Kapłańska spowiedź.pdf
(
532 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Kapłańska spowiedź.doc
Ks. Marek Chmielewski
KAPŁAŃSKA SPOWIEDŹ
Patron Roku Kapłańskiego — św. Jan Maria Vianney wśród wie-
lu przymiotów ducha, którymi zasłużył sobie na wyniesienie do
chwały ołtarzy, odznaczał się umiłowaniem Eucharystii i sakramen-
tu pokuty. W nich bowiem w sposób najbardziej ujawnia się moc i
wielkość sakramentu kapłaństwa. Nie jest sprawą przypadku, że
wszystkie trzy zostały ustanowione przez Chrystusa w tym samym
Wieczerniku miejscu i niemal w tym samym czasie, w każdym razie
w bezpośrednim związku z Jego męką, śmiercią i zmartwychwsta-
niem. Zarówno bł. Jan XXIII w encyklice
Sacerdotii nostri primordia
z
okazji stulecia śmierci św. Jana Marii Vianneya (1 VIII 1959), jak i
Benedykt XVI w Liście inaugurującym Rok Kapłański podkreślają
szczególną rolę sakramentu pokuty w duszpasterskiej posłudze Pa-
trona Kapłanów. Gdy jego sława jako niezwykle gorliwego pro-
boszcza Ars rozeszła się po okolicy, przez ponad 30 lat codziennie w
konfesjonale spędzał nawet po kilkanaście godzin bez przerwy
1
.
Dzieląc się swoim duszpasterskim doświadczeniem ze współbraćmi
z okolicznych parafii, wyznał, że sakrament pokuty uważa za naj-
skuteczniejszy środek pociągania ludzi do Boga. Ponadto, aby niko-
go nie zniechęcić do spowiedzi, nakładał niewielkie pokuty, a sam
podejmował liczne umartwienia, aby w ten sposób dopełnić pokuty
swoich penitentów.
Opublikowano w:
Byście świadczyli w godzinach próby
, red. W. Janiga, Przemyśl
2010, s. 121-144. Jest to zmieniona i poprawiona wersja artykułu pt.
Kapłan jako peni-
tent
wydrukowanego w: „Roczniki Teologiczne” 44(1997) nr 5, s. 85-99 i „Kronika
Diecezji Radomskiej” 16(2007), nr 2, s. 199-214.
1
Zob. P. J. Cordes,
Dlaczego kapłan? Poszukiwanie odpowiedzi z Benedyktem XVI
,
Kielce 2009, s. 6-7.
———————
122
Ks. Marek Chmielewski
Przykład gorliwości św. Jana Marii Vianneya dał okazję do po-
dejmowania refleksji na temat kapłańskiej posługi w konfesjonale.
Oprócz licznych traktatów teologicznomoralnych i opracowań od-
nośnie do tego, jak należy tę posługę wypełniać, nie zabrakło ofi-
cjalnych wypowiedzi Kościoła na temat sprawowania sakramentu
pokuty. Wśród nich sporadycznie pojawiają się wzmianki o korzy-
staniu z tego sakramentu przez samych kapłanów. Na przykład św.
Piusa X w adhortacji do duchowieństwa katolickiego pt.
Haerent
animo
o świętości kapłańskiej (z 4 VIII 1908) pisze: „Nie można z
pewnością zaprzeczyć i gorzko trzeba nad tym płakać, iż zdarza się
nie rzadko, że człowiek, który innych odstrasza od grzechów pio-
runami Słowa Bożego, nie lęka się nic o siebie i grzęźnie w występ-
kach; że ten, który zachęca gorąco innych, aby nie lenili się zmywać
plam duchowych w sakramencie pokuty, sam czyni to tak leniwie,
ociągając się nieraz całymi miesiącami; że ten, który umie oliwę i
wino zbawienne wlewać w rany innych, sam leży ranny przy dro-
dze i nie szuka leczącej dłoni braterskiej, zwyczajnie bardzo bliskiej.
Ileż to niestety popełniono wszędzie i popełnia się dzisiaj czynów
niegodziwych wobec Boga i Kościoła, zgubnych dla chrześcijań-
skiego ludu a hańbiących stan kapłański!”
Również Pius XII w adhortacji apostolskiej
Menti nostre
o pod-
niesieniu świętości życia kapłańskiego (23 IX 1950) usilnie zachęca
do częstego korzystania przez kapłanów z sakramentu pokuty,
stwierdzając: „Nigdy nie może się zdarzyć, ukochani synowie, aby
szafarz tego sakramentu pojednania sam miał się od niego po-
wstrzymywać. […] Albowiem choć słudzy Jezusa Chrystusa, mimo
to nędzni jesteśmy; i jak moglibyśmy przystępować do ołtarza i
sprawować święte czynności, gdybyśmy nie starali się często poku-
tować i oczyszczać?” Następnie przywołując wcześniejszą swoją en-
cyklikę
Mystici Corporis Christi
(z 29 VI 1943) dodaje: „Częsta spo-
wiedź bowiem pogłębia właściwie poznanie samego siebie, przy-
czynia się do wzrostu pokory chrześcijańskiej, wykorzenia złe nało-
gi, zapobiega duchowemu niedbalstwu i odrętwieniu, oczyszcza
Kapłańska spowiedź
123
sumienie, wzmacnia wolę, zapewnia duszom zbawienne kierownic-
two duchowne i mocą samego sakramentu pomnaża łaskę”.
O wartości częstej i dobrej spowiedzi kapłana przypominał Jan
Paweł II, pisząc między innymi w adhortacji
Reconciliatio et Paeniten-
tia
(2 XII 1984), że „gdyby jakiś ksiądz nie spowiadał się, lub spo-
wiadał się źle, bardzo szybko odbiłoby się to na samym jego ka-
płaństwie i sprawowaniu kapłaństwa, co dostrzegłaby również
Wspólnota, której jest pasterzem” (RP 31)
2
. Częstotliwość i jakość
kapłańskiej spowiedzi jest zatem miarą jego duchowej postawy.
Wypada zatem w Roku Kapłańskim poświęcić nieco uwagi nie tyl-
ko spowiedniczej posłudze kapłanów, ale przede wszystkim prak-
tyce kapłańskiej spowiedzi. Rok ten bowiem — jak pisze Benedykt
XVI na wstępie cytowanego Listu — „pragnie przyczynić się do
krzewienia zapału wewnętrznej odnowy wszystkich kapłanów na
rzecz silniejszego i bardziej wyrazistego świadectwa ewangeliczne-
go we współczesnym świecie”. Dobra kapłańska spowiedź jest do
tego bez wątpienia doskonałym środkiem.
Postawiony więc problem kapłana w roli penitenta rozważymy
w trzech aspektach, wynikających z określonej koncepcji duchowo-
ści i specyfiki sakramentu pokuty. Przez duchowość bowiem rozu-
miemy życie w Chrystusie według natchnień Ducha Świętego, które
ujawnia się w postawach, które chrześcijanin przyjmuje wobec wio-
dących dla niego wartości. Z kolei postawy ze swej natury dadzą się
opisać w trzech charakterystycznych odniesieniach: poznawczym,
przeżyciowo-motywacyjnym i praktycznym
3
. Ponieważ przeżycie
sakramentu pokuty angażuje sferę ludzkiej psychiki, dlatego po
ukazaniu teologicznego aspektu kapłańskiej spowiedzi przejdziemy
do próby psychologicznego opisu tego procesu, aby na tej podsta-
———————
2
Słowa te powtórzył w posynodalnej adhortacji apostolskiej
Pastores dabo vobis
(25 III 1992) w numerze 26.
3
Zob. A. J. Nowak,
Identyfikacja postaw
, Lublin 2000, s. 19-23.
124
Ks. Marek Chmielewski
wie wyprowadzić kilka wniosków praktycznych, osadzając je na
wskazaniach Kościoła.
1. Aspekt teologiczny kapłańskiej spowiedzi
Autor Listu do Hebrajczyków pisze, że każdy kapłan z ludzi jest
brany i dla ludzi ustanawiany, dlatego sam doświadczając ludzkiej
słabości „może współczuć z tymi, którzy nie wiedzą i błądzą” (por.
Hbr 5, 1-2). Kapłan Chrystusowy podlega więc grzeszności, jak
każdy z ludzi. Z tej racji „jak każdy dobry wierny, także prezbiter
ma obowiązek spowiadać się ze swoich grzechów i własnych słabo-
ści” — czytamy w
Dyrektorium o posłudze i życiu kapłanów „Tota Eccle-
sia”
z 31 I 1994 roku (nr 53). W ten sposób, choć przez konsekrację
sakramentalną jest w pewien sposób wyłączony z ludu, to jednak
nadal w płaszczyźnie antropologicznej pozostaje solidarny z
grzesznikiem. Ta solidarność z racji udziału w jedynym kapłaństwie
Chrystusa nabiera jeszcze głębszego, zbawczego wymiaru. Doku-
ment ten stwierdza, że „tożsamość kapłana wynika ze szczególnego
uczestnictwa w Kapłaństwie Chrystusa, dzięki któremu wyświęco-
ny staje się, w Kościele i dla Kościoła, rzeczywistym, żywym i przej-
rzystym obrazem Chrystusa Kapłana,
«
sakramentalnym uobecnie-
niem Jezusa Chrystusa Głowy i Pasterza
»
” (TE 2). Ta ścisła ontolo-
giczna więź kapłana z Chrystusem przybiera w płaszczyźnie egzy-
stencjalnej postać przyjaźni i miłości, zgodnie ze słowami samego Pa-
na, wypowiedzianymi w Wieczerniku: „Już was nie nazywam słu-
gami […], ale nazwałem was przyjaciółmi” (J 15, 15). „Bez tej
«
przy-
jaźni
»
trudno byłoby pomyśleć, iż zawierzył nam po apostołach Sa-
krament swojego Ciała i krwi, Sakrament swej odkupieńczej śmierci
i zmartwychwstania, abyśmy sprawowali ten niepojęty Sakrament
w Jego imieniu, co więcej:
in persona Christi
” — pisał Jan Paweł II do
kapłanów na Wielki Czwartek 1988 roku
4
.
———————
4
List Ojca Świętego Jana Pawła II do kapłanów na Wielki Czwartek 1988 roku
, nr 6.
Kapłańska spowiedź
125
Kapłan Chrystusowy przeżywa ten związek ze swoim Mistrzem
przede wszystkim jako miłość i przyjaźń doznawaną, w następstwie
której zdolny jest do świadczenia pasterskiej miłości i przyjaźni, tak
w wymiarze wertykalnym, jak i horyzontalnym. Miłość kapłana do
ludzi powierzonych jego kapłańskiej pieczy ma być na wzór Dobre-
go Pasterza (por. J 10, 11-17)
5
. W tym kontekście szczególnego zna-
czenia nabiera sakrament pokuty przeżywany przez kapłana jako
penitenta. Misterium kapłaństwa i kapłana zawiera się w tym, że z
jednej strony jest on uosobieniem Chrystusa — Boga Świętego, a z
drugiej — człowiekiem grzesznym i z tej racji podlegającym surow-
szym sankcjom w myśl słów: „Komu wiele dano, od tego wiele
wymagać się będzie” (Łk 12, 48). Grzech bowiem jako „akt wolności
człowieka” (por. RP 14), zwłaszcza grzech śmiertelny, jest dobro-
wolnym i świadomym odrzuceniem Boga, Jego prawa, ofiarowane-
go jako przymierze miłości, a zarazem zwróceniem się bądź to do
samego siebie, bądź do jakiejkolwiek rzeczywistości stworzonej,
także intencjonalnej (por. RP 17). Jest to zerwanie życiodajnej łącz-
ności z Bogiem, rodzaj samobójstwa duchowego. W tym sensie ka-
płan, który dopuszcza się grzechu śmiertelnego staje się kimś naj-
bardziej paradoksalnym z ludzi. Staje się sprzecznością sam w sobie
i jest istotą najbardziej godną pożałowania.
Nikt, kto utracił życie, nie jest w stanie przywrócić sobie życia
ani fizycznego, ani duchowego. Kapłan, choć jest urzędowym dys-
ponentem łaski przebaczenia i pojednania, sam z niej skorzystać nie
może. Nie może sam sobie udzielić przebaczenia grzechów i przy-
wrócić życia duchowego. Może to uczynić tylko Chrystus przez po-
sługę innego kapłana. W tym objawia się Jego miłosierdzie, które
jest szczególną postacią stwórczej i odkupieńczej miłości, pochylają-
cej się nad człowiekiem uwikłanym w zło (por. DiM 6). Odkrycie
miłosierdzia Boga, objawiającego się w Chrystusie odpuszczającym
———————
5
Zob. W. Słomka,
Oblicza kapłańskiej miłości
, w:
Kapłan pośród ludu kapłańskiego
(„Homo meditans”, t. 14), red. W. Słomka, J. Misiurek, Lublin 1993, s. 33-41.
Plik z chomika:
Orost
Inne pliki z tego folderu:
Jak szukać spowiednika,jak się przygotować cz.3.mp3
(2050 KB)
Jak szukać spowiednika,jak się przygotować cz.2.mp3
(1837 KB)
Jak szukać spowiednika, jak się przygotować cz.1.mp3
(1870 KB)
02 Ścieżka 2.mp3
(93954 KB)
01 Ścieżka 1.mp3
(84323 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!! - HISTORIA KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
02 WERSJA PDF
17 000 Biblioteka - 17000 książek
A. Brzezińska - Psychologiczne portrety człowieka
ABC Rodzica
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin