59_jak.txt

(12 KB) Pobierz
*01
01 Jakub, s�uga Boga i Pana Jezusa Chrystusa, (przesy�a) pozdrowienie dwunastu pokoleniom w diasporze!
02 Bracia moi, przyjmujcie z pe�n� rado�ci� rozmaite do�wiadczenia, przez kt�re przechodzicie,
03 �wiadomi, �e pr�ba wiary waszej rodzi wytrwa�o��!
04 Wytrwa�o�� za� niech przejawia si� w doskona�ym czynie, aby�cie (sami) byli doskonali, nienaganni, w niczym nie uchybiaj�c.
05 Je�eli za� komu z was brakuje m�dro�ci, niech b�aga Boga, kt�ry wszystkich ch�tnie obdarza - niczego nie wypominaj�c - a b�dzie mu dana.
06 A niech b�aga z wiar� i niezachwianie, bo chwiej�cy si� podobny jest do morskiej fali, kt�r� wicher p�dzi i miota. 
07 Niech taki cz�owiek nie s�dzi, �e cokolwiek otrzyma od Pana:
08 to m�� wewn�trznie rozdarty, niesta�y w ca�ym swym post�powaniu.
09 A brat ubogi niech si� chlubi swoim wywy�szeniem, 
10 bogacz za� - swoim uni�eniem, gdy przeminie niby kwiat polnej trawy.
11 Bo wzesz�o s�o�ce a jego �ar wypali� traw�; kwiat jej opad� i straci� sw�j powab. Tak te� obr�c� si� wniwecz przedsi�wzi�cia bogacza.
12 Szcz�liwy ten cz�owiek, kt�ry zwyci�y pokus�! Gdy bowiem ostoi si� w pr�bie, otrzyma wieniec �ycia, jaki Pan obieca� tym, kt�rzy Go mi�uj�.
13 Niech nikt w�r�d pokus nie m�wi: Jestem kuszony przez Boga. B�g bowiem nie podlega pokusie do z�ego, ani te� sam nikogo nie kusi.
14 Ka�dy bowiem doznaje pokusy od w�asnej po��dliwo�ci, kt�ra go poci�ga i n�ci.
15 Potem, gdy po��dliwo�� ju� zapanuje, rodzi grzech, a grzech pope�niony sprowadza �mier�.
16 Nie ulegajcie b��dom, bracia moi umi�owani!
17 Ka�de dobro i wszelki dar doskona�y przychodz� (do nas) z g�ry od Ojca �wiat�o�ci, kt�ry nie podlega zmianom i kolejnym za�mieniom.
18 Z w�asnej woli zrodzi� nas przez s�owo Prawdy, aby�my byli jakby zacz�tkiem Jego stworze�.
19 Wiedzcie (o tym), bracia moi umi�owani!                                                                                                Mamy obowi�zki wobec ewangelii                                                                                                    Niech wi�c ka�dy b�dzie ch�tny do s�uchania, nieskory do m�wienia i nieskory do gniewu.
20 Bo rozgniewany cz�owiek nie post�puje zgodnie ze sprawiedliwo�ci� Bo��.
21 Dlatego odrzuciwszy wszelki brud i bezmiar z�a, z wdzi�czno�ci� przyjmijcie wszczepione w was s�owo, zdolne zbawi� wasze dusze.
22 Wprowadzajcie s�owo w czyn, a nie b�d�cie tylko s�uchaczami, kt�rzy oszukuj� samych siebie.
23 Je�li kto� tylko s�ucha s�owa, a nie wprowadza go w czyn, podobny jest do cz�owieka, kt�ry przygl�da si� w lustrze swojemu odbiciu:
24 przyjrza� si� sobie, odszed� i zaraz zapomnia� jak wygl�da�.
25 Kto za� uwa�nie wnikn�� w doskona�e Prawo wolno�ci i wytrwa� w nim, staj�c si� nie s�uchaczem zapominaj�cym, ale wykonawc� dzie�a, ten b�dzie szcz�liwy dzi�ki swemu post�powaniu! 
26 Je�eli kto� uwa�a si� za cz�owieka pobo�nego, ale - zwodz�c swe serce - nie panuje nad swoim j�zykiem, to jego pobo�no�� jest bezwarto�ciowa.
27 Szczera i nieskazitelna wobec Boga i Ojca pobo�no�� - to troska o sieroty i wdowy w ich niedoli, niewinno�� i wolno�� od (wp�yw�w tego) �wiata.
*02
01 Bracia moi, okazujcie wasz� wiar� w Pana naszego Jezusa, uwielbionego Mesjasza, i nie czy�cie r�nicy mi�dzy lud�mi!
02 Gdyby bowiem przyszed� na wasze zgromadzenie cz�owiek wspaniale ubrany ze z�otym pier�cieniem na palcu i wszed�by tak�e biedak n�dznie odziany, 
03 a wy spojrzawszy na ubranego wspaniale powiedzieliby�cie mu: Si�d� tutaj, na pierwszym miejscu! - a biedakowi powiedzieliby�cie: "St�j tam! albo: Siadaj u mojego podn�ka! -
04 to czy� nie czyniliby�cie r�nic mi�dzy sob� i nie os�dzali niesprawiedliwie?
05 S�uchajcie, bracia moi umi�owani! Czy� B�g nie wybra� tych, kt�rych  �wiat uwa�a za biednych, na bogatych w wierze i na dziedzic�w kr�lestwa obiecanego tym, kt�rzy Go mi�uj�?
06 Wy za� okazali�cie wzgard� ubogiemu. Czy� to nie bogacze was gn�bi� i czy nie oni wodz� was po s�dach? 
07 Czy� to nie oni blu�ni� wznios�emu Imieniu, kt�rego wzywano nad wami?
08 Je�eli jednak wype�niacie kr�lewskie Prawo zgodnie z Pismem: "B�dziesz mi�owa� bli�niego swego jak siebie samego", to dobrze post�pujecie.
09 Je�eli za� czynicie r�nice mi�dzy lud�mi, pope�niacie grzech, pi�tnowani przez (samo) Prawo jako przest�pcy.
10 Kto zachowuje ca�e Prawo, a w jednej rzeczy wykracza, wykracza przeciw ca�emu (Prawu).
11 Ten bowiem, kt�ry powiedzia�: "Nie cudzo��!", powiedzia� tak�e: "Nie zabijaj!" Je�li wi�c nie dopuszczasz si� cudzo��stwa, ale zabijasz, naruszy�e� Prawo.
12 Tak m�wcie i tak post�pujcie jak ci, kt�rzy maj� by� s�dzeni przez Prawo wolno�ci.
13 S�d bowiem bez mi�osierdzia nad tym, kto nie okazywa� mi�osierdzia. Mi�osierdzie jest ponad s�dem.
14 C� pomo�e, bracia moi, je�liby kto� twierdzi�, �e wierzy, a nie spe�nia�by uczynk�w? Czy� taka wiara mo�e go zbawi�?
15 Gdyby brat lub siostra nie mieli si� w co ubra� i brak�o im codziennego chleba,
16 a kto� z was im powie: Id�cie w pokoju, ogrzejcie si� i nasy�cie - a nie da im tego, co jest konieczne do �ycia, to c� to pomo�e?
17 Tak te� wiara nie przejawiaj�ca si� w czynach martwa jest sama w sobie.
18 Lecz powie kto�: Ty masz wiar�, ja za� mam uczynki. - Poka� mi twoj� wiar� bez uczynk�w, a ja z uczynk�w moich poka�� ci wiar�.
19 Ty wierzysz, �e B�g jest jeden? - Dobrze czynisz; ale demony te� wierz� i dr��.
20 A czy chcesz przekona� si�, s�aby cz�owiecze, �e wiara bez uczynk�w jest bezowocna?
21 Czy� praojciec nasz Abraham nie dzi�ki uczynkom zosta� usprawiedliwiony, z�o�ywszy syna Izaaka na o�tarzu ofiarnym?
22 Widzisz wi�c, �e wiara wsp�dzia�a z jego uczynkami i dzi�ki uczynkom sta�a si� doskona��.
23 Tak wype�ni�o si� Pismo, kt�re m�wi: "Uwierzy� Abraham Bogu i poczytano mu to za sprawiedliwo��", i nazwany zosta� przyjacielem Boga.
24 Widzicie wi�c, �e cz�owiek dost�puje usprawiedliwienia dzi�ki uczynkom, a nie przez sam� tylko wiar�.
25 Podobnie tak i nierz�dnica Rahab czy� nie dzi�ki uczynkom dost�pi�a usprawiedliwienia, przyjmuj�c zwiadowc�w a inn� drog� ich wyprawiaj�c?
26 Jak bowiem cia�o bez ducha jest martwe, tak te� martwa jest wiara bez uczynk�w.
*03 
01 Bracia moi, niech zbyt wielu z was nie uwa�a si� za nauczycieli, wiedz�c, �e surowszy s�d b�dzie naszym udzia�em.
02 Wszyscy bowiem b��dzimy w wielu rzeczach. Kto nie grzeszy s�owami, ten jest cz�owiekiem doskona�ym, zdolnym te� ca�ego siebie trzyma� na wodzy.
03 Bo je�eli wk�adamy w pyski koniom w�dzid�a, aby by�y nam uleg�e, to kierujemy nimi.
04 Oto i okr�ty, cho� du�e i silnymi wichrami p�dzone, kierowane s� male�kim sterem tam, dok�d zechce wola sternika.
05 Tak i j�zyk jest wprawdzie niewielki, ale chlubi si� wielkimi rzeczami. Oto male�ki ogie� podpala wielki las.
06 I j�zyk - to ogie�, (ca�y) �wiat nieprawo�ci! J�zyk jest tym naszym cz�onkiem, kt�ry plami ca�ego cz�owieka. Spala bieg naszego �ycia, sam rozpalany przez piek�o.
07 Wszystkie bowiem gatunki zwierz�t i ptak�w, p�az�w i stworze� morskich mo�na ujarzmi� i (rzeczywi�cie) zosta�y one ujarzmione przez rodzaj ludzki.
08 J�zyka natomiast nikt z ludzi ujarzmi� nie zdo�a; niespokojne to z�o, pe�ne �mierciono�nego jadu.
09 Wys�awiamy nim Pana i Ojca, nim te� z�orzeczymy ludziom stworzonym na podobie�stwo Bo�e.
10 Z tych samych ust wychodzi b�ogos�awie�stwo i z�orzeczenie. Nie powinno tak by�, bracia moi! 
11 Czy� z tego samego �r�d�a tryska r�wnocze�nie (woda) s�odka i gorzka?
12 Czy� mo�e, bracia moi, drzewo figowe rodzi� oliwki albo krzew winny - figi? Tak i s�one �r�d�o nie da wody s�odkiej.
13 Kto w�r�d was jest m�dry i rozumny? Niech to poka�e dobrym post�powaniem, swymi czynami dobrymi i m�drymi!
14 Je�eli jednak gorzk� zazdro�� i k��tliwo�� �ywicie w swych sercach, nie macie si� czym przechwala�; zadajecie k�am prawdzie.
15 To nie jest m�dro�� przychodz�ca z g�ry, lecz przyziemna, zmys�owa, szata�ska.
16 Gdzie bowiem zazdro�� i k��tliwo��, tam niesta�o�� i wszelki czyn przewrotny.
17 Natomiast m�dro�� (pochodz�ca) z g�ry jest przede wszystkim skromna, dalej pe�na pokoju, pob�a�liwa, uleg�a, pe�na mi�osierdzia i dobrych owoc�w, jest sta�a i szczera.
18 A owoc sprawiedliwo�ci w pokoju wschodzi dla tych, kt�rzy pok�j czyni�.
*04
01 Sk�d (pochodz�) spory i sk�d walki w�r�d was? Czy� nie z waszych nami�tno�ci podnosz�cych bunt z was samych?
02 Po��dacie - a nie osi�gacie, zabijacie i zabiegacie gorliwie - a nie mo�ecie zdoby�; prowadzicie spory i walki. Nie osi�gacie - bo nie prosicie;
03 (a je�li) prosicie - nie otrzymujecie, bo �le si� modlicie, my�l�c (tylko) o zaspokojeniu swoich pragnie�.
04 Wiaro�omni, czy� nie wiecie, �e przyja�� z tym �wiatem oznacza nieprzyja�� z Bogiem? Kto bowiem chcia�by by� przyjacielem �wiata, sta�by si� nieprzyjacielem Boga.
05 Albo czy� s�dzicie, �e na pr�no Pismo powiada: "Niemal zazdro�nie strze�e (On) ducha, kt�remu w nas zgotowa� mieszkanie"?
06 Owszem, wi�ksz� daje �ask�, skoro m�wi: "B�g pysznym si� sprzeciwia, a �ask� daje pokornym".
07 B�d�cie wi�c ulegli Bogu, a przeciwstawiajcie si� szatanowi, wtedy ucieknie od was.
08 Zbli�ajcie si� do Boga, a On przybli�y si� do was. Oczy��cie r�ce, grzesznicy, i u�wi��cie serca, ludzie rozdarci wewn�trznie!
09 Odczuwaj�c sw� marno��, biadajcie i p�aczcie! �miech wasz niech zamieni si� w �a�o��, a rado�� wasza - w smutek. 
10 Uni�cie si� przed Panem, a On was wywy�szy!
11 Bracia! Nie ubli�ajcie sobie nawzajem! Kto ubli�a bratu albo os�dza brata swego, uw�acza Prawu i os�dza Prawo. Je�li za� os�dzasz Prawo, nie jeste� wykonawc� Prawa, lecz s�dzi�.
12 (A przecie�) jeden jest (tylko) Prawodawca i S�dzia, kt�ry mo�e zbawia� i zatraca�. Kim natomiast jeste� ty, kt�ry os�dzasz bli�niego?
13 A teraz wy, kt�rzy m�wicie: Dzisiaj lub jutro udamy si� do tego lub innego miasta, sp�dzimy tam rok, b�dziemy handlowa� i ci�gn�� zyski! -
14 Wy, kt�rzy nie wiecie, co jutro przyniesie! Bo czym�e jest wasze �ycie? Dymem jeste�cie, kt�ry zjawia si� na chwil�, a potem znika!
15 Powinni�cie natomiast m�wi�: Je�eli Pan zechce, do�yjemy i zrobim...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin