PROGRAM ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZYCH DOTYCZĄCY EDUKACJI POLONISTYCZNEJ W KLASACH I – III (1).doc

(421 KB) Pobierz
PROGRAM ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZYCH DOTYCZĄCY

PROGRAM ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZYCH DOTYCZĄCY

EDUKACJI POLONISTYCZNEJ W KLASACH I – III

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

MOTTO

 

 

 

„Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi”

 

Janusz Korczak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała

 

Mgr Alicja Sobocińska-Świerdza


Wprowadzenie:

 

Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze w klasach młodszych przewidziane są dla pewnej grupy dzieci. Są to uczniowie o specyficznych potrzebach edukacyjnych, przejawiających się trudnościami w nauce szkolnej.

Źródła tych potrzeb to:

- nieuczęszczanie do klasy zerowej

- fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe

- deficyty rozwojowe

- zaniedbania środowiskowe

- nieporadność rodziców

- częste nieobecności w szkole spowodowane chorobami.

Program ten realizowany jest w czasie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych w klasie I, II i III. Na zajęcia przewidziano jedną godzinę tygodniowo. Edukację polonistyczną prowadzi się na przemian z edukacją matematyczną. Do programu dołączono po 18 konspektów z tematami zajęć do klasy pierwszej, drugiej i trzeciej. Do każdego tematu zostały opracowane zestawy ćwiczeń, zawierające wszystkie potrzebne ( na danych zajęciach) pomoce dydaktyczne.

Czas realizacji niniejszego programu to trzy lata ( cały cykl kształcenia zintegrowanego).

 

Cele ogólne;

- eliminacja niepowodzeń szkolnych

- wyrównywanie istniejących braków

- stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego 

  dziecka na miarę indywidualnych możliwości.

        

Cele szczegółowe:

1.Mówienie i słuchanie:

  - uczeń umie komunikatywnie i poprawnie wypowiadać się.

2.Czytanie:

  - uczeń rozpoznaje litery, odczytuje słowa i kojarzy je z desygnatem,

  - uczeń czyta tekst i rozumie jego treść

3.Pisanie:

  - uczeń odwzoruje i przepisze tekst

  - uczeń uzupełni, zmodyfikuje i stworzy tekst.

4.Stosowanie wiedzy i umiejętności:

  - uczeń zna podstawowe zasady gramatyki i ortografii i stosuje je w praktyce.


Treści kształcenia:

 

Klasa I

Umiejętności

kluczowe

Treści

Oczekiwane osiągnięcia

Mówienie

i słuchanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pisanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia słuchu fonematycznego:

-podział wyrazów na sylaby

-liczenie sylab

-tworzenie sylab otwartych

-tworzenie sylab z podaną głoską

-segregowanie wg głosek

-wydzielanie głosek w nagłosie,

śródgłosie i wygłosie.

Ćwiczenia usprawniające percepcję

słuchową:

-dzielenie zdań na wyrazy

-wyodrębnianie samogłosek w nagłosie

i wygłosie

-rozpoznawanie spółgłosek w nagłosie

i wygłosie

-rozpoznawanie głosek i liter w wyrazach

Ćwiczenia w mówieniu:

-odpowiadanie na pytania nauczyciela

-opisywanie obrazka

-opowiadanie treści krótkiej historyjki

obrazkowej

-układanie i wypowiadanie krótkich zdań

Ćwiczenia usprawniające funkcje manualne:

-lepienie kulek z plasteliny

-układanie wzorów

-uzupełnianie szablonów

-odwzorowywanie elementów literopodobnych

-odwzorowywanie liter wg wzorów

Ćwiczenia wdrażające do samodzielnego

pisania wyrazów:

-odwzorowywanie wyrazów

-przepisywanie wyrazów

-uzupełnianie wyrazów brakującą literą

lub sylabą

-prawidłowe łączenie liter w wyrazach

-właściwe stosowanie dwuznaków i liter

specyficznych dla języka polskiego

-prawidłowa pisownia wyrazów z ą i ę

oraz zmiękczeń

-pisanie ze słuchu i z pamięci

-pisownia wyrazów wielką literą

 

 

-dzieli na sylaby

-liczy sylaby

-tworzy sylaby otwarte

-tworzy sylaby z daną głoską

-segreguje wg głosek

-wydziela głoski

 

 

 

-dzieli zdania na wyrazy

-wyodrębnia samogłoski

 

-rozpoznaje spółgłoski

 

-rozpoznaje głoski i litery

 

-odpowiada na pytania

-opisuje obrazek

-opowiada treść historyjki

 

-układa zdania

 

 

-lepi kulki z plasteliny

-układa wzory

-uzupełnia szablony

-odwzoruje elementy literopodobne

-odwzoruje litery

 

 

-odwzoruje wyrazy

-przepisze wyrazy

-uzupełni luki w wyrazach

 

-prawidłowo łączy litery

-właściwie stosuje dwuznaki

i litery specyficzne

-pisze wyrazy z ą,ę oraz

zmiękczeniami

-pisze ze słuchu i pamięci

-stosuje wielką literę.

 

Czytanie

 

 

 

 

 

 

Stosowanie

wiedzy i umiejętności

-ćwiczenia kształtujące percepcję wzrokową

-ćwiczenia w czytaniu krótkich wyrazów

(literowanie, głoskowanie, sylabizowanie)

-czytanie wyrazów z grupami  spółgłoskowymi i z dwuznakami

-czytanie krótkich tekstów

-układanie wyrazów z rozsypanek

  literowych i sylabowych

-układanie zdań z rozsypanek wyrazowych

-dobieranie podpisów do obrazków

-uzupełnianie luk w zdaniach

-segregowanie historyjek obrazkowych

wg logicznej kolejności.

-różnicuje kształty

 

-czyta wyrazy różnymi

  metodami

-czyta wyrazy z dwuznakami

i spółgłoskami

-czyta teksty

-układa wyrazy z rozsypanek

 

-układa zdania z rozsypanek

-dobiera podpisy

-uzupełnia luki w zdaniach

-segreguje historyjki

  obrazkowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klasa II

 

Umiejętności

Kluczowe

Treści kształcenia

Oczekiwane osiągnięcia

Mówienie i słuchanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czytanie

 

 

 

 

Pisanie

 

 

 

 

 

 

Stosowanie

wiedzy i

umiejętności

Ćwiczenia słuchu fonematycznego i usprawniające percepcję słuchową :

-rozróżnianie samogłosek i spółgłosek

-utrwalanie skojarzeń między głoską a

  literą

-wyróżnianie głosek w nagłosie, śródgłosie

i wygłosie.

Ćwiczenia w mówieniu:

-opisywanie historyjek obrazkowych

(samodzielnie lub z pomocą nauczyciela)

-odpowiadanie na pytania nauczyciela

  na temat słuchanego tekstu

-odpowiadanie na pytania nauczyciela

  dotyczące ilustracji

-czytanie wyrazów o różnych typach

  sylab

-doskonalenie techniki czytania

-czytanie głośne z dykcją i zrozumieniem

-czytanie ciche ze zrozumieniem

-pisanie wyrazów ze spółgłoskami

  miękkimi

-pisanie wyrazów z głoskami dźwięcznymi

-dzielenie(przenoszenie)wyrazów

-uzupełnianie brakujących sylab w

  wyrazach

-pisanie ze słuchu

-układanie wyrazów z rozsypanek

  literowych i sylabowych

-układanie i zapis zdań z rozsypanek

  wyrazowych

-układanie i zapis odpowiedzi na pytania

-uzupełnianie tekstu z lukami(zgodnie z

  normami ortograficznymi)

-tworzenie sylab i wyrazów z

  uwzględnieniem głosek miękkich

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin