T.20 Transport w lancuchu dostaw.doc

(53 KB) Pobierz

20. Transport w łańcuchach dostaw

- standardy współpracy w ramach łańcuchów dostaw,

- rolę firmy transportowej uczestniczącej w procesie przemieszczania w łańcuchach dostaw,

- kryteria jakości brane pod uwagę przy wyborze transportu.

Zarządzanie łańcuchem dostaw staje się coraz większym wyzwaniem dla przedsię­biorstw współczesnej gospodarki światowej. Podstawą funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych jest dążenie do maksymalnej redukcji poziomu zapasów i do organizacji zaopatrzenia w taki sposób, aby dostawy w systemie Just-in-Time (dokładnie na czas) eliminowały konieczność utrzymywania magazynów do składowania materiałów potrzebnych do produkcji. Współczesny łańcuch dostaw znajduje się więc pod coraz większą presją. Przy wydłużającym się dystansie, jaki przemierzają towary i materiały, kurczy się czas dostępny na realizację dostaw. Z kolei wzrost gospodarczy i rosnąca w skali globalnej wymiana handlowa powodują dynamiczny rozwój rynku transportu.

Nieustająca presja na redukcję kosztów i coraz powszechniejsza tendencja wśród przedsiębiorstw do koncentracji na działalności podstawowej sprawiają, że funkcje transpor­towe i logistyczne coraz częściej powierzane są wyspecjalizowanym firmom, prowadząc do szybkiego wzrostu popytu na wszelkiego rodzaju usługi logistyczne i transportowe.

Obecne standardy w łańcuchach dostaw powstały na gruncie pełnego zaufania między partnerami, gdzie w grę wchodziły m.in. tajemnice handlowe. Współpraca partner­ska wymagała przede wszystkim:

- zaangażowania kierownictwa,

- umiejętności wykorzystania środków i nowoczesnych technologii,

- zmian w strukturze łańcucha dostaw,

- rozwoju zgodnie z wyznaczonymi wspólnie celami,

- zmian struktury organizacyjnej i kultury przedsiębiorstw.

Standardy, które obserwujemy obecnie w łańcuchach dostaw, przynoszące obopólne korzyści, to:

- znaczne skrócenie czasu dostaw,

- zmniejszenie zakłóceń w realizacji dostaw,

- poprawienie jakości,

- obniżenie kosztów łańcucha dostaw,

- obniżenie szkodowości,

-  skrócenie czasu przepływu pieniądza,

-  możliwość tworzenia wspólnych strategii na rynkach trzecich,

-  utrzymanie stabilnych konkurencyjnych cen.

Obecna ewolucja w łańcuchach dostaw ma wpływ na zachowania przedsiębiorstw transportowych, w których następują ciągłe zmiany, polegające na tym, że:

- proces obsługi zamówień na usługi w coraz wyższym stopniu jest zorientowany na klienta,

- wzrasta zdolność partnerów w łańcuchu do reagowania na nieoczekiwane zamówienia i do elastycznego, szybkiego dostosowywania się do wymagań, które na rynku stają się wymaganiami standardowymi,

- następuje dalsza integracja i koordynowanie fizycznego przepływu dóbr, informacji i fun­duszy,

- powstają podmioty specjalizujące się w świadczeniu usług w zakresie przepływu infor­macji.

Nieprzerwane poszukiwanie sposobów zapewnienia i utrzymania przewagi konkurencyj­nej w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu gospodarczym i społecznym sprawiło, że wymogi w stosunku do transportu są coraz wyższe. Współczesny nabywca chce mieć pewność, że dostawca usług może stale utrzymać wcześniej ustalone standardy jakości. Taką jakość gwarantują firmy transportowe mające za zadanie dostarczenie towaru na określony czas do odbiorcy.

Brak operatywności ze strony firmy transportowej może spowodować niedotrzymanie terminów, co wiąże się z konsekwencjami dodatkowych kosztów, którymi może także zostać obciążona firma.

Widać więc wyraźnie, jaką rolę w organizacji przemieszczania, a więc dostarczeniu ładunków na czas, odgrywa przedsiębiorstwo transportowe.

W praktyce zarówno małe, średnie, jak i duże firmy produkcyjne, handlowe czy usłu­gowe mają podpisane umowy o współpracy z kilkoma firmami transportowymi. Wychodzą bowiem z założenia, że wiązanie się tylko z jedną może mieć niekorzystny wpływ na właściwą realizację potrzeb przewozowych. Z reguły jest tak, że dany producent określa kilku dostawców usług transportowych jako prowadzących w danej firmie, a pozostałych pozostawia w rezerwie. Gwarantuje to firmie pełną obsługę zgłoszonych potrzeb transpor­towych. W podpisanych umowach między firmami przewozowymi a producentami dóbr są zawarte wynegocjowane stawki za przewozy oraz za dodatkowe czynności logistyczne.

W warunkach rynku nasyconego daje się zauważyć pewną prawidłowość, że przy podejmowaniu decyzji o wyborze dostawców usług transportowych decydującym kry­terium staje się szeroko rozumiany poziom jakości obsługi, tj. czas dostawy, niezawodność ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin