r42-06.doc

(580 KB) Pobierz
Flash5

Uwaga tłumacza — na str. 1220 (oryginału) zaczyna się ćwiczenie eksperta, do którego pliki należy ściągnąć z Internetu. Ponieważ pliki te są integralną częścią książki (zamieszczone na stronie www.flash5bible.com), powinny moim zdaniem znaleźć się na kompakcie dołączonym do naszego wydania Biblii Flasha (pobieranie ich z Internetu jest bardzo kłopotliwe). Pliki te posłałem Markowi Binkowskiemu.

Rozdział 42.

Odtwarzacze, projektory i wygaszacze ekranu

W tym rozdziale:

·         Wykorzystanie niezależnego odtwarzacza i tworzenie projektora

·         Sterowanie projektorem przy użyciu akcji FSCommand

·         Działanie plug-inu odtwarzającego filmy Flasha

·         Przerabianie filmów Flasha na wygaszacze ekranu

 

W ostatnim już rozdziale tej książki zajmiemy się alternatywnym sposobem publikowania filmów Flasha w postaci uruchamialnych plików na CD-ROM-ach lub dyskietkach, oraz w postaci wygaszaczy ekranu. Oprócz tego przyjrzymy się sposobowi współpracy plug-inu Flasha z przeglądarkami sieciowymi.

Niezależny odtwarzacz i projektor

Filmy Flasha można publikować poza przeglądarkami sieciowymi, wyświetlając je niezależnie od tego, czy użytkownik posiada zainstalowany odpowiedni plug-in. Nie jest nawet konieczne posiadanie do tego przeglądarki internetowej. Niezależne odtwarzacze oraz projektory posiadmają podobne właściwości i ograniczenia, chociaż różnią się w niewielkim stopniu.

·         Niezależny odtwarzacz (Standalone Player). Program, który dostępny jest wraz z Flashem. Możesz w nim załadować i wyświetlić zawartość pliku .SWF. Program ten znajduje się w podkatalogu Players, umieszczonym w głównym katalogu Flasha 5 dotyczy to zarówno systemów Windows, jak i Mac-a.

·         Projektor (Projector). Jest to uruchamialny plik wyświetlający całą zawartość filmu, który nie potrzebuje dodatkowego odtwarzacza lub plug-inu. Technicznie rzecz biorąc, jest to plik .SWF osadzony na stałe w odtwarzaczu filmów Flasha. Projektory nadają się znakomicie do publikowania projektów Flasha na dyskietkach lub CD-ROM-ach. Na rysunku 42.1 pokazano przykładowy film Flasha wyświetlany w postaci projektora.

Rysunek 42.1. Film wyświetlany jako projektor

Aby uprościć dalszy opis, będziemy wspólnie omawiać projektory oraz filmy wyświetlane w niezależnym odtwarzaczu. Ponieważ z technicznego punktu widzenia nie ma między nimi większych różnic, możesz wszystkie zamieszczone niżej wskazówki stosować i do jednego, i do drugiego sposobu publikowania projektów Flasha.

Tworzenie projektora

Gdy skończysz prace nad przygotowywaniem filmu Flasha do publikacji, możesz łatwo przekształcić go w projektor. Istnieją dwa sposoby wykonania tej operacji, które omówimy poniżej. Wyeksportowanie filmu Flasha w postaci projektora zazwyczaj zwiększa rozmiar pliku wynikowego o 368 KkB (projektory Windows) lub o 500 KkB (projektory Mac-a).

Uwaga
W każdej kolejnej wersji Flasha projektory zajmowały nieco więcej miejsca w pliku. Projektor Flasha 4 dodawał 280 KkB do pierwotnej wielkości pliku .SWF (dla Windows) lub 316 KkB (dla Mac-a). Ponieważ Flash 5 w stosunku do Flasha 4 posiada mocniebardziejj rozbudowane funkcje skryptowe, wielkość projektora również musiała wzrosnąć.

Metoda 1. Wykorzystanie polecenia Publish

Najprostszym sposobem wygenerowania pliku projektora jest skorzystanie z funkcji Publish Flasha 5. W trzech prostych krokach eksportujesz prezentację Flasha w postaci niezależnego pliku.

1.              Wybierz polecenie File/Publish Settings z głównej listwy menu.

2.              Gdy na ekranie pojawi się okno Publish Settings, przejdź do panelu Formats i włącz opcję tworzenia projektora możesz równocześnie opublikować zarówno projektor Windows (Windows Projector), jak i projektor dla Mac-a (Macintosh Projector). Na rysunku 42.2 pokazano okno Publish Settings z włączonymi odpowiednimi opcjami tworzenia projektorów.

Rysunek 42.2. Włącz opcje generowania projektorów w oknie Publish Settings

3.              Naciśnij przycisk Publish w oknie dialogowym Publish Settings, a film zostanie wyeksportowany we wszystkich formatach, których opcje włączyłeś w panelu Formats (oprócz projektorów możesz wygenerować pliki .SWF, .GIF, .JPG i tak dalej.).

 

Metoda 2. Wykorzystanie niezależnego odtwarzacza filmów Flasha (Standalone Player)

Projektor z filmem Flasha można też utworzyć, wykorzystując odtwarzacz Standalone Player dostarczany wraz z Flashem. Program ten znajduje się w podkatalogu Players głównego katalogu Flasha.

1.              Wyeksportuj film Flasha w postaci pliku .SWF, używając polecenia File/Export Movie z górnej listwy menu.

2.              Otwórz wyeksportowany plik .SWF w odtwarzaczu Flasha.

3.              Wybierz polecenie File/Create Projector z listwy menu odtwarzacza, jak pokazano na rysunku 42.3.

Rysunek 42.3. Z menu File odtwarzacza wybierz polecenie Create Projector

4.              Gdy pojawi się okno Save As (Zapisywanie jako), wprowadź nazwę pliku z projektorem i zapisz go na dysku.

Wskazówka
Jeśli film został skonfigurowany do odtwarzania na pełnym ekranie (z wykorzystaniem akcji FSCommand, o czym napiszemy w dalszej części rozdziału), naciśnij klawisz Esc, aby na ekranie pojawiła się listwa menu odtwarzacza. Jeżeli natomiast, ustawiając opcje filmu, uniemożliwiłeś wyświetlanie menu, pozostaje cCi skorzystanie z polecenia Publish w celu utworzenia projektora.

Rozpowszechnianie i licencje

Odtwarzacz Flasha może być rozpowszechniany za darmo nie musisz kupować specjalnej licencji na rozpowszechnianie zarówno odtwarzacza Standalone Player, jak i projektorów. Musisz jednak uwzględnić zastrzeżenia firmy Macromedia dotyczące publikowania odtwarzacza i projektorów Flasha. Pośród innych wymagań, które musisz spełnić, jest klauzula nakazująca umieścić logo „Made with Macromedia” na opakowaniu i w informacjach o autorach projektu. Logo i bardziej szczegółowe informacje Macromedii związane z publikowaniem filmów Flasha możesz pobrać ze strony internetowej:

http://www.macromedia.com/support/programs/mwm/

Dystrybucja na CD-ROM-ach i dyskietkach

Flash stał się bardzo popularny jeśli chodzi o wykorzystanie w multimedialnych CD-ROM-ach, w szczególności jeśli chodzdotyczy toi o plikiów .SWF osadzaneych w większych projektorach programu Macromedia Director. Niezależne projektory Flasha mogą być wykorzystywane w postaci ekranów powitalnych, animowanych przerywników lub nawet wyspecjalizowanych aplikacji. Gdy połączysz ciekawie zaprojektowany interfejs Flasha z kilkoma akcjami FSCommand (zobacz następny podrozdział), prostymi plikami wsadowymi (BAT lub AppleScript) i umieścisz to wszystko na CD-ROM-ie przygotowanym do automatycznego odtwarzania, otrzymasz produkt pierwszej klasy.

Ponieważ filmy Flasha mogą być bardzo małe (nawet z uwzględnieniem projektora), interaktywne prezentacje multimedialne można prezentować nawet na 3,5-calowych dyskietkach 1,44MB. Jest to rewolucyjne osiągnięcie, ponieważ dyskietki można masowo kopiować na dowolnym systemie posiadającym stację dysków elastycznych , nie jest więc nawet konieczne posiadanie nagrywarki CD-ROM, aby móc rrozpowszechniać filmy Flasha wśród szerokiej grupy odbiorców.

Odsyłacz
Przeczytaj ćwiczenie eksperta napisane przez Williama Moschella w dalszej części rozdziału — opisuje on sposób tworzenia automatycznie odtwarzanego CD-ROM-u z filmem Flasha. Informacje na temat tworzeniakreowania multimedialnych CD-ROM-ów możesz też znaleźć w Internecie.

Akcje FSCommand

FSCommand to akcja języka ActionScript, którą można wykorzystać do zwiększenia funkcjonalności niezależnych projektorów. Dzięki temu prosty film Flasha może zmienić się w naprawdę spektakularną prezentację. W połączeniu z dodatkowymi skryptami możemy otrzymaćmy w pełni funkcjonalne aplikacje. W tabeli 42.1 wymieniono listę poleceń akcji FSCommand, które można wykorzystać z samodzielnymi odtwarzaczami i projektorami.

 

Tabela 42.1. Polecenia FSCommand dla odtwarzacza i projektorów

Polecenie akcji FSCommand

Argumenty

Działanie

fullscreen

true false

Wartość true (czyli „1”) wyświetla film Flasha na pełnym ekranie, bez menu. Przy wartości false (czyli „0”) film jest wyświetlany zgodnie z ustawieniami w oknie Movie Properties.

allowscale

true false

Wartość true umożliwia skalowanie filmu. Wartość false blokuje tę możliwość. Nie wyłącza to możliwości zmiany rozmiaru okna odtwarzacza, a jedynie zachowuje stałą wielkość filmu w obrębie tego okna.

showmenu

true false

Wyświetlanie listwy menu oraz menu podręcznego (to drugie po kliknięciu prawym przyciskiemklawiszem myszy). Wartość true wyświetla menu, wartość false ukrywa je.

trapallkeys

true false

Włączenie lub wyłączenie obsługi klawiatury, w tym także klawiszy, które sterują działaniem odtwarzacza. Jeśli ustawisz tutaj i w poleceniu showmenu wartość false, będziesz musiał zdefiniować polecenie quit, umożliwiające wyłączenie filmu.

exec

ścieżka do pliku uruchamialnego (BAT, COM, EXE itd.)

Otwiera dowolną aplikację z poziomu odtwarzacza. Aplikacja ta jest uruchamiana na tle projektora.

quit

 

Zamknięcie odtwarzacza.

 

Gdy zdefiniujesz akcję FSCommand w edytorze skryptów, możesz wybrać jedno z wymienionych wyżej poleceń z rozwijanej listy (zobacz rysunek 42.4). Zajrzyj do rozdziału 17., „Akcje i detektory zdarzeń”, po więcej informacji na temat dodawania akcji do ujęć i przycisków.

Rysunek 42.4. Flash 5 pozwala wybierać polecenia akcji FSCommand z rozwijanej listy w edytorze skryptów

Nowość
Akcja FSCommand we Flashu 5 udostępnia nowe polecenie dla odtwarzacza i projektorów — trapallkeys. Jest ono przydatne, jeśli nie chcesz pozwolić odbiorcy na ingerencję w system odtwarzający film, na przykład w budce prezentacyjnej.

Ostrzeżenie
Upewnij się, że polecenia akcji FSCommand oraz ich argumenty zapisywane są jako ciągi znakowe, a nie jako wyrażenia (expressions), o ile celowo nie chcesz odwoływać się do zmiennych Flasha. Jeśli nie użyjesz w składni skryptu znaków cudzysłowu — na przykład fscommand(”allowscale”, ”true”); — polecenia nie zostaną uwzględnione w odtwarzaczu.

 

!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Początek szarej ramki !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ćwiczenie eksperta

Otwieranie strony internetowej z poziomu odtwarzacza

Autor: Chrissy Rey

Pliki źródłowe tego ćwiczenia zlokalizowane są w katalogu ch42\chrissy_rey na CD-ROM-ie dołączonym do książki. Zawierają one trzy przykład wywołania akcji getURL w niezależnym projektorze Flasha

po co kursywa?

.

Jedną z ciekawszych możliwości Flasha 4 było stosunkowo proste wywoływanie adresów URL z poziomu odtwarzacza. Możliwość ta pozostała dostępna we Flashu 5, z tym wyjątkiem, że teraz mamy dodatkowo ulepszony edytor skryptów, w którym możemy łatwo definiować wszelkie akcje. Na pewno docenisz tę możliwość, zwłaszcza jeśligdy kiedyś męczyłeś się z Flashem 5, próbując znaleźć sposób na wyświetlenie strony WWW za pomocą poleceniema z filmu wyświetlanego w odtwarzaczu... tylko po to, aby przekonać się, że nie ma na ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin