Wydział Inżynierii Mechanicznej i Robotyki Data wykonania ćwiczenia:
Kierunek: Mechanika i Budowa Maszyn 28.11.2011r.
Rok II gr. A5 Prowadzący:
Wykonali: Damian Gut, Mgr inż. Grzegorz Olszyna.
Habinka Przemysław,
Herbuś Kamil,
Hutnik Mateusz
NAPĘDY MASZYN
"Wyznaczanie sprawności zespołu napędowego pod obciążeniem”
Sprawozdanie z laboratorium 1.
1. Cel ćwiczenia
Celem ćwiczenia było wyznaczenie sprawności układu napędowego, w zależności od obciążenia oraz obrotów silnika w zależności od momentu obciążenia użytecznego.
2. Charakterystyka układu
W ćwiczeniu wykorzystano układ, którego skład wchodzi:
· silnik trójfazowy asynchroniczny R27 DRS80S4/PT o mocy 0.75kW, firmy SEW – EURODRIVE,
· sprzęgło oponowe 127 – 28/65-2-/55 – 060ASO,
· hamulec elektromagnetyczny proszkowy P170H z regulatorem prądu firmy EMA-ELFA,
· przemiennik częstotliwości ACS800 firmy ABB,
· zestaw do pomiaru momentu obrotowego i prędkości obrotowej.
Schemat stanowiska:
Silnik napędza reduktor, który z kolei poprzez sprzęgło oponowe napędza wał, na który nakłada obciążenie hamulec elektromagnetyczny. Obciążenie możemy regulować za pomocą dwóch cewek, które powodują zbieranie się proszku elektromagnetycznego i wzrost oporu na wale. Z kolei za pomocą przemiennika częstotliwości ( tzw. Falownika ) możemy regulować prędkość kątową wirnika silnika.
3. Wyniki Badania:
Tabela 1. Pomiary parametrów do wyznaczenia sprawności zespołu napędowego.
Lp.
Obciążenie hamulca [Nm]
Prędkość obrotowa silnika nwej. [obr/min]
Prędkość obrotowa hamulca nwyj. [obr/min]
Obciążenie silnika [%]
1
1,2
800
79,7
14,56
2
7,1
25,3
3
11,9
79,6
35,33
4
16,6
44,77
5
21,5
79,5
55,15
6
26,7
79,4
65,6
7
31,6
75,44
8
36,5
79,3
85,35
9
43
79,2
98
4. Obliczenia
Parametry obliczone na podstawie uzyskanych wyników:
Wartość przełożenia: i=nzsn=80079,7=10,04
nzs – obroty znamionowe silnika
n – obroty układu roboczego (hamulca) przy obrotach nzs silnika.
Obliczenie sprawności układu w zależności od obciążenia:
Przy obliczaniu wykorzystano następujące zależności:
Przelicznik rad/min – rad/s
ω=π30=0,105
Moment znamionowy silnika:
Mz sil.=NzNzs∙1ω=750 W1400 obr/min∙9,55=5,12Nm
Moc użyteczna:
Nuż=Mp∙ωp ∙ω [W]
ωp – prędkość kątowa tarczy hamulca
Mp - moment
Moc dostarczana przez silnik:
Nsil.=ωsi∙ω∙xi∙Mzs [W] xi-obciążenie silnika
ωsi - prędkość kątowa wirnika silnika
...
qazsedc