pyania o odzysk czynnika chłodniczego.pdf

(65 KB) Pobierz
FAQ Clim Fill
Lista najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ma na celu pomoc uŜytkownikom stacji
Valeo Clim Fill w codziennej obsłudze urządzenia.
Więcej informacji moŜna znaleźć w instrukcji obsługi.
Odzysk czynnika
I. Po zako ń czeniu odzysku oleju wł ą cza si ę ponownie odzysk czynnika, nawet
kilkakrotnie.
Czujnik ciśnienia decyduje o zakończeniu procesu odzysku. Jeśli w układzie znajduje się
ciśnienie, proces odzysku jest powtarzany.
Powodami takiej sytuacji mogą być: specyficzna budowa układu, zatkany osuszacz,
obsługa wykonywana jednym przewodem.
II. Układ został napełniony wcze ś niej 1000 gr. czynnika, po ponownym odzysku
zanotowano ubytek lub nadmiar czynnika.
Stacja waŜy tylko czynnik, który trafił do butli wewnętrznej. Część czynnika moŜe zostać
w przewodach wewnętrznych stacji lub filtrze.
Nadmiar czynnika moŜe wynikać z nieprawidłowo przeprowadzonego i zakończonego
procesu napełniania. Nie zakończono opróŜniania przewodów.
Część czynnika pozostała w instalacji wewnętrznej stacji – mniejsza ilość odzyskanego
czynnika.
III. Podczas procesu odzysku nie pojawia si ę olej odzyskany w zbiorniczku na olej
zu Ŝ yty.
Ilość odzyskanego oleju zaleŜy od stopnia wymieszania się czynnika z olejem.
Przed rozpoczęciem obsługi włączyć klimatyzację na ok. 10min.
IV. W zbiorniczku oleju zu Ŝ ytego pojawiło si ę zbyt du Ŝ o oleju .
W układzie znajdowała się nadmierna ilość oleju – przepłukać cały układ czynnikiem
chłodzącym – napełnić właściwą ilość oleju. (Konieczna jest przystawka do płukania).
Problem ze spręŜarką.
Odzysk nastąpił w czasie, kiedy czynnik w układzie był pod wysokim ciśnieniem –
napełnić ilość równą ilości odzyskanej lub przepłukać cały układ i napełnić właściwą
ilością oleju.
V. Odzyskiwanie czynnika trwa bardzo długo – pojawia si ę komunikat ZBYT
DŁUGI CZAS ODZYSKU
Czujnik ciśnienia decyduje o zakończeniu procesu. Na manometrach widać spadek
ciśnienia.
Czynnik odzyskiwany jest bardzo powoli ze względu na budowę układu lub niedroŜność
układu.
Na manometrach ciśnienie jest znacznie poniŜej 0 bar – skontaktować się z Serwisem.
OpróŜniany jest układ o znacznej pojemności np. autobus (15 kg). Ze względów
bezpieczeństwa czas pracy kompresora ustawiony jest na 30 min. Rozpocząć proces
ponownie lub poprosić serwis o zmianę parametrów pracy.
Ciśnienie ok. 0bar – układ nieszczelny – zlokalizować nieszczelność.
Ciśnienie powyŜej 0bar i nie spada. Wyłączyć urządzenie, odczekać 30 min i ponowić
proces. Jeśli problem nadal występuje, skontaktować się z Serwisem.
Niniejszy dokument jest własnością Valeo Service, kopiowanie w części lub całości jest
zabronione.
1
222563006.002.png
Pró Ŝ nia
I. Czas pró Ŝ ni ustawiony jest domy ś lnie na 20 min – czy mo Ŝ na robi ć pró Ŝ ni ę
krócej?
NajwaŜniejszym zadaniem próŜni jest osuszeni układu. ObniŜając ciśnienie w układzie,
obniŜamy jednocześnie temperaturę wrzenia wody. W próŜni woda wrze w temperaturze
ok. 20C. Skrócenie czasu próŜni moŜe być powodem niedostatecznego osuszenia układu.
PAMI Ę TAJ! Wilgoć jest jednym z największych zagroŜeń dla układu klimatyzacji!
II. W funkcji AUTO, stacja przechodzi od razu do pró Ŝ ni pomijaj ą c proces odzysku.
Czujnik ciśnienia zanotował brak ciśnienia w układzie.
III.Podczas pró Ŝ ni pompa pracuje gło ś no.
Na początku pracy pompy moŜliwa jest jej głośniejsza praca.
IV. Podczas pró Ŝ ni pompa pracuje gło ś no, ze stacji wydobywaj ą si ę opary dymu.
Prawdopodobnie układ jest nieszczelny i pompa zasysa z wilgoć z powietrza – objaw
prawidłowy – zlikwidować nieszczelność.
V. Przed obsług ą układ był szczelny, ale pompa pracuje gło ś no, ze stacji
wydobywaj ą si ę opary dymu.
Układ nieszczelny pod wpływem podciśnienia – zlikwidować nieszczelność.
VI. Pomimo pozytywnego wyniku testu szczelno ś ci, po napełnieniu nast ę puje wyciek
czynnika.
Szczelność sprawdzana jest podciśnieniem. Czas testu ok. 5 min.
Podczas próŜni nastąpiło uszczelnienie układu (np. pękniętego węŜa gumowego). Czas
testu nie jest wystarczający, aby wykryć małe nieszczelności - jest to funkcja pomocnicza.
Skontrolować szczelność układu znajdującego się pod ciśnieniem za pomocą kontrastu
lub azotu.
NAPEŁNIANIE UKŁADU
I. Jak ą ilo ść oleju nale Ŝ y poda ć do układu?
Jeśli w układzie przed obsługą był czynnik:
- Olej został odzyskany lub nie – podać ilość oleju równą ilości odzyskanej + nadwyŜkę
zgodnie z bazą danych np. 10ml
W układzie przed obsługą nie było czynnika – podać do układu 20-50 ml oleju w
zaleŜności od przyczyny braku czynnika. MoŜna teŜ przyjąć ilość 30% wartości całego
układu.
II. W bazie danych podana jest ilo ść oleju np. 240 ml, podczas obsługi nie
odzyskano oleju – ile oleju doda ć do układu?
Ilość w bazie danych dotyczy całego oleju w układzie (spręŜarka, elementy składowe
układu). Ilość podawanego oleju zgodnie z punktem I.
III. Do układu podano zbyt du Ŝą ilo ść oleju.
Wypłukać cały olej z układu – nalać właściwą ilość.
Niniejszy dokument jest własnością Valeo Service, kopiowanie w części lub całości jest
zabronione.
2
222563006.003.png
IV. Ile kontrastu UV poda ć do układu, aby wykry ć nieszczelno ść ?
Stacja dozuje ilość kontrastu UV – zawór otwierany jest na czas ok. 2s.
V. Czy mo Ŝ na doda ć kontrast lub olej do układu, w którym znajduje si ę
czynnik?
Olej i kontrast zasysany jest do układu. Nie wolno podawać oleju lub kontrastu do układu
znajdującego się pod ciśnieniem gdyŜ grozi to rozerwaniem zbiorników oleju lub
kontrastu.
VI. Stacja nie zasysa oleju ani kontrastu.
Olej i kontrast moŜemy podać tylko, kiedy w układzie jest podciśnienie. JeŜeli manometry
wskazują 0bar – układ moŜe być nieszczelny, nie ma moŜliwości zassania środków.
VII. Nie mo Ŝ na doko ń czy ć procesu napełniania. Urz ą dzenie zatrzymuje si ę po
napełnieniu cz ęś ci czynnika.
Czynnik ze zbiornika wewnętrznego stacji jest przetłaczany do samochodu tylko na
zasadzie róŜnicy ciśnień. Jeśli ciśnienia wyrównają się to nie moŜna dokończyć procesu
napełniania.
- Sprawdzić ilość czynnika w zbiorniku wewnętrznym stacji – minimalna zalecana ilość to
6kg.
- Zbyt niskie ciśnienie w zbiorniku wewnętrznym stacji – uŜyć funkcji ODZYSK, aby
podgrzać czynnik i podnieść jego ciśnienie (MENU => ODZYSK)
Inne przyczyny takiej sytuacji to: wysoka temperatura otoczenia, specyficzna konstrukcja
zaworów serwisowych samochodu.
W celu dokończenia procesu ładowania naleŜy skorzystać z funkcji Napełnianie
Niekompletne .
Dla programu wer. < 56 .
1. Wcisnąć MENU
2. Zamknąć zawór serwisowy T2 na samochodzie.
3. Zamknąć zawór LP na panelu sterującym stacji.
4. Uruchomić silnik i klimatyzację.
5. Wcisnąć przycisk ENTER (nastąpi otwarcie elektrozaworu LP).
6. OstroŜnie otwierając zawór LP dokończyć napełnianie.
7. Zakończyć proces.
Dla programu wer.>56.
1. Zamknąć zawór serwisowy T2 na samochodzie.
2. Zamknąć zawór LP na panelu sterującym stacji.
3. Uruchomić silnik i klimatyzację.
4. OstroŜnie otwierając zawór LP dokończyć proces napełniania.
5. Zakończyć proces
INNE
I.
Zbiornik oleju zasysany jest podczas napełniania oleju.
Zbiornik jest szczelny, aby zapobiec dostawaniu się wilgoci do oleju.
II.
W modelu AUTO waga oleju nie zgadza si ę z podziałk ą na zbiorniku.
Niniejszy dokument jest własnością Valeo Service, kopiowanie w części lub całości jest
zabronione.
3
222563006.004.png
Jeśli róŜnica jest w granicach 50-60gr to wynika ona z ustawień producenta.
Zabezpieczenie przed zassaniem powietrza przy braku oleju w zbiorniku. W przypadku
większej róŜnicy konieczna jest kalibracja wagi (patrz Instrukcja obsługi).
III. Napełnianie zbiornika wewn ę trznego – ile mo Ŝ na załadowa ć czynnika do
butli.
Zbiorniki na czynnik R134a moŜna napełniać max. 85% pojemności nominalnej.
IV. Napełnianie zbiornika wewn ę trznego – czy mo Ŝ na zaprogramowa ć ilo ść
czynnika, która ma by ć załadowana do butli?
Podczas programowania procesu naleŜy wprowadzić Ŝądaną wartość. UWAGA! Stacja
zwaŜy ilość czynnika, który zostanie załadowany do butli. W układzie urządzenia zostanie
jeszcze ok. 0,5 kg.
V. Nie wiem ile czynnika mam w butli zewn ę trznej, jak ą warto ść wpisa ć ?
MoŜna wpisać maksymalną wartość, w przypadku opróŜnienia zbiornika urządzenie
zakończy proces automatycznie.
VI. Napełnianie zbiornika – komunikat ZBYT DŁUGI CZAS ODZYSKU.
W celu zabezpieczenia kompresora jego czas ustawiony jest na 30min, moŜna
zaprogramować proces ponownie.
VII. Czy urz ą dzenie wymaga okresowych przegl ą dów.
Urządzenie wymaga następnych czynności serwisowych:
- Wymiana oleju w pompie próŜniowej – co 10 rb/h
- Wymiana filtra-osuszacza – co 150 kg przepracowanego czynnika.
VIII. Czy do wykonania czynno ś ci serwisowych konieczne jest wzywanie serwisu?
Jedną z zalet urządzeń Valeo jest to, Ŝe do prostych czynności serwisowych takich jak:
wymiana oleju, filtra-osuszacza, kalibracja wag, nie ma konieczności wzywania serwisu.
IX. Po wł ą czeniu urz ą dzenia pojawia si ę komunikat WYMIE Ń OLEJ.
Wymienić olej, wyzerować przegląd (kod 5555).
X. Po wł ą czeniu urz ą dzenia pojawia si ę komunikat WYMIE Ń FILTR.
Wymienić filtr-osuszacz, wyzerować przegląd (kod 5555).
XI. Po wł ą czeniu urz ą dzenia pojawia si ę komunikat WYMIE Ń OLEJ – olej był
wymieniony, przegl ą d wyzerowany.
W niektórych wersjach programu występuje błąd w tłumaczeniu wymiany filtra-
osuszacza. Sprawdzić ilość przepracowanego czynnika (kod 5555) jeśli jest więcej niŜ
150 kg wymienić filtr i wyzerować przegląd. (kod 5555).
XII. Podejrzewam, Ŝ e urz ą dzenie jest niesprawne, co robi ć ?
- Przeczytać uwaŜnie niniejszy dokument, być moŜe znajduje się tutaj wyjaśnienie
problemu.
- Wysłać zgłoszenie naprawy gwarancyjnej pod numer fax. 042 718 12 74 . Po wysłaniu
zgłoszenia moŜe skontaktować się z posiadaczem pracownik Valeo lub Serwisu celem
uzyskania dokładniejszej informacji i weryfikacji zgłoszenia.
XIII. Jakie informacje potrzebne s ą do wysłania zgłoszenia?
Niniejszy dokument jest własnością Valeo Service, kopiowanie w części lub całości jest
zabronione.
4
222563006.005.png
Druk zgłoszenia naprawy gwarancyjnej moŜna pobrać bezpośrednio ze strony
www.valeoservice.com .
W przypadku braku formularza moŜna wysłać zgłoszenie podając poniŜsze dane:
Data zgłoszenia, dane serwisu (adres, kontakt), Model, numer seryjny, data uruchomienia,
opis problemu, dodatkowe uwagi.
Niniejszy dokument jest własnością Valeo Service, kopiowanie w części lub całości jest
zabronione.
5
222563006.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin