Projektowanie kariery zawodowej.docx

(49 KB) Pobierz

Projektowanie kariery zawodowej

Zaliczenie: test na ocenę.

 

Wykład 1, 17.02.2011

Poznanie własnego potencjału. Lepsze poznanie siebie, identyfikacja umiejętności, własny potencjał, jasne rozumienie siebie, wiedza o sobie, o warunkach sukcesu, perspektyw na rynku pracy. Zatrudnienie w firmie daje stabilizację, stwarza możliwości kontaktów, daje pewność zarobków, poczucie bezpieczeństwa. Poznanie swojego potencjału poprzez zapoznanie się z różnymi strategiami oceny własnych zasobów i wykonanie indywidualnej analizy plusów i minusów. Umiejętności uniwersalne to takie, które są wspólne dla wielu rozmaitych zadań i mogą być wykorzystane w każdej pracy. Potencjał pracowniczy to zestaw wielu cech, które są ważne w pracy zawodowej człowieka.

 

Własny potencjał

q                  jasne rozumienie siebie, swoich zdolności, możliwości, zainteresowań, wartości, preferencji zawodowych umiejętności, ambicji i ograniczeń oraz ich przyczyn;

q                  wiedza o sobie, o warunkach sukcesu, powodzeń, niepowodzeń, kompensacji możliwości, perspektyw na rynku pracy;

 

Zatrudnienie w firmie? Czemu nie!

Ø      Daje stabilizację (umowa);

Ø      Stwarza możliwości kontaktów;

Ø      Daje pewność zarobków;

Ø      Daje poczucie bezpieczeństwa;

Ø      Różnorodność firm daje wiele możliwości zatrudnienia;

 

Bilans osobisty

Sukces zawodowy osiąga ten, kto potrafi dopasować swój potencjał do potrzeb firmy

q                  Poznanie swojego potencjału poprzez:

ü                   zapoznanie się z różnymi strategiami oceny własnych zasobów;

ü                   wykonanie indywidualnej analizy SWOT;

q                  Refleksja nad sposobem prezentowania swoich silnych stron przy rekrutacji;

 

Umiejętność – sprawdzona możliwość adekwatnego do sytuacji działania oparta na wiedzy oraz wyćwiczonych wcześniej elementach sensomotorycznych.

 

Umiejętności – rodzaje

q      Umysłowe i praktyczne;

q      Proste i złożone;

q      Zawodowe;

q      Kierownicze;

q      Pedagogiczne;

 

Umiejętności uniwersalne to takie umiejętności, które są wspólne dla wielu rozmaitych zadań i mogą być wykorzystane w każdej pracy.

 

Moje umiejętności

  1. Umiejętność przekonywania np. negocjator, przedstawiciel handlowy;
  2. Umiejętność pracy w szybkim tempie np. chirurg;
  3. Umiejętność przechodzenia z jednej czynności do drugiej np. fotoreporter, monter instrumentów muzycznych;
  4. Umiejętność wykonywania długotrwałej pracy fizycznej np. ratownik;
  5. Umiejętność nawiązywania kontaktu      z ludźmi np. nauczyciel;
  6. Umiejętność postępowania z ludźmi np. kierownik kurator, nauczyciel;
  7. Umiejętności kierownicze np. dyrektor firmy;
  8. Umiejętność współpracy np. muzyk, tancerz;
  9. Umiejętność podporządkowania się np. duchowny, asystentka dyrektora;
  10. Umiejętność pracy w warunkach izolacji społecznej np. nurek, pilot;
  11. Umiejętność wykonywania monotonnej pracy np. archiwista;
  12. Umiejętność pracy w trudnych warunkach np. rybak, marynarz;
  13. Umiejętność szybkiego podejmowania decyzji np. pilot samolotu, kontroler ruchu lotniczego;

 

Zdolność

ü      Właściwości umysłu (np. łatwość operowania liczbami, wyobraźnia przestrzenna)

ü      Złożony zespół właściwości (cech) umożliwiających poprawne wykonywanie złożonych zadań, łatwe opanowywanie umiejętności i sprawności w określonej dziedzinie;

ü      Zespół właściwości (cech) umożliwiających „wybijanie się” ponad przeciętny poziom

ü      Dobra pamięć np. aktor piosenkarz, matematyk;

ü      Podzielność uwagi np. pilot samolotu, kierowca;

ü      Uzdolnienia rachunkowe np. księgowy, sprzedawca;

ü      Wyobraźnia przestrzenna np. architekt wnętrz;

ü      Zdolność koncentracji uwagi np. informatyk;

ü      Kreatywność (twórcze myślenie) np. projektant mody;

ü      Wyobraźnia np. reżyser filmowy, inżynier BHP;

ü      Uzdolnienia techniczne np. inżynier, mechanik, monter elektronik;

ü      Łatwość wypowiadania się w mowie i piśmie np. polityk, prezenter telewizyjny;

ü      Rozumowanie logiczne np. detektyw, sędzia, adwokat, laborant chemiczny;

 

Pojęcie „kwalifikacje”qualitas, –jakości, oceny, wykształcenie, przygotowanie do wykonywania pracy zawodowej.

Kwalifikacje – postawy, warunki fizyczne i struktury umiejętności sensomotorycznych, praktycznych i umysłowych, pozwalające rozwiązywać zadania znajdujące się w jakimś polu działania.

              Kwalifikacje są:

q      do czegoś;

q      czyjeś;

 

Kwalifikacje zawodowe – pozwalają rozwiązywać zdania zawodowe na stanowiskach pracy;

Kwalifikacje społeczno-moralne – układ motywacyjny,  poziom aktywności, stosunek do własnych działań i do pracy;

Kwalifikacje zdrowotne – sprawności sensomotoryczne, zdolności, osobowość;

 

Kwalifikacje zawodowe – rodzaje

  1. Ponadzawodowe – podstawowe wymagania potrzebne w każdej pracy zawodowej jak i pozazawodowej, nie uprawniają do wykonywania konkretnego zawodu;
  2. Ogólnozawodowe – charakterystyczne dla pewnego obszaru zawodowego, na który składa się grupa zawodów;
  3. Podstawowe dla zawodu – przyporządkowane do konkretnego zawodu i zawierające główne umiejętności potrzebne do efektywnego wykonywania zadań;
  4. Specjalistyczne – stanowiące o umiejętnościach dodatkowych, specyficznych dla określonego zawodu, które należy utożsamiać ze specjalizacjami zawodowymi lub specjalnymi zakresami pracy;

 

Modele, wzorce lub normy opisujące wymagania rynku pracy – spełniające oczekiwania pracodawców

Standard kwalifikacji zawodowych dotyczy określonego zawodu i zadań w nim wyodrębnionych.             

              Standard tworzą trzy komponenty:

q      Umiejętności;

q      Wiadomości;

q      Cechy psychofizyczne;

 

Potencjał pracowniczy to zestaw wielu cech, które są ważne w pracy zawodowej człowieka. Osobowość; Rodzaj inteligencji; Kompetencje; Oczekiwania, potrzeby, cele

 

Osobowość znaczenie empiryczne - Układ cech i mechanizmów, regulujących zachowanie człowieka, przebieg jego procesów psychicznych ujawniających się w działaniu, postawach i wypowiedziach.

 

 

Rodzaje inteligencji

q      Językowa - mieści się w lewej części mózgu. Jest ona szczególnie ważna w zawodach takich jak aktor, nauczyciel, prezenter telewizyjny, prawnik, (aktorzy, nauczyciele, prawnicy);

q      Logiczno-matematyczna - przejawia się umiejętnością szybkiego rozwiązywania problemów. Ludzie o logiczno – matematycznym sposobie myślenia potrafią tworzyć hipotezy, a następnie sprawdzać je i weryfikować.

q      Muzyczna - objawia się bardzo wcześnie, dowodem może być Mozart. Ludzie obdarzeni talentem muzycznym sprawdzają się w branży rozrywkowej, ale w firmy wnoszą również twórczy tok myślenia, (muzycy, często matematycy);

q      Wizualno-przestrzenna - cechuje malarzy, rzeźbiarzy, architektów. Pozwala widzieć świat wielowymiarowy, ułatwia orientowanie się w przestrzeni.    

q      Przyrodnicza - to umiejętność współżycia z roślinami i zwierzętami. Każdy z nas zna osoby, które mają takie szczególne uzdolnienia.        Ten rodzaj inteligencji przydaje się w pracy weterynarza, ogrodnika, leśnika, (weterynarze, ogrodnicy, leśnicy);

q      Ruchowa - (motoryczna, kinestetyczna) cechuje sportowców, tancerzy, aktorów. Jest zdolnością kontrolowania ruchów, manipulowania przedmiotami i tworzenia równowagi między naszym umysłem i ciałem (sportowcy, tancerze, aktorzy, rzemieślnicy);

q      Interpersonalna - zwana też społeczną, pozwala rozumieć innych.  Prowadzi do umiejętności współdziałania, tworzenia dobrych relacji, przywództwa i solidarności, (przywódcy religijni, dziennikarze, sędziowie, nauczyciele);

q      Intrapersonalna - zwana jest również osobistą. Prowadzi do wiedzy o sobie i własnych emocjach, do radzenia sobie z porażkami, (artyści, poeci, nauczyciele);

 

Inteligencja emocjonalna to termin nie zawsze ściśle używany. Najczęściej rozumie się pod nim dwa rodzaje inteligencji: inter- i intrapersonalną, czyli społeczną i osobistą. O szczególnej wadze tego typu uzdolnień szeroko dyskutuje się od czasu, gdy Daniel Goleman opublikował książkę „Inteligencja emocjonalna”. Dowiódł w niej, że ludzie „emocjonalnie mądrzy” osiągają większy sukces w życiu zawodowym i osobistym niż obdarzeni wysokim IQ.

 

Kompetencje Nadany na podstawie właściwych kwalifikacji zakres pełnomocnictw i uprawnień do działania i decydowania oraz wydawania sądów w określonym obszarze.

Kompetentnym jest się wtedy, jeśli posiada się uprawnienia do działania i kwalifikacje.

Kompetencje są pochodną kwalifikacji i uzyskuje się je podnosząc kwalifikacje.

Kompetencja jest zawsze: „czyjaś” i ma charakter osobowy.

§         Indywidualne zdolności do podejmowania działalności, wymagające niezależnego planowania, wdrażania i automonitorowania;

§         Zdolność wykonywania pracy lub zajęcia zgodnie z jej wymaganiami;

§         Zdolność wykorzystywania wiedzy o produkcie, technologii, i w rezultacie efektywne działanie na rzecz osiągnięcia celu;

§         Zdolności pracowników do posługiwania się wiedzą, umiejętnościami, doświadczeniami i postawami rozważanymi w stosunku do zajmowanego stanowiska lub ich potencjalnych możliwości w stosunku do innych rodzajów działalności;

 

Preferencje zawodowe

Emocjonalne nastawienie wobec pewnych obszarów aktywności zawodowej. Wyraża się ono w poszukiwaniu i utrwalaniu takiego typu zachowań, które zaspakajając potrzeby samorealizacji dawałoby jednostce poczucie satysfakcji i spełnienia. Jest to, zatem emocjonalne nastawienie wobec pewnych obszarów aktywności zawodowej, wyrażające się świadomym lub nie (niekoniecznie uświadomionym) stylem działania i myślenia.

Preferencje zawodowe nie są tożsame z predyspozycjami zawodowymi. Te ostatnie stanowią wrodzone właściwości, podlegające rozwojowi, warunkujące pomyślne rozwiązanie zadań zawodowych. Preferencje zawodowe stanowią jednak część predyspozycji zawodowych. Nastawienie emocjonalne i pewien specyficzny styl myślenia są warunkiem koniecznym, (ale nie zawsze wystarczającym) do rozwiązywania zadań zawodowych.

 

 

Wykład 2, 24.02.2011

Inteligencja – pojętność, zespół zdolności umysłowych umożliwiających jednostce sprawne korzystanie z nabytej wiedzy oraz skuteczne zachowania się wobec nowych zadań. Preferencje zawodowe to nastawienie emocjonalne i pewien specyficzny styl myślenia nad warunkiem koniecznym do rozwiązywania zadań zawodowych. Predyspozycje zawodowe to wrodzone właściwości, podlegające rozwojowi, warunkujące pomyślne rozwiązanie zadań zawodowych.

 

Rynek pracy - MIEJSCE”, w którym odbywa się proces kupna oraz sprzedaży pracy

          Kupującym są firmy - pracodawcy, którzy mają określone potrzeby (chcą zatrudnić pracownika). Pracodawcy kształtują popyt na pracę;

          Sprzedającym są osoby poszukujące pracy. To one reprezentują podaż na rynku pracy;

          Towarem są wykształcenie, kwalifikacje, umiejętności, dyspozycyjność, siła fizyczna, itp.;

 

Współczesny rynek pracy

  • coraz większe wymagania wobec pracowników;
  • permanentne kształcenie;
  • posługiwanie się technikami komputerowymi i internetem;
  • umiejętność innowacyjnego myślenia i zarządzania;
  • podejmowanie nowych wyzwań;
  • zmiana dotychczasowych form pracy;
  • przygotowanie do ciągłych zmian;
  • zwracanie uwagi na osobowość pracownika;
  • odporność na stres i umiejętność odreagowania negatywnych emocji;
  • doświadczenie zawodowe;
  • otwartość i przygotowanie na różnice międzykulturowe;
  • umiejętność nawiązania kontaktów międzynarodowych;
  • inteligencja emocjonalna - zdolność do rozpoznawania własnych i cudzych uczuć, umiejętność kierowania emocjami   i sztuka utrzymywania kontaktów        z ludźmi.

 

Co to jest praca ?

          Aspekt czynnościowy - funkcjonalny: forma działania

          Aspekt rzeczowy – przedmiotowy: wynik, efekt, dzieło, wytwór działania

Praca zawodowa – celowa działalność człowieka polegająca na przekształcaniu dóbr przyrody i wytworów kultury i przystosowaniu ich do zaspokojenia potrzeb ludzkich.

 

Funkcje pracy

  1. Jest formą aktywności człowieka;
  2. Daje poczucie własnej wartości;
  3. Wyznacza jego pozycję zawodową;
  4. Stanowi o statusie społecznym;
  5. Jest źródłem dochodów;
  6. Umożliwia rozwój i realizację potrzeb człowieka;

 

Według Zygmunta Wiatrowskiego zawód stanowi nie tylko kategorię głównie ekonomiczno – socjologiczną, ale także pedagogiczną, która ma 4 dopełniające się cechy:

1.      jest układem wyodrębnionych i powtarzających się czynności;

2.      określa pozycję społeczno – zawodową pracownika

3.      stanowi źródło utrzymania;

4.      wymaga specjalnego przygotowania zawodowego;

 

Rozwój zawodowy człowieka

                      proces przebiegający w czasie w ramach ogólnego rozwoju jednostki;

                      rozpoczyna się w dzieciństwie, a kończy się w wieku dojrzałym;

                      podnoszenie poziomu kultury pracy pracownika w rezultacie wykonywanej pracy zawodowej;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin