Prawa człowieka - poradnik nauczyciela.pdf

(5983 KB) Pobierz
677064153 UNPDF
677064153.002.png 677064153.003.png 677064153.004.png
CENTRALNY ORODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
00-478 WARSZAWA
AL. UJAZDOWSKIE 28
TEL. (0-22) 621-30-31/35
FAX (0-22) 621-48-00
E-MAIL: CODN@CODN.EDU.PL
HTTP://WWW.CODN.EDU.PL
AUTORZY PUBLIKACJI: BOGNA CHMIELEWSKA, EL¿BIETA CZY¿, BEATA JANCARZ, ANNA KLIMOWICZ,
AGNIESZKA K³OSOWSKA, LAURA KOBA, KATARZYNA KOSZEWSKA, JACEK KRÓLIKOWSKI, EWA LUBCZYÑ-
SKA, MACIEJ NOWICKI, MATEUSZ PILICH, IZABELA PODSIAD³O-DACEWICZ, MARZENA RAFALSKA, EL¿BIETA
TO³WIÑSKA-KRÓLIKOWSKA
OPRACOWANIE MERYTORYCZNE: KATARZYNA KOSZEWSKA
OPRACOWANIE REDAKCYJNE: JOANNA GOSPODARCZYK
OPRACOWANIE GRACZNE: JOLANTA JOHNSSON
REDAKCJA JÊZYKOWA: TAMARA KSI¹¿EK-PRZYBYSZ
KIEROWNIK PROJEKTU: IZABELA PODSIAD³O-DACEWICZ
KONSULTACJA PRAWNA: MATEUSZ PILICH
© COPYRIGHT BY CENTRALNY ORODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI, WARSZAWA 2002
WYDANIE I
ISBN 8387958360
SK³AD: JAN JACEK SWIANIEWICZ
DRUK: ORTHDRUK, BIA³YSTOK, UL. SK³ADOWA 9, TEL. (0-85) 745-52-65
NASZYM NAUCZYCIELOM
AUTORZY
S PIS TRECI
WSTÊP KATARZYNA KOSZEWSKA ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 7
O CZYM JEST TA KSI¹¿KA?
DLACZEGO PRAWA CZ³OWIEKA S¹ WA¿NE?
I VADEMECUM NAUCZYCIELA
1. PRAWA I WOLNOCI CZ³OWIEKA LAURA KOBA, MACIEJ NOWICKI :::::::::::::::::::::::::: 11
2. HISTORIA PRAW CZ³OWIEKA LAURA KOBA, MACIEJ NOWICKI ::::::::::::::::::::::::::::: 25
3. PRAWA DZIECKA EL¿BIETA CZY¿ ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 70
II PRACA Z DOROS³YMI PROGRAM ZAJÊÆ WARSZTATOWYCH
JAK PRACOWAÆ Z DOROS³YMI? KATARZYNA KOSZEWSKA :::::::::::::::::::::::::::::::::::: 101
1. PODSTAWY PRAW I WOLNOCI CZ³OWIEKA AGNIESZKA K³OSOWSKA, KATARZYNA KOSZEWSKA :: 114
KONTRAKT, INTEGRACJA GRUPY
CO TO S¹ PRAWA CZ³OWIEKA... GODNOÆ
CO TO S¹ PRAWA CZ³OWIEKA... WOLNOÆ, PRAWO
GRANICE PRAW
PRAWA I WOLNOCI CZ³OWIEKA W EUROPEJSKIEJ KONWENCJI PRAW CZ³OWIEKA
PRAWA DZIECKA
2. PRAWA UCZNIA I SAMORZ¹DNOÆ W SZKOLE BOGNA CHMIELEWSKA, MARZENA RAFALSKA ::::: 151
KOMPETENCJE I MO¿LIWOCI DZIA³ANIA POSZCZEGÓLNYCH ORGANÓW SZKO³Y
SAMORZ¹DNOÆ UCZNIOWSKA
3. SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY UWZGLÊDNIAJ¹CY PROBLEMATYKÊ PRAW CZ³OWIEKA
(PROCEDURA TWORZENIA) KATARZYNA KOSZEWSKA, EL¿BIETA TO³WIÑSKA-KRÓLIKOWSKA ::::: 158
PODSTAWY PRAWNE
BUDOWANIE WIZJI I MISJI SZKO³Y. WYZNACZANIE CELÓW
RODOWISKOWA DIAGNOZA STANU I POTRZEB
WYZNACZANIE ZADAÑ WYCHOWAWCZYCH SZKO³Y
PLANOWANIE
4. REALIZACJA CIE¿EK EDUKACYJNYCH I PROJEKTÓW ZWI¹ZANYCH Z PRAWAMI CZ³OWIEKA
W SZKOLE KATARZYNA KOSZEWSKA, JACEK KRÓLIKOWSKI ::::::::::::::::::::::::::::::::: 175
PROBLEMY POJAWIAJ¹CE SIÊ W SZKO³ACH W ZWI¹ZKU Z WPROWADZENIEM
CIE¿EK EDUKACYJNYCH
ETAPY PRACY PRZY PLANOWANIU I REALIZACJI CIE¿EK EDUKACYJNYCH
KONTROLA I WSPARCIE SZKÓ³ W REALIZACJI CIE¿EK EDUKACYJNYCH
METODA PROJEKTÓW A PRAWA DZIECKA W SZKOLE
5. ZAGADNIENIA KONTROWERSYJNE EL¿BIETA TO³WIÑSKA-KRÓLIKOWSKA ::::::::::::::::::::::
186
5
677064153.005.png 677064153.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin