Tilopa - Mahamudra Upadesia - Buddyzm.pdf

(54 KB) Pobierz
206859892 UNPDF
Mahamudra Upadesia
"Słuchaj uważnie! Spójrz na naturę świata, który jest przemijający jak obłoki lub sen; obłoki i
sen są pozbawione realnej egzystencji. Rozwiń więc wyrzeczenie i poniechaj wszelkich
światowych zajęć. Wyrzecz się sług i rodziny, przyczyn żądz i nienawiści. Medytuj samotnie w
lasach i miejscach odosobnienia. Przebywaj w stanie nie-medytacji.
Jeśli osiągnąłeś "nie chcieć nic więcej osiągnąć", to osiągnąłeś Mahamudrę. Dharma samsary
jest przyczyną żądz i nienawiści, jest bez znaczenia. Wszystko, co stwarzamy, jest bez
substancji; poszukaj zatem ostatecznej esencji. Dharma umysłu nie może rozpoznać znaczenia
transcendentnego umysłu. Dharma działania nie może odkryć sensu nie- działania. Jeśli chcesz
urzeczywistnić przekraczający umysł i nie- działanie, Odetnij korzeń myślenia i pozwól
pozostać świadomości niezasłoniętą. Pozwól wodom stronienia umysłu pozostać niezmąconymi.
Nie próbuj zatrzymać wyobrażeń, lecz pozwól im uspokoić się samym przez się. Jeśli nie ma
odrzucania ani przyjmowania, jesteś wolny w Mahamudrze. Kiedy utniesz korzenie drzewa,
usychają liście i gałęzie. Tak samo, gdy odetniesz korzeń myślenia, uspokoją się aktywności
umysłu. Ciemności nagromadzone od tysięcy kalp rozjaśni jedna pochodnia. Tak samo, jedna
tylko chwila doświadczenia świetlistego umysłu rozpuści zasłony karmicznych nieczystości.
Wy, ludzie o małej inteligencji, którzy nie możecie tego pojąć skoncentrujcie się na oddechu i
praktyce uważności. Poprzez różne pozycje oczu i techniki koncentracji ćwiczcie swój umysł, aż
pozostanie w stanie naturalnego wyciszenia. Jeśli spostrzegasz otwartą przestrzeń, rozpuszczają
się sztywne wyobrażenia o centrum i trwałych ograniczeniach. Tak samo, gdy umysł spostrzega
umysł, ustają wszelkie mentalne aktywności; będziesz przebywał w stanie nie- myślenia i
rozwiniesz najwyższą Bodhiczittę. Para wznosząca się od ziemi zmienia się w obłoki i znika w
przestworzach. Nie wiemy gdzie podziewają się niknące obłoki. Tak samo rozpuszczają się fale
myśli powstających z myślenia pojęciowego, gdy umysł spostrzega umysł.
Przestrzeń nie ma kształtu ani koloru; nie polega zmianom, nie zostaje zabarwiona przez biel lub
czerń, cnotę lub nieprawość. Czystej i świecącej natury słońca nie mogą przyćmić ciemności
tysiąca kalp. Tak samo świetlista esencja umysłu nie może być przyćmiona prze trwającą kalpy
samsarę. Chociaż mówi się, że przestrzeń jest pusta, jednak istota przestrzeni nie może być
opisana. Chociaż mówi się, że umysł jest świetlisty, nie oznacza to jego istnienia. Przestrzeń nie
jest o nic zaczepiona, tak samo umysł Mahamudry nie lgnie do niczego. Spocznij rozluźniony w
naturalnym stanie nie poprawiając niczego. Nie ma wątpliwości, że rozpuszczą się twoje więzy.
Istota umysłu jest jak przestrzeń, dlatego umysł zawiera wszystko. Pozwól ruchom ciała być
naturalnie rozluźnionymi. Skończ z próżnym gadulstwem, pozwól twej mowie być echem. Nie
rozmyślaj, lecz odważ się poznać Darmę Wielkiego Skoku. Ciało nie ma substancji, jest jak
wydrążona rurka bambusa. Umysł jest jak przestrzeń i nie ma konkretnego miejsca, w którym
myśli by powstawały. Puść myślenie: nie trzymaj go sztywno ani nie pozwalaj mu błądzić.
Rozwinąć go, to znaczy osiągnąć najwyższe Oświecenie. Jeśli umysł nie ma przedmiotu
postrzegania, jego istota jest świetlista. Poznasz Drogę Buddy, jeżeli ścieżka medytacji zniknie.
Jeśli medytujesz nie-medytowanie, osiągniesz najwyższe przebudzenie.
Oto królewski sposób widzenia - przekracza on lgnięcie i chwytanie.
Oto królewska medytacja - umysł się nie błąka.
Oto królewski sposób działania - bez ambitnych dążeń.
Kiedy nie ma nadziei ani obaw, urzeczywistniłeś cel. Niestworzona alaja nie ma nawyków ani
zasłon. Pozwól spocząć umysłowi w niestworzonym istnieniu; nie czyń rozróżnień pomiędzy
medytacją, a stanem po medytacji.
Jeśli umysł opróżni się z projekcji, osiągnięty zostanie królewski wgląd, wolny od ograniczeń.
Nieograniczona i głęboka jest ta najbardziej królewska z medytacji.
Bycie spoczywające samo w sobie bez wysiłku jest najbardziej królewskim sposobem działania.
Bycie spoczywające samo w sobie bez nadziei jest najbardziej królewskim osiągnięciem. Na
początku umysł jest jak rwący potok. Potem staje się jak Ganges płynący powoli. W końcu jest
jak ocean - światło syna i matki spotykają się
(uświadamiana w coraz większym stopniu natura Buddy ucznia stapia się w końcu z
nieograniczoną Dharmakają.)
Zwolennicy Tantr i Pradzniaparamity, Winaji, Sutr i innych religii, ze swymi tekstami i
filozoficznymi dogmatami nie poznają świetlistej Mahamudry. Bez myśli, bez pragnień,
spoczywając w sobie samym, istniejąc z siebie samego, bądź jak fale na wodzie.
Istota ślubów samaja jest złamana, gdy myślisz kategoriami nakazów. Jeśli nie szukasz i nie
lgniesz do zrozumienia, nie odchodząc jednak nigdy od najwyższego, wówczas jesteś świętym
praktykującym, pochodnią rozświetlającą ciemności. Jeśli jednak jesteś bez żądz i nie chwytasz
się skrajności, poznasz Dharmę wszystkich nauk. Jeśli trudzisz się tym dążeniem, wtedy sam
uwolnisz się z więzienia samsary. Jeśli medytujesz w ten sposób, spalisz zasłony karmicznych
nieczystości i dlatego będziesz zwany jako "pochodnia nauk".
Niewiedzący ludzie, nie oddający się w pełni tej nauce, będą przez ciebie wyzwoleni z oceanu
samsary.
Jakie to żałosne, że istoty niższych światów cierpią tak bez końca. Każdy, kto pragnie wyzwolić
się z cierpienia, powinien szukać mądrego Guru. Wypełniony błogosławieństwem umysł będzie
wyzwolony. Jeśli szukasz Karma-Mudry, powstanie mądrość zjednoczenia szczęśliwości i
pustości. Sprowadź je w dół i pozwól powstać mandali. Przeprowadź ją do centrów i
rozprzestrzeń po ciele. Jeśli nie ma w tym żądzy, powstanie zjednoczenie szczęśliwości i
pustości. Uzyskaj długie życie bez białych włosów, a będziesz wzrastać jak księżyc. Bądź
promieniujący, a twoja siła będzie doskonała. Gdy szybko osiągnąłeś zwyczajne sidhi, poszukaj
nadzwyczajnych sidhi. Oby te dokładne pouczenia w Mahamudrze pozostały w sercach
szczęśliwych istot."
Zgłoś jeśli naruszono regulamin