zewnętrznym, widzialnym znakiem, prowadzącym do misterium
niewidzialnego Kościoła?
ROZDZIAŁ XX - Msza święta
93. Dlaczego Jezus jest naszą powszednią Ofiarą?
94. Dlaczego zawsze jest obecną miniona śmierć Chrystusa na Krzyżu?
95. Czy trudno jest uwierzyć w doktrynę transsubstancjacji?
ROZDZIAŁ XXI - Maryja, Matka Boża
96. Czy nauka Kościoła dotycząca Najświętszej Maryi Panny pozostaje niezmienna,
gdy zachodzą zmiany w pobożności maryjnej?
97. Dlaczego powinniśmy darzyć Maryję szczególną czcią?
98. Dlaczego Maryja nazywana jest Wieżą Dawidową?
99. Dlaczego Jezus narodził się z ludzkiej matki?
447895088.004.png
4
ROZDZIAŁ XXII - Powtórne przyjście Chrystusa
100. Jak się wydarzy powtórne przyjście?
101. Jak mogę bacznie wyczekiwać powtórnego przyjścia Chrystusa?
WSTĘP DO WYDANIA POLSKIEGO
Wybitnym postaciom historycznym rzadko udaje się uchronić przed pompatycznymi, nazbyt
hieratycznymi przedstawieniami, na które skazuje ich własna sława i przyrodzona ludziom
skłonność do takich właśnie posągowych przedstawień. Rzecz nie w tym, by nazbyt śmiało i
bezzasadnie pozbawiać ich zdobytej w życiowym trudzie wielkości, lecz by uświadomić
sobie, jak bardzo wyrasta ona z głębi ich ludzkiego, arcyludzkiego życia, jak często bywa
przetkana nićmi słabości, niepowodzeń i mozolnych trudów, które wydają się gorszyć i
rozśmieszać zakładników infantylnej kultury, w której zanurzamy się niemal bezrefleksyjnie.
Błogosławiony Kardynał John Henry Newman, przez swoje pełne ciężkiej pracy, nie
pozbawione utrapień życie zasługuje na to, by jego postać przybliżyć czytelnikowi, który w
niniejszej książce znajdzie nie tyle wielość sofistycznych rozważań, co mądrość, której
towarzyszy piękno. Trzeba wiedzieć, że autor znany w Polsce przede wszystkim miłośnikom
sążnistych traktatów filozoficznych i teologicznych; akademikom, zawodowo parającym się
historią idei, filozofią religii i religioznawstwem był także, jako kapłan i kaznodzieja,
towarzyszem i świadkiem najbardziej prozaicznych ludzkich spraw, rozterek i radości. Nie do
przecenienia jest wielkość, przemawiająca do swego otoczenia prostotą, ale taką prostotą,
która trzyma się z dala od prostactwa, banału i trywialności przekazu.
Wydawać się może, że nic nie jest dziś tale trudne, jak nawiązanie nici porozumienia między
„zwykłym człowiekiem" a intelektualistą, oglądającym świat z wysokości swej katedry; że
nic nie jest równie karkołomne, jak pochwała i promocja mądrości w świecie, który upodobał
sobie w mniejszych i większych głupstwach kultury masowej. Rzecz jasna, nadużyciem
byłoby stwierdzenie, że mądrość jest przymiotem z założenia przyrodzonym intelektualistom.
Nie mniejszym przekłamaniem byłoby przekonanie, że „zwykły człowiek" (jakkolwiek różnie
można ten termin interpretować) jest istotą powierzchowną, nie zdolną do wnikliwej refleksji
nad rzeczywistością, nieporadną wobec ukrytych w codziennym biegu spraw najważniejszych
zagadnień.
Nieporozumieniem byłoby streszczać w niniejszym szkicu treści zawarte w zapisanych na
kartach tej książki słowach bł. Johna Henry'ego Newmana. Jako tłumacz pozwolę sobie
zwrócić jedynie uwagę, że większość z zawartych tu tekstów pochodzi z wygłoszonych przez
kardynała kazań. Charyzma, intelektualne wydoskonalenie Newmana oraz niebagatelne
miejsce, jakie zajmował najpierw w Kościele anglikańskim, a następnie katolickim, skłania
do przypuszczenia, że wygłaszał je w obecności słuchaczy wymagających, uważnych, którzy
sprawy wiary i religii traktowali z powagą i zrozumieniem, dla których obecność w kościele
nie była sprawą przypadku, konwenansu, lecz - z reguły - kwestią świadomego wyboru. Nie
można przy tym zapominać, że w kazaniach Newmana rzeczywistość religijna przenika się z
zagadnieniami społecznymi i kulturowymi, a także ekonomicznymi - religijnie niejednorodne
społeczeństwo angielskie jako pierwsze w Europie doświadczyło na sobie plag i
dobrodziejstw nieznanej dotąd w dziejach gospodarczej transformacji, przejścia od
feudalizmu do kapitalizmu, opartego na rozwoju przemysłu. Nie bez powodu w jednym ze
swych kazań, którego fragment zawiera ta książka, kard. Newman na pytanie o
nieśmiertelność duszy odpowiada słowami ubogiej robotnicy, której życie dogasa w
przytłaczającym wnętrzu fabryki-molocha. Nie bez przyczyny kard. Newman przestrzega
ludzi przed poddaniem się terrorowi wyzysku i nieprzerwanej, odczłowieczającej pracy, która
z błogosławieństwa wyradza się w narzędzie złego. Prawdziwie głęboki myśliciel religijny
447895088.005.png
5
nie mógł bowiem lekceważyć otaczającej go rzeczywistości, skoro była ona udziałem jego
bliźnich, żyjących w świecie, a często także w dużym stopniu za ten świat
współodpowiedzialnych.
Nie jest jednak Newman oskarżycielem świata i bliźnich, malkontentem i człowiekiem
zgorzkniałym, choć życie nie szczędziło mu kłopotów. Jako konwertyta włączył się do
społeczności, która traktowała dość nieufnie tzw. „nowych katolików", świeżo nawróconych
z anglikanizmu, który jako religia państwowa przez kilka stuleci wiele złego wyrządził
nielicznej diasporze katolików z pokolenia na pokolenie dziedziczącej swą konfesję. Wiele
troski w latach późniejszych przysporzyły mu chybione lub zakończone połowicznym
sukcesem inicjatywy, m.in. powołania Uniwersytetu Katolickiego w Dublinie, który w
założeniu skupiać miał zarówno katolicką, jak i protestancką młodzież, tyle że konflikt
między Anglikami oraz Irlandczykami skazał ten projekt na niepowodzenie. Niesnaski w śro-
dowisku angielskich katolików, kontrowersje i zarzuty, które niejednokrotnie osobiście
godziły w osobę Newmana, pragnącego rzucić pomost między „starymi" a „nowymi"
katolikami - trudno domyślić się brzemienia, jakie dźwigał niemal do końca życia, bo w jego
pismach, kazaniach i traktatach słychać raczej głos afirmacji świata, słowa pocieszenia
skierowanego ku drugim, napomnienia o wadze duchowego pokoju. Zarówno głębia ducha,
jak i szeroka perspektywa historyczna, tak charakterystyczna dla jego myśli, każe mu
traktować powszednie bolączki jako epizody, wyolbrzymiane, wykoślawiane i przeinaczane
przez ludzką małość. Nie znaczy to, że nie cenił sobie każdej chwili - uznawał jej wartość
jako daru, którego pochodzenie przypisywał Stwórcy. Lecz najlepiej będzie, jeśli pilny
czytelnik niniejszej książki dowie się tego wszystkiego z jej kart. Jedyną nadzieją tłumacza
jest, że nie przesłonił własną nieporadnością głębi treści i oryginalnego piękna zdań,
zapisanych dobrze ponad wiek temu przez kardynała Newmana.
Krzysztof Wołodźko
PRZEDMOWA DO WYDANIA AMERYKAŃSKIEGO
Wiele dróg prowadzi do skarbca, w którym ukryta jest głębia myśli bł. kardynała Newmana,
mówcy, pisarza, teologa. Wybrałem tę, która ukazuje go jako twórcę ponadzmysłowych
obrazów, dających wgląd w świat intelektu i ducha. Niniejsza lektura jest wyborem tekstów,
w których bł. Newman ilustruje swe teorie takimi właśnie ponadzmysłowymi obrazami, jednak
o nader wyrazistym kształcie. Pomysł na książkę narodził się wcześniej, zanim dokonałem
jakiejkolwiek selekcji materiałów. Natomiast sto jeden pytań, składających się na jej treść,
uporządkowałem w zgodzie z następującymi po sobie tematami.
Publikacja, którą trzymają Państwo w ręku, pokazuje jak umiejętnie i harmonijnie kardynał
Newman łączył zagadnienia teoretyczne z faktami, abstrakcję z tym co konkretne. Wskazuje
również na sposób, w jaki przekładał świat pojęć na język konkretu zmysłowej
rzeczywistości.
Mam nadzieję, że czytelnicy usatysfakcjonowani tą lekturą zechcą sięgnąć po pełne wydania
książek kardynał Newmana, wśród których należy wymienić następujące: Apologia pro vita
sua, Idea uniwersytetu, Logika wiary.
Zaproponowany tu wybór znakomitych tekstów kardynała może służyć zarówno jako
inspiracja do medytacji lub jako temat kazań i homilii.
Ks.TulesM. Brady SI, profesor filozofii w Rockhurst College, Kansas City
447895088.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin