Opis silnika.doc

(917 KB) Pobierz
OPIS SILNIKA

OPIS SILNIKA

 

Silnik RT jest dwusuwowym, wysokoprężnym silnikiem wodzikowym, pojedynczego działania z turbodoładowaniem za pomocą gazów wylotowych i przepłukaniem wzdłużnym. Jest to silnik nawrotny do bezpośredniego napędu śruby okrętowej.

Podstawa oraz bloki cylindrowe są wspólnie złączone za pomocą ściągów śrubowych. Skrzynia korbowa oraz zespół cylindrów są od siebie oddzielone przegrodą z wbudowanymi dławnicami uszczelniającymi drągów tłokowych.

Gazy wylotowe opuszczają cylindry przez zawory wylotu do przewodu zbiorczego. Turbosprężarki pracują w oparciu o zasadę doładowania przy stałym ciśnieniu. Zawory wydechowe są otwierane hydraulicznie.

Powietrze przepłukujące dostarczane przez turbosprężarki przepływa przez chłodnice powietrza i oddzielacze wody /osuszacze/ do zasobnika powietrza. Powietrze to wpływa do cylindrów przez zawory zwrotne i okna przepłukujące gdy tłok znajduje się blisko dolnego punktu zwrotnego.

Przy niskich obciążeniach silnika do przelotni powietrza przepłukującego dostar­czane jest dodatkowe powietrze przepłukujące przez niezależnie napędzane dmuchawy pomocnicze.

Cylindry i głowice cylindrowe są chłodzone wodą słodką. Do chłodzenia powietrza przepłukującego można stosować wodę słodką o niskiej temperaturze lub wodę morską. Tłoki chłodzone są olejem z systemu oleju smarnego.

Pompy oleju smarnego łożysk oraz pompy wody chłodzącej nie są napędzane przez silnik.

Łożysko oporowe oraz obracarką są usytuowane po stronie napędu. Wał rozrządu jest napędzany przez przekładnię zębatą od wału korbowego.

Silnik uruchamia się za pomocą sprężonego powietrza, którego wlot do cylindrów jest sterowany rozdzielaczem.

Układ sterowania na silniku jest tak rozwiązany, że można do niego podłączyć układ sterowania z mostka /układ sterowania zdalnego/.

Pulpit sterowniczy, który nie jest zabudowany na silniku, zawiera wszystkie zespoły sterujące i kontrolne niezbędne do normalnego ruchu. Zawory pneumatyczne dla sterowania z silnika i ewentualnie przewidzianego sterowania z mostka są w większości umieszczone w Centralnym Zespole Sterowniczym zamontowanym na silniku.

W przypadku uszkodzenia pneumatycznego systemu sterowania silnikiem można stero­wać z awaryjnego stanowiska manewrowego.

 

 

 

 

 

ZASADA DZIAŁANIA DWUSUWOWEGO SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO

 

1.     Tłok roboczy w dolnym punkcie zwrotnym /DPZ/. Okna przepłukania i zawór wydechowy otwarte. Powietrze przepłukujące wpływa do cylindra i wypycha gazy wydechowe przez zawór wydechowy do turbosprężarki.

 

2.     Tłok roboczy porusza się ku górze. Położenie ES: okna przepłukania zostają zamknię­te przez tłok. Położenie AS: zawór wydechowy zamyka się, rozpoczyna się sprężanie. Drugi suw: /zapłon, spalanie, rozprężanie, wydech, przepłukanie/ UTP DMP

3.     Tuż przed górnym punktem zwrotnym /GPZ/ paliwo zostaje wtryśnięte do cylindra. Następuje zapłon paliwa w sprężonym, podgrzanym powietrzu* Z chwilą zapłonu rozpoczyna się proces spalania* Gazy rozprężają się i pchają tłok roboczy do dołu /suw pracy/.

4.     Położenie AO: zawór wydechowy otwiera się, gazy wypływają z cylindra do turbosprężarki. Położenie EO: okna przepłukania zostają odsłonięte przez poruszający się do dołu tłok, powietrze przepłukujące wpływa do cylindra i wypycha gazy przez zawór wydechowy do turbosprężarki.

 

Przygotowanie przed uruchomieniem po krótkim okresie postoju /jeden lub kilka dni/. Przed uruchomieniem silnika należy wykonać szereg niżej podanych sprawdzeń i czynności kontrolnych. Zakłada się, że wszystkie części które były przeglądane podczas okresu postoju zostały prawidłowo złożone i zamontowane oraz sprawdzono ich prawidłowe działanie. Ponadto zakłada się, że wszystkie stosowane narzędzia i przyrządy zostały usunięte z silnika oraz» że nie pozostawiono w nim szmat używanych do czyszczenia i innych przedmiotów.

Następnym warunkiem jest, aby nastawy regulacyjne pomp wtryskowych oraz regula­tora a także ich połączenie z cięgłami regulacyjnymi były właściwe.

Uwaga : Aż do punktu 14 główny automatyczny zawór odcinający powietrze rozruchowe musi być w położeniu "ZAMKNIĘTY RĘCZNIE".

 

 

 

1.            Sprawdzić poziomy cieczy roboczych we wszystkich zbiornikach systemów silnika /łącznie ze zbiornikami przecieków/. Opróżnić z oleju zbiornik przecieków oleju z zaworów wydechowych.

2.            Sprawdzić czy wszystkie zawory odcinające wody chłodzącej silnika oraz   systemu oleju smarnego znajdują się w prawidłowych położeniach.

3.            Otworzyć doloty powietrza z systemu siłownianego /8 bar/ oraz ze zbiorników powietrza rozruchowego /30 bar/ do zasilania układu sterującego "A".

4.            Przygotować system paliwowy.

5.            Uruchomić pompy wody chłodzącej cylindry, oleju chłodzącego tłoki i smarnego, łożysk głównych i wodzikowych i nastawić normalną wartość ciśnień.

6.            Sprawdzić i upewnić się czy wszystkie odpowietrzenia systemów są otwarte.

7.            Otworzyć kurki indykatorowe na każdej głowicy cylindrowej. Za pomocą obracarki obrócić silnik parę razy, aby sprawdzić czy wszystkie części ruchome działają prawidłowo i zobaczyć czy na denku tłoka nie zgromadziły się duże ilości wody, oleju lub paliwo. W celu wstępnego przesmarowania tulei cylindrowych należy obrócić ręcznie korbami pomp smarnych cylindrów 40 ¸ 50 razy. Ten sam efekt przesmarowania można uzyskać przez włączenie zaworu przesmarowania przed rozruchem tak długo aż wałek napędowy pomp smar­nych obróci się około 400 razy /można to odczytać na liczniku obrotów/.

8.            Zamknąć kurki indykatorowe.

9.            Sprawdzić i upewnić się, czy drzwi skrzyni korbowej są zamknięte za pomocą wszystkich zacisków.

10.       Sprawdzić i upewnić się, czy urządzenia odcinające wszystkich pomp wtryskowych oraz pomp zespołów napędowych zaworów wydechowych są ustawione w położeniu włączonym.

11.       Sprawdzić czy cięgła regulacyjne pomp poruszają się swobodnie. Przestawić dźwignię paliwową na pomocniczym stanowisku manewrowym z położenia "ZDALNE STEROWANIE" i połączyć jaz dźwignią cięgieł regulacyjnych. Poluzować blokadę dźwigni paliwowej, unieść rękojeść do góry i przestawić dźwignię paliwową tam i z powrotem między położeniami "O" i "10". Po wykonaniu tego sprawdzenia ustawić dźwignię paliwową ponownie w położenie "ZDALNE STERO­WANIE" i zabezpieczyć ją przez zaciśnięcie mniejszego z dwóch kółek ręcznych.

12.       Sprawdzić ciśnienie w zbiornikach powietrza rozruchowego oraz otworzyć odwodnie­nia aż do usunięcia wszystkich skroplin.

13.       Otworzyć zawór spustowy zaworu zwrotnego w głównym zaworze rozruchowym aż wypłynie cała woda a następnie zamknąć go.

14.       Otworzyć główne zawory odcinające na zbiornikach powietrza rozruchowego.

15.       Ustawić główny zawór odcinający powietrza rozruchowego w położeniu "AUTOMAT". Manometry na tablicy manometrów muszą teraz wskazywać czy jest ciśnienie powie­trza rozruchowego i powietrza sterującego.

16.       Ustawić przełącznik na pulpicie sterującym dla dmuchawy pomocniczej w położenie "AUTOMAT".

  1. Ustawić układ zabezpieczający w położenie pracy przez wciśnięcie przycisku "UZBROJENIE" tj. zabezpieczające urządzenie odcinające paliwo nie jest czułe.

18.       Nacisnąć przycisk "AWARYJNY STOP" na pulpicie sterującym i obserwować czy zabez­pieczające urządzenie odcinające paliwo do pomp wtryskowych reaguje, t j. czy zawory ssące tych pomp zostaną uniesione. Po tym sprawdzeniu nacisnąć przycisk "UZBROJENIE AWARYJNEGO STOPU".

19.       Sprawdzić czy na manometrze oleju przed silnikiem hydraulicznym napędu pomp smarnych cylindrów nie pojawia się ciśnienie /na postoju nie może tam być ciśnienia/. Jeśli jest nadal ciśnienie to oznacza, że zawór odcinający na prze­wodzie łączącym przewód główny oleju smarnego łożysk wodzikowych z silnikiem hydraulicznym jest nadal otwarty, co jest niedopuszczalne.

20.       Wyłączyć obracarkę i zabezpieczyć dźwignię.

21.       Otworzyć kurek kontrolny głównego, automatycznego zaworu odcinającego powietrza rozruchowego na chwilę i słuchać czy zawór otwiera się /co można wyraźnie usłyszeć/.

22.       Zamknąć kurek. Sprawdzić szczelność hydraulicznego systemu napędu zaworów wydechowych.

23.       W zależności od tego skąd silnik ma być uruchomiony /z CMK, czy z pomocniczego stanowiska manewrowego/ zawór przełączający 42HA /w zespole zawierającym części pneumatyczne, umieszczonym nad pomocniczym stanowiskiem manewrowym/ musi być ustawiony we właściwym położeniu( "ZDALNE STEROWANIE" lub "STEROWANIE 2 SILNIKA".

24.       Do rozruchu silnika z mostka lub z CMK dźwignia paliwowa na pomocniczym stanowisku manewrowym musi znajdować się w położeniu "ZDALNE STEROWANIE".

25.       Jeśli silnik ma być uruchomiony z mostka lub z CMK zawór 266HA "ZDALNE STERO­WANIE WŁĄCZONE" /w CMK/ musi być przez chwilę naciśnięty. Manometr powietrza sterującego musi wtedy pokazać ciśnienie.

26.       Sprawdzić ponownie czy nikt z obsługi nie znajduje się w pobliżu koła zamachowego.

27.       Gdy system paliwowy jest także gotowy do ruchu, podać informację na mostek.

PRZYGOTOWANIE PRZED U RUCHOMIENIEM

             

Do pracy na oleju napędowym /paliwie lekkim/:

 

·        ustawić zawór trójdrożny 21 w przewodzie ssącym pompy zasilającej 23 tak, aby mogła ona zasysać paliwo lekkie ze zbiornika rozchodowego 3 i podawać je do zbiornika buforowego 24,

 

·        ustawić zawór trójdrożny 35 tak, aby nadmiar paliwa przepływał z powrotem do zbiornika buforowego 24,

·        uruchomić pompy 23 i 25,

·        sprawdzić na wszystkich pompach wtryskowych czy zawory odcinające na przewodach dolotowych i powrotnych są otwarte,

·        odwodnić zbiorniki,

·        ustawić wymagane ciśnienie w systemie paliwowym za pomocą zaworu regulacji ciśnienia 31 dla pracy na paliwie lekkim /i przy niskiej temperaturze paliwa/ wystarczające jest nieznaczne nadciśnienie. Jeżeli następnie wymagane jest przełączenie na paliwo ciężkie zaleca się natychmiastowe nastawienie normalnego ciśnienia,

·        ustawić ciśnienie paliwa na wlocie do pomp wtryskowych używając zaworu regula­cyjnego 31a /różnica ciśnień przed/ za zaworem regulacyjnym,

 

Do pracy na oleju opałowym /paliwie ciężkim/.

 

·        ustawić zawór trójdrożny 21 w przewodzie ssącym pompy zasilającej 23 tak, aby paliwo ciężkie było zasysane ze zbiornika rozchodowego 2 i podawane do zbiornika buforowego 24,

·        ustawić zawór trójdrożny tak, aby nadmiar paliwa przepływał z powrotem do zbior­nika buforowego 24,

·        włączyć ogrzewanie zbiornika rozchodowego paliwa ciężkiego 2, zbiornika buforo­wego 24, podgrzewacza końcowego 26, filtra 27 oraz przewodów,

·        sprawdzić na wszystkich pompach wtryskowych czy zawory odcinające na przewodach dolotowych i powrotnych są otwarte,

·        uruchomić pompy 23 i 25,

·        podgrzać paliwo ciężkie. Jest to niezbędne, aby uzyskać jego wymaganą lepkość,

·        ustawić ciśnienie w systemie paliwowym za pomocą zaworu regulacji ciśnienia 31,

·        ustawić ciśnienie paliwa na wlocie do pomp wtryskowych używając zaworu regula­cyjnego 31a,

·        sprawdzić i upewnić się czy zawór odcinający 37 jest zawsze otwarty.

 

System paliwa nie jest przygotowany do pracy dopóki paliwo ciężkie przed pompami wtryskowymi nie osiągnie wymaganej temperatury - odczytać na termometrze TI.

Silnik nie może być przed tym uruchomiony na paliwie ciężkim. Odpowietrzanie i napełnianie systemu paliwowego na silniku Specjalne odpowietrzanie systemu nie jest potrzebne ponieważ paliwo a zatem i po­wietrze w nim, przepływa przewodami 36 do przewodu powrotnego gdy tylko pompa podająca zostanie uruchomiona a prawidłowe ciśnienie różnicowe nastawione za pomocą zaworu regulacji ciśnienia.

 

RUCH SILNIKA

 

Następujące rozdziały dotyczą ruchu silnika w normalnych warunkach. Rozumiemy przez to, że np. wszystkie cylindry pracują. Podczas manewrowania mówi się jednak nie tylko o normalnym sterowaniu silnikiem z CMK lub mostka, ale także o możliwości sterowania z pomocniczego stanowiska manewrowego. Ruch w tym sensie oznacza pracę silnika od pierwszego uruchomienia podczas odcumowania aż do końcowego zatrzymania przy zacumowaniu. Silnik jest przygotowany do pracy od nabrzeża do nabrzeża na paliwie ciężkim tj. bez konieczności przełączania na paliwo lekkie /olej napędowy/.

Ze względu na zastosowanie zaworu cyrkulacyjnego w systemie wtrysku paliwa, paliwo może cyrkulować nawet wtedy gdy silnik nie pracuje a jest uruchomiona pompa podająca. Aby to spełnić należy właściwie zaprojektować system siłowniany w celu odpo­wiedniego przygotowania paliwa ciężkiego oraz utrzymywania jego odpowiedniej tempe­ratury podczas ruchu, łącznie z manewrami oraz gotowości do manewrów. Do tego jest potrzebna energia. Dlatego w niektórych przypadkach może się okazać, że będzie bardziej ekonomicznie stosować olej napędowy podczas manewrowania.

 

WOLNE OBRACANIE

 

Jeśli tylko przepisy odpowiednich towarzystw klasyfikacyjnych nie zabraniają tego, to zalecamy, aby krótko przed każdym rozruchem obrócić silnikiem co najmniej o jeden pełny obrót. Służy to sprawdzeniu czy części ruchome poruszają się swobodnie. Nie potrzeba tego wykonywać po krótkim zatrzymaniu podczas manewrowania.

Można tego dokonać za pomocą obracarki lub za pomocą specjalnego urządzenia "WOLNE OBRACANIE", szczególnie przydatnego w maszynowniach bezwachtowych. Obracanie wału korbowego można obserwować na wskaźniku kierunku obrotów, który jest usytuowany w CMK.

 

Następujące warunki muszą być spełnione zanim można uruchomić "WOLNE OBRACANIE":

 

·        silnik gotowy do uruchomienia w szczególności musi być odłączony obracarką, ciśnienie oleju dla mechanizmów napędu zaworów wydechowych oraz ciśnienie sprężyn powietrznych ustawione na prawidłowym poziomie,

·        kurki indykatorowe zamknięte,

·        dźwignia przesterowująca w położeniu "STOP",

·        główny zawór odcinający powietrza rozruchowego w położeniu "AUTOMAT",

·        dźwignia nastawy obrotów w położeniu "0".

 

Podczas "WOLNEGO OBRACANIA" wał korbowy obraca się z prędkością około 5 obr/min tak, że podawanie paliwa jest zablokowane.

 

ROZRUCH

 

Silniki można uruchomić tylko pod warunkiem, że jest on gotowy do ruchu. Dotyczy to także wszystkich próbnych rozruchów dla sprawdzenia i pracy silnika tylko na powietrzu. Upewnić się, czy podawanie oleju do zespołów    napędowych zaworów wydechowych i powietrza do sprężyn powietrznych tych zaworów jest prawidłowe.

W zależności od możliwości silnik można uruchomić:

 

·        z mostka za pomocą sterowania z mostka, patrz instrukcja specjalna,

·        ze stanowiska manewrowego w CMK,

·        z pomocniczego /awaryjnego/ stanowiska manewrowego na silniku.

 
Przygotowania dodatkowe:

 

·        zawór przełączający 42HA w pneumatycznym zespole sterującym umieszczonym nad pomocniczym stanowiskiem manewrowym musi być w położeniu "ZDALNE STEROWANIE" a małe. kółko ręczne na zaworze nastawy obrotów, musi być obrócone zupeł­nie w lewo /w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara/ /ciśnienie nasta­wy obrotów,

·        dźwignia paliwowa pomocniczego /awaryjnego/ stanowiska manewrowego musi pozo­stawać w położeniu "ZDALNE STEROWANIE",

·        ustawić dźwignię nastawy obrotów na pulpicie sterowniczym w CMK w położeniu dostatecznie wysokim do rozruchu /w zasadzie około 3,5 dla śruby stałej oraz 2 ¸ 2,5 dla siłowni ze śrubą nastawną/.

Rozruch:

 

·        ustawić dźwignię prze sterowania na pulpicie sterowania w CMK w żądanym kierun­ku ruchu /NAPRZÓD lub WSTECZ/,

·        nacisnąć przycisk rozruchu i przytrzymać go tak długo aż silnik osiągnie obroty zapłonowe,

·        skoro tylko silnik zacznie pracować z obrotami rozruchowymi, należy nastawić wymagane obroty za pomocą dźwigni nastawy obrotów na stanowisku manewrowym.

 

Skoro tylko silnik zacznie się obracać z wymaganymi obrotami, należy sprawdzić ciśnienia poszczególnych czynników roboczych na manometrach i wyregulować je według potrzeby. Odczytać obroty turbosprężarek z odpowied­nich obrotomierzy i sprawdzić czy wskazywane wartości odpowiadają wartościom odniesienia. Sprawdzić temperatury na przyrzą...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin