PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ
DLA DZIECI 3 i 4 LETNICH
MAJ 2009
TEMAT KOMPLEKSOWY: „Mali mieszkańcy łąki”
L.P.
CELE/OSIĄGNIĘCIA DZIECI
TEMAT SZCZEGÓŁOWY/ SPOSÓB REALIZACJI
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
UWAGI
1.
Zapoznanie z wyglądem i nazwami niektórych owadów.
Doskonalenie umiejętności poruszania się po sali bez potrącania.
Wdrażanie do poszanowania przyrody.
„Poznajemy owady”.
Wysłuchanie wiersza M. Buczkówny „Łąka”- zapoznanie z nazwami wybranych owadów, dobieranie obrazka do nazwy.
Zabawa ruchowa „Poruszamy się jak owady”- dzieci naśladują ruchem owady, których nazwy wymienia nauczyciel.
Zabawa rozwijająca percepcję wzrokową „O którym owadzie mówię?”- nauczyciel podaje słowny opis owada, dzieci wyszukują go wśród innych na ilustracji.
Rytmiczne wystukiwanie nazw owadów na instrumentach perkusyjnych.
Lepienie z plasteliny na temat dowolny, zainspirowane oglądanymi owadami.
Próby znalezienia i obserwowania owadów w ogrodzie przedszkolnym, zwrócenie uwagi na poszanowanie każdej formy życia.
Ilustracje owadów.
Instrumenty perkusyjne- po jednym dla każdego dziecka.
Plastelina.
- Poznawanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości (…).
- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.
2.
Zapoznanie z pracą pszczoły.
Wdrażanie do uważnego słuchania nauczyciela.
Właściwe używanie przyimków.
„Pszczoły dają dobry miód”- nauka wiersza.
Zapoznanie z wierszem L. Konopińskiego „Pszczoła”- zapamiętanie tekstu.
Historyjka obrazkowa „Skąd się bierze miód?”- dzieci słuchają opowiadania nauczyciela ilustrowanego obrazkami, następnie próbują odtworzyć kolejność zdarzeń i ułożyć obrazki; uzasadnianie wyboru.
Zabawa bieżna „Dzieci i pszczoły”- odpowiednia reakcja na zmienną muzykę.
„Gdzie są owady?”- szukanie schowanych w sali sylwet owadów: określanie miejsca schowania.
Kolorowanie rysunku pszczoły i ula.
Historyjka obrazkowa - 3 części.
Nagranie.
Sylwety owadów.
Rysunek, kredki.
- Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka.
3.
Utrwalenie przeliczania w zakresie trzech.
Poprawne używanie określeń ilości.
Porównywanie, przeliczanie, selekcja.
Wdrażanie do uważnego słuchania poleceń nauczyciela.
„Biedronka”- ćwiczenia liczbowe.
„Biedronka”- rozwiązanie zagadki jako wprowadzenie do zajęć.
Zabawa dydaktyczna „Liczymy kropki biedronki”- przeliczanie do 3: dzieci oglądają sylwety biedronek, przeliczają kropki na skrzydełkach. Porównywanie ilości kropek, używanie określeń: mniej, więcej, tyle samo.
Zabawa ruchowa „Biedroneczki do mamy!”- Nauczyciel umieszcza w sali trzy sylwety biedronek (z kropkami od 1 do 3), rozdaje dzieciom emblematy biedronek z kropkami (1-3); przy muzyce biedronki fruwają po sali, na przerwę gromadzą się przy mamie- biedronce z odpowiednią liczbą kropek.
„Moja biedronka”- dzieci zamalowują czerwoną farbą kontur biedronki, po wyschnięciu naklejają kropki wg poleceń nauczyciela, np. „na jednym skrzydełku przyklej dwie kropki, na drugim jedną”.
Ozdobienie biedronkami sali.
Sylwety biedronek z kropkami od 1 do 3.
Sylwety 3 dużych biedronek z kropkami od 1 do 3 oraz emblematy z biedronkami (7 szt. z 1 kropką, 7 szt. z 2 kropkami, 7 szt.z 3).
Kontur biedronki, czerwona farba, kropki z czarnego papieru.
- Dostrzegania i opisywania różnic, podobieństw i relacji między przedmiotami i zjawiskami. Stwarzanie okazji do porządkowania, klasyfikowania i liczenia.
4.
Rozbudzanie zainteresowania życiem drobnych zwierząt.
„Poznajemy życie ślimaka”.
Nauka wierszyka „Ślimak, ślimak pokaż rogi”.
Lepienie ślimaków z masy solnej- toczenie wałków
i zwijanie ich w kształt ślimaka. Rozwijanie małej motoryki.
- Poznawanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej…
5.
Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej dziecka ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń dużych grup mięśniowych.
Zestaw zabaw ruchowych „Na łące”.
Zestaw zabaw ruchowych - na podstawie zestawu ćwiczeń I. Salach „Plany miesięczne dla dzieci trzyletnich” (s.36) – rozwijający ogólną sprawność fizyczną dziecka ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń dużych grup mięśniowych.
Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce.
Poznanie cyklu rozwojowego żaby.
Ćwiczenia narządów mowy.
Współpraca w parach.
Prawidłowe trzymanie kredki.
„Na żaby nie ma rady”- ćwiczenia artykulacyjne.
Wysłuchanie opowiadania „Na żaby nie ma rady”- odpowiedzi na pytania nauczyciela dotyczące tekstu. Zasygnalizowanie cyklu rozwojowego żaby.
Zapoznanie z piosenką „Nad brzegiem rzeki żabki siedziały”- przećwiczenie narządów mowy na zgłoskach: kum- kum, rech- rech.
Zabawa rytmiczno- artykulacyjna „Żabie łapki”: dziecko siada naprzeciwko N. i klaszcze zgodnie z rytmem rymowanki, którą mówi pani; dziecko powtarza słowa: klap, klap, klap. Następnie dzieci próbują klaskania z innym dzieckiem.
Kolorowanie sylwety żaby, dbanie o staranne wypełnianie konturu rysunku oraz prawidłowe trzymanie kredki.
Ilustracje do tekstu.
Fiutowska, s.43
Sylweta żaby, zielona kredka
Wycieczka do Indiańskiej Osady – Kokopeli.
Budzenie radosnego nastroju podczas zabawy przy muzyce.
Segregowanie wg koloru.
Utrwalenie pojęć: mniej, więcej, tyle samo.
Budzenie inwencji twórczej, wiary we własne możliwości.
„Motyle nad łąką”- utrwalenie nazw kolorów.
Rozwiązanie zagadki o motylu jako wprowadzenie do zajęć.
Taniec „Kwiaty i motyle”- dzieci zakładają wianki z kwiatów (dziewczynki) lub czapki- motyle (chłopcy). Ilustrowanie ruchem słyszanej muzyki.
„Jakie motyle przyleciały na łąkę?”- N. rozkłada na dywanie sylwety motyli w czterech kolorach, zadaniem dzieci jest umieścić je na kwiatach w tym samym kolorze oraz głośnym wypowiedzeniu nazwy danego koloru.
Zabawa ruchowa „Znajdź motyla, o którym mówię”- dzieci poruszają się po sali przy dźwiękach tamburyna, na przerwę w muzyce podnoszą motyle w kolorze podanym przez nauczyciela.
Zabawa dydaktyczna „Których motyli jest więcej?”- utrwalenie nazw kolorów oraz pojęć: mnie, więcej, tyle samo.
Malowanie palcami „Motyl”- dzieci ozdabiają skrzydła motyla palcami maczanymi w farbie, wykonują kropki, kreski, smugi itp., obserwują jak mieszają się kolory.
Zorganizowanie wystawki prac dla rodziców.
Nagranie Preisnera „Awakeing of spring”
Sylwety motyli w czterech kolorach.
Tamburyno.
Rysunek motyla, farby plakatowe.
TEMAT KOMPLEKSOWY: „Jak przygotowujemy się do Święta mamy i Taty?”
Poprawne zachowanie się w stosunku do swoich rodziców.
Poprawne stosowanie form fleksyjnych w mowie potocznej.
Wdrażanie do pracy na wyznaczonej przestrzeni.
„Dlaczego pomagamy mamie?”- zapoznanie z piosenką.
Zapoznanie z piosenką „Wiosna, wiosna”- omówienie treści: jakie święto zbliża się w maju, jakie kwiaty kwitną dla mamy? Próby śpiewania pierwszej zwrotki i refrenu.
Wyklaskiwanie krótkich tekstów o mamie.
Zabawa gramatyczna „Co potrafi moja mama?”: próby nazywania czynności wykonywanych przez mamę (szyje, gotuje, sprząta, bawi się z dziećmi itp.). Próby odpowiedzi na pytanie: jak pomagać mamie?
Zabawa ruchowa przy muzyce „Mama pracuje”.
Rysowanie patykiem na ziemi n/t dowolny- operowanie różnymi formami linii zależnie od wyboru narzędzia. Próby nazywania swoich wytworów.
Podkład muzyczny.
- Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości społeczno - kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej…
Wdrażanie do poprawnego zachowywania się w stosunku do mamy nie tylko w dniu jej święta.
Utrwalenie nazw kilku popularnych gatunków kwiatów.
Przyzwyczajanie do zabaw w kilkuosobowych zespołach.
Określanie wielkości przedmiotów.
„Znam nazwy kwiatów dla mamy”
Utrwalenie piosenki dla mamy „Wiosna, wiosna”- śpiew grupowy.
Słuchanie wiersza „Dbamy o mamy”- zapoznanie ze sposobem okazywania uczuć matce, wyrażanie szacunku.
Zabawa ortofoniczna „Spacer z mamą”: przećwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach hop, hej.
Zabawa „Bukiety”: dalsze utrwalanie znajomości pojęć długi- krótki podczas układania bukietów dla mamy, wdrażanie do kończenia podjętych czynności, zadań.
Nazywanie kilku gatunków kwiatów (tulipan, żonkil, róża), wyróżnianie ich spośród innych kwiatów. Zabawa „Kwiat w wazonie”: dzieci otrzymują emblematy z kwiatami, swobodnie tańczą przy muzyce; na przerwę gromadzą się przy wazonie z wizerunkiem danego kwiatu.
„Mamy łąkę dla mamy”: malowanie na dużym arkuszu papieru, tworzenie jednej wielkiej łąki. Zwrócenie uwagi na wspólne tworzenie pracy plastycznej.
Tekst wiersza.
Kwiaty sztuczne lub naturalne.
Emblematy z kwiatami, sylwety wazonów.
Brystol, farby, pędzle, woda.
...
chuda1207