SCENARIUSZ ZAJĘĆ W KLASIE II
Małgorzata Etmańska
Temat ośrodkowy: Zwierzęta hodowane przez człowieka
Temat dnia: W gospodarstwie wiejskim
Zapis w dzienniku: Dłuższe wielozdaniowe wypowiedzi na temat gospodarstwa wiejskiego. Rozpoznawanie zwierząt hodowlanych, pomieszczeń gospodarskich i odgłosów zwierząt. Wyrazy z „h”. Obowiązki hodowcy. Liczby w zakresie 20. Odejmowanie liczb typu 14 – 5. Rzeczowniki jako nazwy osób, zwierząt, roślin i rzeczy. Wykonanie makiety gospodarstwa wiejskiego. Zabawy skoczne „Skoki konika”.
Cel ogólny: Kształtowanie szacunku dla pracy hodowcy
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- docenia prace ludzi na wsi;
- wymieni zwierzęta hodowlane i pomieszczenia gospodarskie zgodnie z ich przeznaczeniem;
- wymieni obowiązki hodowcy;
- poprawnie pisze wyrazy z trudnością ortograficzną (hodowca, hodowlany, hodowla, hodować);
- zna pojecie rzeczownika;
- wykona obliczenia matematyczne z przekroczeniem progu dziesiątkowego;
- rozwiąże zagadki i rebusy;
- rozpozna odgłosy zwierząt;
- wypowie się na dany temat.
Metody: podająca, praktyczna, problemowa
Formy: indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne: podręczniki, karty pracy, karty pracy przygotowane przez nauczyciela, płyta CD z odgłosami zwierząt, ilustracje zwierząt i pomieszczeń gospodarczych
Tok zajęć:
1. Wypowiedzi uczniów na temat gospodarstwa wiejskiego, zajęć dorosłych i dzieci, pomieszczeń gospodarskich, zwierząt hodowlanych:
a. Jakie zwierzęta możemy spotkać w gospodarstwie wiejskim?
b. W jakim celu hodujemy krowy, owce, kury?
c. Gdzie mieszkają poszczególne zwierzęta?
2. Dobry hodowca:
a. Rozmowa na temat obowiązków hodowcy.
b. Zaznaczenie prawidłowych zdań – K. 45 ćw. 2.
3. Pisownia wyrazów z „h”:
a. Tworzenie rodziny wyrazu hodowca (hodować, hodowla, hodowlany, hodowlana, hodowlane).
b. Wyszukiwanie w tekście wyrazów z „h” i zapisanie ich w liniaturze – karta pracy dana przez nauczyciela.
4. Zabawa ruchowa „Skoki konika”.
Dzieci naśladując konika, przebiegają z miejsca na miejsce, rżą cichutko. Na hasło "konik u płota" - stają szybko pod ścianą, na hasło "konik na łące" - wybiegają, skaczą , brykają.
5. Dobieranie ilustracji, zagadek i odgłosów w grupy:
a. Nauczyciel czyta zagadkę, a dzieci muszą odgadnąć.
i. Chętnie po łące skacze i biega, a jego synek to mały źrebak. (koń)
ii. Choć jest duża i rogata, nie musisz uciekać. Kiedy dasz jej smacznej trawy, ona da ci mleka. (krowa)
iii. Puszysty obłoczek z obłoczkową kitką. Cztery nogi, a u każdej malutkie kopytko. Głowa jak jajeczko, każdy róg ślimaczek. Czy już zgadnąć umiesz, kto po łące skacze? (baran)
iv. Chodzi po podwórku różowy grubasek. Lubi w brudnym błocie pochlapać się czasem. (świnka)
v. Na płot wskoczył i się chwali puszystym ogonem. A na łebku ma z grzebyka czerwona koronę. Kiedy słonko wstaje, pieje: „Kukuryku!” i tym pianiem budzi kurczęta w kurniku. (kogut)
vi. Choć jest ptakiem i ma skrzydła, nie potrafi fruwać wcale. Za to co dzień znosi jajko i gdacze wspaniale. (kura)
vii. Chce dziś rządzić na podwórku, zachowuje się jak król. Gdy ktoś mu zachodzi drogę, wrzeszczy głośno: „Gul, gul, gul!”. (indyk)
viii. Podobna do kaczki, lecz ma długie nogi. Groźnie syczy i szczypie, lepiej zejdź jej z drogi. (gęś)
b. Znalezienie ilustracji obrazującej zagadkę.
c. Znalezienie pomieszczenia, w którym mieszka zwierze.
d. Dobranie prawidłowego odgłosu zwierzęcia.
6. Uzupełnienie tabelki, wpisując nazwę zwierząt w odpowiednich miejscach – K. 45 ćw. 3.
7. Ssaki i ptaki hodowane przez człowieka – karta pracy przygotowana przez nauczyciela.
8. Rzeczowniki jako nazwy ludzi, zwierząt, roślin i rzeczy.
a. Nauczyciel zadaje pytania:
i. Jak zapytamy o hodowcę? (kto to?)
ii. Jak zapytany o krowę? (co to?)
b. Przeczytanie czym są podręczniki – P. s. 51.
c. Wycinanie i wklejanie podanych wyrazów i pytań w odpowiednich ramkach. Dopisanie po jednym przykładzie do każdej ramki – K. 46 ćw. 1.
d. Uzupełnienie zdania – K. 46 ćw. 2.
e. Odgadywanie rebusów. Zapisywanie wyrazów w odpowiednią linijkę – K. 46 ćw. 3.
9. W domu: Ułożę zdania z wyrazami: hak, huśtawka, hałas, hejnał, hulajnoga.
MATEMATYKA
10. Rachunek pamięciowy:
a. Nauczyciel podaje przykłady działań z wynikiem, a zadaniem dzieci jest powiedzieć, czy wynik podany przez nauczyciela jest prawidłowy, np. Czy to prawda, że 12 – 6 = 8, 11 – 9 = 10 itd.
b. Zabawa „O jakiej liczbie pomyślałam?”
i. Do 9 dodałam pomyślana liczbę i jest 12.
ii. Do 8 dodałam pomyślana liczbę i jest 16.
iii. Od 11 odjęłam pewna liczbę i jest 7.
11. Samodzielne rozwiązywanie zadań - K. M. 27 ćw. 1, 2, 3.
12. Zilustrowanie rozwiązania zadania typu a - __ = c:
a. Nauczyciel podaje treść zadania: W schronisku było 14 kundelków. Dzieci zabrały ze schroniska kilka kundelków. W schronisku zostało tylko 9 kundelków. Ile kundelków było na początku?
b. Zapisanie działania: a - __c = b 14 - __ = 9
c. Analiza treści zadania:
i. Co wiemy z zadania?
ii. Czego nie wiemy?
d. Obliczenie ilości kundelków zabranych przez dzieci:
Zapis: 14 – 9 = 14 – 4 – 5 = 10 – 5 = 5
13. Wspólne rozwiązanie zadań – K.M. 27 ćw. 4, 5.
14. Podsumowanie dnia i samoocena.
ZIBI861