Psycho21.doc

(46 KB) Pobierz
Psycho2

Psycho2

 

Psychologia:

-metoda badawcza(w jaki sposob, weryfikacja zalozen badawczych)

-specyficzny jezyk, siatka pojec opisanych, zdefiniowanych

 

Psych. Klasyczna:

Przedmiot- swiadomosc, dusza

Metoda- introspekcja (samoobserwacja)

 

Wilchelm Wundt- 1 lab. Psychologii- 1879r. Lipsk

 

2 szkoly psychologii:

-          europejska

-          amerykanska

 

Klasyczna- dusze wiaze sie ze swiadomoscia

Psychoanaliza- dusza nie zwiazana ze swiadomoscia

 

Behawioryzm

Przedst.- Pawlow, Watson, Skinner

Przedmiot- zachowanie

Metoda- obiektywna obserwacje, eksperyment

 

To co dzieje sie w psychice czlowieka jeste dla badacza nieosiagalne.

 

Pojecia:

-teoria uczenia sie

-bodziec- reakcja

-odruchy warunkowe

-warunkowanie

-wzmocnienie-(kary, nagrody)

 

Psychoanaliza(psychologia glebi)

Przedmiot: nieswiadomosc(osobowosc, sny)

Metoda: psychoanaliza, m. Projekcyjna

 

Zygmund Freud (1856-1939)

-teorie osobowosci

-zaczynaja sie od niego relacje, jakie powinny wygladac miedzy lekarzem a pacjentem

-uwzglednia sfere seksualna czlowieka

 

Metoda projekcyjna metoda testow Rochana- kleksy na kartce (sic:-p) prosuje sie kartke i obserwuje co jest.

 

Psychologia humanistyczna lata 50-60

Przedst:Rogers, maslow

Metoda: dialog, empatia

 

Czlowiek jest z natury dobry lub netralny, dopiero w czasie zycia nabiera zlych cech.

 

Traktyje pajenta jako przedmiot a noe podmiot dzialan, zeby on mial prawa poznawcze.

 

Maslow- piramida potrzeb(potrzeby czlowieka i w jakich stopniach powinny byc realizowane

7-potrzeba samorealizacji

6-potrzeby estetyczne

5-potrzeby poznawcze

4-potrzeby uznania i szacunku

3-milosci i przynaleznosci

2-bezpieczenstwa

1-organiczne i fizjologiczne

 

Psychologia akademicka:

Przedmiot: procesy poznawcze, myslenie, wyobrazanie, pamiec – psych. Poznawcza

-nabywanie mowy, powiazanie jej z pozostalymi procesami psychicznymi- psycholingwistyka

-rozwoj i zmiany mechanizmow psychicznych- psych. Rozwoju czlowieka

-emocje, procesy motywacji, stale cechy psychiczne – psych. Osobowosci

-postrzeganie osob i psychiczne aspekty interakcji miedzy ludzmi – psych. Spoleczna

-komunikacja i negocjacje

-zwiazek procesow psychicznych i funkcjonowanie centralnego ukldu nerwowego – neuropsychologia

-psychiczne aspekty religii, tworczosci naukowej i artystycznej.

-zaburzenia osobowosci- patopsychologia

 

socjologia- dziedzina nauki badajaca ludzkie zachowania spoleczne zwiazki miedzy ludzmi i rezultaty dzialalnosci spolecznej

 

spoleczenstwo- grupa ludzi z zaleznosciami (relacje, tradycja, prawa)

 

Socjologia- pocz XIXw .Tworca august Conte – 1838r. Stworzyl ten termin w celu okreslenia szczegolnej metody badania spoleczenstwa.

 

Conte :

Zycie spoleczne:

-statyka spoleczna (bada porzadek, stabilizacje)

-dynamika spoleczna( zmiana spoleczne- rozwoj)

 

Teorie socjologiczne

1.makropoziomowe (spoleczenstwo jest namacalne)

a)strukturalne

              -Parsons, Merton, davis

              -spoleczenstwo=system

kazdy z systemow sklada sie z podsystemow, a one maja poszczegolne funkcje, dlatego ludzie tworza instytucje i nadaja im funfcje

spoleczenstwo jest bytem w miare stabilnym

 

b)teorie konfliktu

-Dahendorf, Collins, Simmel

-spoleczenstwo nie jest bytem gotowym, caly czas sie zmienia

-bierze poczatki od Marksa i Engelsa(dzieli spoleczenstwo na robotnikow  i wlascicieli)

-tu miesci sie teoria feministyczna

-z tej teorii korzystaja ludzie zajmujacy sie etnicznoscia, religijnoscia

 

2.mikropoziomowe(najpierw trzeba poznac jednostke, a potem spoleczenstwo)

 

a)symboliczny interakcjonizm

-szkola chicagowska(pierwsza skola socjoligii) Mead

-podstawa stosunkow spolecznych sa interakcje miedzyludzkie, sa majwazniejsze w trakcie ksztaltowania osobowosci dziecka

-interakcje miedzy ludzmi sa mozliwe dzieki istnieniu jezyka

b)wymiany

-Homans(badal reakcje w zwiazkacz)

-zwiazki z innymi ludzmi sa utrzymywane tak dlugo, jak bilans plusow i minusow bedzie na plus.

 

Funkcje socjologii:

1.diagnostyczna- zbieranie materialow, opis rzeczywistosci

2.teoretyczna-(prognostyczna)- przewidywanie dzialan spolecznych w oparciu o modele teoretyczne

3.ideologiczna- interpretacje zjawisk spolecznych zgodnie z zadaniami i interesem grupy spolecznej

4.demaskatorska-ujawnianie zjawisk niedostrzegalnych „golym okiem”

5.socjotechniczna – przekladania wynikow badan na jezyk praktycznych dyrektyw (reklama, marketung, prpoaganda)

 

Kultura:

-styl zycia spolecznego, obejmuje wiare, wierzenia, moralnosc, zywnosc, sposob ubierania sie itd.

- tylko u ludzi

-wyroznia czlowieka od innych zwierzat

-element kultury – wszystko, co jest wytworem czlowieka

-wszystko, czego uczymy sie w trakcie zycia spolecznego i co jest przekazywane przez pokolenia

-wszystko, co ludzie czynia, mysla i posiadaja jako czlonkowie grupy spolecznej (definicja kultury )

 

Podzial kultury

1.materialna

-namacalne wytwory spoleczenstwa

-bizuteria, samochody, okulary, obrazy

 

2.niematerialna- doznania duchowe

a)wiedza i przekonanie

-nie do konca poparte - przekonania

-wiedza – udowodniona, poparta doswiadczeniami empirycznymi

b)wartosci

-nie musza byc akceptowane przez cale spoleczenstwo

-moga byc zmienne w czasie

c)normy

-wynikaja z wartosci

-zwyczaje

-obyczaje(tradycja)

-prawa(sa spisane)

d)znaki (jest logika, ciag przyczynowo-skutkowy) symbole, jezyk, gesty

 

Relatywizm kulturowy- Jest roznorodnosc kultur i nie wolno ich wartosciowac, bo inne kultury bedziemy wartosciowac wzgledem wlasnej kultury

 

Etnocentryzm- przeciwienstwo relatywizmu kulturowego, wartosciowanie kultury. Moja kultura jest najlepsza.

 

3 procesy prowadzace do tego, ze przedstawiciele grup spolecznych wymieniaja elementy kultury:

a)dominacja (rucjaty, kolonializm)

b)migracja

c)imperializm kulturowy

-zwiazany z ruchliwoscia spoleczna

-np. rozpoznawanie mas-mediow

-zagrozenie zanikiem korzeni

-przyjmowanie innych kultur

 

Uniwersalia kulturowe:

-zakaz zabijania czlonkow swojej grupy bez powodu

-zakaz kazirodztwa

 

Instynkt- wrodzone i niezmienne mechanizmy reakcji na okreslone podniety zewnetrzne lub wewnetrzne, wspolne calemu gatunkowi, wywolujace u wszystkich osobnikow ,te same i niezmienne sposoby zachowania sie.

 

Teorie osobowosci

W koncepcji socjologicznej osobowosc sklada sie z czesci:

Osobowosc:

a)biogenna

- elementy przekazywane genetycznie, system nerwowy, gruczoly, miesnie, budowa organizmu, popedy, potrzeby pierwotne

b)psychogenna

-wrodzone predyspozycje psychiczne

-pamiec, wola, wyobraznia, temperament

-w trakcie zycia mozna na nia wplywac

c)socjogenna

-nie dziedziczona

-kulturowy ideal osobowosci

-role spoleczne

-jazn subiektywna

-jazn odzwierciedlona

 

Mechanizmy wplywajace na osobowosc socjogenna

 

1.Mechanizm socjalizacji – uspolecznienia, spoleczenstwo przekazuje czlowiekowi normy, zachowania> noworodek nie ma osobowosci, ona bedzie dopiero ksztaltowana. Noworodek ma temperament, a nie osobowosc.

 

2.internalizacja w procesie wychowania- przyswojenie form spolecznych, poznajemy normy spoleczne i przyswajamy je jako swoje, te wartosci sa przekazywane przez szkole.

 

Kulturowy ideal osobowosci :

Wzor do nasladowania, moze byc „bohater” pozytywny lub negatywny

 

Rola spoleczna np. matki, studenta, nauczyciela, mowi o prawach o obowiazkacj

 

Jazn negatywna:

-nasza tozsamosc

-jak my sie sami postrzegamy

 

Jazn odzwierciedlona:

-przegladanie sie w zwierciadle spolecznym

-jak ja mysle, ze inni mnie postrzegaja, nie to co rzeczywiscie mysla

 

Osobowosc:

-zintegrowana- konformizm, umiejetnosc rozwiazywania konfliktow

-zdezintegrowana:

              -pozytywnie- nonkonformizm osoba nie przystosowuje sie, ingeruje w swoja osobowosc, psychike

 

Socjalizacja- proces uspolecznienia, ktory polega na przeksztalceniu przez instytucej spoleczne idywiduum ludzkiego w jednostke obdarzona osobowoscia spoleczna

 

Zasady socjalizacji:

1. wczesna socjalizacja ma najwieksze znaczenie

2.Najwiekszy wplyw na nas maja osoby, z ktorymi jestesmy zwiazani emocjonalnie

3.dlugotrwale zwiazki z innymi maja wiekszy wplyw na osobowosc niz przypadkowe

4.interakcje w grupach pierwotnych(dziecko poznaje ta grupe jako pierwsza) sa wazniejsze niz w grupach wtornych

 

Socjalizacja:

-pierwotna

-wtorna

 

Osobowosc spoleczna:

-zespol trwalych cech jednostki wplywajacych na jej postepowanie, wyrastajacych na podbudowie cech biogennych i psychogennych, pochodzacych z wplywu kultury i zbiorowosci

-czlowiek jest bytem spolecznym

-ta koncepcja tworzy bardzo duzy nacisk np. na kulture jako glowna ceche ksztltujaca osobowosc, kladzie mniejszy nacisk na elementy biogenne

 

Sigmund Freud (1856-1939)

 

ID:

-nie rozroznia wyobrazenia  od realnosci(potrzebne jest ego)

-element biologiczny

-system pierwotny (wrodzony, dzieziczony)

-wazne procesy: czynniki odruchowe (kichanie) procesy pierwotne

-cel- redukcja napiecia(nadmiar energii) przyjemnosc

 

EGO:

-element psychiczny

-wazne procesy – przeobraza wyobrazenia w spostrzezenia, kontroluje funkcje poznawcze i intelektualne, decyduje o przystapieniu do dzialania

-cel: osiagania przyjemnosci w realnym swiecia

-zasada rzeczywistosci, procesy wtorne

 

SUPEREGO:

-element spoleczny

-instsncja moralna, sumienie, arbiter wewn.

-cel: doskonalosc moralna

-wazny proces: introspekcja (przyswajania norm i wartosci przekazywanych przez rodzicow)

 

Popedy – to okreslona ilosc energii psychicznej, jej reprezentanta sa pragnienia.

Poped zycia – LIBIDO, poped smierci – AGRESJA

 

Lek- zrodlo- srodowisko zewnetrzne, typy leku

– realistyczne, neurotyczne-boimy sie, ze popedy beda dla nas najwazniejsze i spoleczenstwo moze nas ukarac

-moralne- czlowiek ma wyrzuty sumienia

-traumatyczne- leki z ktorymi nie mozemy sobie poradzic

 

Mechanizmy radzenoa sobie z frustracja

-identyfikacja- wybieramy sobie wzor do nasladowania(moze wyst. Ze strachu)

-przemieszczenie- gdy obiekt jest niedostepny, przenosimy sie na inny obiekt

-wyparcie – przenosimy do nieswiadomosci popedy, potrzeby, wspomnienia

-projekcja- przeniesienie naszych oczuc, przypisanie ich innym osobom

-formacje reaktywne- zastapienie uczuc przeciwstawnymi

-fiksacja i agresja – cofniecie sie do poprzedniego stadium

 

 

Stadia rozwoju osobowosci:

1. Stadium oralne- strefa erogenna wyst w okolicy ust, dzieci wkladaja wszystko do buzi

2. Analne – ok 2 rz przyjemnosc jest uzyskiwana przez wydalanie

3. Faliczne – do 5 rz kompleks Edypa, lek kastracyjny- wtf!

4.Genitalne- narcyzm-swoje potrzeby na 1 miejscu, dojrzewanie plciowe

 

Choroba

Wielowymiarowa koncepcja zdrowia

 

1.stan fizyczny:

-ograniczenia w stanie fizycznym wskazniki- samodzielnosc w poruszaniu, jedzeniu

-wydolnosc fizyczna

-il. Dni spedzonych w lozku

-samopoczucie fizyczne wskazniki: subiektywna ocena stanu fizycznego, kondycji

 

2. stan umyslowy:

-odczuwanie niepokoju, depresja wskazniki- bycie nieszczesliwym, zdenerwowanym

-psychologiczny dobrostan wsk- poczucie szczescia, satysfskcji z zycia, zadowolenia

-panowanie nad zachowaniem i st. Emocjonalnymi wsk- wystepowanie nieadekwatnych reakcji

 

3. zdrowie spoleczne

-zakres spolecznych interakcji wsk- liczba przyjaciol, czestosc spotkan z nimi

-wiez spoleczna wsk- umiejetnosc budowania dlugotrwalych zwiazkow, jakosc kontaktow

-pelnienie rol spolecznych wsk- brak ograniczen w pelnej realizacji rol spolecznych, skutecznosc w laczeniu roznych obowiazkow.

 

CHOROBA (disease)- zjawisko obiektywne, stanowi obszar dzialalnosci lekarskiej, wystepuje wykrywalna zmiana patologiczna organizmu.

 

POCZUCIE DYSKOMFORTU (illness)- subiektywny stan jednostki czlowiek czuje sie chory, ale brak zmian patologicznych – wykrywalnych objawow choroby.

 

WSPOLCZESNE MODELE CHOROBY

1.biomedyczny lata 50 XIXw.

- z filozofii Kartezjusza

-cialo czlowieka- maszyna, ktora mozemy rozpatrywac w kategoriach poszczegolnych czesci

-choroba- nieprawidlowe funkcjonowanie mechanizmu biologicznego

-scisle zwiazany z anatomia

-lekarz- jego zadanie to interwencja fizyczna, lub chemiczna- cel – przywrocenie prawidlowego dzialania mechanizmu

-medycyna – koncentruje sie na coraz wezszych specjalizacjach, tracac o oczu calego czlowieka

-model sprowadza sie w przypadku chorob ostrych zabirgow chirurgicznych

 

2.socjologiczny – lata 50 XXw (parsons)

-choroba nie jest jedynie procesem biologicznym, ale rowniez splecznym, poniewaz uniemozliwia wykonywanie zadan lub rol spolecznych

-pacjent – swiadomie lub nie wykonuje role chorego zwiazana z przywilejami i obowiazkami

-lekarz – straznik „roli chorego” legalizuje ja

-model ten sprawadza sie w przypadku – choroby przewlekle, choroby wieku starczego, niepelnosprawnosc

-chory jest zwolniony z pelnienia zadan, rol spolecznych

-chory nie ponosi odpowiedzialnosci za swoj stan

-pacjent powinien dazyc do wyzdrowienia, i pow byc posluszny personelowi medycznemu

 

3.biopsychospoleczny

-poszerzenie modelu o czynniki psychologiczne i spoleczne

-pacjent traktowany jako calosc – psycha+cialo

-lekarz- powinien postrzegac pacjenta jako system, uwzgledniac wplyw leczenia na calego pacjenta i jego zycie spoleczne

-uwzglednia czynniki zwiazane ze stylem zycia

-model sprawdza sie w przypadkach chorob psychosomatycznych i przewleklych

 

PROZDROWOTNY TRYB ZYCIA

 

Styl zycia- zakres codziennych zacowan swoistych dla okreslonych zbiorowosci lub jednostek

 

Styl zycia – praktyki podyktowane upodobaniami lub mozliwosciami jednostki:

- sposoby spedzania wolnego czasu

- zainteresowania artystyczne

- wybor potraw

- sposoby korzystania z opieki zdrowotnej

 

Funkcje stylow zycia

-oznaka, swiadectwo przynaleznosci do danej grupy spolecznej, zrodlo samoidentyfikacji, poczucia bezpieczenstwa

-wyodrebnia dana grupe z szerszej zbiorowosci

 

Zmiany spoleczne wplywajace na zainteresowanie prozdrowotnoscia:

- dominacja chorob przewleklych

-zdrowotne konsekwencje skazenia srodowiska

-opieka nad ludzmi starymi i chorymi psychicznie

-zdrowotne koszty biedy i bezrobocia

-wzrost kosztow technologii medycznej i opieki zdrowotnej

-zle planowanie i lokalizacja srodkow zwiazanych ze zdrowiem

 

ANOMALIA COCHERENE`A- brak zwiazku miedzy nakladami na medycyna a poprawa stanu zdrowia populacji-> zakwestionowanie wielkiego rownania-> opieka zdrowotna=zdrowie

 

RAPORT LALONDA 78r.

Grupy czynnikow ksztaltujace „pole zdrowia czlowieka”

-czynniki biologiczne- 10-15%

-srodowiska zewnetrznego 25-35%

-zw. Ze stylem zycia 50%

-dzialanie medycyny 10-20%

 

Elementy zdrowego stylu zycia:

-odpowiednie odzywianie

-Aktywnosc fizyczna

-jakosc i ilosc snu

-ograniczanie uzywek

-radzenie sobie ze stresem

-profilaktyka zdrowotna

-zachowania seksualne

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin