Diagnoza psychologiczna w zaburzeniach zachowania u dzieci i młodzieży.pdf
(
50 KB
)
Pobierz
2780894 UNPDF
Diagnoza psychologiczna w zaburzeniach zachowania u dzieci i młodzieży
Diagnoza psychologiczna rozważana jako wynik badania powinna być systemem twierdzeń:
–
opisujących zaburzenia zachowania
–
wyjaśniających te zaburzenia przez wykrycie dysfunkcji procesów psychicznych (emocjonalno-
motywacyjnych, orientacyjno-intelektualnych i wykonawczych)
–
określających jaki udział w genezie zaburzeń mają czynniki sytuacyjne i osobowościowe
–
wskazujących, czy zaburzenia osobowości uwarunkowane są bezpośrednio i pośrednio
czynnikami somatycznymi czy środowiskowymi
Diagnoza psychologiczna:
–
ujęcie szerokie – diagnoza całościowa, dotyczy całokształtu funkcjonowania psychologicznego
badanego dziecka (diagnoza osobowości)
–
ujęcie wąskie – diagnoza cząstkowa (problemowa) – dotyczy tylko wybranego aspektu
psychologicznego funkcjonowania dziecka
Diagnoza psychologiczna dziecka ma z diagnozą kliniczną dorosłego wspólne podstawy
teoretyczne i metodologiczne, ma również swoje cechy specyficzne, które należy mieć na uwadze
podczas procesu diagnostycznego. Do nich zalicza się:
–
brak motywacji u dzieci do poddawania się badaniom diagnostycznym spowodowany brakiem
poczucia choroby i potrzeby leczenia się
–
niski stopień trafności diagnozy zmniejszający się wraz z wiekiem dziecka, ponieważ objawy
zaburzeń zachowania nie są stałe i konsekwentne i są silnie uzależnione od aktualnej sytuacji
życiowej dziecka
–
potrzebę ujęcia diagnozy jako procesu, ponieważ powinna ona być wynikiem wielokrotnych,
odległych w czasie kontaktów z dzieckiem np. w domu, w szkole
–
kliniczno ontogenetyczny charakter diagnozy jako procesu, ponieważ sama ocena powinna
uwzględniać nie tylko aktualny rozwój dziecka, ale i dotychczasowy przebieg rozwoju
psychoruchowego np. tempa, rytmu i dynamiki
–
diagnoza całościowa tzn. wszechstronna ocena psychologicznego rozwoju choroby dziecka, jak
również studium przypadku dokonywane przez zespół specjalistów z różnych dyscyplin
naukowych
Kryteria diagnostyczne stosowane w psychologii klinicznej dzieci i młodzieży
Zasady rozwoju psychicznego człowieka:
–
globalność (oznacza różnicowanie i swoistość oraz brak integracji-integracja), zasada ta dotyczy
wszystkich procesów funkcjonowania człowieka (poznawczych, poznawczych, wolitywnych)
–
eksterioryzacja-interioryzacja – zasada ta podkreśla fakt, iż pierwotne dla dziecka jest
manipulowanie przedmiotami, wtórnie zaś rozwija się możliwość symbolicznego wyobrażania
sobie przedmiotów i dokonywania na nich w myślach symbolicznych operacji
–
uświadamianie i automatyzacja – człowiek ma możliwość werbalizacji własnych przeżyć i
doznań, które z czasem ulegają automatyzacji w kierunku prawidłowym bądź patologicznym
–
socjalizacja i indywidualizacja – dziecko od zabaw indywidualnych przechodzi do zabaw w
grupie, od koncentracji na narcystycznym zaspokajaniu potrzeb do więzi społecznych i szukania
w nich oparcia. Jednocześnie tworzy swoiste, wyłącznie dla siebie, sposoby zachowania,
myślenia i działania czyli tzw własną niepowtarzalną indywidualność
„Ja” charakteryzuje (Chłopkiewicz):
–
jedność – poczucie, że jest się jedynym i niepowtarzalnym, co umożliwia integrację różnych
elementów psychiki i działania
–
zdolność uświadamiania siebie samego, jako podmiotu, co z kolei umożliwia orientację w
otoczeniu
–
odrębność, która umożliwia osiągnięcie autonomii
–
możliwość identyfikacji czyli możliwość utożsamiania się z wytworzonymi elementami
otoczenia
–
możliwością ukierunkowania zachowania przez uruchomienie różnych motywacji zachowań i
wyboru jakiegoś celu działania
Pedagogiczne kryterium klasyfikacji stanów chorobowych i pochorobowych, z którymi należy
wiązać przyszły start życiowy dziecka:
–
drogi – kanały informacyjne, które zostały uszkodzone lub zachowane
–
stopień wyuczalności właściwy osobie po przebytej chorobie na skutek trwałego bądź
okresowego inwalidztwa
–
możliwość kontaktów społecznych, do których zalicza się: stopień samodzielności w
poruszaniu, poczucie zagrożenia własnego bezpieczeństwa i stopień ewentualnej agresji
przejawianej wobec otoczenia społecznego, zarówno wobec rówieśników jak i osób starszych
bądź młodszych wiekiem
Podstawowe zasady, które muszą być uwzględnione zarówno w leczeniu farmakologicznym, jak i
psychoterapii:
–
całościowe i wieloaspektowe ujmowanie problemów i potrzeb dziecka
–
wykorzystanie zdolności organizmu do kompensacji
–
rozwijanie zachowanych sprawności danego narządu czy układu – zmienionych chorobowo
–
przystosowanie dziecka do sytuacji chorowania
–
przystosowanie rodziców dziecka chorego do jego potrzeb
–
aktywność własna dziecka w procesach chorowania i zdrowienia
Plik z chomika:
Gpear
Inne pliki z tego folderu:
Konferencja TED 2006 - Wzorcowy Przykład Rozpoznania ADHD.avi
(20950 KB)
GRY I ZABAWY DYDAKTYCZNE JAKO SPOSÓB PRZECIWDZIAŁANIA AGRESJI.doc
(37 KB)
Program - ADHD.doc
(82 KB)
Zabawy z dzieckiem z ADHD.doc
(41 KB)
Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci - charakterystyka zaburzenia.doc
(79 KB)
Inne foldery tego chomika:
ADHD
ADHD(1)
ADHD(3)
ADHD(4)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin