System Ost. i Alarm w.doc

(243 KB) Pobierz

10

SZKOŁA ASPIRANTÓW PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ w KRAKOWIE

 

 

PRACA ZALICZENIOWA

 

 

 

 

PRZEDMIOT:

SZKOLENIE OBRONNE

 

 

 

TEMAT:

SYSTEM POWSZECHNEGO OSTRZEGANIA I ALARMOWANIA

 

 

WYKONALI:                                                           WYKŁADOWCA:

kdt. Krawczyk Damian                                                                      st.kpt.mgr Marek Drążek

kdt. Kucharski Paweł

kdt. Kukliński Piotr

kdt. Paluch Grzegorz

kdt. Pawlak Jacek

kdt. Ozga Andrzej

SPIS TREŚCI

 

1. System wykrywania i alarmowania ............................................................              3

              1.1. Podstawowe zadania SWA ...........................................................              4             

              1.2. Struktura i skład SWA ..................................................................              4

2. Podstawowe zadania jednostek organizacyjnych wykrywania zagrożeń i alarmowania ............................................................................................              7

3. Podstawowe zadania jednostek  organizacyjnych zbierania i przetwarzania informacji oraz alarmowania ......................................................................              8

4. Zasady dotyczące alarmowania i ostrzegania .............................................              9

5. Zdania formacji wykrywania i alarmowania obrony cywilnej .....................              12

6. Alarm - sygnały alarmowe .........................................................................              19

7. Zachowanie się ludności po ogłoszeniu alarmu powietrznego ....................              22


1. SYSTEM WYKRYWANIA I ALARMOWANIA

 

              System wykrywania i alarmowania (SWA) przygotowuje się w czasie pokoju, a rozwija w razie zaistnienia nadzwyczajnych zagrożeń ludzi i środowiska podczas podwyższonej gotowości obronnej państwa. Tworzy się go celu uzyskania informacji niezbędnych do organizowania ochrony ludności przed zagrożeniami związanymi ze stosowaniem środków rażenia, klęskami żywiołowymi, awariami obiektów technologicznych, skażeniami i zakażeniami, powodziami, pożarami lub innymi podobnymi zdarzeniami.

              Cześć sił i środków SWA tworzy dyżurujący w czasie pokoju podsystem ostrzegania  o nadzwyczajnych zagrożeniach ludzi i środowiska. Nazywany jest systemem wczesnego ostrzegania (SWO). Tworzy się go w celu uzyskania informacji o potencjalnie nadzwyczajnych zagrożeniach ludności, a także zapewnienia sprawnego, całkowitego lub częściowego rozwinięcia systemu wykrywania i alarmowania. W celu szybkiej interwencji pełnione są dyżuru wydzielonych służb i jednostek organizacyjnych.

              SWO obejmuje jednostki organizacyjne specjalnie tworzone w obronie cywilnej (jako formuje OC ) oraz włączane do systemu z resortów ( głównie laboratoria ) bez zmiany ich podporządkowania organizacyjnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1.2. PODSTAWOWE ZADANIA SWA

 

- wykrywanie niebezpiecznych dla ludzi uwolnionych do środowiska substancji               promieniotwórczych i toksycznych środków przemysłowych w czasie pokoju oraz uderzeń środkami rażenia, skażeń w czasie wojny;

- określenie miejsca, rodzaju, charakteru i skutków uderzeń środkami rażenia, awarii i katastrof;

- opracowanie wniosków i propozycji dla organów kierowania oraz danych niezbędnych do ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach;

- ostrzeganie i alarmowanie ludności o zaistniałych zagrożeniach.

 

1.2. STRUKTURA I SKŁAD SWA

              System wykrywania i alarmowania obejmuje:

1) Jednostki organizacyjne wykrywania zagrożeń i alarmowania:

a) dyżurny wykrywania i alarmowania;

b) dyżurny wykrywania zagrożeń;

c) dyżurny pobierania próbek;

d) samodzielne klucze lotnictwa rozpoznawczo - łącznikowego;

e) wojewódzkie kompanie analiz laboratoryjnych;

f) rejonowe plutony analiz laboratoryjnych;

g) laboratoria zakładowe wytypowane przez szefów obrony cywilnej województwa i gmin;

h) punkty alarmowania sołectw, osiedli i zakładów pracy.

 

2) Jednostki organizacyjne zbierania i przetwarzania informacji oraz alarmowania:

a) wojewódzki ośrodek analizy danych i alarmowania;

d) rejonowe ośrodki analizy danych i alarmowania;

c) radiofoniczne (telewizyjne) dyżurny alarmowania oraz redaktorzy dyżurni rozgłośni radiowych i telewizyjnych;

d) jednostki organizacyjne wykrywania  zagrożeń i alarmowania.

 

              Strukturę systemu tworzy ok. 8 tys. posterunków i patroli naziemnego rozpoznania skażeń, około 1,8 tys. jednostek analizy laboratoryjnej oraz 360 ośrodków analizy danych i alarmowania.

              Jednostki organizacyjne SWA wyposażone są w sprzęt rozpoznania skażeń chemicznych i promieniotwórczych, wykonywania analizy laboratoryjnych  oraz przetwarzania i oceny informacji. Do alarmowania ludności w ponad 600 miastach służą scentralizowane systemy alarmowe, sterowane przewodowo lub za pomocą radia. Istotną funkcję w zakresie ostrzegania ludności pełnią regionalne rozgłośnie radiowe i ośrodki telewizyjne.

Głównymi jednostkami organizacyjnymi SWO są dyspozytorzy obiektów stwarzających zagrożenie dla ludzi i środowiska, specjalistyczne laboratoria oraz zautomatyzowane  urządzenia pomiarowe. Jednostką zbierania, analizy i oceny informacji na szczeblu wojewódzkim jest dyżurna służby operacyjna stanowiska kierowania szefa OCK wraz z Krajowym Ośrodkiem Analizy Skażeń OC.

 

              Jednym z ważniejszych elementów SWO jest zautomatyzowanie sieci wykrywania skażeń promieniotwórczych, zbudowana z 35 urządzeń dozometrycznych do ciągłego pomiaru mocy dawki promieniowania gamma sterowanych komputerem umieszczonym na stanowisku kierowania szefa OCK. Urządzenia te są rozmieszczane w  większości miast wojewódzkich i pracują w trybie pracy ciągłej. Jednostkami systemu o największej operatywności działania są lotnicze formacje OC utworzone w 50 aeroklubach regionalnych. Lokalizację urządzeń przedstawia poniższa mapa.

 

 


ZAUTYMATYZOWANA SIEĆ

WYKRYWANIA SKAŻEŃ PROMIENIOTWÓRCZYCH

(rozmieszczenie aparatury SAPOS 90M w OC)

 


2. podstawowe zadania jednostek organizacyjnych wykrywania zagrożeń i alarmowania 

 

1) Wykrywanie niebezpiecznych dla ludzi i środowiska emisji  substancji promieniotwórczych i toksycznych środków przemysłowych w czasie pokoju, jak również w czasie wojny (uderzenia bronią masowego rażenia, środkami zapalającymi,  skażenia i zakażenia);

2) Rozpoznawanie skażeń promieniotwórczych, chemicznych, zakażeń biologicznych, określenie dawek napromieniowania, wykrywanie innych nadzwyczajnych zagrożeń ludzi i środków oraz oznaczenia stref niebezpiecznych;

3) Pobieranie próbek i określanie stopnia skażenia produktów żywnościowych, płodów rolnych, roślinności, pasz, wody pitnej i wód powierzchniowych oraz gleb i powietrza;

4) Wstępne określenia skutków nadzwyczajnych zagrożeń dla potrzeb szefów obrony cywilnej;

5) Przekazywanie danych o skażeniach, napromieniowaniu, zakażeniach i innych nadzwyczajnych zagrożeniach ludzi i środowiska do jednostek organizacyjnych;

6) Przekazywanie komunikatów i sygnałów alarmowych dla ludności w rejonie rozmieszczenia jednostki organizacyjnej, oraz powiadomienie sił ratowniczych;

7) Wykonywanie innych zadań przewidzianych dla poszczególnych rodzajów jednostek organizacyjnych.

 

 

 

 


3. podstawowe zadania jednostek organizacyjnych zbieraniA i przetwarzaniA informacji oraz alarmowaniA

 

1) Zbieranie i opracowywanie danych o skażeniach, promieniowaniu, zakażeniach, uderzeniach bronią masowego rażenia oraz innych nadzwyczajnych zagrożeniach ludzi i środowiska, a także warunków atmosferycznych;

2) Określenie skali i skutków skażeń, napromieniowania i zakażeń, uderzeń bronią masowego rażenia i środkami zapalającymi oraz innych nadzwyczajnych zagrożeń ludzi i środowiska;

3) Ostrzeganie i alarmowanie zagrożonej ludności ;

4) Opracowanie odpowiednich wniosków i propozycji dla właściwych organów kierowania;

5) Przekazywanie danych o skażeniach napromieniowaniu, zakażeniach, uderzeniach bronią masowego rażenia i innych  nadzwyczajnych zagrożeniach ludzi i środowiska do jednostek organizacyjnych nadrzędnych i współdziałających;

6) Wymiana informacji o nadzwyczajnych zagrożeniach ze służbami dyżurnymi ministerstw i urzędów centralnych, w których służby takie zostały utworzone;

7) Wymiana informacji o nadzwyczajnych zagrożeniach ludzi i środowiska z odpowiednimi jednostkami organizacyjnymi państw sąsiednich, stosowanie do podpisanych porozumień;

8) Wykonywanie innych zadań przewidywanych dla poszczególnych rodzajów jednostek organizacyjnych;


4. ZASADY DOTYCZĄCE ALARMOWANIA I OSTRZEGANIA

 

              Do ostrzegania i alarmowania ludności wykorzystuje się:

1) Scentralizowane systemy, alarmowe miast sterowane radiowo i przewodowo;

2)  Pojedyncze syreny alarmowe;

3)  Rozgłośnie radiowe i ośrodki telewizyjne;

4)  Urządzenia nagłaśniające na pojazdach.

 

              Urządzenia alarmowe sterowane radiem utrzymuje się w stałej gotowości do działania. Przewodowe sterowanie tymi urządzeniami traktuje się jako rozwiązanie dublujące i uruchamia je w okresie podwyższenia gotowości obronnej państwa  w oparciu o plan zestawienia łączy sterujących.

              Szefowie obrony cywilnej województw ustalają sposób wykorzystania regionalnych i lokalnych rozgłośni radiowych i ośrodków telewizyjnych do ostrzegania i alarmowania (stosowanie w zależności od możliwości technicznych, a także ich liczby na terenie województwa ewentualnie  w ramach stref alarmowania korzystanie (zasięgów) z województw sąsiednich).

             

              Zasady przekazywania informacji w systemie wykrywania i alarmowania do jednostek nadrzędnych i współdziałających:

1)  Natychmiast przekazuje się informacje dotyczące awarii i katastrof, wzrostu mocy dawki tła promieniowania gamma powyżej dwukrotnej wartości, ponownego jej wzrostu o dowolną wartość;

2) Okresowo przekazuje się informacje dotyczące pomiaru mocy dawki promieniowania gamma, kontroli napromieniowania ludności, skażenia komponentów środowiska i żywności oraz warunków meteorologicznych. Częstotliwość informacji przekazywanych okresowo określa się według odrębnych ustaleń. Wymienione informacje przechowuje się w nośnikach trwałych.

              Rodzaje, zakres i metodyki pomiarów, prognoz, analiz i oceny w systemie wykrywania i alarmowania oraz dopuszczalne poziomy zanieczyszczeń i zagrożeń ludzi i środowiska ustala się zgodnie z krajowymi normami oraz zaleceniami odpowiednich organizacji międzynarodowych. Dochodzenie do pełnego stosowania standardów  odbywa się z uwzględnieniem stopnia i znaczenia dla ochrony ludności oraz posiadanych środków finansowych. W sytuacjach ekstremalnych zagrożeń szef obrony cywilnej województwa może wprowadzić zmianę do standardów  porozumieniu ze Sztabem OCK.

              Tworzenie  formacji  wykrywania  i  alarmowania  odbywa  się w pierwszej  kolejności z wykorzystaniem  kadr  przeszkolonych w dotychczasowych  systemach: wykrywania  skażeń  oraz  powszechnego ostrzegania  i  alarmowania , w  tym  jednostkach  przewidzianych  dotychczas do  militaryzacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zasadnicze ogniwa systemu wykrywania i alarmowania oraz kierunki przekazywania informacji


5. ZADANIA  FORMACJI  WYKRYWANIA  I  ALARMOWANIA  OBRONY  CYWILNEJ

 

1.  Zadania  wojewódzkiego  ośrodka  analizy  danych  i  alarmowania (WOADA):

 

a) Zbieranie i opracowywanie danych o skażeniach, napromieniowaniu, zakażeniach, uderzeniach bronią masowego rażenia i innych nadzwyczajnych zagrożeniach ludności    występujących  na obszarze województwa  oraz  w  województwach  sąsiednich.

b) Prowadzenie  nasłuchu  w  radiowej  sieci ostrzegania WLOP.

c) Utrzymywanie sprawnej łączności z rejonowymi ośrodkami analizy danych i alarmowania, lotniczą informacją OC (na ziemi i w powietrzu), wytypowanymi posterunkami SWA w terenie, jednostkami współdziałającymi i Krajowym Ośrodkiem Analizy Skażeń OC.

d) Prowadzenie bieżącej analizy prognozowanej i rzeczywistej sytuacji zagrożeń.

e) Opracowywanie wniosków i propozycji (w tym dotyczących ostrzegania ludności) dla szefa OC województwa.

f) Alarmowanie zagrożonej ludności za pomocą scentralizowanych systemów alarmowych i radiofonicznych (TV) ośrodków alarmowania, a także za pośrednictwem rejonowych ośrodków analizy danych i alarmowania oraz posterunków wykrywania i alarmowania.

g) Przekazywanie danych o zagrożeniach wymienionych w punkcie "a)" do Krajowego Ośrodka Analizy Skażeń OC, sąsiednich ośrodków wojewódzkich i jednostek współdziałających, a wybranych informacji - również do ośrodków szczebla rejonowego.

h) Zbieranie informacji meteorologicznych i przekazywanie ich na potrzeby organów obrony cywilnej.

i) Przekazywanie jednostkom SWA w terenie instrukcji i wytycznych szefa OC województwa dotyczących wykrywania, rozpoznania i alarmowania.

 

2. Zadania rejonowego ośrodka analizy i alarmowania (ROADA):

 

a) Zbieranie i opracowywanie danych o skażeniach, napromieniowaniu, zakażeniach, uderzeniach bronią masowego rażenia i innych nadzwyczajnych zagrożeniach ludności występujących na obszarze przydzielonego rejonu i w rejonach przyległych.

b) Prowadzenie nasłuchu w radiowej sieci ostrzegania WLOP.

c) Utrzymywanie sprawnej łączności z posterunkami SWA w terenie, jednostkami współdziałającymi, szefami OC miast i gmin położonych w rejonie oraz wojewódzkim ośrodkiem analizy danych i alarmowania.

d) Prowadzenie bieżącej analizy prognozowanej i rzeczywistej sytuacji zagrożeń.

e) ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin