MIĘDZYNARODOWEJ STOSUNKI GOSPODARCZE – prof. UE dr hab. Krzysztof Szaflarski
SYSTEM GOSPODARKI MIĘDZYNARODOWEJ
Gospodarka światowa: zbiorowość różnorodnych organizmów gospodarczych i instytucji działających na poziomie międzynarodowym jak i krajowym, bezpośrednio jak i pośrednio zajmujących się działalnością gospodarczą oraz połączonych ze sobą w pewien całościowy system więzi ekonomicznych.
Ma charakter:
historyczny (pojawiła się dopiero na określonym etapie rozwoju historycznego), dynamiczny (na przestrzeni dziejów ulega ciągłej ewolucji).
Podmioty gospodarki światowej:
• przedsiębiorstwa krajowe
• przedsiębiorstwa międzynarodowe (korporacje): przedsiębiorstwa działające na co najmniej dwóch odrębnych rynkach zagranicznych, o zasięgu globalnym:
- korporacje transnarodowe (całość kapitału firmy należy do przedsiębiorstwa macierzystego)
- korporacje wielonarodowe (kapitał filii jest mieszany, część kapitału należy do przedsiębiorstwa macierzystego, część do filii a część do inwestorów)
• gospodarki narodowe: struktura, w której sumuje się działalność gospodarczą przedsiębiorstw krajowych i międzynarodowych
• międzynarodowe (regionalne) ugrupowania integracyjne: organizmy gospodarcze, w których strukturę wchodzą gospodarki przynajmniej dwóch krajów (np. UE)
• międzynarodowe organizacje gospodarcze: mają wpływ regulacyjny na gospodarkę światową, wyróżniamy:
- organizacje humanitarne (ONZ, UNICEF)
- organizacje handlowe (WTO)
- organizacje finansowe (bank światowy, międzynarodowy fundusz walutowy)
Więzi ekonomiczne łączące poszczególne podmioty gospodarki światowej (rozsnący stopień powiązań):
• handlowe
• usługowe; tworzą wartości usługowe niematerialne
• produkcyjne (kooperacyjne); współpraca produkcyjna poszczególnych przedsiębiorstw
• technologiczne; przypływ technologii + zwiększenie efektywności innych czynników produkcji
• kapitałowe; następuje połączenie kapitałów, firmy ponoszą wspólne ryzyko
Proces internacjonalizacji (umiędzynaradawiania) przedsiębiorstw: realizacja działań przedsiębiorstwa poza granicami państwa (na rynkach zagranicznych)
Motywy podejmowania przez przedsiębiorstwa działań internacjonalizujących:
• motywy rynkowe
- wewnętrzne (silna konkurencja na rynku wewnętrznym)
- zewnętrzne (obiecujące rynki zagraniczne)
• motywy zaopatrzeniowe; dostęp do surowców, czasami bardziej opłaca się prowadzić przedsiębiorstwa przy bazie surowców niż sprowadzać
• motywy kosztowe; koszty siły roboczej, surowców czy podatków na danym rynku
• motywy polityczne; problem barier handlowych, sprzyjająca polityka państwa
MIĘDZYNARODOWY PODZIAŁ PRACY
Międzynarodowy podział pracy; specjalizacje poszczególnych krajów w produkcji określonych wyrobów bądź też w świadczeniu usług; Kierunki specjalizacji decydują o miejscu kraju, w MPP. Wiąże się to ze stopniem specjalizacji produktu, jest tak, że produkty nie znajdują zbytu na rynku krajowym i muszą być wywożone. (Podstawą międzynarodowego podziału pracy jest taki stopień specjalizacji produkcji, że możliwości jej zbytu utrudnia ograniczona chłonność rynku wewnętrznego.)
Determinanty kierunków specjalizacji poszczególnych krajów:
• warunki naturalne (klimat, gleby, zasoby bogactw naturalnych)
• rozwój sił wytwórczych (środki produkcji, zasoby siły roboczej)
• polityka ekonomiczna
Sens ekonomiczny międzynarodowego podziału pracy sprowadza się do tego, iż poszczególne kraje w wyniku specjalizacji mogły rozwijać takie rodzaje produkcji, w których osiągają względnie wyższą wydajność pracy, a która to wydajność pozwala na lepsze wykorzystanie czynników wytwórczych, jakimi kraje te dysponują. Daje to możliwość tym krajom na eksportowanie dóbr wytworzonych u siebie względnie tanio, a import takich dóbr, których koszty wytwarzania w tych krajach są wysokie lub takich, które ze względów obiektywnych te kraje nie mogą wytwarzać.
Tradycyjny MPP, początek XIX do I wojny światowej, wyróżniły się dwie grupy krajów:
✗ kraje uprzemysłowione (Europa Zachodnia + USA + Japonia; 90% produkcji przemysłowej świata)
✗ kraje surowcowo-rolne (pozostałe kraje; >60% produkcji surowcowo-rolnej świata)
Czynniki wpływające na kształt tradycyjnego MPP:
✗ rewolucja przemysłowa (stopniowe pzeksztalcanie się gospodarki rolnej na przemysłową)
✗ rozwój systemu kolonialnego (poprzez kolonie tworzone nowe rynki zbytu i zaplecze surowcowe kolonizatorów)
✗ wywóz kapitału (część produkcji wywożono za granicę w postaci inwestycji)
✗ migracje ludności (migracje zagraniczne i krajowe)
✗ polityka ekonomiczna (pozbywanie się konkurencji)
✗ teoria kosztów komparatywnych
Czynniki wpływające na deformację kształtu tradycyjnego MPP:
✗ I wojna światowa (kraje Europy Zachodniej utraciły status centrum gospodarczego świata)
✗ kryzys gospodarczy (lata 1929-1933/35); (obnażył nieprawidłowość MPP; rozwarcie nożyc cenowych)
✗ rozwój gospodarczy USA, Japonii, Kanady
✗ II wojna światowa (USA wysunęło się na pierwsze miejsce jako potęga gospodarcza; 51% produkcji przemysłowej świata)
✗ stopniowa likwidacja systemu kolonialnego
Współczesny MPP:
✗ wschód: kraje Europy Środkowo-Wschodniej
✗ zachód: kraje OECD i grupa G7+1 (7 najbogatszych państw świata + Rosja)
✗ południe: kraje nowo uprzemysłowione I generacji, kraje nowo uprzemysłowione II generacji, kraje naftowe, kraje o niskim poziomie rozwoju gospodarczego, kraje najuboższe
PROCESY INTEGRACYJNE WE WSPÓŁCZESNEJ GOSPODARCE ŚWIATOWEJ
Integracja; proces scalania się gospodarek narodowych, polega na rozwijaniu takich powiązań gospodarczych, które wszystkim krajom należącym do ugrupowania integracyjnego przynoszą korzyści większe od możliwych do uzyskania w przypadku braku integracji
Trzy grupy warunków integralności:
✔ struktury gospodarcze krajów integrujących się muszą być rzeczywiście bądź też potencjalnie komplementarne
✔ kraje zmierzające do integracji muszą dysponować odpowiednimi warunkami techniczno-instytucjonalnymi
✔ musi być prowadzona odpowiednia polityka ekonomiczna krajów integrujących się
Fazy instytucjonalne:
Dokonane przesunięcia prointegracyjne
Likwidacja ceł i barier ilościowych w obrotach handlowych
Wspólna zewnętrzna taryfa celna i polityka handlowa
Swobodny przepływ usług i czynników produkcji
Pełna koordynacja/unifikacja polityki gospodarczej i walutowej; ponadpaństwowe instytucje
Pełna koordynacja/unifikacja polityki wewnętrznej, zagranicznej, obronnej; ponadpaństwowe organy władzy
Formy ugrupowania
Strefa wolnego handlu
X
Unia celna
Wspólny rynek
Unia gospodarcza i walutowa
Unia gospodarcza i polityczna
Proces integracji gospodarczej odbywa się przede wszystkim dzięki mechanizmom wolnego rynku. W ramach wolnego rynku działa mechanizm konkurencji, który wymusza komplementarność. Chodzi głównie o zniesienie barier handlowych. Mechanizm te wymusza dostosowanie się gospodarek względem siebie.
Typy integracji:
• integracja państw suwerennych (ograniczają się do strefy wolnego handlu, unii celnej lub wspólnego rynku), np. EFTA
• integracja państw dobrowolnie ograniczających swoją suwerenność – unia (posiadają wspólne polityki, zgadzają się dobrowolnie i świadomie naruszyć swoją suwerenność dla wyższych celów), np. UE
• integracja państw nierównouprawnionych politycznie; wymiar historyczny, kiedyś Wielka Brytania wraz ze swoimi koloniami
Efekty integracji:
✗ Efekt kreacji handlu: polega na wykształceniu się nowych strumieni wymiany towarowej. Zniesienie ceł wewnątrz zintegrowanego obszaru prowadzi do zaostrzenia konkurencji i eliminowania z rynku najdroższych producentów. Wzrasta w związku z tym import krajów o wyższych kosztach wytwarzania, przy jednoczesnym ożywieniu eksportu z tych krajów członkowskich, w których produkuje się taniej. Efekt kreacji sprzyja zatem lepszej alokacji czynników produkcji i wzrostowi efektywności gospodarowania.
Przed integracją
Po integracji
KRAJ A
cena tow. x = 110j
x' = 120j <
KRAJ B
cena tow. x' = 100j
[cło 20%]
x' = 100j <
✗ Efekt zmian kierunku handlu z obszaru państw trzecich do obszaru zintegrowanego. W wyniku zniesienia ceł na towary importowane w ramach ugrupowania integracyjnego, ich ceny mogą być niższe niż na zewnętrznych rynkach. W rezultacie rośnie atrakcyjność powiązań wewnątrz obszaru zintegrowanego kosztem krajów, które do nich nie należą. Efekt zmian kierunków handlu jest proporcjonalny do skali, w jakiej utrzymanie ceł zewnętrznych zawyża ceny towarów importowanych z krajów trzecich w stosunku do poziomu cen tych towarów przy ich bezcłowych zakupach w ramach ugrupowania integracyjnego.
&#x...
misia.x3