Grafika Inżynierska-Informatyka - Jak obsługiwać pliki auto CAD.pdf

(355 KB) Pobierz
Grafika inżynierska-Informatyka
Przedmiot: Grafika inŜynierska
Ćwiczenia, Rok I, kierunek: Informatyka
Grafika in Ŝ ynierska
Materiały pomocnicze do ćwiczeń
z zakresu uŜytkowania nieparametrycznego programu
wspomagającego tworzenie dokumentacji technicznej
Prowadz ą cy: dr in Ŝ . Jerzy Doma ń ski, mgr in Ŝ . Łukasz Miazio
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z metodyką wykonywania dokumentacji technicznej z
zastosowaniem nieparametrycznego programu z grupy CAD (Computer Aided Design – Komputerowe
wspomaganie projektowania).
Najpopularniejsze programy nieparametryczne wspomagające tworzenie dokumentacji technicznej to:
1. AutoCAD,
2. ArCADia-IntelliCAD,
3. DWGedytor.
Obsługa wymienionych programów oparta jest na tych samych zasadach. Nie ma zatem istotnej róŜnicy
w sposobie pracy programów.
Literatura
1. IntelliCAD Podr ę cznik u Ŝ ytkownika, Zespół INTERsoft, Wydawnictwo INTERsoft 2007.
2. Andrzej Pikoń, AutoCAD 2008. Pierwsze kroki , Helion 2007.
3. Andrzej Jaskulski, AutoCAD 2009/LT2009+ Kurs projektowania Wersja polska i angielska , Mikom 2008.
PODSTAWOWE POJĘCIA
CAD – „Computer Aided Design” – Komputerowo Wspomagane Projektowanie, jest to proces
projektowania, w którym komputer wykorzystywany jest na kaŜdym etapie projektowania od koncepcji
począwszy a na dokumentacji technicznej skończywszy.
Symbole wyst ę puj ą ce w opisach programów:
2D – projektowanie w dwóch wymiarach (na płaszczyźnie),
3D – projektowanie w trzech wymiarach (w przestrzeni).
Programy stosowane w CAD mo Ŝ emy ogólnie podzieli ć na:
1. programy parametryczne, w których zmiana wartości parametru, np. wymiaru, skutkuje zmianą
modelu (np. SolidWorks, Inventor).
2. programy nieparametryczne, w których wszelkie zmiany rysunku wykonuje bezpośrednio konstruktor
za pomocą dostępnych metod edycji (np. IntelliCAD, AutoCAD, DWGeditor).
Przykład
W programie nieparametrycznym moŜliwe jest wstawienie tekstu
wymiarowego, który nie jest zgodny z rzeczywistym wymiarem
obiektu. Wymiary na rysunku wyraźnie się róŜnią, pomimo takich
samych tekstów wymiarowych.
1
 
355530864.020.png
Przedmiot: Grafika inŜynierska
Ćwiczenia, Rok I, kierunek: Informatyka
Okno programu AutoCAD
Okna programu ArCADia-IntelliCAD
Jak widać powyŜszych zrzutów ekranowych oba programy mają niemal identyczny interfejs (poza
róŜnicami kolorystycznymi).
2
355530864.021.png
Przedmiot: Grafika inŜynierska
Ćwiczenia, Rok I, kierunek: Informatyka
Sposoby wydawania polece ń :
1. menu
2. przyciski w paskach narzędzi
3. z klawiatury - zatwierdzanie polecenia: ENTER lub SPACJA (oprócz wprowadzania tekstu)
Przerywanie działania polecenia, klawisze:
1. ENTER
2. Esc.
Powtarzanie ostatniego polecenia:
1. ENTER,
2. Prawy klawisz mysz > Powtórz...
Ustawienie pasków narz ę dzi:
1. wyświetlanie – kliknąć prawym klawiszem myszy w dowolny pasek narzędzi,
2. menu WIDOK – paski narzędzi,
3. pasek, który pojawi się w oknie rysunku, moŜe zostać przemieszczony przeciągnięciem za niebieski pasek,
4. pasek z dowolnej strony ekranu moŜna przesunąć przeciągając za uchwyt paska zaznaczony na rys poniŜej.
Rodzaje układów współrz ę dnych (sposoby podawania połoŜenia punktów z klawiatury)
Uwaga: separatorem części całkowitej i ułamkowej jest KROPKA, PRZECINEK oddziela współrzędne. Zapis
współrzędnych bez spacji.
Układ Bezwzgl ę dny Wzgl ę dny
Kartezja ń ski x,y,z 23.6,56.78,56 @x,y,z @34.5,67,8.9
Walcowy r< j ,z 50.7<45.6,78 @r< j ,z @23.5<98.5,9
Biegunowy R< j < q 34.5<89.7<56.9 @R< j < q @67.5<32.6<8
Symbole układów współrz ę dnych
Układ Globalny
Lokalny układ współrzędnych
(
oznacza umieszczenie symbolu w początku układu)
Tworzenie lokalnego układu współrz ę dnych
Polecenie: luw
poCzątek/Ośz/3punkty/oBiekt/wiDok/X/Y/Z/Poprzedni/Wywołaj/zApisz/Usuń/?/<Globalny>:
Wybór opcji polega na wciśnięciu klawisza z literą (lub liczbą), która w podpowiedzi jest duŜa.
Symbol:
oznacza ustawienie płaszczyzny rysunku prostopadle do ekranu. Rysowanie nie jest moŜliwe.
3
355530864.022.png 355530864.001.png 355530864.002.png 355530864.003.png 355530864.004.png 355530864.005.png 355530864.006.png 355530864.007.png 355530864.008.png 355530864.009.png 355530864.010.png
Przedmiot: Grafika inŜynierska
Ćwiczenia, Rok I, kierunek: Informatyka
Tryby pracy
(włączane i wyłączane kliknięciem w przycisk na dole ekranu lub klawiszem funkcyjnym)
1. SKOK (SNAP) (F9) słuŜy do wprowadzania połoŜeń punktów za pomocą myszy przy przyroście
współrzędnych o określony przyrost.
2. SIATKA (GRID) (F7) wyświetla punkty siatki, nie muszą pokrywać się z przyrostem skoku,
3. ORTO (ORTHO) (F8) rysowanie linii poziomych lub pionowych,
4. BIEGUN (POLAR) (F10) rysowanie linii pod kątem zmieniającym się o określony przyrost,
5. OBIEKT (ESNAP) (F3) wybór punktów na podstawie elementów juŜ narysowanych obiektów, jak
koniec symetria, prostopadły
6. ŚLEDZENIE (F11)
umoŜliwia wskazywanie punktów z wykorzystaniem istniejących obiektów i
trybu biegun,
7. SZEROKOŚĆ (LWT)
wyświetla zdefiniowaną szerokość linii,
8. MODEL/PAPIER
przełączenie między obszarem modelu i papieru.
Ustawienia parametrów trybów pracy najłatwiej wykonać klikając prawym klawiszem myszy w przełącznik trybu
i wybrać USTAWIENIA.
Sposoby zaznaczania obiektów na rysunku (tworzenie kolekcji)
1. jeden obiekt – kliknięcie w obiekt,
2. kilka obiektów – kliknięcie w kolejne obiekty,
jeŜeli ustawiona jest opcja uŜyj Shift do dodania – naleŜy trzymać Shift
opcję tą ustawiamy; menu Narzędzia>Opcje zakładka Wybór
3. oknem wyboru, dwa warianty okna wyboru:
a) okno przeciągane w prawo rys. a. (od 1
do 2 lub od 3 do 4) – zaznaczają się
tylko obiekty, które całe znajdą się w
oknie,
b) okno przeciągane w lewo rys b. (od 2 do
1 lub od 4 do 3) – zaznaczają się obiekty,
które całe lub tylko fragmentem znajdą
się w oknie,
a. b.
Kasowanie obiektów:
1. Po zaznaczeniu obiektów do kasowania - klawisz Delete,
2. Poleceniem WymaŜ.
Wprowadzanie poło Ŝ e ń punktów we współrz ę dnych kartezja ń skich
Polecenie: _line Od punktu: 50,50
Do punktu: @125.5,0
Do punktu: @15.8,60
Do punktu: @-103,15.6
Do punktu: z
4
355530864.011.png 355530864.012.png 355530864.013.png 355530864.014.png 355530864.015.png
Przedmiot: Grafika inŜynierska
Ćwiczenia, Rok I, kierunek: Informatyka
Wprowadzanie poło Ŝ e ń punktów we współrz ę dnych walcowych na płaszczy ź nie
Polecenie: _line Od punktu: 50,50
Do punktu: @123.65,0
Do punktu: @70<62
Do punktu: @130<160
Do punktu: z
Zastosowanie trybu SKOK (SNAP)
(w przykładzie włączono tryb siatka)
Zastosowanie trybu ORTO (ORTHO)
Polecenie: _line Od punktu:
Do punktu: 100
Do punktu: 50
Do punktu: 20
Do punktu: 30
Do punktu: 120
Do punktu: z
5
355530864.016.png 355530864.017.png 355530864.018.png 355530864.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin