*01 01,01 Pawe�, s�uga Chrystusa Jezusa, z powo�ania aposto�, przeznaczony do g�oszenia Ewangelii Bo�ej, 01,02 kt�r� B�g przedtem zapowiedzia� przez swoich prorok�w w Pismach �wi�tych. 01,03 [Jest to Ewangelia] o Jego Synu - pochodz�cym wed�ug cia�a z rodu Dawida, 01,04 a ustanowionym wed�ug Ducha �wi�to�ci przez powstanie z martwych pe�nym mocy Synem Bo�ym - o Jezusie Chrystusie, Panu naszym. 01,05 Przez Niego otrzymali�my �ask� i urz�d apostolski, aby ku chwale Jego imienia pozyskiwa� wszystkich pogan dla pos�usze�stwa wierze. 01,06 W�r�d nich jeste�cie i wy powo�ani przez Jezusa Chrystusa. 01,07 Do wszystkich przez Boga umi�owanych, powo�anych �wi�tych, kt�rzy mieszkaj� w Rzymie: �aska wam i pok�j od Boga, Ojca naszego, i Pana Jezusa Chrystusa! 01,08 Na samym pocz�tku sk�adam dzi�ki Bogu mojemu przez Jezusa Chrystusa za was wszystkich; poniewa� o wierze waszej m�wi si� po ca�ym �wiecie. 01,09 B�g bowiem, kt�remu s�u�� w [g��bi] mego ducha, g�osz�c Ewangeli� Jego Syna, jest mi �wiadkiem, jak nieustannie was wspominam, 01,10 prosz�c we wszystkich modlitwach moich, by kiedy� wreszcie za wol� Bo�� nadarzy�a mi si� dogodna sposobno�� przybycia do was. 01,11 Gor�co bowiem pragn� was zobaczy�, aby wam u�yczy� nieco daru duchowego dla waszego umocnienia, 01,12 to jest aby�my si� u was nawzajem pokrzepili wsp�ln� wiar� - wasz� i moj�. 01,13 Nie chc� te�, by�cie nie wiedzieli, bracia, �e wiele razy mia�em zamiar przyby� do was - ale a� dot�d doznawa�em przeszk�d - aby zebra� nieco owocu tak�e w�r�d was, podobnie jak w�r�d innych pogan. 01,14 Jestem przecie� d�u�nikiem tak Grek�w, jak i barbarzy�c�w, tak uczonych, jak i niewykszta�conych. 01,15 Przeto, co do mnie, got�w jestem g�osi� Ewangeli� i wam, mieszka�com Rzymu. 01,16 Bo ja nie wstydz� si� Ewangelii, jest bowiem ona moc� Bo�� ku zbawieniu dla ka�dego wierz�cego, najpierw dla �yda, potem dla Greka. 01,17 W niej bowiem objawia si� sprawiedliwo�� Bo�a, kt�ra od wiary wychodzi i ku wierze prowadzi, jak jest napisane: a sprawiedliwy z wiary �y� b�dzie. 01,18 Albowiem gniew Bo�y ujawnia si� z nieba na wszelk� bezbo�no�� i nieprawo�� tych ludzi, kt�rzy przez nieprawo�� nak�adaj� prawdzie p�ta. 01,19 To bowiem, co o Bogu mo�na pozna�, jawne jest w�r�d nich, gdy� B�g im to ujawni�. 01,20 Albowiem od stworzenia �wiata niewidzialne Jego przymioty - wiekuista Jego pot�ga oraz b�stwo - staj� si� widzialne dla umys�u przez Jego dzie�a, tak �e nie mog� si� wym�wi� od winy. 01,21 Poniewa�, cho� Boga poznali, nie oddali Mu czci jako Bogu ani Mu nie dzi�kowali, lecz znikczemnieli w swoich my�lach i za�mione zosta�o bezrozumne ich serce. 01,22 Podaj�c si� za m�drych stali si� g�upimi. 01,23 I zamienili chwa�� niezniszczalnego Boga na podobizny i obrazy �miertelnego cz�owieka, ptak�w, czworono�nych zwierz�t i p�az�w. 01,24 Dlatego wyda� ich B�g poprzez po��dania ich serc na �up nieczysto�ci, tak i� dopuszczali si� bezczeszczenia w�asnych cia�. 01,25 Prawd� Bo�� przemienili oni w k�amstwo i stworzeniu oddawali cze��, i s�u�yli jemu, zamiast s�u�y� Stw�rcy, kt�ry jest b�ogos�awiony na wieki. Amen. 01,26 Dlatego to wyda� ich B�g na pastw� bezecnych nami�tno�ci: mianowicie kobiety ich przemieni�y po�ycie zgodne z natur� na przeciwne naturze. 01,27 Podobnie te� i m�czy�ni, porzuciwszy normalne wsp�ycie z kobiet�, zapa�ali nawzajem ��dz� ku sobie, m�czy�ni z m�czyznami uprawiaj�c bezwstyd i na samych sobie ponosz�c zap�at� nale�n� za zboczenie. 01,28 A poniewa� nie uznali za s�uszne zachowa� prawdziwe poznanie Boga, wyda� ich B�g na pastw� na nic niezdatnego rozumu, tak �e czynili to, co si� nie godzi. 01,29 Pe�ni s� te� wszelakiej nieprawo�ci, przewrotno�ci, chciwo�ci, niegodziwo�ci. Oddani zazdro�ci, zab�jstwu, wa�niom, podst�powi, z�o�liwo�ci; 01,30 potwarcy, oszczercy, nienawidz�cy Boga, zuchwali, pyszni, che�pliwi, w tym, co z�e - pomys�owi, rodzicom niepos�uszni, 01,31 bezrozumni, niestali, bez serca, bez lito�ci. 01,32 Oni to, mimo �e dobrze znaj� wyrok Bo�y, i� ci, kt�rzy si� takich czyn�w dopuszczaj�, winni s� �mierci, nie tylko je pope�niaj�, ale nadto chwal� tych, kt�rzy to czyni�. *02 02,01 Przeto nie mo�esz wym�wi� si� od winy, cz�owiecze, kimkolwiek jeste�, gdy zabierasz si� do s�dzenia. W jakiej bowiem sprawie s�dzisz drugiego, [w tej] sam na siebie wydajesz wyrok, bo ty czynisz to samo, co os�dzasz. 02,02 Wiemy za�, �e s�d Bo�y wed�ug prawdy dosi�ga tych, kt�rzy si� dopuszczaj� takich czyn�w. 02,03 Czy my�lisz, cz�owiecze, co os�dzasz tych, kt�rzy si� dopuszczaj� takich czyn�w, a sam czynisz to samo, �e ty unikniesz pot�pienia Bo�ego? 02,04 A mo�e gardzisz bogactwem dobroci, cierpliwo�ci i wielkoduszno�ci Jego, nie chc�c wiedzie�, �e dobro� Bo�a chce ci� przywie�� do nawr�cenia? 02,05 Oto przez swoj� zatwardzia�o�� i serce niesk�onne do nawr�cenia skarbisz sobie gniew na dzie� gniewu i objawienia si� sprawiedliwego s�du Boga, 02,06 kt�ry odda ka�demu wed�ug uczynk�w jego: 02,07 tym, kt�rzy przez wytrwa�o�� w dobrych uczynkach szukaj� chwa�y, czci i nie�miertelno�ci - �ycie wieczne; 02,08 tym za�, kt�rzy s� przekorni, za prawd� p�j�� nie chc�, a oddaj� si� nieprawo�ci - gniew i oburzenie. 02,09 Ucisk i utrapienie spadnie na ka�dego cz�owieka, kt�ry dopuszcza si� z�a, najpierw na �yda, a potem na Greka. 02,10 Chwa�a za�, cze�� i pok�j spotka ka�dego, kto czyni dobrze - najpierw �yda, a potem Greka. 02,11 Albowiem u Boga nie ma wzgl�du na osob�. 02,12 Bo ci, kt�rzy bez Prawa zgrzeszyli, bez Prawa te� pogin�, a ci, co w Prawie zgrzeszyli, przez Prawo b�d� s�dzeni. 02,13 Nie ci bowiem, kt�rzy przys�uchuj� si� czytaniu Prawa, s� sprawiedliwi wobec Boga, ale ci, kt�rzy Prawo wype�niaj�, b�d� usprawiedliwieni. 02,14 Bo gdy poganie, kt�rzy Prawa nie maj�, id�c za natur�, czyni� to, co Prawo nakazuje, chocia� Prawa nie maj�, sami dla siebie s� Prawem. 02,15 Wykazuj� oni, �e tre�� Prawa wypisana jest w ich sercach, gdy jednocze�nie ich sumienie staje jako �wiadek, a mianowicie ich my�li na przemian ich oskar�aj�ce lub uniewinniaj�ce. 02,16 [Oka�e si� to] w dniu, w kt�rym B�g s�dzi� b�dzie przez Jezusa Chrystusa ukryte czyny ludzkie wed�ug mojej Ewangelii. 02,17 Je�eli jednak ty dumnie nazywasz siebie �ydem, ca�kowicie zdajesz si� na Prawo, chlubisz si� Bogiem, 02,18 pouczony Prawem znasz Jego wol� i umiesz rozpozna� co lepsze, 02,19 a jeste� prze�wiadczony, �e� przewodnikiem �lepych, �wiat�o�ci� dla tych, kt�rzy s� w ciemno�ci, 02,20 wychowawc� nieumiej�tnych, nauczycielem prostaczk�w, maj�cym w Prawie wyraz wszelkiej wiedzy i prawdy... 02,21 Ty, kt�ry uczysz drugich, sam siebie nie uczysz. G�osisz, �e nie wolno kra��, a kradniesz. 02,22 M�wi�c, �e nie wolno cudzo�o�y�, cudzo�o�ysz? Kt�ry brzydzisz si� bo�kami, okradasz �wi�tynie? 02,23 Ty, kt�ry chlubisz si� Prawem, przez przekraczanie Prawa zniewa�asz Boga. 02,24 Z waszej to bowiem przyczyny - zgodnie z tym, jest napisane - poganie blu�ni� imieniu Boga. 02,25 Obrzezanie posiada wprawdzie warto��, je�eli zachowujesz Prawo. Je�eli jednak przekraczasz Prawo b�d�c obrzezanym, stajesz si� takim, jak nieobrzezany. 02,26 Je�eli za� nieobrzezany zachowuje przepisy Prawa, to czy� jego brak obrzezania nie b�dzie mu oceniony na r�wni z obrzezaniem? 02,27 I tak ten, kt�ry od urodzenia jest nieobrzezany, a wype�nia Prawo, b�dzie s�dzi� ciebie, kt�ry, mimo �e masz ksi�g� Prawa i obrzezanie, przest�pujesz Prawo. 02,28 Bo �ydem nie jest ten, kt�ry nim jest na zewn�trz, ani obrzezanie nie jest to, kt�re jest widoczne na ciele, 02,29 ale prawdziwym �ydem jest ten, kto jest nim wewn�trz, a prawdziwym obrzezaniem jest obrzezanie serca, duchowe, a nie wed�ug litery. I taki to otrzymuje pochwa�� nie od ludzi, ale od Boga. *03 03,01 Na czym wi�c polega wy�szo�� �yda? I jaki po�ytek z obrzezania 03,02 Wielki pod ka�dym wzgl�dem. Najpierw ten, �e zosta�y im powierzone s�owa Bo�e. 03,03 Bo i c�, je�li niekt�rzy stali si� niewierni, czy� ich niewierno�� mia�aby zniweczy� wierno�� Boga? 03,04 �adn� miar�! B�g przecie� musi okaza� si� prawdom�wny, ka�dy za� cz�owiek k�amliwy, zgodnie z tym, co napisane: Aby� si� okaza� sprawiedliwy w s�owach Twoich i odni�s� zwyci�stwo, kiedy Ci� s�dz�. 03,05 Lecz je�li nasza nieprawo�� uwydatnia sprawiedliwo�� Bo��, to c� powiemy? Czy B�g jest niesprawiedliwy, gdy okazuje zagniewanie? - wyra�am si� po ludzku. 03,06 �adn� miar�! Bo w takim razie jak�e B�g s�dzi� b�dzie ten �wiat? 03,07 Ale je�eli przez moje k�amstwo prawda Bo�a tym wi�cej si� uwydatnia ku Jego chwale, jakim prawem jeszcze i ja mam by� s�dzony jako grzesznik? 03,08 I czy� to znaczy, i� mamy czyni� z�o, aby st�d wynik�o dobro? - jak nas niekt�rzy oczerniaj� i jak nam zarzucaj�, �e tak m�wimy. Takich czeka sprawiedliwa kara. 03,09 C� wi�c? Czy mamy przewag�? �adn� miar�! Wykazali�my bowiem uprzednio, �e tak �ydzi, jak i poganie s� pod panowaniem grzechu, 03,10 jak jest napisane: Nie ma sprawiedliwego, nawet ani jednego, 03,11 nie ma rozumnego, nie ma, kto by szuka� Boga. 03,12 Wszyscy zboczyli z drogi, zarazem si� zepsuli, nie ma takiego, co dobrze czyni, zgo�a ani jednego. 03,13 Grobem otwartym jest ich gard�o, j�zykiem swoim knuj� zdrad�, jad �mijowy pod ich wargami, 03,14 ich usta pe�ne s� przekle�stwa i goryczy; 03,15 ich nogi szybkie do rozlewu krwi, 03,16 zag�ada i n�dza s� na ich drogach, 03,17 droga pokoju jest im nie znana, 03,18 boja�ni Bo�ej nie ma przed ich oczami. 03,19 A wiemy, �e wszystko, co m�wi Prawo, m�wi do tych, kt�rzy podlegaj� Prawu. I st�d ka�de usta musz� zamilkn�� i ca�y �wiat musi si� uzna� winnym wobec Boga, 03,20 jako �e z uczynk�w Prawa �aden cz�owiek nie mo�e dost�pi� usprawiedliwienia w Jego oczach. Przez Prawo bowiem jest tylko wi�ksza znajomo�� grzechu. 03,21 Ale teraz jawn� si� sta�a sprawiedliwo�� Bo�a niezale�na od Prawa, po�wiadczona przez Prawo i Prorok�w. 03,22 Jest to sprawiedliwo�� Bo�a przez wiar� w Jezusa Chrystusa dla wszystkich, kt�rzy wierz�. Bo nie ma tu r�nicy: 03,23 wszyscy bowiem zgrzeszyli i pozbawieni s� chwa...
waldiizet