sprawko napedy 1.docx

(86 KB) Pobierz

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Robotyki              Data wykonania ćwiczenia:

Kierunek: Mechanika i Budowa Maszyn              28.11.2011r.

Rok II gr. A5              Prowadzący:

Wykonali: Damian Gut,               Mgr inż. Grzegorz Olszyna.

                   Habinka Przemysław,

                   Herbuś Kamil,

                   Hutnik Mateusz             

 

 

 

 

NAPĘDY MASZYN

"Wyznaczanie sprawności zespołu napędowego pod obciążeniem”

Sprawozdanie z laboratorium 1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.     Cel ćwiczenia

 

Celem ćwiczenia było wyznaczenie sprawności układu napędowego, w zależności od obciążenia oraz obrotów silnika w zależności od momentu obciążenia użytecznego.

 

2.     Charakterystyka układu

W ćwiczeniu wykorzystano układ, którego skład wchodzi:

 

·         silnik trójfazowy asynchroniczny R27 DRS80S4/PT o mocy 0.75kW, firmy SEW – EURODRIVE,

·         sprzęgło oponowe 127 – 28/65-2-/55 – 060ASO,

·         hamulec elektromagnetyczny proszkowy P170H z regulatorem prądu firmy EMA-ELFA,

·         przemiennik częstotliwości ACS800 firmy ABB,

·         zestaw do pomiaru momentu obrotowego i prędkości obrotowej.


Schemat stanowiska:

schemat.png

 

Silnik napędza reduktor, który z kolei poprzez sprzęgło oponowe napędza  wał, na który nakłada obciążenie hamulec elektromagnetyczny. Obciążenie możemy regulować za pomocą dwóch cewek, które powodują zbieranie się proszku elektromagnetycznego i wzrost oporu na wale. Z kolei za pomocą przemiennika częstotliwości ( tzw. Falownika ) możemy regulować prędkość kątową wirnika silnika.

3.     Wyniki Badania:

 

   Tabela 1. Pomiary parametrów do wyznaczenia sprawności zespołu napędowego.

Lp.

Obciążenie hamulca [Nm]

Prędkość obrotowa silnika nwej. [obr/min]­

Prędkość obrotowa hamulca nwyj. [obr/min]

Obciążenie silnika [%]

1

1,2

800

79,7

14,56

2

7,1

800

79,7

25,3

3

11,9

800

79,6

35,33

4

16,6

800

79,6

44,77

5

21,5

800

79,5

55,15

6

26,7

800

79,4

65,6

7

31,6

800

79,4

75,44

8

36,5

800

79,3

85,35

9

43

800

79,2

98

 

4.     Obliczenia

    Parametry obliczone na podstawie uzyskanych wyników:

 

  Wartość przełożenia:  i=nzsn=80079,7=10,04

 

     nzs – obroty znamionowe silnika

     n – obroty układu roboczego (hamulca) przy obrotach nzs silnika.

 

  Obliczenie sprawności układu w zależności od obciążenia:

  Przy obliczaniu wykorzystano następujące zależności:

 

    Przelicznik rad/min – rad/s

           ω=π30=0,105

 

       Moment znamionowy silnika:

 

          Mz sil.=NzNzs1ω=750 W1400 obr/min9,55=5,12Nm

 

 

 

     Moc  użyteczna:

 

       Nuż=Mpωp ω [W]

 

       ωp – prędkość kątowa tarczy hamulca

      Mp - moment

 

    Moc dostarczana przez silnik:

 

       Nsil.=ωsiωxiMzs [W]        xi-obciążenie silnika

       ωsi - prędkość kątowa wirnika silnika

 

     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin