opracowanie_zolnierz_plaut.pdf

(90 KB) Pobierz
Plaut - Żołnierz Samochwał tłum. Gustaw Przychocki, Wrocław 1951, Ossolineum.
Treść utworu (na podstawie wstępu):
Żołnierz Samochwał to Pyrgopolinices , jest nadęty i zarozumiały. Zabrał młodzieńcowi ateńskiemu
Pleusiklesowi podstępem jego przyjaciółkę (czyt. ukochaną), Filokomazjum i wywiózł ją do Efezu.
Tymczasem niewolnik Pleusiklesa, Palestrio , który po zniknięciu dziewczyny wybrał się z tą nowiną do
swego pana (do Naupaktos), zostaje uprowadzony przez piratów. a od piratów dostaje się w ręce
Pyrgopolinicesa, który już mieszka sobie z Filokomazjum w Efezie. Palestrio sprowadza swego pana
do Efezu, gdzie umieścił go w domu sąsiada żołnierza, poczciwego Periplektomenusa. Palestrio
wykuwa w ścianie otwór, by Pleusikles mógł się spotykać z Filokomazjum. Wszystko dobrze się
układa, gdy przypadkiem nie zobaczył ich pocałunku wierny niewolnik Pyrgopolinicesa, Sceledrus.
Widział ich z dachu domu przez górny otwór impluvium 1 w domu Periplektomenusa. Za wszelką cenę
chce donieść o tym żołnierzowi, lecz Palestrio odwodzi go od tego zamiaru. w porozumieniu
z Periplektomenusem obmyśla sprytny plan. Każe Filokomazjum, by powiedziała Sceledrusowi – który
nie wie o tajemnym przejściu – że do Periplektomenusa przyjechała z Aten w gościnę jej rodzona
siostra bliźniaczka Dikea, i że na pewno ją widział ze swym kochankiem a nie niewinną Filokomazjum.
Sceledrus początkowo nie wierzy w tę opowieść, dlatego chce przyłapać dziewczynę na gorącym
uczynku i czeka przy drzwiach domu żołnierza. Jednak gdy widzi łudząco podobną kobietę do
Filokomazjum, a zaraz potem śpiącą Filokomazjum w pokoju (dziewczyna zręcznie przechodziła przez
otwór w ścianie) jest najzupełniej przekonany o istnieniu dwóch sióstr. Przeprasza za niesłuszne
oskarżenia Filokomazjum (a także Periplektomenusa, za najście jego gościa) i obieca nic nie
wspominać żołnierzowi o tym zdarzeniu. Palestrio nadal chce zabrać dziewczynę dla swego pana,
dlatego obmyśla dalszą część planu. Opowiada żołnierzowi (który jest zarozumiały na punkcie swej
urody) że młoda żona Periplektomenusa umiera z miłości do niego, dlatego wypędziła go z domu,
który był jej własnością. Periplektomenus nie ma żony, ale przebiera za nią specjalnie sprowadzoną
do tego heterę 2 Akroteleutium i przedstawia ją żołnierzowi jako zakochaną w nim. Pomaga mu w tym
Milfidippa, która jest służącą Akroteleutium i wcześniej przychodzi do żołnierza ofiarowując mu
pierścień Periplektomenusa, mówiąc że jest on prezentem od jej pani. Żołnierz jest na tyle głupi, że
wierzy we wszystko co zostało mu przedstawione. Aby dla nowej miłości pozbyć się Filokomazjum, za
namową Palestria każe ją odesłać do Aten. Rzekomo oczekuje na nią jej matka (która oślepła) wraz
z jej siostrą na statku. Zabiera ją sam retman statku (udaje go kochanek Filokomazjum, Pleusikles), co
jest dodatkowym dowodem do wierzenia w zaistniałą sprawę. Zadowolony Pyrgopolinices pozwala
zabrać Filokomazjum podarki, które dostała od niego oraz sługę Palestria. Cała trójka odpływa na
statku, a żołnierz udaje się do swojej ukochanej, która miała oczekiwać w domu Pyrgopolinicesa. Tam
jednak się rozczarowuje, gdyż spotyka go zasłużona kara za jego zuchwalstwo. Rzucają się na niego
pachołkowie, zarzucając mu naruszanie cudzego ogniska domowego. Zbity i przerażony ucieka do
domu, gdzie się dowiaduje od Sceledrusa, że został oszukany. Jednak nic już nie może zrobić, gdy
tamci są na pełnym morzu.
W utworze pojawiają się także:
1.
W pierwszym akcie Artotrogus – pieczeniarz żołnierza; rozmawia z nim na temat rzekomych
osiągnięć wojennych żołnierza oraz wielbieniu go przez kobiety
2.
Lurcjo – który upija się zawsze ze Sceledrusem w piwnicach Pyrgopolinicesa. On też pilnuje
Filokomazjum z rozkazu Sceledrusa. Scena z upiciem jest prawdopodobnie dodana z innej
sztuki w celach rozweselenia widzów.
3.
Kario – kucharz Periplektomenusa. Występuje w ostatnim akcie V, podczas bicia żołnierza.
Żąda od niego zapłaty, to wtedy obiecuje przerwać jego (żołnierza) bicie.
1 Czworokątny otwór w dachu znajdujący się w atrium (krużganek, hol), przez nie wchodziło światło do domu.
2 Inaczej kurtyzana.
1
Charakterystyka komedii
- komedia intrygi i charakteru (akcja opiera się na cechach charakterystycznych głównego bohatera
oraz na sprytnie przeprowadzonych pomysłach intrygującego niewolnika
- tło greckie przedstawiające stosunki greckie, gdzie wplecione są realia rzymskie (np. jest mowa
kilkakrotnie o impluvium , narada w domu Periplektomenusa zwana jest senatem , strój rzymski –
tunika jako często używana w Efezie); z drugiej strony występuje grecki urząd agoranomus , płaci się
greckimi filipejkami , retman nosi czystko grecką nazwę nauclerus
- Żołnierz ma mało miar lirycznych, bo jest w nim tylko jedna partia śpiewna (anapestyczne cantium ,
w którą Plaut ujął scenę drwin z Żołnierza przez Palestriona i Milfidippę)
- brak liryki wskazuje na wczesne pochodzenie sztuki, aluzja w utworze do ukarania rzymskiego poety
Newiusza, czyli data 204 p.n. e. przypada na możliwe wystawienie Żołnierza
- wg uczonych sztuka Plauta jest kontaminacją dwóch a nawet trzech komedii greckich – unitaryści
(np. Przychocki, Ernout); inni, że opiera się tylko na jednej greckiej sztuce Alazon [czas ok. 300 r.
p.n.e. pisarz grecki komedii nowej, z epoki po-menadrowskiej] motyw uprowadzenia kochanki –
Jachmann, Leo); jest jeszcze analogia do noweli arabskiej o Karamalsamanie i żonie jubilera (motyw
przechodzenia przez otwór w ścianie).
Postaci sztuki (wszystkie mają korzenie greckich odpowiedników)
Żołnierz-samochwał – rozweselająca postać w rzymskiej komedii; u Plauta występuje aż w 6
różnych komediach; Żołnierz Plautowski wchodzi na scenę z ogromnym wrzaskiem i potężnym
rozmachem; ma on zwykle wojownicze imię (np. Bitosławski ( Cleomachus) , Basztomiastoburz
(Pyrgopolinices) ; w herbie ma imponujące symbole (np. rycerz rozcinający szablą słonia na dwoje );
głupota występuje na jaw zwłaszcza w zamiłowaniu do samochwalstwa, skąd wynika nazwa
gatunkowa miles gloriosus lub miles gloriator; opowiada niestworzone rzeczy o niezwykłych
przewagach wojennych, nawet o zwycięskiej walce z ludźmi latającymi w powietrzu; nikt zwykle nie
chce słuchać tych opowiadań, co go bardzo irytuje; jest zarozumiały również ze swej urody, uważa się
za brata Achillesa i wnuka samej Wenery ; przy okazji zatargów o kochankę szarpie się i wygraża;
szalona odwaga w rezultacie okazuje się zwykłym kabotyństwem, spod którego zawsze najpodlejsze
tchórzostwo wychodzi.
Wytwór grecki tej postaci to ALAZON – typ człowieka, który w natrętny, krzykliwy sposób i za wszelką
cenę chce się okazać czymś znacznie lepszym, niż jest w rzeczywistości. Występuje również w farsie
atellańskiej 3 , jako tzw. wojowniczy kogut, Kikirros . Postać ta uwypukliła się w komedii nowej, choć
widać jej zarysy także w komedii starej.
Pieczeniarz – rozweselająca postać, zawodowy wesołek sztuki; zawodem pieczeniarza jest to,
że nie ma on żadnego zawodu; charakterystyczna cecha to wieczny apetyt; cała jego dusza jest
w brzuchu i dla brzucha ( ventris causa ); Plaut napisał 5 komedii z tą postacią, dziś zaginione; narzuca
się natrętnie ze wszystkim, nawet poniżającymi przysługami, które czynią go niezbędnym; jest pełen
żartów, najbezczelniejszych pochlebstw; pieczeniarz świadom głupoty swego pana drwi
z niego
w żywe oczy.
U Greków to POCHLEBCA, PASOŻYT – występuje w farsie megaryjskiej i tzw. komedii sycylijskiej
Epicharmosa; w starej komedii attyckiej przybiera imię Kleona.
Niewolnik – u Plauta z reguły organizator i wykonawca całej intrygi, sprytny i bezczelny
służący, niewyczerpanie pełen podstępów i pomysłów, zdążający do wywiedzenia kogoś w pole;
rozumie on zwykle w swój właściwy sposób, że ma pewną wyższość na panem; sługa-krętacz ( fallax
serwus) jest ogniskiem zainteresowania; wesoły, sympatyczny szelma, korzystający z groźnych
pomysłów i wyratowany nieraz z beznadziejnej sytuacji przez los. Plaut stał się praojcem wszystkich
sprytnych służących (Molierowski Skapen, Szekspirowski Gobbo etc.)
3 Fabula Atellana ; od miasta Atella, być może było to centrum lokalnej burleski.
2
W greckiej literaturze przechodzi metamorfozę od komedii starej do nowej.
Z bezbarwnej
i bezdusznej osoby, nie mającej żadnego znaczenia
w fabule sztuki (np. wszyscy niewolnicy
Arystofanesa,
z wyjątkiem Ksantiasza
Żaby
i Kariona
Plutos ) niewolnik staje się bardzo ważną
osobistością.
Tło społeczne i gospodarcze sztuki
Pyrgopolinices – zyskuje bogactwo i sławę dzięki byciem kondotierem (najemnikiem)
w służbie króla Seleukosa; werbuje do armii również innych. Grecki kondotier stał się postacią
typową dla monarchii hellenistycznych, było to stanowisko uprzywilejowane, stąd bogactwo.
Periplektomenus – jest bogatym mieszczaninem. Mieszczanie żyli wtedy z handlu
zamorskiego, z dziedzicznych albo otrzymanych w posagu za żoną posiadłości. Staruszek jest
odbiciem warstwy Greków, która wyzbywszy się wszelkich wyższych ideałów myślała tylko o życiu
pozbawionym kłopotów (Periplektomenus nie ma żony, z powodu obawy wydatków i kłopotów
z dziećmi) i o rozsądnym użytkowaniu zebranych bogactw.
Pleusikles – typowy przedstawiciel „złotej młodzieży” (synowie bogatych rentierów 4 , nie
mających żadnych ambicji politycznych, trwonili ojcowski majątek, żenili się dla posagu), należy do
właścicieli niewolników.
Kobiety – Filokomazjum: była ona heterą; córką stręczycielki, która utrzymuje się
z handlowaniem ciałem własnej córki. W Atenach było to zjawisko nagminne. Akroteleutium -
również hetera, nie jest niewolnicą. To wina ustroju ówczesnego, w którym nie było zajęcia dla wolno
urodzonych samotnych kobiet i ich młodych córek, których nie mogły wydać bez posagu za mąż.
Milfidippa – typowa sprytna pokojówka.
Niewolnicy – dostawali się w niewolę z wojen i korsarstwa (piraci); pokojowy nastrój
niewolnika objawiał się w Grecji, natomiast chłosty i tortury to Rzym (Periplektomenus grozi swym
niewolnikom chłostą), niewolnik lęka się ukrzyżowania. Palestrio jest wierny i oddany pierwszemu
właścicielowi (Pleusiklesowi),
w porównaniu do Żołnierza; wynikało to
z zachowania pana do
niewolnika. Gdy właściciel był dobry, niewolnik też był dobry dla niego.
4 Utrzymuje się z dochodów od posiadanego kapitału.
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin