Zespół wypalenia wśród terapeutów a zachowania suicydalne pacjentów.pdf

(216 KB) Pobierz
05_Gmitrowicz 1_zespol.p65
P R A C A P R Z E G L Ą D O W A
Agnieszka Gmitrowicz 1 , Aleksandra Lewandowska 1, 2
1 Klinika Zaburzeń Afektywnych, Psychotycznych i Psychiatrii Młodzieżowej Katedry Psychiatrii
Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
2 Zakład Psychologii Lekarskiej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
Zespół wypalenia wśród terapeutów
a zachowania suicydalne pacjentów
The burn-out syndrome in mental health professionals
and patients´ suicidal behaviours
Adres do korespondencji:
dr hab. med. Agnieszka Gmitrowicz
Klinika Psychiatrii Młodzieżowej UM
ul. Czechosłowacka 8/10, 92–216 Łódź
tel.: 602 650 852
e-mail: agnes@csk.umed.lodz.pl
Streszczenie
Wypalenie zawodowe jest terminem opisującym długotrwały stres, wynikający z wykonywanej pracy za-
wodowej, który cechuje się emocjonalnym wyczerpaniem, depersonalizacją (negatywną zmianą nasta-
wienia do innych) i znacznym zmniejszeniem jakości wykonywanej pracy. Do czynników warunkujących
ten zespół objawów należą między innymi stresory wynikające ze specyfiki pracy z ludźmi, w tym bezpo-
średni kontakt z pacjentem, konfrontacja z jego cierpieniem, a zwłaszcza ze śmiercią. Samobójstwo
pacjenta jest tym rodzajem śmierci, który pozostawia najwięcej trudnych pytań i problemów emocjonal-
nych, zwłaszcza wśród psychiatrów i psychoterapeutów. Dlatego autorki niniejszej pracy przeprowadziły
badania ankietowe w tej grupie zawodowej, których głównym celem była ocena skutków psychologicz-
nych pracy z pacjentem z zachowaniami samobójczymi dla terapeuty. Spośród 97 opracowanych ankiet
ponad połowa ankietowanych terapeutów (58%) potwierdziła doświadczenie samobójczej śmierci pa-
cjenta, z tego zdecydowana większość (68%) miała ponad 10-letni staż pracy. Spośród terapeutów,
którzy doświadczyli samobójstwa pacjenta, 61% potwierdziło poczucie winy, 29% reakcję żałoby, a od-
czuwanie dystansu zasygnalizował tylko co 5. terapeuta. Zdecydowana większość tej grupy terapeutów
zaznaczyła potrzebę dalszego szkolenia (80%), a prawie 60% oceniło swoje kwalifikacje jako tylko dosta-
teczne lub niedostateczne (w skali od 1 do 6). Stwierdzono, że im wyższe kompetencje zawodowe
i osobowościowe terapeutów oraz bardziej fachowe wsparcie w ramach postwencji, tym mniejsze ryzyko
wystąpienia zespołu wypalenia zawodowego.
słowa kluczowe:
słowa kluczowe: wypalenie zawodowe, samobójstwo, terapeuta
Suicydologia Tom 2, nr 1, 41–46
Copyright © 2006 Polskie
Towarzystwo Suicydologiczne
ISSN 1895–3786
www.suicydologia.viamedica.pl
Abstract
The term “burn-out syndrome” denotes a chronic stress experienced by workers due to their occupatio-
nal activities, leading to emotional exhaustion, depersonalisation (development of negative attitudes to-
wards others) and a considerable deterioration of their performance quality. Determinants of this syndro-
me include specific stressors involved in working with other people, among other ones, also a direct
contact with patients, confrontation with their suffering, and particularly with their death. A patient’s suici-
de is the kind of death leaving the most numerous difficult questions and emotional problems that face
especially psychiatrists and psychotherapists. Therefore, the authors conducted in this professional gro-
up a survey aimed mainly at an assessment of psychological consequences for the therapist of his/her
working with the patient with suicidal behaviours. Over a half (58%) of the 97 respondents experienced
a patient’s suicidal death. A majority (68%) of those therapists had an over ten years’ work experience.
Among the therapists whose patient had committed suicide 61% reported guilt feelings, 29% bereave-
www.suicydologia.viamedica.pl
41
słowa kluczowe:
174216829.007.png 174216829.008.png
 
SUICYDOLOGIA 2006, tom 2, nr 1
ment, while only every fifth therapist felt s/he was keeping aloof. A vast majority (80%) of this group of
therapists reported the need for further training, and almost 60% assessed their professional skills as
merely satisfactory or even unsatisfactory (on a 6-point rating scale). The burn-out syndrome risk was
found to be the lower the better were the therapists’ professional and personality competencies and the
more professional support they received in postvention.
key words:
Wstęp
W życiu codziennym pomaganie będące spontanicznym
współdziałaniem oraz gotowość do pomocy, a także
towarzyszące temu zadowolenie, że robi się coś dobre-
go dla innych, należą do zachowań prospołecznych. Po-
maganie innym może być także obroną albo formą roz-
wiązywania własnych problemów. Niekiedy gotowość do
niesienia pomocy jest pochodną fascynacji objawami
i cierpieniami pacjenta. Zajmowanie się nimi może więc
służyć unikaniu przyjmowania do wiadomości własnych,
podobnych problemów. Osoba pomagająca może trak-
tować ten rodzaj udzielania pomocy jako sposób na
uniknięcie objawów.
Pomaganie można również traktować jako szczególny
rodzaj aktywności łączący umiejętności profesjonalne
i cechy indywidualne. Praca w zawodach związanych
z pomaganiem innym ludziom wiąże się z licznymi ob-
ciążeniami fizycznymi i psychicznymi. Stresory te są cha-
rakterystyczne dla większości profesji społecznych i usłu-
gowych zarazem, ale istnieją też takie, które są typowe
dla określonego zawodu.
Relacja terapeuta–pacjent to źródło specyficznych ob-
ciążeń. Brak poprawy u pacjentów może wywoływać
u terapeuty przekonanie o braku kompetencji zawo-
dowych i powodować krytykę własnych umiejętności,
w konsekwencji prowadząc do stopniowego zmniej-
szenia satysfakcji z pracy, osłabienia ogólnej aktyw-
ności i zmęczenia. W sferze emocjonalnej pojawiają
się okresy obniżonego nastroju oraz złoszczenia się
na siebie i innych, zaburzenia snu, trudności w kon-
centracji, wycofanie z kontaktów i niechęć do rozmów.
Terapeuci narzekają także na rosnącą liczbę zajęć te-
rapeutycznych przy ograniczonej obsadzie personal-
nej oraz konieczność poświęcania większej ilości cza-
su sprawom organizacyjnym niż problemom pacjen-
tów. Frustrujący jest również przymus podejmowania
dodatkowej pracy jako możliwości poprawy swojej sy-
tuacji finansowej. Inne wymieniane problemy to trud-
ne relacje z przełożonymi, zbyt mała liczba superwi-
zji, ciasnota i braki lokalowe oraz małe wynagrodze-
nie za pracę, a także rozdźwięk pomiędzy przyjętymi
przez siebie standardami skutecznego pomagania
a możliwością ich realizowania w praktyce terapeu-
tycznej. Leczenie i opieka nad pacjentami cierpiący-
mi na zaburzenia psychiczne mogą stanowić znaczne
obciążenie stresem. Stres ten wynika z samej roli za-
wodowej, która wymaga bliskiego, zaangażowanego
Terapię zachowań samobójczych można określać w od-
niesieniu do różnych perspektyw, w tym: epidemiolo-
gicznej, społecznej, kulturowej lub psychopatologicznej.
Te podejścia ogniskują się głównie na osobie lub popu-
lacji z zachowaniami samobójczymi i dotyczą definio-
wania zjawiska samobójstw, jego przyczyn, leczenia oraz
rokowania i profilaktyki.
W tych ujęciach osoba terapeuty jest traktowana in-
strumentalnie, jako element leczenia, a interwencje te-
rapeutyczne ocenia się w kategoriach skuteczności.
Jeżeli terapeuta skutecznie przeciwdziała skłonno-
ściom samobójczym, może odczuwać satysfakcję
i z tego czerpać motywację do dalszej pracy. Jeżeli nie
ma postępów w terapii i dochodzi do samobójczej
śmierci pacjenta, terapeuta oprócz oceny środowiska
i reakcji żałoby u bliskich ofiary musi się skonfronto-
wać z własnymi reakcjami oraz odczuciami. Brak od-
powiedniego wsparcia dla terapeuty w takim momen-
cie może doprowadzić do uczucia rezygnacji, a nawet
pełnego zespołu wypalenia ( burn-out; helpers’ syndro-
me ). Autorki podjęły próbę oceny ryzyka wystąpienia
tego zespołu wśród lekarzy i psychologów wybranych
placówek psychiatrycznych.
Wypalenie zawodowe — informacje ogólne
Wypalenie zawodowe jest szerokim terminem opisującym
długotrwały stres, wynikający z wykonywanej pracy zawo-
dowej. Definiuje się go w trzech kategoriach: emocjonal-
nego wyczerpania, depersonalizacji (negatywnego, cynicz-
nego nastawienia do innych) i redukcji poziomu zawodo-
wych osiągnięć [1]. Problem wypalenia analizuje się w od-
niesieniu do wielu zawodów, jednak w zakresie psychiatrii
ma on szczególne znaczenie. Według danych z piśmien-
nictwa [2] lekarze ogólni przejawiają umiarkowane cechy
tego syndromu, natomiast u psychiatrów stwierdza się bar-
dzo wysoki poziom emocjonalnego wyczerpania i deper-
sonalizacji. Ponadto u psychiatrów, którzy pracują na od-
działach psychiatrycznych, stwierdza się wyższy poziom de-
personalizacji w porównaniu z pracownikami psychiatrii
środowiskowej. Wynika to z rozbieżności między oczeki-
waniami i wyobrażeniami na temat pracy na oddziale
a realną sytuacją, z jaką na co dzień stykają się ci lekarze.
42
www.suicydologia.viamedica.pl
key words:
key words:
key words: burn-out syndrome, patient suicide, therapist
174216829.009.png
 
Agnieszka Gmitrowicz, Aleksandra Lewandowska, Zespół wypalenia zawodowego
kontaktu z ludzkim cierpieniem lub niezadowoleniem,
a ponadto wiąże się z zagrożeniem i trudnościami
w osiąganiu sukcesów leczniczych [3]. Do tych natu-
ralnych obciążeń dołączają się błędy organizacyjne
oraz trudne warunki pracy w służbie zdrowia, małe
zarobki i niski status zawodowy.
Pracownicy środowisk medycznych należą do grup
zawodowych, które od początku badań nad zjawi-
skiem wypalenia znajdowały się w centrum zainte-
resowania badaczy. Można nawet stwierdzić, że ana-
liza obciążeń stresem zawodów medycznych to źró-
dło współczesnych badań nad wypaleniem. W bada-
niach nad kosztami opieki [4, 5], wyczerpaniem sił,
depersonalizacją i utratą zaangażowania zawodowe-
go reprezentantów zawodów medycznych omawia się
między innymi: nasilenie tego zjawiska, jego struk-
turę, przebieg, a także czynniki, które powodują
wypalenie się, oraz czynniki ochronne, które spra-
wiają, że wypalenia można uniknąć, przeciwstawia-
jąc się niekorzystnym procesom w pracy. Do obcią-
żeń zawodowych należą stresory związane z samą
pracą i stresory wynikające ze specyfiki pracy z ludź-
mi. To rozróżnienie jest istotne dla teorii wypale-
nia, gdyż jeśli ma być ono specyficzne dla zawodów
służb społecznych, to grupa czynników, do której
należy niedobór lub brak zasobów powinna odgry-
wać jeszcze większą rolę [6–10]. Do stresorów zwią-
zanych z zawodem należą: obciążenie pracą, presja
czasu oraz konflikt ról i ich niejasność. Obciążenie
pracą i presja czasu silnie wiążą się z emocjonalnym
wyczerpaniem, słabiej z depersonalizacją i poczu-
ciem dokonań osobistych. Konflikt ról i ich nieja-
sność są umiarkowanie bądź silnie związane z wypa-
leniem. Wśród stresorów wynikających ze specyfiki
pracy z ludźmi wymienia się zwykle bezpośredni kon-
takt z pacjentem, znaczenie ich problemów, konfron-
tacje z cierpieniem i śmiercią. Do zasobów zalicza
się takie czynniki, jak: wsparcie, informacje zwrot-
ne, autonomia pracy, udział w podejmowaniu decy-
zji, kontrola własnej pracy, wynagrodzenie, czy moż-
liwość rozwoju zawodowego. Najczęściej badanym
czynnikiem spośród wymienionych jest wsparcie ze
strony przełożonych albo kolegów z pracy lub innych
osób [10–13]. Wsparcie, zwłaszcza od przełożonych,
jest ujemnie skorelowane z nasileniem wypalenia,
jednak znacznie słabiej niż oceniane wymagania pra-
cy. Pozostałe czynniki zaliczane do zasobów również
korelują ze wszystkimi wymiarami wypalenia, jednak
siła tych związków w poszczególnych badaniach czę-
sto jest nieistotna. Uwzględniając wiek, u osób młod-
szych nieco częściej obserwowano wyższe wskaźniki
wypalenia [9, 10]. Być może jest to związane z bo-
lesną konfrontacją marzeń i oczekiwań z rzeczywi-
stością lub z brakiem doświadczenia zawodowego.
Nie można wykluczyć, że „wypaleni” pracownicy po
prostu wcześniej porzucają zawód, a w grupie star-
szej pozostają ci, którzy potrafili wykształcić u sie-
bie odpowiednie mechanizmy adaptacyjne.
Wpływ czynników osobowościowych badano rzadziej niż
wpływ czynników sytuacyjnych, jednak pewne zależno-
ści są opisywane w literaturze dość konsekwentnie. Na
procesy wypalenia są bardziej podatne osoby o niskim
poziomie odporności psychicznej [9, 10]. Osoby odpor-
ne psychicznie cechuje skłonność do silnego angażowa-
nia się w to, co robią, otwartość na zmiany, interpreto-
wanie wydarzeń stresujących jako wyzwań oraz poczu-
cie kontroli nad wydarzeniami i własnym życiem [14].
Wskaźniki wypalenia są zwykle wyższe u osób z ze-
wnętrznym umiejscowieniem źródła kontroli, radzących
sobie ze stresem w sposób bierny, unikający [9, 10]. Także
niska samoocena jest skorelowana ze wszystkimi wymia-
rami wypalenia, jednak trudno stwierdzić, czy jest ona
czynnikiem usposabiającym do wypalenia, czy raczej jego
konsekwencją [7]. Z badań wynika, że wypaleniu sprzy-
ja głównie wysoki poziom neurotyczności. Na wymiar
ten składają się: lęk, wrogość, depresja, impulsywność,
nadwrażliwość i nieśmiałość [15]. Do podmiotowych
czynników usposabiających do rozwoju wypalenia należą
również: skłonność do oceniania sytuacji w kategoriach
zagrożenia, mechanizm unikania trudności i nieracjo-
nalne przekonania zawodowe. Natomiast do czynników
działających ochronnie należą: ogólne poczucie własnej
skuteczności zaradczej oraz poznawcza kontrola opar-
ta na pozytywnych doświadczeniach, nastawiona na
zmianę we własnej osobie [12, 13]. Wysokie, niereali-
styczne oczekiwania wobec pracy wymieniano bardzo
często jako jeden z głównych czynników sprzyjających
wypaleniu.
Przedstawiciele zawodów medycznych z reguły są świa-
domi zjawiska wypalenia. Ta świadomość nie przeciw-
działa jednak procesom wypalania się. Dlatego edu-
kację w tym zakresie trzeba koniecznie wesprzeć in-
formacjami i ćwiczeniami o realnych i praktycznych
możliwościach zapobiegania wypalaniu się, takimi jak
radzenie sobie ze stresem i umiejetność rozpoznawa-
nia czynników ryzyka dla wypalenia [3]. Wyjaśnień
można więc szukać w zasobach i deficytach osobistych
oraz społecznych.
Poza tym można jeszcze wyodrębnić czynniki organiza-
cyjne i podmiotowe reprezentantów zawodów medycz-
nych. Gdy bierze się pod uwagę czynniki organizacyjne,
analizuje się strukturę i liczbę zadań oraz warunki pra-
cy. W tym względzie można wiele udoskonalić w zakre-
sie zarządzania, organizacji urlopów, szkoleń, a zwłasz-
cza tworzenia przyjaznego klimatu pracy. Uznając, że
wypalenie powstaje w warunkach przewlekłego stresu,
gdzie istotną rolę odgrywają kompetencje interperso-
nalne, wymagające szczególnego zaangażowania, moż-
na powiedzieć, że wypalenie w istotny sposób wiąże się
z poczuciem własnej skuteczności [3]. W bardzo trud-
www.suicydologia.viamedica.pl
43
174216829.001.png
 
SUICYDOLOGIA 2006, tom 2, nr 1
nych warunkach pracy (stwarzających ogromne przecią-
żenia) osoby, które charakteryzują się wyższym poczu-
ciem własnej skuteczności, wykazują skłonność do prze-
kształcania tych warunków lub szukania sposobów przy-
stosowania się, natomiast osoby o niskim poczuciu wła-
snych kompetencji reagują na takie wymagania rezy-
gnacją, apatią lub cynizmem.
Śmierć pacjenta jest szczególnie ciężkim przeżyciem dla
większości personelu medycznego. Budzi ona wiele wąt-
pliwości, między innymi dotyczących skuteczności postę-
powania diagnostyczno-leczniczego. Rodzajem śmierci
pozostawiającym najwięcej dręczących pytań jest samo-
bójstwo pacjenta. Niewątpliwie z takim rodzajem śmier-
ci najczęściej mają do czynienia lekarze psychiatrzy oraz
środowiska terapeutyczne. Z reguły w obliczu samobój-
czej śmierci pacjenta poszukuje się wyjaśnienia: gdzie
został popełniony błąd, gdzie jest granica odpowiedzial-
ności za życie pacjenta oraz czy można było przewidzieć
tę śmierć [16]. W ostatnich latach opracowuje się coraz
więcej metod mających za zadanie prognozować ryzyko
samobójstwa. Opierają się one na ustrukturyzowanych
wywiadach oraz skalach oceniających czynniki predyspo-
nujące do zachowań autoagresywnych [17–19]. Nadal jed-
nak w pełni nie wiadomo, jakie następstwa samobójczych
zachowań pacjenta występują u terapeutów i w jakim stop-
niu są oni zagrożeni opisanym zespołem wypalenia.
Rycina 1. Porównanie rozkładu liczebności lekarzy
i psychologów w grupie TDS i TN
Figure 1. Comparison of the distribution of numerous
medical doctors and psychologist in TDS and TN group
Badania ankietowe terapeutów
Odnotowano większy udział (1,5 razy; ryc. 1) lekarzy
niż psychologów w grupie TDS w porównaniu z grupą
terapeutów, którzy nie doświadczyli samobójczej śmierci
pacjenta (grupa TN, n = 40) — 92% vs. 58%.
Ponieważ badana populacja nie była reprezentatywna, trud-
no uogólniać te wyniki, jednak mogą one wskazywać na
szczególną potrzebę edukowania lekarzy w zakresie rozwi-
jania strategii przeciwdziałających zespołowi wypalenia.
Na podstawie specjalnie opracowanej ankiety „Terapeu-
ta wobec zachowań samobójczych pacjenta” przepro-
wadzono anonimowe badania wśród lekarzy i psycho-
logów, których celem była m.in. ocena konsekwencji
ponoszonych przez terapeutę w czasie pracy z pacjen-
tem zagrożonym ryzykiem samobójstwa.
Ankietę przeprowadzono najpierw w łódzkim środowi-
sku psychiatrycznym (sondażowo), a następnie — w kra-
kowskim i warszawskim oraz przy okazji różnych zjaz-
dów psychiatrycznych i suicydologicznych w kraju w 2006
roku. Wstępne wyniki ankiety zaprezentowano podczas
Międzynarodowej Konferencji Naukowej: Postępy w In-
terwencji Kryzysowej. Kraków, 9–11 czerwca 2006 r.
Do chwili obecnej uzyskano 96 wypełnionych ankiet.
Wśród ankietowanych terapeutów kobiety stanowiły
70% (liczba kobiet = 67, liczba mężczyzn = 29).
Staż pracy a doświadczenie samobójczej
śmierci pacjenta
W grupie TDS istotnie bardziej liczebna była podgrupa
terapeutów z ponad 10-letnim stażem pracy (ryc. 2).
Doświadczenie samobójczej śmierci pacjenta potwier-
dziło blisko 2/3 (68%) ankietowanych z ponad 10-let-
nim stażem pracy (n = 38), podczas gdy w podgrupie
terapeutów ze stażem w przedziale 5–10 lat (n = 11)
— 20%, a poniżej 5 lat pracy (n = 7) — 12%.
Uzyskane odpowiedzi pozwalają na stwierdzenie, że im dłuż-
szy staż pracy, tym większe jest ryzyko zetknięcia się z samo-
bójstwem pacjenta. Zakładając, że lekarz psychiatra z dłuż-
szym stażem pracy ma większe doświadczenie, można przy-
jąć, że ma też większe zasoby osobowościowe i wypracowane
strategie radzenia sobie ze stresem. Jednocześnie należy pa-
miętać o realiach pracy w tej grupie zawodowej — wydłuża-
jącej się z biegiem lat kariery zawodowej liście obowiązków
pozalekarskich. To rozproszenie miejsc pracy i zdecydowa-
nie większa odpowiedzialność, a tym samym poważniejsze
Wyniki badań ankietowych i ich omówienie
Doświadczenie samobójczej śmierci pacjenta
wśród terapeutów
Aż 58% ankietowanych terapeutów doświadczyło samo-
bójczej śmierci pacjenta (grupa TDS, n = 56).
44
www.suicydologia.viamedica.pl
174216829.002.png 174216829.003.png
 
Agnieszka Gmitrowicz, Aleksandra Lewandowska, Zespół wypalenia zawodowego
społu terapeutycznego po samobójczej śmierci pacjenta
twierdząco odpowiedziało 77% badanych (n = 43).
Opinie terapeutów w związku
z samobójstwem pacjenta
Rycina 2. Porównanie stażu pracy terapeutów z grupy
TDS i TN
Figure 2. Comparison of work experience of therapist in
TDS and TN group
Dwie trzecie terapeutów z grupy TDS (66%, n = 37) uzna-
ło, że pacjent, z którym mieli kontakt przed samobójstwem,
nie otrzymał właściwej pomocy. Trudno wnikliwie zinter-
pretować te wyniki. Być może pewnym wytłumaczeniem
takiej oceny skuteczności leczenia jest odpowiedź na kolej-
ne pytanie o poczucie przygotowania w toku studiów i spe-
cjalizacji do oceny ryzyka samobójstwa i terapii osób z za-
chowaniami samobójczymi. Większość ankietowanych
z grupy TDS zanegowała poczucie odpowiedniego przygo-
towania do oceny ryzyka samobójstwa (62%, n = 35) oraz
do prowadzenia terapii osób z samobójczymi zachowania-
mi (77%, n = 43). Gdyby w tej podgrupie ankietowanych
znalazły się wszystkie osoby ze stażem pracy poniżej 5 lat
(przed specjalizacją), mogłoby to dać podstawę do lepszej
prognozy, ale tę podgrupę TDS reprezentowało tylko 14%
badanych. Z tego wynika, że albo ponad połowa terapeu-
tów ze stażem powyżej 5 lat praktyki (77% – 14% = 63%)
nie otrzymała faktycznie odpowiedniego szkolenia w tym
zakresie (hipoteza 1), albo na tę tak negatywną ocenę rzu-
tują objawy zespołu wypalenia (hipoteza 2).
konsekwencje w przypadku niepowodzeń terapeutycznych
mogą osłabiać czynniki chroniące przed stresem zawodowym.
Poziom przygotowania psychoterapeutów
z grupy TDS do pracy z pacjentem zagrożo-
nym ryzykiem samobójstwa
Reakcja terapeuty po samobójczej
śmierci pacjenta
Terapeutów, którzy doświadczyli samobójczej śmierci pa-
cjenta (TDS), proszono o zaznaczenie opisu odpowiada-
jącego ich reakcji na to wydarzenie. Aż 61% ankietowa-
nych potwierdziło poczucie winy (n = 34), reakcji żałoby
doświadczył prawie co 3. terapeuta (29%, n = 16), nato-
miast odczuwanie dystansu dotyczyło tylko co 5. terapeuty
(n = 11). Zdecydowana większość terapeutów zaznaczyła
potrzebę dalszego szkolenia (80%, n = 45).
W pytaniu otwartym terapeuci podawali jeszcze inne od-
czucia, jak: porażka, przygnębienie, strach, wstyd, bez-
radność oraz współczucie, żal i zdziwienie (pojedyncze
wypowiedzi).
Przyjmując, że reakcja żałoby nie jest stanem krótkotrwa-
łym, można przewidzieć, jaki trud ponosi terapeuta, po-
zostając na tym samym poziomie aktywności zawodowej.
W ankiecie nie było pytania o to, czy nastąpił spadek za-
angażowania w pracę i uczucie depersonalizacji, ale zna-
jąc objawy kliniczne reakcji żałoby, należałoby tego ocze-
kiwać. Z uwagi na ograniczenia w badaniu ankietowym
nie badano także, ilu lekarzy miało możliwość skorzysta-
nia z postwencji. Z reguły w naszej rzeczywistości jest to
dawanie wsparcia przez bliskich kolegów z pracy. Na py-
tanie o poczucie wsparcia i współodpowiedzialności ze-
W ocenie własnej ankietowanych terapeutów (ryc. 3)
w skali od 1 do 6 największy udział w tej grupie mieli tera-
5
4
3
2
1
0%
10%
20%
30%
40%
Rycina 3. Ocena własna przygotowania TDS do pracy
z pacjentem samobójczym — pozycji 6 na tej skali nie
zaznaczył żaden z badanych terapeutów
Figure 3. Own opinion of preparing TDS for work with
patients with suicidal behaviours — no one of respon-
dents marked 6 level of this position
www.suicydologia.viamedica.pl
45
174216829.004.png 174216829.005.png 174216829.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin