NAPĘDY HYDRAULICZNE:
dźwig przeładunkowy typu: GL 4528-2
firmy MacGREGOR & HAGGLUNDS
Wykonali:
Karpowicz Wojciech
Szot Adam
Typ żurawia GL 4528-2
Waga 51 ton
Rodzaj prądu 3~60Hz
Napięcie zasilania 440V
Napięcie sterowania 220V
Promień wysięgnika max 28 m., min 4.0 m.
Wysokość podnoszenia max 30 m., min 10 m.
Dopuszczalny udźwig 45 ton
Prędkość podnoszenia ( 0 do 18 ton ) 32 m/min
Prędkość podnoszenia ( 0 do 45 ton ) 16 m/min
Czas podnoszenia od max do min promienia wysięgnika 60 sec
Prędkość obrotu żurawia 0,7 obr/min
Dane techniczne silnika elektrycznego:
Obciążenie stałe 150 kW
Obciążenie typu S6 225 kW
Prędkość obrotowa 1785 obr/min
Napięcie zasilania 440 V
Prąd rozruchowy 560 A
Dane techniczne przekładni:
Przełożenie i=0,683
Prędkość obrotowa przekładni 2176 obr/min
Dane hydrauliczne:
a) Obwód windy podnoszącej ładunek
Teoretyczna chłonność silnika 33800 cm3/obr
b) Obwód windy wychylającej wysięgnik
Teoretyczna chłonność silnika 11100 cm3/obr
c) Obwód windy obracającej
Objętość skokowa 125 cm3
Teoretyczna chłonność silnika 59,8 cm3/obr
Dane techniczne obwodu zasilania i sterowania:
Chłonność silnika 49,1 cm3/obr
Zapotrzebowanie mocy ( 2 bieguny ) 20 kW
Zapotrzebowanie mocy ( 4 bieguny ) 13 kW
Prędkość obrotowa ( 2 bieguny ) 3360 obr/min
Prędkość obrotowa ( 4 bieguny ) 1680 obr/min
Prąd rozruchowy (2 bieguny ) 141 A
Prąd rozruchowy ( 4 bieguny ) 107 A
Zbiorniki olejowe:
Objętość głównego zbiornika olejowego 600 litrów
Objętość karteru przekładni 13,5 litra
Ogólna charakterystyka systemu sterowania.
System ten jest oparty na dwóch dzwigniach sterujących, które znajdują się w kabinie operatora, oraz skrzynki elektronicznej znajdującej się w obudowie. Prawa dzwignia steruje obwodem podnoszenia i opuszczania ładunku natomiast lewa dzwignia steruje obwodem podnoszenia i opuszczania wysięgnika dźwigu oraz obrotu całego dźwigu ładunkowego.
Wszystkie ruchy dźwigu ładunkowego łącznie z obwodem podnoszenia i opuszczania ładunku są realizowane przez silniki hydrauliczne.
Potencjometr liniowy dźwigni sterującej jest zasilany+/-12V.sygnał wyjściowy z potencjometru wynosi 0V,wtedy gdy dźwignia jest w położeniu neutralnym. Sygnał wyjściowy jest sterowany i może wynosić od –10 do +10V w zależności od ruchu dźwigni. Sygnał ten jest podawany do szafki sterującej, gdzie zamieniany jest w przetworniku napięcie/natężenie i dalej do sterowania cewką pompy hydraulicznej oraz do obwodu logicznego zwalniaka hamulca.
Opisy poszczególnych systemów.
1.System zasilania i sterowania.
a) System zasilania
Głównym zadaniem tego obwodu jest uzupełnianie przecieków ciepłego hydrolu oraz jednocześnie poprzez tę wymianę uzyskuje się obniżenie temperatury hydrolu w obiegu głównym
Zasilanie jest przeprowadzone poprzez zawór zwrotny na stronę systemu niskiego ciśnienia. Obwód ten pracuje przy ciśnieniu 1.9-2.5 MPa, które jest nastawiane na zaworze 4148 i mierzone jest w punkcie 1.
b)System sterowania
Zadaniem tego systemu jest dostarczenie hydrolu zarówno do hamulców i serwomotorów pomp jak również do sterowania prędkością wind, prędkością obrotu dźwigu oraz kierunku pracy. System pracuje przy ciśnieniu 3-3.3 MPa i jest mierzony w punkcie 2. Czynnik sterujący jest dostarczany do serwomotorów pomp przez serwozawory.
2.Obwód podnoszenia i opuszczania ciężaru.
1111,1112-pompy
1141-silnik hydrauliczny
1141.1-zawór silnika
1211,1212-cylindry hamulców
Zawór silnika 1141.1 jest zamontowany na silniku hydraulicznym. Cylindry hamulców znajdują się na wspornikach łożyska silnika.
Działanie:
Jeżeli dźwignia znajduję się w pozycji neutralnej oraz pompy działają obwód podnoszenia nie spełnia swojej roli. Ciągłe dostarczanie oleju z obiegu zasilania uzupełnia straty oleju z obiegu podnoszenia
Zakres małych prędkości i zwolnienie hamulca.
Kiedy dzwignia sterująca jest pchnięta w lewą stronę na małą prędkość działania, zawór 1221 przesteruje się w swoje górne położenie oraz zawór 1226 jest zasilany. Dzięki temu całe ciśnienie sterowania jest skierowane do cylindrów hamulców 1211 i 1212, które zwalniają hamulce, oraz do zaworu silnika 1141.1, który przesterowuje się ze swojego położenia odpowietrzającego do położenia dzięki któremu następuje całkowite połączenie cylindrów silnika hydraulicznego (otrzymujemy wtedy mała prędkość).
Kiedy nie mamy ładunku na haku oraz gdy dźwignia znajduje się jak na rys.4 winda obwodu podnoszenia ładunku powinna powoli podnosić się.
Zakres dużych prędkości, zwolnienie hamulca:
Poruszając dźwignie w prawo od pozycji neutralnej spowodujemy przesunięcie się zaworu w jego dolne położenie. Zawór 1226 jest zasilany. Zawór silnika 1141.1 zajmuje pozycję „dużych prędkości” a hamulce są zwalniane. Cała wydajność pompy płynie do połowy cylindrów silnika hydraulicznego, produkując dwa razy szybsze obroty oraz w przybliżeniu 40% max. chłonności przy podnoszeniu.
Przeciążenia zakresu dużych prędkości:
Jeżeli ładunek na haku jest za ciężki przy podnoszeniu go z duża prędkością presostat 1311 spowoduje przesterowanie zaworu 1221 w górne położenie dzięki czemu zawór 1141.1 przełączy się na zakres małej prędkości (pełna chłonność).
Podnoszenie i opuszczanie ładunku.
Przesterowując dźwignie w kierunku różnym od pozycji zwolnienia hamulców rys.9 spowodujemy podnoszenie ładunku. Serwozawory 1111.6,.9;1112.6,.9 zadziałają na serwomechanizm i zmienią wydajność pompy. W ten sposób pompy 1111 i 1112 będą pompować taką ilość hydrolu która będzie proporcjonalna do wychylenia dźwigni sterującej.
Jeżeli zamiast przesunięcia dźwigni ku dołowi przesuniemy dźwignie ku górze ładunek będzie opuszczany i wszystkie działania zaworów jak i momenty ich zadziałania są identyczne z wyjątkiem kierunku przepływu.
Funkcje zabezpieczające.
Obwód podnoszenia zawiera trzy elementy zabezpieczające:
- główny zawór ograniczający ciśnienie oraz zawory absorbujące uderzenia hydrauliczne
1141.2.1-30Mpa
1141.2.2-30Mpa
1111.2-10Mpa
1111.3-30Mpa
1112.2-10Mpa
1112.3-30Mpa
- presostat 1311 (zawór przęciążeniowy)-25MPa. Zatrzymuje dźwig w przypadku przeciążenia oraz powoduje przejście z szybkich obrotów na wolne
- presostat 1381-0,7 MPa zatrzymuje dźwig w przypadku niewystarczającego ciśnienia zasilania.
3.Obwód podnoszenia i opuszczania wysięgnika.
2111,2112-pompy o zmiennej wydajności
2141-silnik hydrauliczny
2131-zawór na silniku
2211-cylinder hamulca
Podnoszenie i opuszczanie wysięgnika oraz obrót dźwigu uzyskuje się dzięki jednej dźwigni
Zwolnienie hamulca:
Ciągnąc dźwignie (generalnie, delikatnie w jakąkolwiek stronę od pozycji neutralnej) powodujemy przesterowanie zaworu 2221. W ten sposób ciśnienie sterujące jest kierowane do cylindrów hamulców oraz do zaworu 2131.2, który przesterowując się łączy silnik z systemem hydraulicznym.
Jeżeli na haku znajduje się ładunek, a dźwignia jest w pozycji gdzie zwolniony jest hamulec , winda tego systemu powinna produkować wolny ruch obrotowy zależnie od tego w jaki silnik hydrauliczny jest ona wyposażona.
Podnoszenie i opuszczanie wysięgnika:
Przesuwając dźwignię sterującą do tyłu rozpoczyna się podnoszenie wysięgnika. Serwozawory 2111.6,.8; 2112.6,.8 wywołują ruch serwomechanizmu, a przez to zmianę wydajności pompy. Pompy 2111 i 2112 w ten sposób będą miały wydajność proporcjonalną do wychylenia dźwigni sterującej.
Opuszczanie wysięgnika uzyskuje się poprzez przesunięcie dźwigni sterującej do przodu. Funkcje poszczególnych elementów układu są identyczne tylko kierunek przepływu jest odwrotny.
Obwód ten zawiera trzy elementy zabezpieczające:
- zawór 2131.1-27 MPa. Limituje ciśnienie w obwodzie oraz absorbuje
uderzenia hydrauliczne.
- zawory 2111.3-42 MPa
2111.2-10 MPa
2112.2-10 MPa
2112.3-27 MPa
odcinają i ograniczają ciśnienie w obwodzie.
- presostat 2481-1,2 MPa. Zatrzymuje dźwig w momencie wystąpienia niewystarczającego ciśnienia zasilania.
4.Obwód obracania żurawia.
3111-pompa o zmiennej wydajności
3141,3142- silniki hydrauliczne
3127-zespół zaworowy
3211,3212-cylindry hamulców
Obrót żurawia jest uzyskiwany dzięki ruchowi tej samej dzwigni, co podnoszenie i opuszczanie wysięgnika.
Zwolnienie hamulca.
Ruszając dzwignię sterującą, np. w lewo przesterowujemy zawór 3221, hamulce zostaną zwolnione oraz zespół odpowietrzający 3127 będzie zablokowany.
Obracanie żurawia.
Poprzez ruch dzwigni sterującej do końca, np. w lewo, żuraw zacznie się obracać w lewo (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara). Serwozawór 3111.9 spowoduje przesunięcie serwomechanizmu, a przez to zmianę wydajności pompy.
Poprzez...
marcin0732