Budowa drog3.pdf
(
43 KB
)
Pobierz
Wykonanie wykopów
Wykopy mogą być wykonywane jedną z dwóch metod:
warstwową,
●
czołową.
●
Zalecana jest metoda warstwowa.
Metodę czołową wyrzstuje się wyjątkowo, w przypadku
stosowania koparek i odpowiedniego układu warstw
gruntu w obrębie wykopu (nie można dopuścić do
mieszania się gruntów o wyraźnie różnych
właściwościach).
Ogólne zasady wykonania wykopów:
wykopy powinno się wykonywać warstwowo, z
zachowaniem wymaganej równości oraz z
zapewnieniem stateczności skarp,
●
przekroje podłużne i poprzeczne powinny mieć
odpowienie spadki (odwodnienie),
●
odsłonięte źródła wody należy ująć rowami i drenami.
Rowy stokowe nie powinny być głębsze niż 40 cm, a
odległość od górnej krawędzi skarpy min. 3 m,
●
wody odpadowe i źródlane należy odprowadzić rowami
poza pas drogowy,
●
grunty o różnych właściwościach powinny być już w
chwili odspajania wydobywane oddzielnie,
●
Grunty nieprzydatne do budowy nasypów powinny być
odwiezione na odkład,
●
grunty przydatne do budowy nasypów powinny być
niezwłocznie przewiezione i wbudowane w nasyp. Za
zgodą Inżyniera kontraktu mogą być krótko
składowane, jednak grunty spoiste powinny być
zabezpieczone przed nadmiernym zawilgoceniem,
●
wykopy w gruntach skalistych – z zachowanie zasad
bezpieczeństwa przy robotach strzałowych.
●
Wykonanie nasypów
Wymagania wstępne:
zakończenie wszystkich robót przygotowawczych (np.
wycięcie stopni w zboczu o ile są konieczne),
●
sprawdzenie stanu zagęszczenia gruntów w podłożu
nasypów i ew. dogęszczenie,
●
wybór odpowiednich gruntów/materiałów,
●
grunty i materiały należy dobierać z uwzględnieniem
przydatności,
●
przy wykorzystaniu gruntów i materialów należy rozważyć:
●
w pierwszej kolejności grunty uzyskane z wykopów,
●
następnie odpady przemysłowe,
●
następnie grunty z ukopów.
●
Ogólne zasady wykonania nasypów:
1.Nasypy powinny być wznoszone zgodnie z zachowaniem
przekroju poprzecznego i profilu podłużnego określonego
w projekcie,
2.Nasypy należy wykonywać metodą warstwową,
3.Nasypy powinny być wznoszone równomiernie na całej
szerokości,
4.Grubość warstwy w stanie luźnym powinna być
odpowienio dobrana w zależności od rodzaju gruntu i
sprzętu do zagęszczania,
5.Do wykonania kolejnej warstwy można przystąpić po
odbiorze poprzedniej warstwy przez Nadzór,
6.Grunty o różnych właściwościach należy wbudować w
oddzielnych warstwach, o jednakowej grubości na calej
szerokości nasypu,
Plik z chomika:
maxmaximus007
Inne pliki z tego folderu:
OPR. ZAGADNIENIA.doc
(191 KB)
Budowa Drog1.pdf
(549 KB)
Budowa drog3.pdf
(43 KB)
Budowa Drog2.pdf
(9073 KB)
budowa drog5.pdf
(475 KB)
Inne foldery tego chomika:
belka
belka 1
Budowa Lotnisk
Budownictwo komunikacyjne
Budownictwo ogólne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin