Zaburzenia dziecięce.pdf

(83 KB) Pobierz
2780891 UNPDF
Psychiatria dzieci i młodzieży
Odrębność psychiatrii dzieci i młodzieży
Powody odrębności:
1) psychika dziecka różna jest od psychiki dorosłego poprzez fakt stałego,
dynamicznego rozwoju (również biologicznego), zakończonego dopiero w okresie
dorosłości
2) dziecko, a także dorastający człowiek pozostaje w znacznie większym stopniu niż
człowiek dorosły w związku z co najmniej trzema systemami w których funkcjonuje
(system rodzinny, szkoła i grupa rówieśnicza), dlatego praca terapeutyczna musi
uwzględniać wszystkie te systemy, co nadaje psychiatrii rozwojowej
interdyscyplinarny charakter
3) zaburzenia psychiczne wieku rozwojowego uwarunkowane są wieloczynnikowo i
wymagają i wymagają odniesienia się do nich w terapii, stąd w leczeniu dzieci i
młodzieży psychoterapia, a także socjoterapia odgrywają relatywnie większą rolę
niż w psychiatrii dorosłych
4) metody pracy terapeutycznej z dzieckiem są nieco odmienne i w większym stopniu
(w zależności od wieku dziecka) uwzględniają inne techniki, takie jak zabawa
podczas gdy w pracy z dorosłymi dominują techniki werbalne
Rozwój psychiczny dziecka
Freud:
faza analna
faza falliczna
faza latencji
faza genitalna
Mahler:
faza normalnego autyzmu (od narodzin do 4 tygodnia życia) – główny cel dziecka:
zachowanie homeostazy z otoczeniem; dziecko jest nieświadome swojej odrębności od
innych obiektów
faza prawidłowej symbiozy (do 6 miesiąca życia) – rozpoczyna się świadomość (nikła)
osoby opiekującej się
faza separacji – indywidualizacji (do 36 miesiąca życia) – rozwój ruchowy, poznawczy,
dojrzewanie ośrodkowego układu nerwowego, pionizacja postawy ciała, różnicowanie
ja od nie ja, świadomość stałości obiektu (np. pod nieobecność matki – świadomość jej
powrotu)
Erickson (konflikty):
podstawowe zaufanie a nieufność ( do 1 r.ż.)
autonomia a wstyd i zwątpienie (1-2 r.ż.)
inicjatywa a poczucie winy (3-5 r.ż.)
produktywność a poczucie niższości (6-11 r.ż.)
tożsamość a dyfuzja ról (11 r.ż.- do końca dojrzewania)
Rozwojem człowieka kieruje wg Ericksona ścieranie się dwu tendencji: tendencji do
postępu, progresji i tendencji do regresji, czyli cofania się do poprzedniej fazy
1
Piaget:
faza inteligencji sensoryczno – motorycznej (do 2r.ż.)
faza inteligencji przedoperacyjnej (2-7r.ż)
faza inteligencji konkretnej – operacyjnej (7-11)
faza inteligencji formalnej – abstrakcyjnej (od 11r.ż. do dojrzałości)
Cykl życia rodziny
Fazy cyklu życia rodziny (Duvall):
1) małżeństwo (bez dzieci)
2) rodzina wychowująca małe dzieci
3) rodzina z dzieckiem w wieku przedszkolnym
4) rodzina z dzieckiem w wieku szkolnym
5) rodzina z dorastającymi dziećmi
6) rodzina z dziećmi opuszczającymi dom
7) faza pustego gniazda
8) starzejący się rodzice (aż do śmierci obojga)
Psychiatria dzieci
Zaburzenia rozwoju psychicznego F80-89
Cechy wspólne:
początek zawsze w niemowlęctwie lub dzieciństwie
uszkodzenie lub opóźnienie rozwoju tych funkcji, które są związane z dojrzewaniem
ciągły przebieg bez okresów remisji i nawrotów typowych dla większości zaburzeń
psychicznych
Specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka F80
Normalne wzorce rozwoju mowy są zaburzone i nie wynika to z upośledzenia
umysłowego, zaburzeń narządów zmysłu, neurologicznych, ani też deprywacji
środowiskowej. W skład tej grupy zaburzeń wchodzą:
specyficzne zaburzenia artykulacji F80.0
specyficzne zaburzenia ekspresji mowy F80.1
specyficzne zaburzenia rozumienia mowy F80.2
nabyta afazja z padaczką F80.3 oraz inne i nieokreślone zaburzenia rozwoju mowy i
języka
Specyficzne zaburzenia funkcji motorycznych F82
Zaburzenia te sprowadzają się do uszkodzenia rozwoju koordynacji motorycznej dziecka
zarówno w zakresie subtelnych, jak i dużych ruchów.
Całościowe zaburzenia rozwojowe F84
Autyzm dziecięcy F84.0 – opisany po raz pierwszy przez Kannera, poważne, całościowe
zaburzenie rozwoju dziecka, obejmujący przede wszystkim interakcje społeczne i
2
komunikację. Zachowania dziecka charakteryzują powtarzające się i stereotypowe wzorce
zachowań. Autyzm rozpoczyna się zwykle przed 3r.ż dziecka.
Etiologia autyzmu jest nie do końca jasna – obecnie panujące poglądy wskazują na
dysfunkcję o.u.n, nadmierną wrażliwość na bodźce oraz trudności w ich integracji. Nie
znaleziono jednak specyficznych dla autyzmu zmian organicznych w obrębie o.u.n.
Epidemiologia – występuje z częstością 4/10000, przy czym chłopcy zapadają na tę
chorobę 3-4 razy częściej niż dziewczęta.
Kryteria diagnostyczne:
zaburzenia w interakcji emocjonalnej i społecznej dziecka z otoczeniem o charakterze
jakościowym
zaburzenia komunikowania się, dotyczące wszelkich form komunikowania się, to jest
komunikacji werbalnej, niewerbalnej i wyobraźni
powtarzające się stereotypowe, ograniczone wzorce zachowań, zainteresowań i
aktywności
W autyźmie występują: stereotypie ruchowe i słowne, nadmierne zainteresowania jednym
przedmiotem lub tematem, niepokój przy nawet drobnych zmianach w środowisku,
nierozumienie zasad i relacji społecznych, traktowani osób jak przedmioty, nieadekwatne
używanie zaimków, czasami niespecyficzne i trudne do opanowania napady złości i
agresji. Iloraz inteligencji w autyźmie może być prawidłowy, jednak w ¾ przypadków mamy
do czynienia z różnego stopnia upośledzeniem umysłowym.
Leczenie i rokowania:
Przy autyźmie istnieją jedynie małe szanse na wyleczenie i zależą one głównie od stopnia
objawów oraz poziomu intelektualnego dziecka. Dzieci wymagają stałej opieki rodziców,
leczenie jest kompleksowe i opiera się na rehabilitacji i reedukacji. Dużą rolę przywiązuje
się do terapii rodziny zdewastowanej poprzez chorobę dziecka – brak kontaktu
emocjonalnego z dzieckiem, reagowanie dziecka agresją lub niepokojem gdy w domu
znajdują się osoby inne niż lokatorzy.
W kategorii całościowych zaburzeń rozwojowych obok autyzmu mieszczą się inne
poważne i niezbyt częste zaburzenia takie jak:
autyzm atypowy F84.1
zespół Retta F84.2
inne dziecięce zaburzenia dezintegracyjne F84.3
zespół Aspergera F84.5
i inne
Różnice między zaburzeniami emocjonalnymi dziecka a zaburzeniami nerwicowymi
dorosłych:
większość dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi staje się normalnymi dorosłymi
zaburzenia te stanowią raczej przerysowanie normalnych tendencji rozwojowych niż
zaburzenia jakościowo różne
mechanizmy psychiczne odpowiedzialne za ich powstawanie są inne niż w przypadku
nerwic ludzi dorosłych
w zaburzeniach emocjonalnych dzieci trudno jest wyodrębnić specyficzne zespoły
psychopatologiczne i w konsekwencji odrębne postacie nerwic, jak w przypadku
3
dorosłych
Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie F93
lęk separacyjny F93.0
zaburzenia lękowe w postaci fobii w dzieciństwie F93.1
lęk społeczny w dzieciństwie F93.2
zaburzenia związane z rywalizacją w rodzeństwie F93.3
inne zaburzenia emocjonalne w dzieciństwie F93.8
Inne zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i
wieku młodzieńczym F98
moczenie mimowolne nieorganiczne F98.0
zanieczyszczanie się kałem nieorganiczne F98.1
zaburzenia odżywiania się w niemowlęctwie lub dzieciństwie F98.2
Pica w niemowlęctwie lub dzieciństwie F98.3
stereotypie ruchowe F98.4
jąkanie się F98.5
Etiologia: dominują czynniki psychospołeczne, zwłaszcza rodzinne związane z
trudnościami rodziny w realizowaniu zadań pierwszych faz cyklu rodziny, przekazami
wielopokoleniowymi na temat obrazu świata, a także innymi systemami takimi jak szkoła i
grupa rówieśnicza
Kryteria diagnostyczne dla F93 i F98
lęk o różnym nasileniu i różnym czasie trwania
zaburzenia nastroju różnego stopnia
objawy somatyczne: bóle głowy, brzucha, nudności, biegunki, zaburzenia łaknienia i
snu
zaburzenia tych funkcji które powinny być opanowane ze względu na wiek lub które
zostały już opanowane (zwieracze), nieprawidłowości mowy, wynikające z powodów
emocjonalnych a nie organicznych
różne formy unikania (fobia szkolna, wycofywanie się z relacji z rówieśnikami, lęk przed
dorosłymi, nieśmiałość)
Leczenie: Psychoterapia rodzinna, indywidualna lub grupowa.
Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych F81
specyficzne zaburzenia czytania F81.0
specyficzne zaburzenia analizy dźwiękowo – literowej F81.1
specyficzne zaburzenia umiejętności arytmetycznych F81.2
mieszane zaburzenia umiejętności szkolnych F81.3
Etiologia: nie jest znana
4
Kryteria diagnostyczne:
pojawienie się istotnych klinicznie zaburzeń czytania, analizy dźwiękowo – literowej lub
umiejętności arytmetycznych
zaburzenia mają charakter rozwojowy (obecne od początku nauki szkolnej)
brak czynników, które mogą w wystarczający sposób wyjaśniać trudności szkolne
dziecka
zaburzenia te nie wynikają bezpośrednio z zaburzeń wzroku lub słuchu, nie są także
wynikiem upośledzenia umysłowego
Leczenie: psychoterapia dziecka, praca z całym systemem rodzinnym i szkolnym mająca
na celu wytworzenie właściwych postaw wobec dziecka
Tiki F95
tiki przemijające F95.0
przewlekłe tiki ruchowe bądź głosowe (wokalne) F95.1
zespół tików głosowych i ruchowych (zespół Touretta) oraz zaburzenia dotyczące
głównie układu dopaminergicznego w mózgu
Etiologia: nie do końca poznana, genetyczne uwarunkowania i zaburzenia układu
dopaminergicznego w mózgu
Kryteria diagnostyczne:
występowanie mimowolnych, szybkich, nawracających i nierytmicznych ruchów które
obejmują ograniczone grupy mięśni, lub produkcji wokalnej o tym samym charakterze,
w niektórych postaciach dołączanie się koprolalii (przymus powtarzania słów
wulgarnych)
nagły początek, przejściowy i ograniczony charakter
powtarzalność, brak rytmiczności i celowości
zanikanie w czasie snu, nasilanie się w stresie oraz możliwość dowolnego
reprodukowania tików lub powstrzymywani się od nich na krótki czas
wykluczenie neurologicznego tła zaburzeń
Leczenie: selektywne blokery receptora dopaminergicznego (haloperidol, pimozyd,
tiotyksen), psychoterapia behawioralna, terapia rodzinna
Zaburzenia hiperkinetyczne F90
zaburzenia aktywności i uwagi F90.0
hiperkinetyczne zaburzenia zachowania F90.1 oraz inne nieokreślone zaburzenia
hiperkinetyczne
Kryteria diagnostyczne:
wczesny początek, zwykle w pierwszych pięciu latach życia
nadmierna aktywność zwłaszcza w sytuacjach wymagających spokoju
zaburzenia uwagi powodujące niemożność kontynuowania raz rozpoczętego zadania,
znaczna przerzutność uwagi pod wpływem bodźców zewnętrznych doprowadzająca do
trudności w zadaniach intelektualnych
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin