wprowadzenie_wyklad(1).doc

(57 KB) Pobierz
1

WSTĘP DO PSYCHOLOGII WYKŁAD

 

Opracowanie: dr Łukasz Baka

 

I. Metody badań psychologicznych

1. Studium przypadku

2. Obserwacja

3. Modele zwierzęce

4. Sondaże diagnostyczne

5. Badania korelacyjne

§         związek współwystępowania a związek przyczynowo skutkowy

§         współczynnik korelacji

§         korelacja pozytywna, negatywna

6. Eksperyment

§         zmienna zależna, zmienna niezależna

§         grupa eksperymentalna, grupa kontrolna

§         postępowanie eksperymentalne

§         nad ludźmi i zwierzętami

ZALECANA LITERATURA:

Rathus S.A., (2004). Psychologia współczesna. GWP, s. 75-113

Myers D.G., (2003). Psychologia. Poznań. Wydawnictwo Zysk i S-ka., s. 34-57

 

II. Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi

1. Podstawowe wiadomości o układzie nerwowym człowieka

§         historia ewolucji ludzkiego mózgu

§         metody badań czynności mózgowych

2. Organizacja układu nerwowego

§         ośrodkowy układ nerwowy – rdzeń kręgowy i mózgowie

§         autonomiczny układ nerwowy – układ współczulny, przywspółczulny i hormonalny

3. Anatomiczna i funkcjonalna budowa ludzkiego mózgu

§         tyłomózgowie – rdzeń kręgowy, rdzeń przedłużony, móżdżek

§         śródmózgowie

§         przodomózgowie – międzymózgowie, kresomózgowie, kora mózgowa

ZALECANA LITERATURA:

Rathus S.A., (2004). Psychologia współczesna. GWP, s. 113-157

Myers D.G., (2003). Psychologia. Poznań. Wydawnictwo Zysk i S-ka., s. 65-102

 

III. Spostrzeganie

1. Podstawowe właściwości percepcji

§         naiwne koncepcje spostrzegania

§         fazy procesu spostrzegania – powstawanie wrażeń, kategoryzacja, spostrzeżenie

2. Spostrzeganie jako proces oddolny

§         odbiór i kodowanie wrażeń

§         identyfikacja obiektów

§         spostrzeganie głębi

3. Spostrzeganie jako proces odgórny

§         stałość spostrzegania

§         rola nastawienia

§         złudzenia i błędy percepcji

§         wpływ kontekstu na spostrzeganie

4. Teorie spostrzegania

§         teoria asocjacjonistyczna

§         teoria postaciowa

ZALECANA LITERATURA:

Maruszewski, T., (2002). Psychologia poznania. Gdańsk, GWP, s. 32-75.

 

IV. Uczenie się

1. Podstawowe wiadomości dotyczące uczenia się

§         istota uczenia się – podejście behawiorystyczne, podejście poznawcze

§         uczenie się jako proces adaptacji do środowiska

§         neuronalne podstawy uczenia się

2. Warunkowanie klasyczne

§         przegląd podstawowych badań nad warunkowaniem klasycznym

§         nabywanie, wygaszanie, spontaniczne odnawianie się reakcji

§         generalizacja i różnicowanie bodźców

§         warunkowanie wyższego rzędu

3. Warunkowanie instrumentalne

§         przegląd badań nad warunkowaniem instrumentalnym

§         funkcje kar i nagród oraz zasady ich stosowania

§         procesy warunkowania w życiu codziennym

4. Uczenie się wykraczające poza warunkowanie

§         uczenie utajone – poznawcze podejście E. Tolmana

§         uczenie się przez modelowanie – społeczno-poznawcze podejście A. Bandury

ZALECANA LITERATURA:

Rathus S.A., (2004). Psychologia współczesna. GWP, s. 293-333

Myers D.G., (2003). Psychologia. Poznań. Wydawnictwo Zysk i S-ka., s. 301-328

 

V. Myślenie i rozwiązywanie problemów

1. Podstawowe wiadomości dotyczące myślenia

§         pojęcie myślenia – ujęcie behawiorystyczne i poznawcze

§         rola języka w myśleniu

§         procesy myślowe u naczelnych – badania W. Kohlera

2. Rodzaje myślenia

§         myślenie autystyczne i realistyczne

§         myślenie produktywne i reproduktywne

§         myślenie konwergencyjne i dywergencyjne

3. Rozumowanie

§         rozumowanie indukcyjne

§         rozumowanie dedukcyjne

4. Rozwiązywanie problemów

§         rodzaje problemów

§         strategie rozwiązywania problemów

§         algorytmy i heurystyki

§         błędy w myśleniu

ZALECANA LITERATURA:

Rathus S.A., (2004). Psychologia współczesna. GWP, s. 371-409

Myers D.G., (2003). Psychologia. Poznań. Wydawnictwo Zysk i S-ka., s. 377-409.

 

VI. Emocje – mechanizmy wzbudzania emocji i ekspresja emocji

1. Podstawowe wiadomości dotyczące emocji

§         istota i funkcje emocji

§         biologiczne podłoże emocji

§         emocja, nastrój, afekt

2. Mechanizmy wzbudzania emocji – podejście integracyjne C. Izarda

4. Ekspresja emocji

§         ewolucyjne podstawy ekspresji emocji

§         emocje podstawowe i pochodne

§         kulturowe różnice w ekspresji emocji

§         twarz w ekspresji poszczególnych emocji

§         wykrywanie kłamstwa

ZALECANA LITERATURA:

Strelau J., (2000). Psychologia. Psychologia ogólna. Gdańsk, GWP, s. 317-367

 

VII. Psychologia różnic indywidualnych – inteligencja i temperament

1. Podstawowe wiadomości dotyczące inteligencji

§         pojęcie inteligencji – rys historyczny, definicje klasyczne i współczesne

§         struktura inteligencji – modele czynników, spór wokół czynnika „g”

§         inteligencja płynna i skrystalizowana

2. Biologiczne podejście do inteligencji

§         szybkość przewodzenia nerwowego

§         sprawność mózgu

§         wielkość mózgu

§         dziedziczność inteligencji

3. Poznawcze podejście do inteligencji

§         uczenie się a inteligencja

§         uwaga a inteligencja

§         pamięć operacyjna a inteligencja

5. Pojęcie temperamentu

§         temperament jako składnik osobowości

§         wybrane typologie temperamentu

6. Składniki temperamentu

§         dominacja nastroju

§         aktywność i towarzyskość

§         ekstrawersja i introwersja

§         emocjonalność

§         poszukiwanie doznań

ZALECANA LITERATURA:

Strelau J., (2000). Psychologia. Psychologia ogólna. Gdańsk, GWP, s. 683-755

 

 

FORMA WERYFIKACJI  WIEDZY: test jednokrotnego wyboru obejmujący podaną literaturę oraz materiał omawiany na zajęciach. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie min. 60% punktów.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin