opracowania tekstów do egzaminu.doc

(211 KB) Pobierz

Barthes, Roland „Mit i Znak”

*semiotyka – nauka o znakach

*semiologia – nauka o znaczeniu znaków (w obręb semiologii można włączyć wszystko)

*Barthes łączy: semiologia jako systemy znaków językowych i pozajęzykowych

*mitologia – metajęzyk

*mitologia a semiologia – mitologia jest częścią semiologii

*mit jest słowem – jest sposobem porozumienia (mythos i logos: zmyślone i wyrażone w słowie), przekazem, sposobem znaczenia i formą

*mitu nie określa jego treść lecz sposób wypowiadania (nie ma granic substancjalnych – wszystko może być mitem mając określoną formę tych przekształceń)

*wszystko może być podporą mitycznej mowy

*mit jako przekaz nadbudowany nad słowem

*paradygmatyczność

*syndyktatyczność

*wtórny system semiologiczny (czarna polewka a czernina)

*wszystkie komunikaty:

              -niosą znaczenie

              -są zbudowane na wzór języka naturalnego

*język naturalny – pierwotny system semiologiczny

*znaczące + znaczone = znak

*te elementy występują w każdym systemie semiologicznym

 

 

       język                                          1. znaczące (signifiant) forma

(przedmiotowy)                            2. znaczone (signifie) pojęcie

                                                        3. znak

                                                        _________________________

                            (mit jest językiem skradzionym i nie oddaje tego samego)

 

mit                                                        3. znak → forma (sens)

                                                                      I znaczące

                                                                                    II znaczone (pojęcie)

                                                        _________________________

                                                                                                  III znak (znaczenie)

 

*na przykładzie: bukiet róż jako znak jest pełny, jako znaczący jest pusty, dopiero potem dochodzi do niego znaczenie (podtekst)

 

              ...

              3. znak → forma (sens)              róża (pełne)

                            I znaczące              róża wypuszcza swoje naturalne znaczenie (puste)

                                          II znaczone              pusty znak dostaje nowe znaczenie – namiętność (pełne)

                                                        III znak               róża symbolizuje namiętność (jest pełne mitycznie)

 

*na przykładzie okładki pisma z murzynem stojącym przy fladze francuskiej

 

I – poziom                            -znaczące (signifiant) > elementy graficzne, zdjęcie

semiotyczny                            -znaczone (signifie) > murzyn

 

II – system                            -forma > czarnoskóry żołnierz armii francuskiej – jeden z wielu, nie obchodzi

mitologiczny                                          nas, kto to jest dokładnie (w domyśle: to konkretna osoba, ale nie                                                                       interesuje nas kto do dokładnie); Francja miała kolonie – chcą dla niej                                                         ginąć – imperializm w sensie politycznym [pojęcie ma inicjować jak                                                         najszerszy krąg interpretacyjny, wiele treści jest wpisanych w znak]

[kontekst: lata 50, wojna w Algierii, kolonie]

wnioski:                            obywatel, nie przedstawiciel rasy, wojna nie rasowa, walka w obronie idei                                           społeczeństwa wielonarodowego, wielokulturowego

 

*Ala ma kota

 

I – poziom                            -znaczące (signifiant) – same w sobie litery

semiotyczny                            -znaczone (signifie) – konkretna Ala ma konkretnego kota

 

II – system                            -jakaś Ala ma jakiegoś kota – przykład z podręcznika

mitologiczny                            -pojęcie (hasło wywoławcze) – edukacja, nauka czytania, szkoła

 

*w micie pojęcie zniekształca sens

*sposoby odbioru mitu

              -cyniczny (manipuluje znaczącym i znaczonym)

              -demistyfikujący (odróżnia sens i formę i ma świadomość jak sens staje się formą)

              -dynamiczny (całość sensu i formy: skupia się na znaczącym)

*mit kradnie sens z I systemu i oddaje formę w II systemie

*wg Barthesa mit nie jest uniwersalny – jest historyczny (musimy zagłębić w krąg aby go zrozumieć)

 

Benedict, Ruth „Wzory Kultury”

*antropologia – powinno się badać kultury inne niż nasza, ponieważ nasze zwyczaje są dla nas oczywiste

*powinniśmy porównywać nasze zwyczaje z innymi (obecne zagrożenie wartościowania)

*antropologia ma badać zwyczaje codzienne, nie powinna zajmować się spekulacjami

*B. mówi o Frazerze, że jest badaczem gabinetowym ponieważ bazuje na relacjach misjonarzy

*B. przeciwstawia się fragmentaryczności dochodzenia do kultury

*kultury się uczymy, nie jest dziedziczna genetycznie

*skupmy się na badaniu kultur prostych, ponieważ w czasie dostępnym badaczowi nie możemy zbadać kultur złożonych

*”dzikie dzieci” - nie przeszły procesu socjalizacji: kultura nie jest dziedziczna

*wzór kultury równa się danej kulturze (Zuni – rytualizm; Kwakiutlowie – rytualizacja; Dobu – lęk i poczucie zagrożenia)

*dla B. wzory kulturowe są budowane na podstawie orientacji psychologicznych

*kultura jako łuk (kultura jako zbiór wybranych wariantów ze wszystkich możliwości) – wybieramy tylko segmenty z łuku

*cecha kultury – składa się z elementów i to elementy i ich konfiguracje decydują o cesze

*wzór kultury – konfiguracja cech kultury

*każda instytucja jest wynikiem działania jakiejś cechy

*wizja przypomina cechę kultury; łączy się z różnymi instytucjami, składa się z elementów (np. osoba pretendowana do wizji, charakter wizji, okoliczność otrzymania wizji, wpływ wizji)

*instytucja małżeństwa – składa się z cech (różnych dziedzin), a w obrębie tych cech mamy komplet elementów

*cecha może składać się z elementów kultury albo też z innych cech

 

              ujęcia

+ujęcie nominalne -

+ujęcie realne – wytwory człowieka jako kultura

 

Boas, Franz „Cele Badań Antropologicznych”

 

Caillois, Roger „Żywioł i Ład”

*jego zdaniem Huizinga ukazał znaczenie gry i zabawy dla rozwoju

*gra i zabawa ma być widowiskiem

*Huizinga pominął klasyfikację gier

*mówiąc o bezinteresowności gier Huizinga pominął hazard i wymianę dóbr

*gry są dobrowolne, bezproduktywne, tworzą reguły i normy

*klasyfikacja gier (kto gra, w co gra, czy wymaga użycia konkretnych przedmiotów):

              -agon – współzawodnictwo

              -alea – los

              -mimicry – naśladowanie

              -illinx – oszołomienie

*agon:

              -oparte na jednej cesze (np. szybkość)

              -pojawia się zwycięzca

              -na początku uczestnicy mają równe szanse (teoretycznie)

*illinx:

              -mają wprowadzić w trans, upojenie

              -ruch prowadzący do oszołomienia

              -np. huśtawka, karuzela, taniec

*cechy gry/ zabawy:

              -dobrowolna;

              -wyodrębniona (zamknięta przestrzeń/ czas);

              -zawierająca element niepewności;

              -bezproduktywna;

              -ujęta w normy (konwencje, chwilowo zawieszające zwykłe prawa);

              -fikcyjna („specyficzne poczucie wtórnej rzeczywistości lub też całkowitego oderwania od               życia powszedniego”)

*przeciwstawne bieguny gier i zabaw:

              -zabawa – paidia                                                                                    -gra – ludus

*zabawa (paidia) – polega na  swobodnej improwizacji, jest podejmowana w sposób spontaniczny, nie trzeba jej odgórnie formalizować

*gra (ludus) – spontaniczność trzeba podporządkować regułom, reguły zaczynają się mnożyć

*między zabawą a grą istnieją formy pośrednie

*alea, agon, illinx i mimicry mogą przyjmować formy gry lub zabawy np.:

              -agon paidia – dziecięce zabawy

              -agon ludus – zawodowy sport

              -alea paidia – (brak zupełnie spontanicznej formy) – bliskie są wyliczanki dziecięce,               rzucanie monetą

              -alea ludus – ruletka, loteria

              -mimicry paidia – zabawy dziecięce np. w dom, w sklep

              -mimicry ludus – teatr oraz sztuki widowiskowe

              -illinx paidia – kręcenie się dzieci wokół własnej osi, karuzela, huśtawka

              -illinx ludus – alpinizm, ćwiczenia na trapezie (nie w pełni sformalizowana)

*paidia jest formą pierwotną, potem pojawiają się reguły i ludus

*pierwotne formy z reguły nie mają nazw (np. kręcenie się w kółko)

*ludus są najbardziej uzależnione od mody, ulegają konwencjonalizacji, są zależne od kontekstów kulturowych, bardziej zróżnicowane

*wypaczenia gier i zabaw – pojawiają się, gdy zaciera się ścisła granica dzieląca ścisłe reguły gier i zabaw od życia codziennego – gry i zabawy wkraczają w czas i przestrzeń codziennego życia:

              -agon – formy instytucjonalne włączone w życie codzienne – konkursy, zawody /               wypaczenia: przemoc, żądza władzy, oszustwo, np. piłka nożna doprowadza do zamieszek

              -alea – formy instytucjonalne to m.in. giełda / wypaczenia: przesądy i astrologia brane serio               np. spekulacje giełdowe

              -mimicry – najbardziej zinstytucjonalizowane formy to kino, teatr, karnawał, kult gwiazd               czyli mundur, etykieta, ceremoniały (zmiana ubioru i zachowania zmienia status               społeczny) / wypaczenia: sytuacje prowadzące do alienacji i zaburzeń tożsamości,               rozdwojenia jaźni

              -illinx – najbardziej zinstytucjonalizowane formy to alpinizm, ćwiczenia na trapezie /               wypaczenia: alkoholizm, narkomania

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin