Gimnastyka mózgu®
Przykładowe ćwiczenia:
Ruchy naprzemienne
Wykonaj ruch naprzemienny, kolanem dotknij dłoni lub łokcia. Wykonuj to ćwiczenie dość wolno, bądź świadom ruchu. Możesz go wykonać krzyżując przeciwległą rękę z tyłu ciała. Ćwiczenie powtórz 5-7 razy z każdej strony.
Ćwiczenie usprawnia:
· Koordynację ruchową
· Czytanie
· Pisanie
Leniwa ósemka
W powietrzu lub na dużym arkuszu papieru rysuj duży znak nieskończoności ( to właśnie jest leniwa ósemka). Zaczynaj od środka, rysuj w lewą stronę do góry. Głowę trzymaj nieruchomo, podążaj za rysowaną ósemką wzrokiem. Ćwiczenie wykonaj każdą ręką osobno trzy razy, zakończ oburącz również trzema ósemkami.
· Koordynację ręka-oko
· Koordynację wzrokową (pole środkowe-peryferia)
· Pisanie i rysowanie
Słoń
Przyłóż ucho do wyprostowanego ramienia ręki, ręką tą rysuj w powietrzu "leniwą ósemkę" (znak nieskończoności). Zacznij od środka i poruszaj się w lewą stronę do góry. Rysując ósemkę patrz w dal i balansuj ciałem przenosząc jego ciężar z jednej nogi na drugą, uginając przy tym kolana. Wykonaj możliwie obszerne ruchy. Powtórz to ćwiczenie dla drugiej ręki.
· Zdolności matematyczne
· Pamięć
· Słuch
· Koordynację "oczy-uszy-ręce"
· Umiejętności pisania ortograficznego
Sowa
Lewą ręką chwyć mocno mięśnie barku (czworoboczny część górną) z prawej strony, obróć głowę maksymalnie w prawą stronę, zrób wdech i powoli odwracaj głowę w lewą stronę jednocześnie wydychaj powietrze, utrzymuj brodę na jednej wysokości. Powtórz ten ruch kilka razy i wykonaj to ćwiczenie na drugim ramieniu.
· Mowę
· Kontrolę ułożenia ciała w przestrzeni
· Rozluźnienie mięśni szyi
Energetyczne ziewanie
Połóż palce obu rąk na połączeniu żuchwy i szczęki (poczujesz to miejsce otwierając i zamykając usta). Masuj te obszary jednocześnie szeroko otwierając i zamykając usta, udawaj, że ziewasz i wydawaj relaksujące dźwięki ziewania. Po kilku powtórzeniach, że udawane ziewanie zmieni się w prawdziwe, wtedy wykonaj je jeszcze kilka razy.
· Komunikację
· Skupienie
· Ekspresję mowy
· Odprężenie
Kapturek myśliciela
Palcami obu rąk chwyć brzegi małżowin usznych. Masuj jednocześnie obydwoje uszu rozwijając małżowinę uszną zaczynając od góry kończąc na dolnych płatkach. Wykonaj to ćwiczenie 3-5 razy, na koniec rozciągnij ucho we wszystkich kierunkach.
· Koordynację słuchowo-wzrokową
· Pamięć krótkoterminową
· Myślenie abstrakcyjne
· Odruch ustalenia głowy
· Rozluźnia napięcie kości czaszki
Pozycja Dennisona
Ćwiczenie to składa się dwóch części:
Część 1. Wyciągnij ręce przed siebie, skieruj kciuki w dół, skrzyżuj ręce i spleć dłonie, podciągnij je do klatki piersiowej. Skrzyżuj nogi. Oddychaj powoli przez nos, język trzymaj na podniebieniu. Ćwiczenie wykonuj ok. 1 minutę.
Część 2. Palce złącz opuszkami, stopy ustaw równolegle do siebie, oddychaj luźno i głęboko. Pozostań w tej pozycji ok. 1 minutę.
Ćwiczenie poprawia:
· Słuchanie
· Pewność siebie
· Rozluźnienie
· Pozytywne nastawienie
Punkty pozytywne
Palcami delikatnie dotknij punktów, które znajdują się na czole w połowie odległości między brwiami a linią włosów. Zamknij oczy i pomyśl o sytuacji stresowej, pozostań w tej pozycji aż emocje z nią związane opadną, pozwól sobie na przeżycie tego stresu w wyobraźni. Oddychaj spokojnie do chwili aż poczujesz, że napięcie minęło a ciało się rozluźniło.
· Kreatywne myślenie
Gimnastyka mózgu dla małych i dużychKażda forma ruchu wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie i zdrowie. Istnieją też pewne ćwiczenia, które wspomagają proces uczenia się, stymulując rozwój mózgu poprzez scalanie pracy obu półkul mózgowych.Dlaczego jest to takie ważne?Każda półkula mózgowa jest odpowiedzialna za konkretne funkcje, jednak gdyby półkule działały osobno, nie współpracując, trudno by nam było wykonywać złożone czynności. Lewa półkula mózgowa odpowiedzialna jest za funkcjonowanie prawej części ciała, natomiast półkula prawa steruje częścią lewą ciała.
· Lewa półkula u większości ludzi odpowiada za funkcje analizowania i organizowania, oraz za pamięć krótkotrwałą.
· Prawa półkula natomiast funkcjonuje całościowo, obrazowo i emocjonalnie, oraz odpowiada za pamięć długoterminową.
Dobry przepływ informacji pomiędzy obiema półkulami mózgowymi, a dobra współpraca pomiędzy nimi powoduje, że nasze ciało cechuje dobra koordynacja, a nauka staje się procesem łatwiejszym i przez bardziej przyjemnym. A uczymy się przez całe życie.Niewątpliwie najwięcej nauki mają przed sobą małe dzieci: zaczynają one poznawanie świata od zera, muszą nauczyć się wszystkiego o wszystkim, co je otacza. Ten skomplikowany proces uczenia się jest uwarunkowany u małego dziecka jego bardzo dynamicznym tempem rozwoju, nieporównywalnym do innego okresu życia człowieka. Stąd tak mocno podkreślamy wagę pierwszych 6-7 lat życia dziecka.Dla każdego: zarówno dla najmłodszych dzieci, tych nieco starszych, jak dla osób dorosłych ważne jest, by nauka była efektywna. Dr Paul Dennison oraz Gail Dennison, opierając się na odkryciach naukowych dotyczących budowy i funkcjonowania mózgu, opracowali program Gimnastyki Mózgu, dzięki któremu w bardzo prosty sposób możemy pobudzać funkcje mózgu przed nauką, dzięki czemu przyswajanie informacji staje się bardziej efektywne.Ćwiczenia Gimnastyki Mózgu są podzielone na cztery grupy:
· ćwiczenia na przekraczanie linii środkowej ciała,
· ćwiczenia energetyzujące,
· ćwiczenia wydłużające,
· ćwiczenia na pozytywne myślenie.
Gimnastyka Mózgu - przekraczanie linii środkowej ciałaZapraszamy do zabawy z ćwiczeniami, które w łatwy sposób:
· poprawią synchronizację i współpracę półkul mózgowych
· poprawią koordynację całego ciała
· poprawią funkcjonowanie umysłu, a więc m. in. Koncentrację, zapamiętywanie
· zwiększą motywację do nauki i dodadzą energii do pracy i zabawy.
Aby ćwiczenia były dla wszystkich przyjemnością, włączmy w zabawę naszą wyobraźnię.
RYSOWANIE OBURĄCZ
1. na dużym arkuszu papieru rysujemy flamastrem lub kredą, obiema rękami jednocześnie, wykonując duże ruchy ramion
2. również na dużym arkuszu papieru malujemy farbami do malowania palcami obiema rękami równocześnie, tworząc barwne kompozycje
3. na plaży możemy rysować w piasku: siedzimy wygodnie na piasku i rysujemy obiema rękami wakacyjne obrazki: muszelki, fale morskie, puchowe chmury,...
4. na piasku możemy rysować także nogami: siadamy i opieramy się łokciach, a obie stopy jednocześnie rysują w piasku fikuśne wzorki
ODDYCHANIE BRZUSZKIEM
1. stojąc kładziemy ręce na brzuszku
2. powoli nabieramy powietrze nosem, starając się nadmuchać brzuszek jak balon
3. powolny wydech z krótkimi dmuchnięciami: wyobraźmy sobie, że chuchamy na piórko, tak by nie spadło na ziemię
4. kładziemy się wygodnie na plechach, z nogami ugiętymi w kolanach, ręce kładziemy na brzuchu i oddychamy jak w pozycji stojącej
KRĄŻENIE SZYJĄ
1. wyobraźmy sobie, że nasza głowa to ciężkie wahadło zegara: opuszczamy ją w dół, dotykając brodą klatki piersiowej i kołyszemy nią powoli z boku na bok
2. teraz zaczarujemy głowę w księżyc, który krąży wokół ziemi: wykonujemy pełne koła, raz w lewą, raz w prawą stronę
Wykonując ćwiczenia oddychamy głęboko.
KOŁYSKA
Zamieniamy się w kołyskę dla ulubionego misia: siadamy na podłodze, na trawie albo na piasku, odchylamy się do tyłu, podpierając na rękach ugiętych w łokciach i kołyszemy zgiętymi kolanami: raz w lewo, raz w prawo, tak by delikatnie uśpić misia.
Gimnastyka Mózgu - ćwiczenia energetyzująceZapraszamy do zabawy z ćwiczeniami, które w łatwy sposób:
· kształtują koordynację wzrokowo-ruchową,
· pomagają zrelaksować się,
· ćwiczą umiejętność skupienia uwagi,
· poprawiają pamięć.
PIJEMY DUŻO WODY
1. woda jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego; dobre nawodnienie ciała pozwala się zrelaksować i pokonać stres
2. w okresie wytężonego wysiłku umysłowego i fizycznego, w sytuacjach stresowych należy pić dużo wody, jeść wiele surowych owoców i warzyw, by jak najlepiej poradzić sobie z nauką
KAPTUREK MYŚLICIELA
1. pomasujmy nasze uszy, oba jednocześnie: palcami chwytamy brzegi małżowiny usznej i odwijamy je na zewnątrz: od góry do dolnych płatków
2. po masażu: rozciągamy uszy we wszystkich kierunkach
Rozluźnione i pomasowane uszy pomagają w skupieniu uwagi na słuchaniu, poprawiają koncentrację oraz koordynację słuchowo-wzrokowo-ruchową.
PUNKTY NA MYŚLENIE
Masujemy palcami jednej ręki dwa punkty pod kością obojczykową (z obydwu stron mostka), a drugą rękę kładziemy na pępku i delikatnie masujemy wybrane punkty: razem lub oddzielnie. Ten prosty masaż punktów na myślenie aktywizuje pracę mózgu.
Ćwiczenia energetyzując wymagają od nas nieco cierpliwości i skupienia, pomagając rozluźnić się całemu ciału. Są niezwykle proste, z powodzeniem może je wykonać już dwulatek. Delikatne pobudzanie poprzez dotyk i masaż ważnych energetycznie miejsc naszego ciała może bardzo pomóc w nauce tak dużym, jak i małym.
Gimnastyka Mózgu - ćwiczenia wydłużająceĆwiczenia te:
· kształtują motorykę dużą i małą,
· pomagają obniżyć poziom stresu,
...
bestqueen