46_1kor.txt

(50 KB) Pobierz
*01
01,01 Pawe�, z woli Bo�ej powo�any na aposto�a Jezusa Chrystusa, i Sostenes, brat,
01,02 do Ko�cio�a Bo�ego w Koryncie, do tych, kt�rzy zostali u�wi�ceni w Jezusie Chrystusie i powo�ani do �wi�to�ci wesp� ze wszystkimi, kt�rzy na ka�dym miejscu wzywaj� imienia Pana naszego Jezusa Chrystusa, ich i naszego /Pana/.
01,03 �aska wam i pok�j od Boga Ojca naszego, i Pana Jezusa Chrystusa!
01,04 Bogu mojemu dzi�kuj� wci�� za was, za �ask� dan� wam w Chrystusie Jezusie.
01,05 W Nim to bowiem zostali�cie wzbogaceni we wszystko: we wszelkie s�owo i wszelkie poznanie,
01,06 bo �wiadectwo Chrystusowe utrwali�o si� w was,
01,07 tak i� nie brakuje wam �adnego daru �aski, gdy oczekujecie objawienia si� Pana naszego Jezusa Chrystusa.
01,08 On te� b�dzie umacnia� was a� do ko�ca, aby�cie byli bez zarzutu w dzie� Pana naszego Jezusa Chrystusa
01,09 Wierny jest B�g, kt�ry powo�a� nas do wsp�lnoty z Synem swoim Jezusem Chrystusem, Panem naszym.
01,10 A przeto upominam was, bracia, w imi� Pana naszego Jezusa Chrystusa, aby�cie byli zgodni, i by nie by�o w�r�d was roz�am�w; by�cie byli jednego ducha i jednej my�li.
01,11 Doniesiono mi bowiem o was, bracia moi, przez ludzi Chloe, �e zdarzaj� si� mi�dzy wami spory.
01,12 My�l� o tym, co ka�dy z was m�wi: Ja jestem Paw�a, a ja Apollosa; ja jestem Kefasa, a ja Chrystusa.
01,13 Czy� Chrystus jest podzielony? Czy� Pawe� zosta� za was ukrzy�owany? Czy� w imi� Paw�a zostali�cie ochrzczeni?
01,14 Dzi�kuj� Bogu, �e pr�cz Kryspusa i Gajusa nikogo z was nie ochrzci�em.
01,15 Nikt przeto nie mo�e powiedzie�, �e w imi� moje zosta� ochrzczony.
01,16 Zreszt�, prawda, ochrzci�em dom Stefanasa. Poza tym nie wiem, czym ochrzci� jeszcze kogo�.
01,17 Nie pos�a� mnie Chrystus, abym chrzci�, lecz abym g�osi� Ewangeli�, i to nie w m�dro�ci s�owa, by nie zniweczy� Chrystusowego krzy�a.
01,18 Nauka bowiem krzy�a g�upstwem jest dla tych, co id� na zatracenie, moc� Bo�� za� dla nas, kt�rzy dost�pujemy zbawienia.
01,19 Napisane jest bowiem: Wytrac� m�dro�� m�drc�w, a przebieg�o�� przebieg�ych zniwecz�.
01,20 Gdzie jest m�drzec? Gdzie uczony? Gdzie badacz tego, co doczesne? Czy� nie uczyni� B�g g�upstwem m�dro�ci �wiata?
01,21 Skoro bowiem �wiat przez m�dro�� nie pozna� Boga w m�dro�ci Bo�ej, spodoba�o si� Bogu przez g�upstwo g�oszenia s�owa zbawi� wierz�cych.
01,22 Tak wi�c, gdy �ydzi ��daj� znak�w, a Grecy szukaj� m�dro�ci,
01,23 my g�osimy Chrystusa ukrzy�owanego, kt�ry jest zgorszeniem dla �yd�w, a g�upstwem dla pogan,
01,24 dla tych za�, kt�rzy s� powo�ani, tak spo�r�d �yd�w, jak i spo�r�d Grek�w, Chrystusem, moc� Bo�� i m�dro�ci� Bo��.
01,25 To bowiem, co jest g�upstwem u Boga, przewy�sza m�dro�ci� ludzi, a co jest s�abe u Boga, przewy�sza moc� ludzi.
01,26 Przeto przypatrzcie si�, bracia, powo�aniu waszemu! Niewielu tam m�drc�w wed�ug oceny ludzkiej, niewielu mo�nych, niewielu szlachetnie urodzonych.
01,27 B�g wybra� w�a�nie to, co g�upie w oczach �wiata, aby zawstydzi� m�drc�w, wybra� to, co niemocne, aby mocnych poni�y�;
01,28 i to, co nie jest szlachetnie urodzone wed�ug �wiata i wzgardzone, i to, co nie jest, wyr�ni� B�g, by to co jest, unicestwi�,
01,29 tak by si� �adne stworzenie nie che�pi�o wobec Boga.
01,30 Przez Niego bowiem jeste�cie w Chrystusie Jezusie, kt�ry sta� si� dla nas m�dro�ci� od Boga i sprawiedliwo�ci�, i u�wi�ceniem, i odkupieniem,
01,31 aby, jak to jest napisane, w Panu si� chlubi� ten, kto si� chlubi.
*02
02,01 Tak te� i ja przyszed�szy do was, bracia, nie przyby�em, aby b�yszcz�c s�owem i m�dro�ci� g�osi� wam �wiadectwo Bo�e.
02,02 Postanowi�em bowiem, b�d�c w�r�d was, nie zna� niczego wi�cej, jak tylko Jezusa Chrystusa, i to ukrzy�owanego.
02,03 I stan��em przed wami w s�abo�ci i w boja�ni, i z wielkim dr�eniem.
02,04 A mowa moja i moje g�oszenie nauki nie mia�y nic z uwodz�cych przekonywaniem s��w m�dro�ci, lecz by�y ukazywaniem ducha i mocy,
02,05 aby wiara wasza opiera�a si� nie na m�dro�ci ludzkiej, lecz na mocy Bo�ej.
02,06 A jednak g�osimy m�dro�� mi�dzy doskona�ymi, ale nie m�dro�� tego �wiata ani w�adc�w tego �wiata, zreszt� przemijaj�cych.
02,07 Lecz g�osimy tajemnic� m�dro�ci Bo�ej, m�dro�� ukryt�, t�, kt�r� B�g przed wiekami przeznaczy� ku chwale naszej,
02,08 t�, kt�rej nie poj�� �aden z w�adc�w tego �wiata; gdyby j� bowiem poj�li, nie ukrzy�owaliby Pana chwa�y;
02,09 lecz w�a�nie g�osimy, jak zosta�o napisane, to, czego ani oko nie widzia�o, ani ucho nie s�ysza�o, ani serce cz�owieka nie zdo�a�o poj��, jak wielkie rzeczy przygotowa� B�g tym, kt�rzy Go mi�uj�.
02,10 Nam za� objawi� to B�g przez Ducha. Duch przenika wszystko, nawet g��boko�ci Boga samego.
02,11 Kto za� z ludzi zna to, co ludzkie, je�eli nie duch, kt�ry jest w cz�owieku? Podobnie i tego, co Boskie, nie zna nikt, tylko Duch Bo�y.
02,12 Ot� my�my nie otrzymali ducha �wiata, lecz Ducha, kt�ry jest z Boga, dla poznania dar�w Bo�ych.
02,13 A g�osimy to nie uczonymi s�owami ludzkiej m�dro�ci, lecz pouczeni przez Ducha, przedk�adaj�c duchowe sprawy tym, kt�rzy s� z Ducha.
02,14 Cz�owiek zmys�owy bowiem nie pojmuje tego, co jest z Bo�ego Ducha. G�upstwem mu si� to wydaje i nie mo�e tego pozna�, bo tylko duchem mo�na to rozs�dzi�.
02,15 Cz�owiek za� duchowy rozs�dza wszystko, lecz sam przez nikogo nie jest s�dzony.
02,16 Kt� wi�c pozna� zamys� Pana tak, by Go m�g� poucza�? My w�a�nie znamy zamys� Chrystusowy.
*03
03,01 A ja nie mog�em, bracia, przemawia� do was jako do ludzi duchowych, lecz jako do cielesnych, jako do niemowl�t w Chrystusie.
03,02 Mleko wam da�em, a nie pokarm sta�y, bo�cie byli niemocni; zreszt� i nadal nie jeste�cie mocni.
03,03 Ci�gle przecie� jeszcze jeste�cie ciele�ni. Je�eli bowiem jest mi�dzy wami zawi�� i niezgoda, to czy� nie jeste�cie ciele�ni i nie post�pujecie tylko po ludzku?
03,04 Skoro jeden m�wi: Ja jestem Paw�a, a drugi: Ja jestem Apollosa, to czy� nie post�pujecie tylko po ludzku?
03,05 Kim�e jest Apollos? Albo kim jest Pawe�? S�ugami, przez kt�rych uwierzyli�cie wed�ug tego, co ka�demu da� Pan.
03,06 Ja sia�em, Apollos podlewa�, lecz B�g da� wzrost.
03,07 Ot� nic nie znaczy ten, kt�ry sieje, ani ten, kt�ry podlewa, tylko Ten, kt�ry daje wzrost - B�g.
03,08 Ten, kt�ry sieje, i ten, kt�ry podlewa, stanowi� jedno; ka�dy wed�ug w�asnego trudu otrzyma nale�n� mu zap�at�.
03,09 My bowiem jeste�my pomocnikami Boga, wy za� jeste�cie uprawn� rol� Bo�� i Bo�� budowl�.
03,10 Wed�ug danej mi �aski Bo�ej, jako roztropny budowniczy, po�o�y�em fundament, kto� inny za� wznosi budynek. Niech ka�dy jednak baczy na to, jak buduje.
03,11 Fundamentu bowiem nikt nie mo�e po�o�y� innego, jak ten, kt�ry jest po�o�ony, a kt�rym jest Jezus Chrystus.
03,12 I tak jak kto� na tym fundamencie buduje: ze z�ota, ze srebra, z drogich kamieni, z drzewa, z trawy lub ze s�omy,
03,13 tak te� jawne si� stanie dzie�o ka�dego: ods�oni je dzie� /Pa�ski/; oka�e si� bowiem w ogniu, kt�ry je wypr�buje, jakie jest.
03,14 Ten, kt�rego dzie�o wzniesione na fundamencie przetrwa, otrzyma zap�at�;
03,15 ten za�, kt�rego dzie�o sp�onie, poniesie szkod�: sam wprawdzie ocaleje, lecz tak jakby przez ogie�.
03,16 Czy� nie wiecie, �e�cie �wi�tyni� Boga i �e Duch Bo�y mieszka w was?
03,17 Je�eli kto� zniszczy �wi�tyni� Boga, tego zniszczy B�g. �wi�tynia Boga jest �wi�t�, a wy ni� jeste�cie.
03,18 Niechaj si� nikt nie �udzi. Je�li kto� spo�r�d was mniema, �e jest m�dry na tym �wiecie, niech si� stanie g�upim, by posiad� m�dro��.
03,19 M�dro�� bowiem tego �wiata jest g�upstwem u Boga. Zreszt� jest napisane: On udaremnia zamys�y przebieg�ych
03,20 lub tak�e: Wie Pan, �e pr�ne s� zamys�y m�drc�w.
03,21 Niech si� przeto nie che�pi nikt z powodu ludzi. Wszystko bowiem jest wasze:
03,22 czy to Pawe�, czy Apollos, czy Kefas; czy to �wiat, czy �ycie, czy �mier�, czy to rzeczy tera�niejsze, czy przysz�e; wszystko jest wasze,
03,23 wy za� Chrystusa, a Chrystus - Boga.
*04
04,01 Niech wi�c uwa�aj� nas ludzie za s�ugi Chrystusa i za szafarzy tajemnic Bo�ych.
04,02 A od szafarzy ju� tutaj si� ��da, aby ka�dy z nich by� wierny.
04,03 Mnie za� najmniej zale�y na tym, czy b�d�c os�dzony przez was, czy przez jakikolwiek trybuna� ludzki Co wi�cej, nawet sam siebie nie s�dz�.
04,04 Sumienie nie wyrzuca mi wprawdzie niczego, ale to mnie jeszcze nie usprawiedliwia. Pan jest moim s�dzi�.
04,05 Przeto nie s�d�cie przedwcze�nie, dop�ki nie przyjdzie Pan, kt�ry rozja�ni to, co w ciemno�ciach ukryte, i ujawni zamiary serc. Wtedy ka�dy otrzyma od Boga pochwa��.
04,06 M�wi�c to, mia�em na my�li, bracia, mnie samego i Apollosa, ze wzgl�du na was, aby�cie mogli zrozumie�, �e nie wolno wykracza� ponad to, co zosta�o napisane, i niech nikt w swej pysze nie wynosi si� nad drugiego.
04,07 Kt� b�dzie ci� wyr�nia�? C� masz, czego by� nie otrzyma�? A je�li� otrzyma�, to czemu si� che�pisz, tak jakby� nie otrzyma�
04,08 Tak wi�c ju� jeste�cie nasyceni, ju� op�ywacie w bogactwa. Zacz�li�cie kr�lowa� bez nas! Ot� tak! Nawet trzeba, �eby�cie kr�lowali, by�my mogli wsp�kr�lowa� z wami.
04,09 Wydaje mi si� bowiem, �e B�g nas, aposto��w, wyznaczy� jako ostatnich, jakby na �mier� skazanych. Stali�my si� bowiem widowiskiem �wiatu, anio�om i ludziom;
04,10 my g�upi dla Chrystusa, wy m�drzy w Chrystusie, my niemocni, wy mocni; wy doznajecie szacunku, a my wzgardy.
04,11 A� do tej chwili �akniemy i cierpimy pragnienie, brak nam odzie�y, jeste�my policzkowani i skazani na tu�aczk�,
04,12 i utrudzeni prac� r�k w�asnych. B�ogos�awimy, gdy nam z�orzecz�, znosimy, gdy nas prze�laduj�;
04,13 dobrym s�owem odpowiadamy, gdy nas spotwarzaj�. Stali�my si� jakby �mieciem tego �wiata i odraz� dla wszystkich a� do tej chwili.
04,14 Nie pisz� tego, �eby was zawstydzi�, lecz aby was napomnie� - jako moje najdro�sze dzieci.
04,15 Cho�by�cie mieli bowiem dziesi�tki tysi�cy wychowawc�w w Chrystusie, nie macie wielu ojc�w; ja to w�a�nie przez Ewangeli� zrodzi�em was w Chrystusie Jezusie.
04,16 Prosz� was przeto, b�d�cie na�ladowcami moimi.
04,17 Dlatego to pos�a�em do was Tymoteusza, kt�ry ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin